Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ainoa vaan että asiasta mistä ei tiedetä ihan kaikkea niin osa niistä kylähulluistakin on oikeassa. Tiedon tai tuurin takia.
Ongelma on myös se että ei tiedetä, niin ei tiedetä myöskään kuka on se oikeassa oleva kylähullu ja kuka väärässä oleva kylähullu.

Ongelma on myös se että ei tiedetä, niin ei tiedetä myöskään kuka on se oikeassa oleva kylähullu ja kuka väärässä oleva kylähullu.
Siksi myös tiedemaailman pitäisi olla avoin mielipiteille, toki myös faktalle mutta on tutkittu että laumatietoisuus on yllättävän paikkansapitävää.

Itse näen isoimpana ongelmana sen, että kaikessa mediassa, keskustelussa ja tietty politiikassa kaikki asiat laitetaan musta-valkoiseen muottiin oman tarkoitusperän mukaan, vaikka koko pointti olisi se harmaa liukuväri.

Vastakkainasettelu myy ja siinä missä kylähulluistakin osa on oikeassa ja osa väärässä, näin on aina myös tieteellisessä tutkimuksessa. Tai ei itse tutkimuksessa, vaan tulosten tulkinnassa.

Luin joskus tästä laumatietoasiasta enempikin.
Eräässä maatalousnäyttelyssä oli tehty kilpailu jossa piti arvioida lehmän paino. kaikkien lukemien keskiarvo oli muutaman kilon päässä oikeasta painosta. En tiedä onko tätä uusittu tämän jälkeen mutta yhteen väliin oli suosittu trendi ns. parviäly johon minäkin uskon.
Toisaalta siihenkin voidaan vaikuttaa ulkopuolelta joten ihan kaikkeen se ei toimi, korona ja esim. maskit ei välttämättä ole hyvä esimerkki koska media ja valtiovalta painostaa siihen.
E: Tässä viittaus siihen: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/30/arvioi-iiris-lehman-paino-osallistu-joukkoalytestiimme

Emmää ny oikein ymmärrä, miten sanotaanko nyt vaikka fyysikon pitäisi yhtä äkkiä ajatella että suhteellisuusteoria ei pidäkkään paikkaansa, koska Pena sodankylästä on sitä mieltä?
Joskus tehdään virheitä, yksi ihminen jolla on meriittejä sanoo että X=1 mutta 50 tavista sanoo että X=2 niin silloin voi olettaa että se ns. asiantuntija on voinut tehdä virheen.
Silloin ne 50 taviksen kommenttia on ollut vain mielipiteitä mutta asiantuntijan lausunto tulos.

Liitteet

• tojota.webp
    tojota.webp
    25,1 KB · Katsottu: 71
Kannata kyllä ainakaan pakkiksen koronakeskusteluissa paljoa tieteestä puhua, kun porukka linkkailee kaiken maailman tutkimuksia niin, ettei viiti ite edes lukea tutkimusta saatika, että ymmärtäis tuloksista jotain. Ja kun päälle ei oo minkäänlaista kohdealueen tuntemusta, että osattas laittaa tutkimuksen tuloksia johonkin kunnolliseen kontekstiin, niin hyvä tulee..

Parempi ku linkkailtas vaan niitä Tokentubeja sun muita, niin sattus varmaan aivoon vähemmän, kun noiden oikeiden tutkimusten väärinkäyttö :D

Joskus tehdään virheitä, yksi ihminen jolla on meriittejä sanoo että X=1 mutta 50 tavista sanoo että X=2 niin silloin voi olettaa että se ns. asiantuntija on voinut tehdä virheen.
Silloin ne 50 taviksen kommenttia on ollut vain mielipiteitä mutta asiantuntijan lausunto tulos.
Nyt varmaan tulkitaan että minä yritän ottaa kantaa johonkin koronaketjun asiantuntijoiden lausuntoihin vs joidenkin toisten mielipide tms. Ei. Ei lain.

Tieteellinen fakta ei muutu epätodeksi mielipiteellä vaan tieteellä.

Ei näyttäny olevan muutenkaan niin nöpönuukaa, vanhat laakerit ja männänrenkaat koneeseen ja eikun kovaa ajoa.
No minut ainaki on opetettu, vanhoina hyvinä aikoina, lentokoneita ilmassa maata puolustamassa pitäneen insinöörin toimesta, että ne osat vain pitää vaihtaa, jotka on kulunu liikaa.

Ja juu, en ny katsonu ko videota.

Kannata kyllä Pakkiksen keskusteluissa paljoa tieteestä puhua, kun porukka linkkailee kaiken maailman tutkimuksia niin, ettei viiti ite edes lukea tutkimusta saatika, että ymmärtäis tuloksista jotain. Ja kun päälle ei oo mitään kohdealueen tuntemusta, että osattas laittaa tutkimuksen tuloksia johonkin kunnolliseen kontekstiin, niin hyvä tulee..
Mää oon kyllä monesti miettiny, kun olen satunnaisesti käyny jotain ketjuja lukemassa, että ihanko oikeasti joku on jonku linkkaamansa tutkimuksen/artikkelin lukenut. Saati sakki joka kommentoi asioita, nekin muka lukis ne jutut? Eihän ne ehtis päivässään mitään muuta tekemään jos ihan oikeasti lukis ne jutut. No ehkä ihmisillä ei ole muuta tekemistä.

Nyt varmaan tulkitaan että minä yritän ottaa kantaa johonkin koronaketjun asiantuntijoiden lausuntoihin vs joidenkin toisten mielipide tms. Ei. Ei lain.

Tieteellinen fakta ei muutu epätodeksi mielipiteellä vaan tieteellä.
En minä sillä, ihan vaan yleisesti kun ihmiset tuppaa olemaan kollektiivisesti oikeassa monessa asiassa, siksi mm. vallankumouksia on ollut maailmassa.

Huomauttaisin tähän turhanpäiväisten asioiden vatvonnan sekaan, että huomenna: Man United-Liverpool 18:30!

Muihin asioihin palataksemme: mikä on Herr Doktorin valistunut arvaus jalkapallon ulkopuolisista asioista: jäämmekö vuosittaisiin rokotuksiin variantintorjuntaan, vuosittaisiin isompiin ongelmiin rokotusten + rajoitusten kanssa, vai tää homma on ohi kokonansa piakkoin?

En tiiä jalkapallosta tai koronasta, mutta mulla soi joku paska jazzi tällä hetkellä kuulokkeissa.. sille pitäs varmaan tehdä jotain.

Yritän siis tutustua, että kannattasko tästä Qobuzin hires streamauspalvelusta alkaa maksamaan Deezerin sijaan.

jäämmekö vuosittaisiin rokotuksiin variantintorjuntaan, vuosittaisiin isompiin ongelmiin rokotusten + rajoitusten kanssa, vai tää homma on ohi kokonansa piakkoin?
Nimenomaan hyvin vahva arvaus. En siis seuraa asiaa oikeasti yhtään enkä tiedä rokotteiden tehosta variantteihin...enkä suoraan sanoen ole asiasta erityisen kiinnostunut.

Mers, taudin sukulainen, hävisi syystä tai toisesta aikanaan. Tämä on niin laajalla että tuskin häviää samalla tavalla. Variantteja on myös niin paljon että tuskin mikään yksittäinen mutaatio pöpössä enää veisi tautia pois. Tauti ei ole taas niin vakava että se tappaisi itse itsensä, kuten vaikka ebola.

Ymmärtääkseni rokoteteho vakavaa tautia vastaan on hyvä ja arvaan/toivon että rokote laskee vakavien tautimuotojen ilmaantuvuuden niin pieneksi että tauti liittyy miljoonan muun flunssa viruksen joukkoon, eikä enää aiheuta kuin yksittäisiä vakavia tauteja/toimenpiteitä. Veikkaan myös että paikoin voi tulla rokotustodistus tyyppiset jutut käyttöön ainakin väliaikaisesti, tyyliin keltakuumeen rokotetodistus, maahanpääsyvaatimuksena tms. Kauanko aikaa menee, riippunee hyvin vahvasti rokotustahdista.

Back
Ylös Bottom