Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Kävin katsomassa Unkarissa joskus paikanpäällä formuloita niin en paljon turhempaa asiaa tiedä, vitullinen meteli ja autot sujahtelee siellä jossain pikkupisteenä ohi. Ellei olisi ollut isoa näyttöä niin ei mitään hajua että kuka on mones.
Alkoholin määrä oli sitä luokkaa että yksi jouduttiin jättämään sairaalaan ja kaksi oli täällä päivystyksessä joista minä toinen :)

On ollut taas niin jäykkää keskustelua joten kevennys taitaa olla paikallaan.
1607324663577.png

1607324824680.webp

1607324846098.webp

Nämä on karuja juttuja. Ukin kertomaa. Vatsaan haavoittunut venäläinen viittoi, että annettaisiin vettä. Ukki juotti häntä. Seuraavaksi pyysi tupakkaa. Muutamat savut pystyi vetämään. Seuraavaksi viittoi kuinka häntä pitäisi ampua päähän.
Tähän ei ukki suostunut. Huono juttu, etteivät veteraanit ei ole kertomassa jälkipolville mitä Taipaleessa ja Summassa tapahtui muinoin. Tulisi vähän merkitystä asioihin.
Juuri puhuttiin eilen vaimon kanssa, kuinka se veteraanien kunnioittaminen ja sodasta puhuminen alkaa olla sellaista Rambo-henkistä ihannointia ja Häyhä-legendojen vetämistä. Ei siinä, ettenkö itsekin nostaisi hattua kaikille jotka pitivät ryssän poissa täältä ja etteikö silloin olisi ollut miehet rautaa verrattuna siihen kuinka nyt nuoriso tarvitsee kriisiapua kun koronan takia ei voi dokata ja bilettää joka viikonloppu vapaasti, mutta paistaa läpi se, että nuoremmasta sukupolvesta moni ei ole ikinä saanut tilaisuutta jutella yhdenkään rytäkässä mukana olleen kanssa. Heistä aika harva nimittäin muistelee sitä mitenkään legendaarisen hienona juttuna vaan päinvastoin sellaisena hulluutena, jonka pitäisi opettaa maailmalle ja tuleville sukupolville että "ei ikinä enää". Näiden jäljellä olevien veteraanien ihailulta tuntuu, että kun elävät linkit menneeseen ja sitä kautta suora yhteys siihen heikkenevät jatkuvasti, niin moni ei enää ajattele lainkaan, millainen määrä nuoria miehiä jäi sille tielle ja kuinka moni sekosi tai dokasi itsensä loppuelämäkseen raunioksi sodan traumoista.

Oma vaarini, joka oli mukana mm. Tali-Ihantalassa, ei puhunut sodasta juuri ikinä, kysyttäessä tai puheeksi tullessa vain naureskeli että tulihan siellä käytyä ja ehkä mainitsi missä oli ollut mukana. Vuosikymmenien aikana vain pari kertaa tämä innostui syystä tai toisesta kertomaan mitään oikeita kokemuksia ja silloin se ei kyllä ollut mitään mukavaa juttua vaan kavereiden päitä silpoutui palasiksi siellä ja tuolla. Ainakin silloin pari tällaista tarinatuokiota tuli, kun olin itse menossa inttiin ja päässyt sieltä eikä pointti varmaan ollut kertoa, kuinka siistiä se sodassa ramboilu oikeasti on. Hänen selviytymistaktiikkansa niistä kokemuksista oli työntää ne pois ja olla muistelematta. Vihollisten ampumisesta vaari ei puhunut minulle ikinä, joillekin muille sukulaisille ilmeisesti pari yksittäistä kertaa vuosikymmenien mittaan.

Siinä on vedetty sotien jälkeen aika isolla kädellä herskaa, onkohan tuota tutkittu koskaan että millainen vaikutus pitkällä tähtäimella tuollaisella anteliaalla menolla on ollut suomalaisten päihteiden himoon?

Kilometrien odotusjono muodostuisi välittömästi. On kyllä herrrrrrkku.

arvionne jonosta?

D576E0C7-212A-4C26-820F-D11BA40BE2D8.jpeg

#suihkunraitis

ei ole potosopia niin en voi muokata, olis toinen kuva hyvä aihio sitä varten.
huomasin siitä toisesta kuvasta, että vaikka skippaa jalkapäivät polkupyöräilemällä niin ovat silti kikkejä eellä
käsistä ei tarvi puhua mitään, kun ne päivät olen skipannu jo yli 20vuotta.

Viimeksi muokattu:
Kruisailin äijän huoltsikan pihaan että käynpä joutessani hinkkauttamassa ruhonsiirtovälineen.
Vitut, törkeet jonot jokapaikassa.
Toinen havainto, viime viikolla jengiä ajeli mun mielestä todella paljon rätit naamalla niin nyt en havainnut kuin muutaman. Tosin kaupassakin oli enempi kuin sen kanssa.

Ei montaa viikkoa sitten täällä peräkylillä sai etäisyyttä ihmisiin laittamalla maskin. Nyt se on uusi normaali ja hikimummot huohottaa niskassa jos maski. Sen sijaan ilman maskia saa turvavälin! Vähän köhii ja yski vielä. Siten mä hain lounasta, että ei maskia ja hirvee yskiminen. Ei tullut kolmea metriä lähemmäs kukaan edes maski naamalla.

Juuri puhuttiin eilen vaimon kanssa, kuinka se veteraanien kunnioittaminen ja sodasta puhuminen alkaa olla sellaista Rambo-henkistä ihannointia ja Häyhä-legendojen vetämistä...
Minun ukki (17-v rintamalle) sanoi, että sodassa oli kylmä, nälkä ja haisi paska. Ukin isoveli hävisi taistelussa - todnäk silpoutui riekaleiksi täysosumassa.
Mummo puhui sodasta aina pula-aikana. Mitään ei koskaan ollut riittävästi.

Mun pitää kaivaa karting härveli esiin ja vois talvella laittaa sen iskun, keväällä istuttaa kersan siihen ja radalle.
Toisaalta halliin sais sellaisen 150m radan tehtyä niin siellä vois harjoitella.

Back
Ylös Bottom