Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
No mua ei sit toimistolla tarvi katella jos toi tulee.

E: Tai riippuen toteutustavasta niin samalla työpaikallakaan.

Mä veikkaan, että tässä ollaan muutenkin siirtymässä kohta taas etätöihin (vaikka se suositus on vasta loppumassa) kun sairaalat täyttyy. Toi passi varmaan tarkottais, että joutuu olemaan etänä. En usko, että ne sentään kenkää antaa työntekijälle tolla perusteella. Ja toi siis tulee varmaan koskemaan vain toimistotöitä ainakin aluksi.

Anyway, aika nopeasti eskaloituu. Paljon pahemmaksi on mennyt ja nopeampaa tahtia kuin olisi osannut arvata.

Mä veikkaan, että tässä ollaan muutenkin siirtymässä kohta taas etätöihin (vaikka se suositus on vasta loppumassa) kun sairaalat täyttyy. Toi passi varmaan tarkottais, että joutuu olemaan etänä. En usko, että ne sentään kenkää antaa työntekijälle tolla perusteella. Ja toi siis tulee varmaan koskemaan vain toimistotöitä ainakin aluksi.

Anyway, aika nopeasti eskaloituu. Paljon pahemmaksi on mennyt ja nopeampaa tahtia kuin olisi osannut arvata.
No, itsellä ainakin sinänsä hyvä duunipaikka et eräillä on saanut ennenkin miten huvittaa ja meidän osastolla katsotaan konsernin käytäntöjä aika lepsusti soveltaen. Muutenkin hyvä porukka ja yleisesti tykkään työstäni atm. Siltikin noi bileiden todistelut ja yleiset käytännöt vähän hiertää, mut kaipa nää sit on vaan olevinaan niin vastuullisia että. Ja sinänsä oon onnellisessa asemassa et mua ei kannata potkia pois koska sitten ei riitä tekijöitä projekteille.

Samaa mieltä, eskaloituisi paljon nopeammin kuin olisin kuvitellut. Vastahan loppuviikosta sanottiin että muutama viikko menee vielä lain voimaan tulossa ja yhtäkkiä se onkin jo tulossa lauantaina voimaan… No, toivotaan ettei nyt punttiksella ainakaan ihan heti tuu rajoituksia eli mahdollisuutta edellyttää passia. Lähistöltä ainakin pari salia tulee sitä varmaan käyttämään. Saatana.

No, itsellä ainakin sinänsä hyvä duunipaikka et eräillä on saanut ennenkin miten huvittaa ja meidän osastolla katsotaan konsernin käytäntöjä aika lepsusti soveltaen. Muutenkin hyvä porukka ja yleisesti tykkään työstäni atm. Siltikin noi bileiden todistelut ja yleiset käytännöt vähän hiertää, mut kaipa nää sit on vaan olevinaan niin vastuullisia että. Ja sinänsä oon onnellisessa asemassa et mua ei kannata potkia pois koska sitten ei riitä tekijöitä projekteille.

Samaa mieltä, eskaloituisi paljon nopeammin kuin olisin kuvitellut. Vastahan loppuviikosta sanottiin että muutama viikko menee vielä lain voimaan tulossa ja yhtäkkiä se onkin jo tulossa lauantaina voimaan… No, toivotaan ettei nyt punttiksella ainakaan ihan heti tuu rajoituksia eli mahdollisuutta edellyttää passia. Lähistöltä ainakin pari salia tulee sitä varmaan käyttämään. Saatana.

Ymmärsin, että kuntosalit jää ulkopuolelle, koska siitä tulis lisäkustannuksia pitää respassa koko ajan ihmistä kyselemässä passia. Kapakoissaki on pelkästää tiskillä ihminen niin sillä työntekijällä on velvollisuus käydä kyselees ohimennen sitte passia ku porukka tulee sisälle. Muuten kyselee esim poket heti ovella. Tohon on tulossa joku sovellus

Ymmärsin, että kuntosalit jää ulkopuolelle, koska siitä tulis lisäkustannuksia pitää respassa koko ajan ihmistä kyselemässä passia. Kapakoissaki on pelkästää tiskillä ihminen niin sillä työntekijällä on velvollisuus käydä kyselees ohimennen sitte passia ku porukka tulee sisälle. Muuten kyselee esim poket heti ovella. Tohon on tulossa joku sovellus
Mistä toi tieto salien jättämisestä ulkopuolelle on? Kaikissa jutuissa mitä mä oon lukenut, ainakin joko oikein korostetaan et myös kuntosalit tai muut liikuntapaikat.

Kaikissa jutuissa mitä mä oon lukenut, ainakin joko oikein korostetaan et myös kuntosalit tai muut liikuntapaikat.

Näin, eikä tossa passissa oikein oo järkeä, jos ei se kohdistu liikuntaharrastuksiin. Siis kun sillä halutaan kyykyttää urheilullista ja itsestään huolehtivaa osaa kansasta.

Mistä toi tieto salien jättämisestä ulkopuolelle on? Kaikissa jutuissa mitä mä oon lukenut, ainakin joko oikein korostetaan et myös kuntosalit tai muut liikuntapaikat.

Mistähän mä siitä luin, että kuntosalit kun kuuluu siihen, että siitä tulee lisäkustannuksia, että sitä pystytään valvomaan ja se ei ole passin tarkotus. Respassa ku ei ole työntekijöitä koko aikaa

Näin, eikä tossa passissa oikein oo järkeä, jos ei se kohdistu liikuntaharrastuksiin. Siis kun sillä halutaan kyykyttää urheilullista ja itsestään huolehtivaa osaa kansasta.
Näin on, kaikki rokotetut on laiskoja läskejä ja rokottamattomat timmejä alfoja! Veikkaanpa, että vähintään samalla prosentilla on toisessakin leirissä liikunnan väliinjättäviä.

Näin on, kaikki rokotetut on laiskoja läskejä ja rokottamattomat timmejä alfoja! Veikkaanpa, että vähintään samalla prosentilla on toisessakin leirissä liikunnan väliinjättäviä.

Onhan se todettu ihan julkisesti, että erityisesti nuoret ja hyväkuntoiset jättää rokotteen väliin. Sekin on kai julkisesti sanottu, että passin on tarkoitus toimia "kannustimena" rokottautumiselle. Kuntosalit on THL:n riskiarvion mukaan hyvin vähäriskisiä paikkoja, joten aika vaikea nähdä mitään muuta perustetta.

PITKÄÄN odotettu lainsäädäntö koronapassista on pian viittä vaille valmis. Lakiehdotus koronapassista oli tiistaina eduskunnan käsittelyssä ja se on tarkoitus hyväksyä perjantaina. Voimaan laki astuisi lauantaina.

Lue lisää: Koronapassi tulee: 5 tärkeää kysymystä ja vastausta

IS kysyi alan yrittäjiltä, miten he suhtautuvat koronapassin tuloon.

– Olemme kiitollisia koronapassin tulosta. On hyvä, että saamme vihdoin mahdollisuuden harjoittaa normaalia liiketoimintaa 17 kuukauden rajoitusten jälkeen, Night People Groupin toimitusjohtaja Antti Raunio kertoo Ilta-Sanomille.

Raunion mukaan asia on kuitenkin monisyinen, sillä pienille yrittäjille vaatimus koronapassin tarkastamisesta sisään tulevilta voi hänen mukaansa romuttaa koko uudistuksen, jos yrityksillä ei ole varaa palkata henkilöä tätä varten.

Lue lisää: MaRan Timo Lappi: Kaikilla yrityksillä ei ole varaa palkata henkilöä koronapasseja tarkastamaan

Night People Groupilla on useita ravintoloita Suomessa.

– Meillä on muun muassa yökerhot juuri rajoitusalueilla eli Helsingissä ja Lahdessa. Pystymme tarkastamaan koronapassin osana normaalia oviprosessiamme, hän sanoo.

Yhtiön ravintoloita ovat muun muassa Armas Lahdessa ja Baarikärpänen Helsingissä.

Night People Groupilla on useita ravintoloita Suomessa, kuten Baarikärpänen Helsingissä.

Night People Groupilla on useita ravintoloita Suomessa, kuten Baarikärpänen Helsingissä. KUVA: PINJA SAARELA / HS

Raunio painottaa, että rajoitukset ovat osuneet kovasti juuri ravintola-alalle.

– Ravintola-alaa on syyllistetty tartuntojen lisääntymisestä, vaikka tilastot osoittavat, että tartuntoja on esimerkiksi meidän henkilökunnallemme tullut vain muutama koko aikana. Rajoitukset ovat osuneet kovasti omaan henkilökuntaamme ja heidän toimeentuloonsa. Samaan aikaan rajoitukset muilla aloilla ovat olleet lievemmät, hän sanoo.

Samoilla linjoilla on toinen yrittäjä.

– Tiedän, että alalla on odotettu koronapassin tuloa, mutta miten sitä sovelletaan, selviää aikaisintaan vasta perjantaina. Siksi asia mietityttää vielä, yrittäjä Jonna Oral helsinkiläisestä Pub Peräkammarista kertoo.

Hän miettii, miten asiaa valvottaisiin, kun osa asiakkaista käy välillä terassilla ja palaa takaisin sisälle.

Hän kysyy, miksei alaa vapautettu kokonaan rajoituksista.

– Alan rajoituksia on jatkettu keinotekoisesti. Se lisää yrittäjän epävarmuutta, Oral sanoo.

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan koronapassi tulee auttamattoman myöhään ja epäinhimillisillä reagointiajoilla.

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikströmin mukaan koronapassi tulee auttamattoman myöhään ja epäinhimillisillä reagointiajoilla. KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Suomalainen ravintola-alan pörssiyhtiö kertoo myös kantansa koronapassin tuloon.

– Avaamme yökerhot koronapassin avulla niillä paikkakunnilla, joissa ne ovat olleet rajoitusten takia tähän asti suljettuna, NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo.

Hänen mukaansa uudistuksessa on silti puutteita.

– Samat puutteet kuin koko koronan hoidossa. Toimenpiteet tulevat auttamattoman myöhään ja epäinhimillisillä reagointiajoilla, esimerkiksi työntekijöitä ajatellen. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan, hän sanoo.

Onhan se todettu ihan julkisesti, että erityisesti nuoret ja hyväkuntoiset jättää rokotteen väliin. Sekin on kai julkisesti sanottu, että passin on tarkoitus toimia "kannustimena" rokottautumiselle. Kuntosalit on THL:n riskiarvion mukaan hyvin vähäriskisiä paikkoja, joten aika vaikea nähdä mitään muuta perustetta.
Joo, varmasti löytyy nuoria ja hyväkuntoisia kummastakin ryhmästä, aivan kuten huonokuntoisiakin. Ja niitä hyväkuntoisia ja itsestään huolehtivia on aivan varmasti enemmän rokotettuna, vaikka siitä ryhmästä olisikin prosentuaalisesti enemmän rokottamatta kuin muista ikä/kuntoryhmistä.

Back
Ylös Bottom