Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Täällä kans tuo sängyssäni nukkuva nukkumatti vaihtoi taloa vuodenvaihteessa. Sitä ennen ne 70h työviikot alkoivat tehdä tehtävänsä ja kotona kävi lähinnä sellainen kuolemanharmaa ihmisraunio, joka oli joko itkuinen tai kiukkuinen. Kuukausi totaalilomaa ja sitten leppoisampaan taloon 50% työajalla (privaa sitten välillä tuon päälle) miettimään tulevaisuutta, niin alkoi taas miehellekin hymyillä sekä elämä että nainen 😁
Jep, ei oo nimittäin mitään ihan helppoja ne päivystysvastuut kun painaa niitä hommia. Ihan eläimellisiä tunteja nuo omatkin kamut veteli, ja toki itte siinä välillä samanlaisia. Itsehän sumplin aina hommat niin että mahdollisimman vähän päivystyksiä koska koti > työ. Se on niin talosta kiinni, ehkä itellekin joku 60% vois toimia ja siihen kylkeen tekis toiminimellä firman hommia.

Jep, ei oo nimittäin mitään ihan helppoja ne päivystysvastuut kun painaa niitä hommia. Ihan eläimellisiä tunteja nuo omatkin kamut veteli, ja toki itte siinä välillä samanlaisia. Itsehän sumplin aina hommat niin että mahdollisimman vähän päivystyksiä koska koti > työ. Se on niin talosta kiinni, ehkä itellekin joku 60% vois toimia ja siihen kylkeen tekis toiminimellä firman hommia.
Se jo että lopetti 24h aktiivivuorojen teon helpotti elämää jo paljon.

Oikeesti? Autoissa joissa renkaalla on ehkä merkitystäkin käytetään "halpisrenkaita" ja kauppakassissa "premiumrengasta"?

Niin ja tiedät kyllä, mikä zamppanja?

e: tiedän, esim kumho on iso rengasvalmistaja, siksi "" merkit, mutta tiedät kyllä mitä tarkoitan

e2: ihtellähän Pirelli, koska N speksi. Michelinillä Cup2 tuntuu tyhmältä, kun ehkä kerran vuodessa radalla..nyt on vissiin PS4sta on N-speksi oikeassa koossa, jota voisi kokeilla jatkossa. Pirelli Pzero ännästä ei valituksia.
Niin no, väitttäisin tietäväni renkaista 10x enemmän kuin keskiverto-Keijo, joten homma hanskassa.

Pääosinhan noi on markkinoituja mielikuvia ja premiumia on pääosin se hinta. Mukavuuspuolen renkaissa (farkku) isoilla merkeillä on etumatkansa ja ovat kohtuuhintaisia pienempinä. Sporttirenkaissa taas hyöty on hintaeroon nähden minimaalinen, jos ei haeta äärimmäistä suorituskykyä. Ja itse ajan 99% normiliikenteessä, joten ei tarvetta.

Tiesit ehkä, että monessa perus-Possussa OEM renkaat on Nexenit tai Hankookit ja molemmat on vahvasti mukana autourheilussa, esim. Nyrren 24h ajoissa omilla tiimeillä. Possuilla.

Zamppis oli edukasta osastoa: La Chouette de Champillon.

20210716_213907.webp

Olinko eka?

Uudet kandit on kyllä herttaisia. Vähän kuin pesästä pudonneita linnunpoikasia
Kyllä, vipeltää ympäriinsä vähän päättömästi, etsien taskua mihin ripustautua.
Tähänkin olisi muutama oikein mahtava tarina. Mun mielestä kandit on ihan hirveän suloisia, eritoten ne sellaiset jotka on tosi innoissaan ja jossain toimiston sohvalla selittelevät mitä kaikkea on päässet tekemään, kuten pitämään instrumentteja ja pukeutuun steriiliksi!

Meillä oli salissa kandeja nukkumattijaksolla ja mulla oli salivahtina osaston The Über Fuhrer. Hän oli sellainen anestesiologian titaani että jopa itteäni hikoilutti välillä salissa, ja verhon toisella puolen ei yhtään sen heikommaksi jäävä kirurgi. Kandit sitten suloisesti tulivat paikalle ja siinä käytiin vielä ÜF kanssa säätöjä, oli vähän sellainen kenkku mutta stabiili homma. Kandit jäivät innoissaan odottelemaan luentoa, sillä keissi oli mielenkiintoinen jossa vahvat perusteet oli pääosissa, ei niinkään tietty erikoisosaaminen. Sellainen tarkennus hommaan että meillä homma toimi niin, että jos oli hyvä siinä mitä teki, niin käytännössä hoidit salia yksin koska nukkumatti luotti siihen että soitat kun on oikeasti tarve, eikä vaan tyhmiä kysymyksiä. Asia jota työssäni rakastin aivan saatanasti. Olin todella hyvällä tuulella, heitettiin siinä läppää niin kirurgin kuin anetohtorin kanssa, ja oltiin hyvässä vauhdissa alottamassa. ÜF otti askeleita rivakasti omaan tapaansa ulos ovesta ja huikkas mulle tutut "invisus, saa laittaa mitä vaa, piikkaa jos tarviit jotain" sulosoinnut.

Tässä kohtaa lähti sellainen nariseva, syvältä keuhkoista kumpuava virsi joka vihloo myrkyllisyydellään - paikalla ollut nuori mieskandi laittaa kädet puuskaan ja toteaa "eikö se olisi parempi että lääkäri selittää nämä asiat, että kuin joku sairaanhoitaja". Hyvin harvoin kuulen niin selkeää ivaa ja ylimielisyyttä jopa Herr Doctorin kuvailemassa suht napakassa operatiivisessa maailmassa. Ennen kuin ehdin itse sanomaan mitään, meidän kirurgi nostaa päänsä verhon takaa juuri ennen viiltoa ja toteaa "että mitäs vittua se kandi sanoi?", johon ÜF nauraa niin että pelkäsin sen tenan pettävän, pyörähtää salin luukulle ja toteaa Saharaa kuivemmalla äänellä

"Ei."

ja marssii omaan toimistoonsa. Koko tämän ajan olin hiljaa imien omia huuliani niin syvälle perseenreikään kuin mahdollista, taito joka opittiin jo armeijassa. Onneksi täysvarustus tuplamyssyllä ja maskilla ei paljastanut ilmettäni, mutta kauniisti kuuntelivat kun kävin keissin läpi tämän jälkeen.

Tostakin kandista tulee varmasti ihan törkeen kova tekijä, ja mulla on aina ollut ja aina tulee olemaan todella suuri kunnioitus niitä ihmisiä kohtaan jotka lääkärin uran itelleen tekee. Suomessa on edelleen hyvin vahva kulttuuri sen suhteen, että kun sanot olevasi sairaanhoitaja niin sinua katsotaan vähän säälien "ai... Et sitten lääkäriksi päässyt?" Vihjaten siis tuohon @carcayu juttuun. Ite olin osa tiimiä, tai niin yritin, ja porukalla hoidettiin hyvässä hengessä vähän toisille vittuillen, mutta siellä oli kuitenkin se rispekti taustalla. Ymmärrän premissin tavallaan, sillä Suomessa myös hoitajakoulu on ihan täysi vitsi, ja työkulttuuri ajaa kaltaiseni työlle omistautuneet hullut sitten siihen kuuluisaan burnikseen. Vielä omassakin koulutuksessa painotettiin aina sitä kuinka ollaan tiiminä lääkäri ja sairaanhoitaja, eikä alainen ja esimies. Mutta samaan aikaan kouluun valikoitiin porukka luonnekyselyllä jossa parhaat pisteet sai olemalla liian kiltti, edes laskutaidolla tai luetun ymmärtämisellä ei ollut niin suuri merkitys. Voitte vain kuvitella, miksi ne hoitajien palkat on sitä mitä on.

Minulla on paras kokemus sairaalamaailman tiimityöstä ehdottomasti obduktiosta, jossa kiillotin avauspöytiä useamman vuoden. Harvassa paikassa taitaa erikoislääkäri pahoitella laitoshuoltajalle, että tulikin vielä yksi asiakas iltapäivällä ja saattaa mennä ylitöiksi. Olin kyllä superjoustava työajan suhteen, koska siellä sai muutenkin puuhata niinkuin halusi. Tuossa työpisteessä myös kettuilu toimi joka suuntaan. Yleisinä aiheina viinanjuonti vapaa-ajalla ja havaittu/kuviteltu työmotivaation puute muissa henkilöissä - ei toki itsessä.

Niin no, väitttäisin tietäväni renkaista 10x enemmän kuin keskiverto-Keijo, joten homma hanskassa.
Juu, et antanut sinänsä uutta tietoa/ymmärrän valinnan, kunhan osu silmään. En toki seuraa mitä rengasta possu tehtaalla lyö minkäkin auton alle, useimmissa mitä olen ajanut on ollu misukat tai pirellit.

Tuli mieleen eräs rengaskauppias vuosien takaa, menin kysymään tarjousta rengas merkki x, malli y, koot nämä. Joku perus misukan sporttisempi, ei mikään semisliksi. "Et sä semmosta tarvi, tuossa hyvät ja halvat". Ei paljoa kiinnostanu mihin autoon, mihin käyttöön tms. Tilasin sitten netistä.

La Chouette de Champillon.
Claccinen pöllö. Itse preferoin saman tekijän Autreau de Champillon Grand Cruta moneen tilanteeseen.

Hauska fakta: noita ei saa mistään itse zamppa-alueelta. Kukaan viinikaupan myyjä edes tiedä koko merkkiä. Pulju kumminkin löytyi kun siellä ajeli. Taitaa kaikki tuotanto mennä vientiin.

Back
Ylös Bottom