Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Eli nyt 1 piikki kolmesta on kielletty. Toinen ollaan kieltämässä. Ja meidän päättäjät painostaa jengiä ottamaan rokotetta. Ja rokotekritiikkiä ei saa julkisuudessa esittää. Onpahan kummaa
Järjetöntä. Tätä parin vuoden päästä taas pyydellään anteeksi ellei valtiomme ole kommarilandia pisteytyskorteilla.

IMG_20211008_013607_376.webp

Yli 60-vuotiaista reilusti yli 90% on saanut ainakin yhden rokotteen ja ainakin hyvin lähellä 90% on saanut kaksi. Samassa ikäluokassa koronaan kuolleista 41,4% rokottamattomia. Koska voi olla vaikea ymmärtää, mitä ajan takaa, niin ehdotan hyvin yksinkertaista piirrustustehtävää asian konkretisoimiseksi. Vedän kyllä vähän mutkia suoriksi, mutta ehkä pointti avautuu.

Piirrä kolme ympyrää paperille, punainen, sininen ja keltainen. Piirrä nyt punaiseen ympyrään 90 pientä palloa ja siniseen ympyrään 10 palloa. Tämän jälkeen voi hetken pohtia, miten keltainen ympyrä (kuolleet) pitäisi täyttää, jos ehtona on, että punaisesta ympyrästä otetaan 58,6% (pyöristä vaikka 60%) ja sinisestä ympyrästä 41,4% (pyöristys 40%). Kuuluisitko mieluummin punaiseen vai siniseen ympyrään?

Edit: Tämä ei nyt ollut mitenkään henkilökohtaisesti Tampiolle suunnatta, vaikka lainasin hänen viestiä.
Totta.
Absoluuttiset luvut ei kerro koko totuutta.

"Kaikki syyskuussa koronaan kuolleet ovat olleet 60 vuotta täyttäneitä ja suurin osa on ollut yli 80-vuotiaita.
Syyskuussa koronakuolemia oli yhteensä 29, joista 12 oli rokottamattomilla, 2 yhden annoksen saaneilla ja 15 kaksi annosta saaneilla."

Sen tuo kuitenkin kertoo, että kukaan alle 60v ei ole syskuun aikana tautiin kuollut, ei rokotettu eikä rokottamaton.
Tehotoito/sairaalakapasiteetin tarve on kuitenkin kasvanut, mutta mitkään luvut ei oikein jaksa itseäni huolestuttaa.

Jos tuossa ikäluokassa, +60v missä kuolleet ovat nyt syyskuussa tulleet, rokotekattavuus on jo noin 90% luokkaa (kaksi rokotetta), niin paljonko henkiä säästyisi ja paljonko tehohoitopaikkoja säästyisi sillä loipun 10% rokottamisella? Onko realistista edes olettaa, että rokotekattavuus olisi 100%?

Eikös tuo negatiivinen testitulos toisten maksamana ole ihan kohtuullinen vaatimus? Oli taudista mitä mieltä hyvänsä, nykyisillä linjauksilla tartuntaketju firman juhlissa voisi aiheuttaa ikävää jälkeä bisnekselle. En tosin tiedä pelastaako tuplarokotus varsinaisesti tältä riskiltä.
Kinda kohtuullinen. Enemmänkin periaatteesta en oo menossa koska toihan on käytännössä sama kuin passi, sillä erotuksella et ei joutuis ite maksaa testiä. Tietenkin aika jeesustelua toi mun mielestä on koska jos testitulos on 2pv vanha niin oot voinut saada taudin jo jostain bileisiin mennessä. Ja rokotus ei estä sairastumista tai levittämistä. Tämän(kin) takia pidän passia ja tätä firman politiikkaa epäloogisena ja epäreiluna. Jos nyt ihan oikeesti haluttaisiin pitää covid-free-bileet niin kaikille tikku nokkaan ovella.

Totta.
Absoluuttiset luvut ei kerro koko totuutta.

"Kaikki syyskuussa koronaan kuolleet ovat olleet 60 vuotta täyttäneitä ja suurin osa on ollut yli 80-vuotiaita.
Syyskuussa koronakuolemia oli yhteensä 29, joista 12 oli rokottamattomilla, 2 yhden annoksen saaneilla ja 15 kaksi annosta saaneilla."

Sen tuo kuitenkin kertoo, että kukaan alle 60v ei ole syskuun aikana tautiin kuollut, ei rokotettu eikä rokottamaton.
Tehotoito/sairaalakapasiteetin tarve on kuitenkin kasvanut, mutta mitkään luvut ei oikein jaksa itseäni huolestuttaa.

Jos tuossa ikäluokassa, +60v missä kuolleet ovat nyt syyskuussa tulleet, rokotekattavuus on jo noin 90% luokkaa (kaksi rokotetta), niin paljonko henkiä säästyisi ja paljonko tehohoitopaikkoja säästyisi sillä loipun 10% rokottamisella? Onko realistista edes olettaa, että rokotekattavuus olisi 100%?
Ei koska piikkejä tuodaan kokoajan lisää ja 3. piikki ajankohtaisena tippuu rokotuskattavuus. Tämä sykli sitten toistetaan puolenvuoden välein. Rokotuskattavuus ei koskaan täyty ja tätä käytetään poliittisesti keppihevosena ja pandemia ei lopu koskaan.

Sä voit kommentoida täällä miten haluat. Älä huoli koska tämä ei ole safespacesi.
En ymmärrä toista lausetta. En mä mistään huoli. Toivoisin vain, että antaisit kaikkien tasapuolisesti keskustella, niin kuin aina painotat. Nyt yrität cancelöidä mielipiteet ja linkit jotka eivät sovi narratiiviisi. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olet käskenyt esim mikasaa lopettamaan linkkien laittamisen.

En ymmärrä toista lausetta. En mä mistään huoli. Toivoisin vain, että antaisit kaikkien tasapuolisesti keskustella, niin kuin aina painotat. Nyt yrität cancelöidä mielipiteet ja linkit jotka eivät sovi narratiiviisi. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olet käskenyt esim mikasaa lopettamaan linkkien laittamisen.
Niin olen koska hän yleensä vain linkkaa jotain THL-kuraa. En minä kiellä vaan olen sitä mieltä, että voisi jotain kirjoittaakin. Se on minun mielipide ei kielto ja jos otat sen henk.kohtaisesti kieltona niin sitten otat.

Muilla on omaa sanottavaa paljonkin asioihin mitä linkkaavat. Kai se keskustelussa olisi ideakin eli keskustella. Jos taas ei niin sitten linkkispammi jää omaan arvoonsa. Tämä ei edelleen ole kielto vaan mielipide mihin minulla täysi oikeus.

Itse en halua "takertua" kumpaankaan leiriin, vaan olen valmis muuttamaan mielipidettä ja omaa toimintaa aina uuden infon minut vakuuttaessani.

Tässä olin jo pari kertaa menossa ottamaan ensimmäistä rokotetta, mutta sitten tulee aina jotain THL:n mukatutkimusta ja IS, IL, HS ja Yle rummuttaa niin kömpelöä propagandaa ja "asiantuntija" toisensa perää vaatii omalla nimellään ja naamallaan askeleita kohti totalitarismia. Menee aina se oma rokotusinto vähän ohi.

Nyt jos Islanti oikeati kieltää kaikilta Modernalla rokottamisen, niin vaikka tuota on jo (jenkeissä) tutkittu, niin liekohän muut seuraavat perässä ja onko jotain mullistavaa seurantadataa nyt kuitenkin sitten tulossa, mihin reagoidaan jo etupainotteisesti?

Tartuntojen määrä, sairaalahoitoa tai tehohoitoa tarvitsevien määrät ja kuolleiden määrät ei oikein jaksa innostaa piikille asti, koska ikäjakauma ja riskitekijät (lihavuus + muut sairaudet) tuntuu olevan iän lisäksi se pahin riskin vakavalle tautimuodolle, Ja kun mitään näistä ei itseltäni löydy...

Vaikka lainasin THL:n lukuja hölmästi, niin ymmärrän suhteellisudeen ja että rokottamattomat on oikeasti "yliedustettuina", joten kai ne rokotteet toimii ihan ok. Absoluuttiset luvut taas ovat niin pieniä, ettei oikein sitten kuitenkaan jaksa huolestua ja kiinnostua.

Eiköhän tää vielä tästä! Ehkä minulle sitten riittää vain viisi piikkiä, kun skippaan kolme ensimmäistä ;)

Itse en halua "takertua" kumpaankaan leiriin, vaan olen valmis muuttamaan mielipidettä ja omaa toimintaa aina uuden infon minut vakuuttaessani.

Tässä olin jo pari kertaa menossa ottamaan ensimmäistä rokotetta, mutta sitten tulee aina jotain THL:n mukatutkimusta ja IS, IL, HS ja Yle rummuttaa niin kömpelöä propagandaa ja "asiantuntija" toisensa perää vaatii omalla nimellään ja naamallaan askeleita kohti totalitarismia. Menee aina se oma rokotusinto vähän ohi.

Nyt jos Islanti oikeati kieltää kaikilta Modernalla rokottamisen, niin vaikka tuota on jo (jenkeissä) tutkittu, niin liekohän muut seuraavat perässä ja onko jotain mullistavaa seurantadataa nyt kuitenkin sitten tulossa, mihin reagoidaan jo etupainotteisesti?

Tartuntojen määrä, sairaalahoitoa tai tehohoitoa tarvitsevien määrät ja kuolleiden määrät ei oikein jaksa innostaa piikille asti, koska ikäjakauma ja riskitekijät (lihavuus + muut sairaudet) tuntuu olevan iän lisäksi se pahin riskin vakavalle tautimuodolle, Ja kun mitään näistä ei itseltäni löydy...

Vaikka lainasin THL:n lukuja hölmästi, niin ymmärrän suhteellisudeen ja että rokottamattomat on oikeasti "yliedustettuina", joten kai ne rokotteet toimii ihan ok. Absoluuttiset luvut taas ovat niin pieniä, ettei oikein sitten kuitenkaan jaksa huolestua ja kiinnostua.

Eiköhän tää vielä tästä! Ehkä minulle sitten riittää vain viisi piikkiä, kun skippaan kolme ensimmäistä ;)
Ota se oikeasti toimiva sitten kun tulee markkinalle :D Ehkä se on se 5. tai 6.... kuka tietää
Eihän näitä toimimattomia edes kannata nykytiedolla laittaa kankkuun

Onkos kukaan muuten miettiny, kun noista tehohoitopaikoista jutellaan ja niitä vähän mun mielestä vähätellään - tai niiden lukumäärän kasvattamista lähinnä.
Että kun tälleen maalaisjärjellä alkaa rakentamaan tehohoitopaikkaa, niin eihän se ole "vaan yks peti lisää nurkkaan".
Sehän tarttee ensinnäkin laitteiston ja hoitohenkilökunnan. Henkilökunta lienee 3-vuorotyössä, eli yhtä sänkyä jota sitten voi tehohoitopaikaksi kutsua niin tarvitaan vähintään 1 kpl päivystävää lääkäriä, valmiudet leikellä potilasta ja tästä ainakin voisin kuvitella että tarvitaan nippu hoitajia siihen kylkeen. Ja vaikka ois 5 hoitajaa ja lääkäri niin vuorokauden tehohoitoon tarvitaan 15 hoitajaa ja 3 lääkäriä.
Ja nämä siis vain odottavat, että tuleeko tapauksia.
Eli kauhea kustanne kun ei edes ole varmaa vaan ainoastaan odotellaan.

Koska onhan noita oltava esim. autokolareita varten valmiina ja nyt jos siis siel on 1 90v makaamassa niin aika persiistä jos se kolarin uhri ei pääsekään hoitoon...

Että sinänsä sitten jos ihmetellään miksi rokotuskattavuus, joka vähentää tehohoidon tarvetta on niin tärkeää niin tossa yks pointti. Ja lukuihin ei tartte viisastella, päästä heitettyä juttua mutta pointti varmaan tulee selväksi mitä meinaan.

Niin olen koska hän yleensä vain linkkaa jotain THL-kuraa. En minä kiellä vaan olen sitä mieltä, että voisi jotain kirjoittaakin. Se on minun mielipide ei kielto ja jos otat sen henk.kohtaisesti kieltona niin sitten otat.

Muilla on omaa sanottavaa paljonkin asioihin mitä linkkaavat. Kai se keskustelussa olisi ideakin eli keskustella. Jos taas ei niin sitten linkkispammi jää omaan arvoonsa. Tämä ei edelleen ole kielto vaan mielipide mihin minulla täysi oikeus.
Aivan, nää "hauskat" kuvat esim ovat paljon arvokkaampia. Kyllä pääosin kaikki linkit on kommentoimatta ihan muiltakin, mutta tietty jos asiaa katsoo tietystä suunnasta, niin saattaa joihinkin sitten takertua. Mun nähdäkseni, jos joku sanoo, että "lopeta" niin silloin se käskee lopettamaan, eli kieltää jatkamasta. Ei "lopeta" ole mikään mielipide mihinkään.

Aivan, nää "hauskat" kuvat esim ovat paljon arvokkaampia. Kyllä pääosin kaikki linkit on kommentoimatta ihan muiltakin, mutta tietty jos asiaa katsoo tietystä suunnasta, niin saattaa joihinkin sitten takertua. Mun nähdäkseni, jos joku sanoo, että "lopeta" niin silloin se käskee lopettamaan, eli kieltää jatkamasta. Ei "lopeta" ole mikään mielipide mihinkään.
Sä vaan diilaat sen kanssa, ettet pidä keskustelusta. Sulla ei ole muuta vaihtoehtoa tässä. Tunteesi eivät määrää ketään.

Eikö noista tehohoitopaikoista ollut keväällä 2020 juttua? Eli että kapasiteetti olisi n.300 paikka ja nostetaan n.500:n covidin takia?
Onko noin paljon sairaanhoitajia, tehohoitoon kykeneviä, lähtenyt lätkimään?

Suurin ongelma ei ole sänkypaikat ja laitteet (hengitystkoneet), vaan tehohoitoon kykenevät hoitajat.

Ihan rahalla ratkaistava asia.
Sitä vaan ei löydy. Se taas on politiikkaa.
Arvopolitiikkaa?

Kiitoskortit, suklaalevyt ja juhlavalaistukset ei varmasti kauheasti innosta kuin niitä oikeasti kutsumuksen takia alalla olevia. Muut varmaan osaa (onneksi) arvostaa panos/tuotto -suhdetta. Mitä järkeä olla teholla kolmivuorotyössä, hyvin raskaassa, jos siitä saa jonkun satkun lisää kuukaudessa. Menee johonkin helmpompaan hommaan ja hyvällä tsägällä pystyy laskee veroprossaa pikkuisen.

Back
Ylös Bottom