Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

On se noinkin mutta olen yliyön metsäreissulle mennyt kupin kanssa; kippaus sammaleeseen ja takaisin, vähän kosteuspyyhkeellä siistimistä + kädet. Mieluimmin kuppi sellaisessa reissussa kuin siteet/tampoonit, vaikkei hyvää pesumahdollisuutta olisikaan.

Olen omistanut kupin n. 15vuotta mutta en pidä sen käyttämisestä, koska se jotenkin "painaa" ja tuntuu, että on koko ajan pissahätä. Se on Lunettesta se koko 2. Olen joskus miettinyt, että ostaisin pienemmän (jos olisi mukavampi sitten) mutta sitä saisi olla koko ajan tyhjentämässä, koska niin pitää tuota omistamaanikin ainakin ensimmäisinä päivinä.

Muuten, tiedättekö naiset onko teillä runsaat kuukautiset?
Siis, aiemmin syksyllä keskustelin lääkärin kanssa hemoglobiinin korkeasta tasosta vs. ferritiiniarvojen matala taso ym.
Mieslääkäri kysyi, että "onko sinulla runsaat kuukautiset? Siis, en tietenkään ole asiantuntija mutta.."
Katsoin häntä hetken hölmistyneenä ja sanoin; "No en ole minäkään, on kokemusta vain omista."
Sitten jälkeenpäin, tässä vajaan neljänkympin kypsässä iässä, googlasin aihetta runsaat kuukautiset. :X3:

Mulla helpotti, kun leikkasin sitä "tappia" pienemmäksi, se osui ikävään kohtaan. Muuten ei ole kuin positiivista sanottavaa ja sen yli kymmenen vuotta on menty täälläkin. Mirena nyt on viime aikoina vienyt ne lähestulkoon kokonaan pois, mutta ennen sitä sai olla ekoina päivinä tyhjentämässä parin tunnin välein sitä. Muutenkin ennen hormonaalista ehkäisyä ekat päivät meni yleensä aina sängynpohjalla todella voimakkaiden kipujen takia, joita koitettiin pitää ihan reseptikipulääkkeillä aisoissa. Sanoisin, että

runsaat kuukautiset ✅

Kiitos näistä mielikuvista:yäk:
Ole hyvä. Lapsia kun ei tähän maailmaan valitettavasti tule ilman näitä. Olisin itsekin mielelläni ilman, nimittäin!

"Normaali hemoglobiinipitoisuus ei sulje pois kuukautisten runsautta. Koska naisen oma arvio vuodon määrästä kuvaa epätarkasti vuodon runsautta, kaikkien potilaiden tulisi täyttää ennen vastaanotolle tuloa seulontalomake ( «Runsaat kuukautisvuodot (online). Suomalaisen Lääk...»1), joka sisältää vuodon määrää arvioivan kuvatestin ja kysymyksiä vuodosta ja sen aiheuttamasta haitasta."
(Naistentaudit ja synnytykset, Duodecimin oppikirja)

Screenshot_20201127_153832.webp

Sitten kysellään kuinka tiheästi vaihtaa siteet/tamponit sekä niiden imukyky.

Joten ei ihme, jos ei osaa sanoa omasta vuodostaan tarkempaa kommenttia, varsinkin jos on vähän rajamailla mihin kallistuu.

Mulla helpotti, kun leikkasin sitä "tappia" pienemmäksi, se osui ikävään kohtaan.
Minä leikkasin sen silloin heti alkuunsa, kuten moni suositteli mutta sillä ei ole merkitystä.
Valitettavasti check mark runsaille kuukautisille myös täältä - opittuani asiasta tässä ihan hiljattain.

Joten ei ihme, jos ei osaa sanoa omasta vuodostaan tarkempaa kommenttia, varsinkin jos on vähän rajamailla mihin kallistuu.
Aivan, tietysti se oma kokemus on se "normaali." Eihän sitä ole tietoa mistään muusta, ellei tosiaan saa mitään lomaketta tms. täytettäväksi.

Siis mulla oli aina tota ekan kuvan luokkaa sillon nuorena! Öisin laitoin sellaisen lähes vaipan mittasuhteet täyttävän siteen ja sen päälle vielä "normi" siteen, eli siivellisen maksimi-imukyvyllä olevan siteen. :unsure: en tiedä kumpi oli ikävämpää, se kipu vai se pyykin määrä.

Back
Ylös Bottom