Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Lupasin jo pysyä pois ketjusta, mutta koska vappu ja kohdistin pari viestiä kirjoittajaan enkä aiheeseen, niin heitänpä analyysin. Pahoittelut, tämä on pitkä viesti. Eikä mitää uutta tutkimusfaktaa mihinkään, vain pohdiskelua itse aiheesta.

Miksi lähdin vastoin periaatteitani kommentoimaan käyttäjää (Roopeli):

Viimeisten 10+ sivun aikana hän on vain haukkunut muita kirjoittajia milloin mitenkin, väistänyt kysymyksiä jankkaavilla vastakysymyksillä ja/tai haukkumisella&vähättelyllä.
Miten tämä edistää järkevää keskustelua oikeasta aiheesta?
Ja aika huonosti Roopeli on maistanut omaa lääkettään. Oli vaan pakko hieman sohaista tota pesää, ehkä se saisi keskustelun palaamaan pois jankuttamisesta. Ei auttanut mitään, joten keinoni oli väärin valittu.

Roopelin kanta esim. ylipainoon on aivan oikea. Itse olen osittain vakavan selkävaivan ja sitten laiskuuden takia luisunut läskiksi, eikä sitä millään positiivisella kehonkuvalla paremmaksi selitä. Se on huono asia terveyden kannalta. Ja aion asiaan tarttua, kenties tästä seuraava romaani vuoden kuluttua…

Oma kantani itse aiheeseen:

Korona: En osaa sanoa. Perheessä alan ihmisiä, lääkäri ja sairaanhoitaja, ei heilläkään mitään ”totuutta” ole. Perhe-/lähipiirissä kuusi pos testattua, kaikilla pari päivää tosi paska olo ja siitä sitten parin viikon aikana olo normalisoitui.

Itselläni aikoinaan nuorena, hyväkuntoisena mykoplasma ja keuhkoklamydia samanaikaisesti runnoivat keuhkoja 3kk. Keuhkot arpeutuivat (ihan TT kuvaamalla todettu). Eli en haluaisi välttämättä mitään keuhkoihin menevää koronaa.

Maskit: no joo, aika pelleilyä. Käytetään väärin ja paikoissa missä sitä ei tarvittaisi. Uskon kuitenkin, että suuressa mittakaavassa siitä on hyötyä taudin leviämisen ehkäisyn kannalta. Käsidesiä pidän vähintään yhtä tärkeänä. Turvavälit tärkeitä, mutta maskit näyttävät saamaan tämän kannalta turhaa turvallisuuden tunnetta
Käytän maskia pääasiassa itse ihan vaan koska ei se vaiva ole ja jos nyt jonkun kanssaihmisen olo on helpompi kun minullakin on maski niin mennään sitten massan mukana.

Rokote: Mielenkiintoinen aihe. Olen yli 50v ja tosiaan noi aiemmat keuhkojutut sekä läskeys taustalla, eli ei ihan helppo valinta. En hirveällä innolla ole tällaista pikakehitettyä tuotetta ottamassa, mutta juuri tämän oman keuhotaustan takia äkäinen ”flunssa” hieman huolettaa. Kai tämä päätös on tehtävä fiilispohjalta kun oma vuoro kohta tulee. Mitää 100% faktaahan aika harvaan asiaa tässä elämässä saa.

Tulipas hullun pitkä viesti, mutta tunsin, että olen ”velvollinen” tuottamaan muutakin kuin vinoilua ketjuun.

Lupasin jo pysyä pois ketjusta, mutta koska vappu ja kohdistin pari viestiä kirjoittajaan enkä aiheeseen, niin heitänpä analyysin. Pahoittelut, tämä on pitkä viesti. Eikä mitää uutta tutkimusfaktaa mihinkään, vain pohdiskelua itse aiheesta.

Miksi lähdin vastoin periaatteitani kommentoimaan käyttäjää (Roopeli):

Viimeisten 10+ sivun aikana hän on vain haukkunut muita kirjoittajia milloin mitenkin, väistänyt kysymyksiä jankkaavilla vastakysymyksillä ja/tai haukkumisella&vähättelyllä.
Miten tämä edistää järkevää keskustelua oikeasta aiheesta?
Ja aika huonosti Roopeli on maistanut omaa lääkettään. Oli vaan pakko hieman sohaista tota pesää, ehkä se saisi keskustelun palaamaan pois jankuttamisesta. Ei auttanut mitään, joten keinoni oli väärin valittu.

Roopelin kanta esim. ylipainoon on aivan oikea. Itse olen osittain vakavan selkävaivan ja sitten laiskuuden takia luisunut läskiksi, eikä sitä millään positiivisella kehonkuvalla paremmaksi selitä. Se on huono asia terveyden kannalta. Ja aion asiaan tarttua, kenties tästä seuraava romaani vuoden kuluttua…

Oma kantani itse aiheeseen:

Korona: En osaa sanoa. Perheessä alan ihmisiä, lääkäri ja sairaanhoitaja, ei heilläkään mitään ”totuutta” ole. Perhe-/lähipiirissä kuusi pos testattua, kaikilla pari päivää tosi paska olo ja siitä sitten parin viikon aikana olo normalisoitui.

Itselläni aikoinaan nuorena, hyväkuntoisena mykoplasma ja keuhkoklamydia samanaikaisesti runnoivat keuhkoja 3kk. Keuhkot arpeutuivat (ihan TT kuvaamalla todettu). Eli en haluaisi välttämättä mitään keuhkoihin menevää koronaa.

Maskit: no joo, aika pelleilyä. Käytetään väärin ja paikoissa missä sitä ei tarvittaisi. Uskon kuitenkin, että suuressa mittakaavassa siitä on hyötyä taudin leviämisen ehkäisyn kannalta. Käsidesiä pidän vähintään yhtä tärkeänä. Turvavälit tärkeitä, mutta maskit näyttävät saamaan tämän kannalta turhaa turvallisuuden tunnetta
Käytän maskia pääasiassa itse ihan vaan koska ei se vaiva ole ja jos nyt jonkun kanssaihmisen olo on helpompi kun minullakin on maski niin mennään sitten massan mukana.

Rokote: Mielenkiintoinen aihe. Olen yli 50v ja tosiaan noi aiemmat keuhkojutut sekä läskeys taustalla, eli ei ihan helppo valinta. En hirveällä innolla ole tällaista pikakehitettyä tuotetta ottamassa, mutta juuri tämän oman keuhotaustan takia äkäinen ”flunssa” hieman huolettaa. Kai tämä päätös on tehtävä fiilispohjalta kun oma vuoro kohta tulee. Mitää 100% faktaahan aika harvaan asiaa tässä elämässä saa.

Tulipas hullun pitkä viesti, mutta tunsin, että olen ”velvollinen” tuottamaan muutakin kuin vinoilua ketjuun.
Mutta vinoilit kuitenkin ja ohitat sitten kaikki muut käyttäjät jotka menevät samaan kategoriaan mistä minua syytät... Ei kovin tasa-arvoista kohtelua...
Ainiin mä olin "väärällä mielipiteellä"

Mutta vinoilit kuitenkin ja ohitat sitten kaikki muut käyttäjät jotka menevät samaan kategoriaan mistä minua syytät... Ei kovin tasa-arvoista kohtelua...
Ainiin mä olin "väärällä mielipiteellä"
Hei, mitä jos nyt jätettäisiin tämä tähän ja jatkossa keskustelua ilman haukkumista yms epäasiallista soopaa?
Koskien ihan kaikkia.

edit: olen hieman pettynyt, että koko viestistäni nyt sitten sulle toi osa oli se tärkein. Miten itse koronaa koskeva osuus? Toivottavasti nyt luit sen kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
Melkein vois pitää gallupin: koska olet viimeksi kuullut-nähnyt jonkun aivastavan?
Tuli tästä mieleen että allekirjoittaneelle tulee ehkä kerran viikossa aivastuskohtaus joka saattaa kestää 10 minsaa 😆 Onneksi ei ole kertaakaan sattunut julkisella paikalla. Geenit ❤

Käsidesiä pidän vähintään yhtä tärkeänä.
Uskaltaudun nyt kommentoimaan, silläkin uhalla, että joku tulee vaatimaan turvallista tilaa. Vajaa kuukausi sitten CDC julkaisi dataan perustuvan tutkimuksen, jossa lopputulemana oli, että korona tarttuu huonosti pinnoilta (1/10 000), en nyt jaksa etsiä ko. tutkimusta, mutta ketjusta se löytyy. Eli käsidiesin käyttö on aivan turhaa, eikä vain turhaa, vaan haitallista. Ihmiset tarvitsevat bakteereita, vastustuskykynsä ylläpitoon, jos ne vähenevät, ihminen sairastuu huomattavasti helpommin sen jälkeen bakteeriperäisiin sairauksiin (esim. bakteeriperäiseen keuhkokuumeeseen kuolee yli 20 000 suomalaista joka vuosi). Erityisessä vaaravyöhykkeessä ovat lapset, ja vanhukset, joilla on jo valmiiksi huonompi vastustuskyky. Ennen koronapaniikkia joka influenssa kausien aikana, mediassa asiantuntijat varoittivat ihmisiä olematta käyttämättä Käsidesiä, ja muutenkaan "desinfioda" kotejaan, koska siitä on huomattavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä.

Tuli tästä mieleen että allekirjoittaneelle tulee ehkä kerran viikossa aivastuskohtaus joka saattaa kestää 10 minsaa 😆 Onneksi ei ole kertaakaan sattunut julkisella paikalla. Geenit ❤

Oho. Aika paha. Mistä tuo muuten johtuu? Tai siis onko siihen fyysinen tekijä?

Oho. Aika paha. Mistä tuo muuten johtuu? Tai siis onko siihen fyysinen tekijä?
Minä en tiedä. Isällä sama vika. Sen olen huomannut että jos jonkun monivitamiinipillerin vetäsee sillai että ei syö samalla niin riski on suuri. Sinänsä ihan huvittava valuvika, mut ei ehkä niinkään minkään epidemian tai flunssakauden aikana 😄 Jotain fyysistä siinä on, liekkö joku mystinen allergia vai mikä.

Uskaltaudun nyt kommentoimaan, silläkin uhalla, että joku tulee vaatimaan turvallista tilaa. Vajaa kuukausi sitten CDC julkaisi dataan perustuvan tutkimuksen, jossa lopputulemana oli, että korona tarttuu huonosti pinnoilta (1/10 000), en nyt jaksa etsiä ko. tutkimusta, mutta ketjusta se löytyy. Eli käsidiesin käyttö on aivan turhaa, eikä vain turhaa, vaan haitallista. Ihmiset tarvitsevat bakteereita, vastustuskykynsä ylläpitoon, jos ne vähenevät, ihminen sairastuu huomattavasti helpommin sen jälkeen bakteeriperäisiin sairauksiin (esim. bakteeriperäiseen keuhkokuumeeseen kuolee yli 20 000 suomalaista joka vuosi). Erityisessä vaaravyöhykkeessä ovat lapset, ja vanhukset, joilla on jo valmiiksi huonompi vastustuskyky. Ennen koronapaniikkia joka influenssa kausien aikana, mediassa asiantuntijat varoittivat ihmisiä olematta käyttämättä Käsidesiä, ja muutenkaan "desinfioda" kotejaan, koska siitä on huomattavasti enemmän haittaa, kuin hyötyä.
Miksi taas tuommoinen ivallinen ja vähättelevä sävy ”turvallinen tila” piti tuoda tähän(kin)?
Olen kiinnostunut, saisiko linkin tuohon tutkimukseen? Edit: itsekin kyllä turvaudun mieluummin ihan normi käsien pesuun, mutta käsidesi kaupoissa jne.

Vatsatauteja vastaan käsihygienia lienee edelleen aika tärkeää. Tosin nyt nekin tautiaallot jääneet pois etä- sen ja tän takia.

Viimeksi muokattu:
Ajatellaan että vuoden ajan sä onnistut käyttämällä kaikkia mahdollisia ja mahdottomia keinoja estämään kaikkien viirusten/bakteerien/hiivojen pääsyn suhun.Ajatellaan että sitten sun pitää taas jatkaa elämää,ootko sä onnekas kun vältit covid-19 vai onko sun immuniteetti ihan romuna?

Lääkärit ja hoitajat pesee käsiään jatkuvasti ja ovat pesseet ja desinfioineet vuosikaudet, niin ei niiden vastustuskyky mihinkään laske.

Miksi taas tuo ivallinen ja vähättelevä sävy ”turvallinen tila” piti tuoda tähän(kin)?
Olen kiinnostunut, saisiko linkin tuohon tutkimukseen?
Vatsatauteja vastaa käsihygienia lienee edelleen aika tärkeää. Tosin nyt nekin tautiaallot jääneet pois etä- sen ja tän takia.
Sorry, tuo ensimmäinen lause ei ollut sinulle tarkoitettu.

Ajatellaan että vuoden ajan sä onnistut käyttämällä kaikkia mahdollisia ja mahdottomia keinoja estämään kaikkien viirusten/bakteerien/hiivojen pääsyn suhun.Ajatellaan että sitten sun pitää taas jatkaa elämää,ootko sä onnekas kun vältit covid-19 vai onko sun immuniteetti ihan romuna?
Ei varmasti ole järkevää desinfioida koko ajan kaikkea. Kotona emme koskaan käytä mitään antibacterial -aineita. Mutta haluanko edes milloinkaan saada kaupan ostoskorista tarttuneita pöpöjä suuhun, korona tai ei… M
Sorry, tuo ensimmäinen lause ei ollut sinulle tarkoitettu.

Tarkoitin näin yleensä, että jos kaikki lopettaisivat piikittelyn, haukkumisen jne niin ketju palaisi taas lukemisen arvoiseksi. Ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta keskustellaan niin kuin oltaisiin kasvotusten. Siis me kaikki.

Kyllähän tämä korona vouhotus on ainakin omalla kohdalla katkaissut pitkäikäisimmän kaveri suhteen, koska toinen elää jo toista vuotta jossain vitun korinapaniikissa jossa ketään ei voi missään olosuhteissa nähdä.

Vaimo taas yli 20 vuoden hoitaja kokemuksella vaihtamassa alaa rokotepakotuksen takia. Mutta onneksi kaikkien korona uskovaisten mielestä kaikki jatkuu ihan normaalina. Vittu te ootte sekaisin päästänne kaikki!

Höpöpuhetta, et pysty mitenkään välttämään kaikkien virusten ja muiden olioiden sinuun tarttumasta vaikka vaikka sulla olis oma suihku ja desipullo mukana joka paikassa missä liikut. Immuniteetti romuttuu korkeintaan sillä et muutat jonnekkin autiosaarelle etkä tapaa mitään elävää koko aikana. ihminen koskee tahtomattaan satoja kertoja kuukaudessa paikkoihin mistä saa pöpöjä itseensä saati että ilman kautta nautit joka päiväisen annoksen sitä samaa. Vuodeksi eristettyyn huoneesen vois toimia. Ja tässä tarkoitin nyt nimenomaan immuniteetin romuttumista mistä oskari puntti kirjoitti, se et huononeeko se niin luultavasti kyllä.

Mutta onneksi kaikkien korona uskovaisten mielestä kaikki jatkuu ihan normaalina. Vittu te ootte sekaisin päästänne kaikki!
Plussat sinulle kuitenkin tästä rakentavasta viestistä! Ei kai tässä kukaan uskontona mitään kantaa pidä, toivottavasti.
Vaimo kohta 30v sh-kokemuksella on myös hieman skeptinen, mutta ei aio heittää uraa kaivoon tämän takia. Valintoja, turha pistää omaansa toisten piikkiin, vai mitä?

Koronarokotuksen takia? Kyllähän hoitoalalla käsittääkseni tullu influenssapiikki jo useita vuosia joka vuosi?
Sehän on tosin huomattavasti kauemmin testattu ja käytetty (vaikkakin kanta vaihtelee vuosittain), joten en ihan suoraan vertaisi tähän covid19 piikkiin. (Huom kuitenkin viestini ylempänä)

Back
Ylös Bottom