Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Juurihan te itse pari sivua sitten puhuitte siitä, kuinka se maskittomuus aiheuttaa kanssaihmisissä reaktioita. Mikeäkin oli joku uhannut vetää turpaan, jos näkee liikkumassa ilman maskia. Eli olette itse todistaneet, että se maskittomuus aiheuttaa eripuraa. Se kuinka oikeutettuja nämä muiden ihmisten reaktiot ovat toinen täysin toinen kysymys. Älä taistele turhia taisteluita, älä aiheuta turhaa eripuraa. Edelleen Halla-aho versus Turtiainen.

Sä kiristät siis käyttämään maskia? Huomaatko miten kerrot asian? Maski on edelleen suositus...
Sä siis neuvot/määräisit tekemään kuin muut tai? Vautsi. Nyt alkaa se todellisuus rakoilla siellä päässä

Meno vitun absurdi lemmings peli missä tekoäly rikki.

Viimeksi muokattu:
Sä kiristät siis käyttämään maskia? Huomaatko miten kerrot asian? Maski on edelleen suositus...
Sä siis neuvot/määräisit tekemään kuin muut tai? Vautsi. Nyt alkaa se todellisuus rakoilla siellä päässä
En kiristä vaan neuvon käyttämään. Jos siis haluat edistää meidän muiden tapaan sitä, että tästä koronasirkuksesta päästäisiin mahdollisimman nopeasti ohitse. Jos taas haluat pelata palloa omaan maaliin kuten Turtiainen niin jatka samaan malliin. Tarkoittaa vain sitä, että meidän muiden täytyy kuitata ne sinunkin tekemät omat maalit matkalla voittoon. Ei kestä kiittää.

Menee vähän off-topiciksi, mutta onko leikkaussaleissa jotenkin kohotettu happitaso? Olisin olettanut että ei tietenkään, mutta en tiedä käytetäänkö sitä siellä jonain operoivan henkilökunnan aivodouppinkina :D

Itsellä ei ole maskeista ollut haittaa muuten kuin talvipakkasella tuppasi hengitys vähän inhottavasti tiivistymään maskin sisäpinnalle. Tapaan laittaa maskin jo kotoota lähtiessä kauppaan mennessä, ja sitten jos joutui autoa putsaamaan lumesta niin oli maski vähän kostea sisältä. Mutta tältäkin olisi välttynyt jos olisi ollut fiksu ja laittanut maskin vasta kauppaan mennessä. Luulen että muuten voisin pitää vaikka tunteja ilman ahdistusta.

Ilmeisesti on. Tulipalot leikkaus saleissa ei vissiin ole mikään erikoisuus. Hapekas ilma, niin ei tarvi juuri kipinää että syttyy.

"Yhdysvalloissa on arvioitu tapahtuvan vuodessa noin 50-600 leikkaussalitulipaloa"

En kiristä vaan neuvon käyttämään. Jos siis haluat edistää meidän muiden tapaan sitä, että tästä koronasirkuksesta päästäisiin mahdollisimman nopeasti ohitse. Jos taas haluat pelata palloa omaan maaliin kuten Turtiainen niin jatka samaan malliin. Tarkoittaa vain sitä, että meidän muiden täytyy kuitata ne sinunkin tekemät omat maalit matkalla voittoon. Ei kestä kiittää.
Järjetön logiikka mikä ilmeisesti toimii sinulla vain tässä asiassa. Ei tuollainen naurettava syyllistysmanipulointi voi toimia kuin kaltaisiisi. Samalla logiikalla hyppäät kaivoon jos tarpeeksi monta hullua tulee niin sinulle neuvomaan ja he voivat sen jälkeen elää normaalisti. Tai kaadat päällesi koirakakkaa lähiojasta... jos et tätä tee niin olet vastaan ja aiheutat eripuraa... ainii se toimi vaan tähän koronaan ja joku rätti suun eteen ja sassiin! Miettimättä!

lol no

Leikkaus-salissa happitasot hieman erit kuin muualla.

Itse ainakin olen niin hidas kaupassa kävijä, että olen mielestäni huomannut maskin vaikutuksen (muutaman kerran käyttänyt). Painelen sen aina kasvoille niin tiivisti kuin saa.

Minun mielestä tästä maskien käytöstä ei pitäisi tehdä mitään normaalia. Pian ne on meidän lasten naamoilla kouluissa. Sitten vuosien päästä todetaan että saattoi niistä sittenkin olla vähän haittaa..
Silti se kirurgi kuulemma hengittää omaa hiilidioksidiaan, mikromuoveja jne. Mikä muuten on leikkaussalin happipitoisuus? Normaalin tilan happipitoisuus on n. 21%. Leikkaussalit on ylipaineistettuja, jotta ilmatilaan ei pääsisi epäpuhtauksia.

Ei maskeista normia, kiitos.

En ole 15 vuoteen saanut yhtäkään tautia muualta kuin omilta lapsilta. En kaupasta, en kuntosalilta, en ravintolasta. Ei oo kukaan kyllä yskiny tai aivastanu mulle naamaan kauppareissulla. Jotenki tuntuu toi maski olevan nyt vaan semmonen ihmisiä rauhoittava juttu.

Ilmeisesti on. Tulipalot leikkaus saleissa ei vissiin ole mikään erikoisuus. Hapekas ilma, niin ei tarvi juuri kipinää että syttyy.

"Yhdysvalloissa on arvioitu tapahtuvan vuodessa noin 50-600 leikkaussalitulipaloa"
Ainakin osittain leikkaussali palot johtuu siitä, että siellä on tulenarkoja kaasuja käytössä, kuten happi, anestesiakaasut ym. Itse palo voi sitten syttyäesimerkiksi, kun potilaan sisuksiin on johdettu kaasua ja kudosta poltetaan laitteella.

Tuolta juttua aiheesta.

En ole 15 vuoteen saanut yhtäkään tautia muualta kuin omilta lapsilta. En kaupasta, en kuntosalilta, en ravintolasta. Ei oo kukaan kyllä yskiny tai aivastanu mulle naamaan kauppareissulla. Jotenki tuntuu toi maski olevan nyt vaan semmonen ihmisiä rauhoittava juttu.

"Aktiivinen tekeminen tautia vastaan" oli vuosi sitten terminä ja silloinkin jo todettiin ettei maskit ole merkittävä asia.
Nyt se tuntuu muuttuneen "aktiiviseksi muistuttamiseksi" ja liittyy varmasti osaltaa rokotteisiin mitä koitetaan nyt piikittää niin moneen kuin kerkiää. Silloin tarvii massojen olla jatkuvasti muistutettuna tästä flunssasta.

Sulla on ollut ihan hyviä pointteja, mutta nyt en ihan löydä sitä tästä, ellei pointtisi sitten ole, että maskit meidät tältä koronalta pelastaa. Siitä voinen olla vahvasti eri mieltä. Siitä olen samaa mieltä, että maskittomuus ei ole mikään kannanotto, eikä edistä paluuta takaisin normaaliin, mutta kyllä maskien käyttäminenkin on yksi kärpäsen paska tässä koronaläjässä. Kiistelette siis mun nähdäkseni ihan turhasta asiasta, koska käytät maskia tai et, niin paluu normaaliin on kiinni aivan muista asioista.

Ehkä tajuan mitä Löylyttäjä hakee, ehkä en. Mutta oletan että ymmärrän. Koitan pukea oman tulkintani sanoiksi.

Jos nyt vaikka kaikki 20-50 vuotiaat miehet miehyyden tunnoissaan päättäisivät lopettaa maskien käytön, kuten vaikuttaisi joidenkin toivomus olevan, mikä on todennäköisin seuraus?
a) hallitus purkaa rajoitukset nopeammin tämä johdosta
b) ei vaikutusta rajoituksiin, vai
c) rajoitukset kiristyy, esim maskipakko sakon uhalla

Tätä voi tarkastella ihan riippumatta siitä, uskooko maskin todellisiin hyötyihin. Itse veikkaan vaihtoehtoa c), tai parhaimmillaankin b), jos tautitilanne jatkaa kehittymistä positiiviseen suuntaan. Jos lopputuloksena c), ollaan sillä maskiboikotilla aiheutettu vaan koronakurimuksen pahenemista, vaikka tautitilanne ei pahenesikaan. Voin tietysti veikata väärinkin.

Ehkä tajuan mitä Löylyttäjä hakee, ehkä en. Mutta oletan että ymmärrän. Koitan pukea oman tulkintani sanoiksi.

Jos nyt vaikka kaikki 20-50 vuotiaat miehet miehyyden tunnoissaan päättäisivät lopettaa maskien käytön, kuten vaikuttaisi joidenkin toivomus olevan, mikä on todennäköisin seuraus?
a) hallitus purkaa rajoitukset nopeammin tämä johdosta
b) ei vaikutusta rajoituksiin, vai
c) rajoitukset kiristyy, esim maskipakko sakon uhalla

Tätä voi tarkastella ihan riippumatta siitä, uskooko maskin todellisiin hyötyihin. Itse veikkaan vaihtoehtoa c), tai parhaimmillaankin b), jos tautitilanne jatkaa kehittymistä positiiviseen suuntaan. Jos lopputuloksena c), ollaan sillä maskiboikotilla aiheutettu vaan koronakurimuksen pahenemista, vaikka tautitilanne ei pahenesikaan. Voin tietysti veikata väärinkin.
Aika erikoista skenaariota haetaan tässä. Miksi juuri miehet ja tuosta ikäryhmästä?

Todellisuudessa kaikki lopettavat niiden käytön jos lopettavat. Miehet, naiset, lapset, vanhat ja uudet

Silti se kirurgi kuulemma hengittää omaa hiilidioksidiaan, mikromuoveja jne. Mikä muuten on leikkaussalin happipitoisuus? Normaalin tilan happipitoisuus on n. 21%. Leikkaussalit on ylipaineistettuja, jotta ilmatilaan ei pääsisi epäpuhtauksia.

Ei maskeista normia, kiitos.
En yhtään tiedä. Jostain vaan luin että happipitoisuus olisi isompi. Varmaan tuosta tietoa löytyisi jos kiinnostaa, vaan ei jaksa katella.

Aika erikoista skenaariota haetaan tässä. Miksi juuri miehet ja tuosta ikäryhmästä?

Todellisuudessa kaikki lopettavat niiden käytön jos lopettavat. Miehet, naiset, lapset, vanhat ja uudet
aaaargh, vähän raastavaa koittaa keskustella kun toiset oikein yrittää takertua epäolennaisiin. Saat itse valita sen ryhmän ketkä lopettaa maskeilun, kaikkia et saa valita koska se ei tule tapahtumaan. Jos nyt sitten sanotaan vain että 30% ihmisistä lopettaisi, mikä olisi lopputulema rajoitusten suhteen..?

edit. valitsin siksi esimerkkiin nuoret miehet kun oletan että he testohuuruissaan tekisivät valtavirrasta poikkeavan päätöksen todennäköisimmin :)

aaaargh, vähän raastavaa koittaa keskustella kun toiset oikein yrittää takertua epäolennaisiin. Saat itse valita sen ryhmän ketkä lopettaa maskeilun, kaikkia et saa valita koska se ei tule tapahtumaan. Jos nyt sitten sanotaan vain että 30% ihmisistä lopettaisi, mikä olisi lopputulema rajoitusten suhteen..?
Siis tuolla näkee laidasta laitaan ihmisiä kenellä ei ole maskia eikä siinä ole mitään tiettyä ryhmää. Joten sinä et silloin määritä mitä "valitsen", kun kerron havainnostani mitä tuolla ulkona on ja siksi on loogista että kaikista ryhmistä ja iästä riippumatta porukka vähentää kun sen aika toivottavasti heille tulee pian.

En minä tiedä mitä hallitus viisaudessaan oikeen keksii asioihin. En suorastaan luota heidän päätöksenkykyyn tippaakaan joten kysyt vaikeita asioita ennustaa.
Jos taas haet jotain koukkua missä tuntisin jotain syyllisyyttä heidän mahdollisista päätöksistään ei taas onnistu.

En yhtään tiedä. Jostain vaan luin että happipitoisuus olisi isompi. Varmaan tuosta tietoa löytyisi jos kiinnostaa, vaan ei jaksa katella.
Lähinnä se pitoisuus nousee siinä potilaassa ja osin lähiympäristössä. Millä säteellä? Sitä en tiedä.

Se nyt on tullut toivottavasti kaikille selväksi, että maskeista ei mitään merkittävää hyötyä pandemian torjunnassa ole. Joidenkin lähteiden mukaan voi olla jopa haittaa, kun käyttö ja toiminta on mitä on.

Sitten, jos noissa halvimmissa muoviräteissä on vielä karsinogeenejä yms. Niin jokainen voi miettiä, kuinka järkevää tämä maskipelleily ylipäätään on..
Eniten itseäni ärsyttää tässä tämä valtava muovijätteen määrä miljardeista maskeista avian turhan takia. Ja vielä suurin osa tuodaan Kiinasta..

Eli vaikka niistä joku pieni hyöty olisikin, niin haitat ovat varmasti suuremmat.

Siis tuolla näkee laidasta laitaan ihmisiä kenellä ei ole maskia eikä siinä ole mitään tiettyä ryhmää. Joten sinä et silloin määritä mitä "valitsen", kun kerron havainnostani mitä tuolla ulkona on ja siksi on loogista että kaikista ryhmistä ja iästä riippumatta porukka vähentää kun sen aika toivottavasti heille tulee pian.

En minä tiedä mitä hallitus viisaudessaan oikeen keksii asioihin. En suorastaan luota heidän päätöksenkykyyn tippaakaan joten kysyt vaikeita asioita ennustaa.
Jos taas haet jotain koukkua missä tuntisin jotain syyllisyyttä heidän mahdollisista päätöksistään ei taas onnistu.
Et kuitenkaan pystynyt valitsemaan mitään noista kolmesta? Mikä on oma veikkauksesi, mitä tulee tapahtumaan jos jokin osa kansasta päättää lopettaa maskin käytön? Nythän osa tuon päätöksen on jo tehnyt. Enemmistöllä kuitenkin näyttää vielä olevan ja osa niistäkin on julistanut käyttävänsä jatkossakin.

Hallitus tuntuu menevän tartuntalukujen perusteella ja kiristää/vapauttaa toimia sitä mukaa. Jos maskittomuus pienentää lukuja vapautuu toimet. Simppeliä. Nyt selkeästi hallitus on omasta mielestään saanut kaikilla toimillaan aikaan tartuntojen vähenemisen ja siitä iloitsevat ja samalla pelkäävät tulevaa.

Jos nyt vaikka kaikki 20-50 vuotiaat miehet miehyyden tunnoissaan päättäisivät lopettaa maskien käytön
Johtaa siihen, että muut seuraa perässä ja loppujen lopuksi vain mielenvikaiset ovat maski päässä, mutta ne nyt olisivat muutenkin koko lopun elämää. Ja kun maskeja ei enää näy, paniikki laantuu ja ihmiset kyseenalaistaa kaikki koronalobbaukset. Mitä enemmän ihmisiä tähän mukaan lähtee, sitä pidempään tää paska kestää.

Et kuitenkaan pystynyt valitsemaan mitään noista kolmesta? Mikä on oma veikkauksesi, mitä tulee tapahtumaan jos jokin osa kansasta päättää lopettaa maskin käytön? Nythän osa tuon päätöksen on jo tehnyt. Enemmistöllä kuitenkin näyttää vielä olevan ja osa niistäkin on julistanut käyttävänsä jatkossakin.

Hallitus tuntuu menevän tartuntalukujen perusteella ja kiristää/vapauttaa toimia sitä mukaa. Jos maskittomuus pienentää lukuja vapautuu toimet. Simppeliä. Nyt selkeästi hallitus on omasta mielestään saanut kaikilla toimillaan aikaan tartuntojen vähenemisen ja siitä iloitsevat ja samalla pelkäävät tulevaa.

Lue mitä kirjoitin. Turhaa koitat vääntää jotain skenaariota. Hallituksen toimet olleet tasoa järjetöntä jo pitkän aikaa joten vastaavaa varmasti tapahtuu.
Se ei taas siihen vaikuta mitään miten itse toimin perustellusti ja logiikalla. Jos iskevät lain maskeille niin sitten iskevät. Se on heidän syy ei minun. Tosin poliittinen itsemurha on varma siinä kohtaa mutta eihän nykyajasta tiedä.

Se nyt on tullut toivottavasti kaikille selväksi, että maskeista ei mitään merkittävää hyötyä pandemian torjunnassa ole. Joidenkin lähteiden mukaan voi olla jopa haittaa, kun käyttö ja toiminta on mitä on.

Sitten, jos noissa halvimmissa muoviräteissä on vielä karsinogeenejä yms. Niin jokainen voi miettiä, kuinka järkevää tämä maskipelleily ylipäätään on..
Eniten itseäni ärsyttää tässä tämä valtava muovijätteen määrä miljardeista maskeista avian turhan takia. Ja vielä suurin osa tuodaan Kiinasta..

Eli vaikka niistä joku pieni hyöty olisikin, niin haitat ovat varmasti suuremmat.
on muuten aika moninainen juttu tuo haittojen ja hyötyjen arviointi.

Jos listaa kaikkia asioita mihin maski aiheuttaa negatiivisesti ja mihin positiivisesti. Niistä vaikutuksista sitten pisteytetään tms. Seurannaisvaikutukset

esim. katupöly, siitepöly, hiilidioksidi, bakteerit, virukset, parturissa hiusten pätkät jne... En ainakaan itse kykene suoralta kädeltä sanomaan, onko maskeilla loppupeleissä negatiivisia vai positiivisia vaikutuksia.
Pandemiaan liittyenkään en ole kummaltakaan puolelta nähnyt 100% varmaa tutkimustulosta. Aina vilahtelee sanoja: saattaa, mahdollisesti, ehkä jne. Jos sellaista on, haluaisin nähdä.

Back
Ylös Bottom