Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Voi olla, mulla on vähän aukkoja muistissa illan kulusta. :X3:

Onneksi tänään ei oo työpäivä.
Nonni, arvaten finku liityi tähän tapahtumasarjaan. 😎

Onneksi on työpäivä. Lavvantain nautintoaineet näkyy siinä, että keskittymiskyky nolla ja ajatus ei kulje.

Ei auta käydä sitten maatiloilla ollenkaan, jos kyyneltä vierähtää helposti.

Voi tulla paha mieli, kun puimuri vetää härkäpapua säiliöön vegeihmisille ja jälkeen jää kahtia leikkaantuneita pupuja.

Samahan se kaikessa. Aina joku kärsii, kun ihminen vetää tehomaataloudella kaiken irti mitä lähtee.

Hyvä huomio. Ainakin ketut viihtyy pelloilla heti puinnin jälkeen, ilmeisesti helppoa ruokaa on tarjolla.. Sitten taas metsästäjä on hirviporukassa ja saa sieltä 1 tai puolikkaan hirven ja muuta lihaa ei kaupasta osta, niin aika vähän siinä eläimiä kuolee. Paitsi jos syö leipää, niin silloin myös osallistuu pelloilla tapahtuvaan joukko tappamiseen :cautious:

Täällä kun on mehtämiehiä niin mites jos kauriin kaataisi jousella, pitääkö sitä riiputtaa? Jos niin missä? Vai palasiksi vaan ja pakkaseen?

Jos niin missä? Vai palasiksi vaan ja pakkaseen?
Voi riiputtaa avattuna, turkki päällä- tai ilman, +5 tai kylmempi ja sopivan verran astevuorokausia.
Tai jos paloittelee, pakkaa lihat sopivan kokoisiin vakuumipakkauksiin ja pitää jääkaapissa ennen pakastamista. Oikein hyvää tulee tälläkin menetelmällä.

Lauantainakin nousi kyyneleet silmiin, kun terassin kukkaistutuksessa vaivalloisesti kömpi viime senttimetreillään kimalainen 😭 Olisin halunnut aloittaa elvytystoimet ja soittaa 112. Vieläkin itkettää!
Pystyn samaistumaan tähän täysin.

Kuitenkin, metsästys on tärkeää toimintaa ihan pelkästään kannanhoidollisista syistä. Lisäksi metsästyksen pitäisi olla Suomessa myös kestävää ja eettistä (vaikkakin tähän eettisyyden määritelmään ei istu ne tapaukset, kun on ammuttu sokkona pusikkoon ja oho hups, osuikin kaveria..).

Minä olen ihan omista eläinrakkaista lähtökohdista vähentänyt lihansyöntiä jokunen vuosi sitten aika paljon; En kotioloissa tai ravintolassa syö muuta lihaa kuin riistaa ja kalaa ja itse asiassa, syön usein kasvisruokaa. Joku sivusta seuraaja saattaisikin luulla, että olen kasvissyöjä -kunnes mies tekee hirvipaistia tms.

Joskus tulee syötyä muutakin lihaa kuin riistaa, joko jossain riistavalmisteen seassa tuomassa rasvaa (yleensä niin etten ole itse voinut asiaan vaikuttaa) tai sitten tulee eteen tarjottuna esim. vanhempien luona. Tosin viime kesänä ostin muutaman paketin luomukanaa mutta ei ole tullut jatkettua sen syömistä. Viimeisen paketin syötin koirille sen oltua pakkasessa noin vuoden päivät.

Olen valinnut painottaa lihansyöntini riistaan, koska riistaliha taitaa olla eettisintä mahdollista, heti roadkillien jälkeen. Ja viittauksena johonkin Parisuhdepuolella näkemääni kommenttiin; jos olisin sinkku, niin mieluimmin ottaisin sen metsästäjän kuin miehen, jonka lautaselle päätyy liha vain kylmäaltaasta, tehotuotettuna tietenkin. Tietysti, kasvissyöjälle toinen kasvissyöjä olisi tietysti varmasti optimaalisin vaihtoehto mutta lihansyönnissä on muitakin ulottuvuksia kuin tappaa vs. ei tapa (mutta syö).

Paluu työelämään sujunut hyvin nihkeästi.
Todellakin!

Tosin, jouduin äsken soittamaan sisäiseen tukeen. Siellä väsyneen kuuloinen nainen huokaili: "En kestä... siis mä en kestä tätä... ja tämäkin. en kestä tätä..."
Tuli ihan sellainen olo, että oookei, minäpä soitan muualle...
Puhelun jälkeen mietin, että itsellä tilanne vielä ihan jees ko. hlöön verrattuna. 😳

Minäkin.

Suunnilleen itku pääsi, kun pikkulintu päätti reissulla päivänsä mopon sisuksiin. Piti pyytää miestä irrottamaan se sieltä syylärin yläpuolelta, enkä pystynyt olemaan edes paikalla. 🥺

Ja pörriäisille pitää tietenkin raahata sokerivettä, jos on tilanne.

Samahan se kaikessa. Aina joku kärsii, kun ihminen vetää tehomaataloudella kaiken irti mitä lähtee. Ainut keino on kasvattaa ja pyydystää itse se mitä syö. Niin tietää miten ja mistä tullut.
Tämä on oikeastaan elämän paradoksi laajemminkin: aina joku kärsii ja kuolee. Kun katsoo luontoa, niin eliöiden kuoleminen ja syöminen on luontaista kiertokulkua. Näin se systeemi vaan pyörii, vaikka ihminen miten fiilistelis.

Toisaalta eläimen tappaminen aiheuttaa minussa aina surumielisen häivähdyksen. Ihan kuin katumusta? Käsittääkseni juuri tämän takia suuret pyyntikulttuurit ovat kehittäneet rituaaleja saaliin kunnioittamiseen: "Kiitos että kuolit, jotta minä ja sukuni eläisimme!"

Ongelmana pidän kyllä tätä ihmisen pyrkimystä vetää kaikki paskaksi. Kuolematta täällä ei selviä kukaan, mutta koen ettei koko ekosysteemin aika olis ihan vielä.

Mulla on semmonen eettinen ajatus, kun katson elämän kaikkoavan linnusta, että sitten kun en pysty sitä katsomaan, niin lopetan lihansyönnin kokonaan. Pidän pelkuruutena, että antaa toisten hoitaa likaisen homman ja keskittyy itse kulinarismiin. Samoin ihmettelen vegaaneja, jotka pitävät lihansyöjiä lemmikkinä. Miksi ihmeessä? Mahtaa sitä broilerin henkeä ilahduttaa tieto siitä, että säälin sinua niin paljon, etten syö sinua itse, mutta arvostan niin vähän, että syötän seurakoiralle. Hupilemmikkinä voisi aivan hyvin pitää jotain vegaanilajia.

DSC_0372~2.webp

Italian punainen paholainen hörähti käyntiin mutta ei pysynyt käynnissä, diagnoosina: Tukos polttoaineputkessa.
Arvatkaapas oliko se siellä tankin päässä imuputkessa? Kylläpä vain, aivan kaikki irti eli työmaa vähiintäänkin vitullinen.

Voi riiputtaa avattuna, turkki päällä- tai ilman, +5 tai kylmempi ja sopivan verran astevuorokausia.
Tai jos paloittelee, pakkaa lihat sopivan kokoisiin vakuumipakkauksiin ja pitää jääkaapissa ennen pakastamista. Oikein hyvää tulee tälläkin menetelmällä.

Itse teen linnun lihoille tuolla tyylillä että heti lihat irti ja jääkaappiin useammaksi päiväksi ennen kuin syön tai laitan pakkaseen.

Back
Ylös Bottom