Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Minun vinkkiä ei: ei mitään piristeitä koko päivänä, buranaa vaan ettei pää tule kipeeksi

luulis, että viimeistään kolmen päivän päästä nukuttaa

itse käytän tuota takstiikkaa joskus sunnuntaisin jos on pe&la ehtoina tullut oltua #liikenteessä ja haluan nopeutetulla aikataululla kääntää unirytmiä aikaisemmaksi niin sunnuntaina kun ei juo kun vettä ja maitua niin voi veljet illalla väsyttää jo aikaisin, saattaa kyetä jopa 12h uniin su-ma yönä
Näin myös koko elämäni ajoittaisista uniongelmista kärsineenä voin omasta puolestani sanoa, että yleensä näiden ongelmien kanssa painivat on kokeillut kaikki lailliset ja ainakin täällä myös vähän laittomatkin konstit. Jotkut toimii hetkellisesti ja toiset jopa löytää lopullisen ratkaisun. Mutta ihan noin helppoa se ei ole.

Ei tätä ymmärrä normaalin unilahjoin varustettu ja nuo vinkit on kuin sanois pahasti masentuneelle "hymyile vähän" tai touretten omaavalle "hyi, älä kiroile" 🙂

fyysisesti ehkä etelleen näytän himpunverran nuoremmalta mitä ruumiini ikääntyneisyys antaisi aihetta, papereita ei ole kysytty enää ~5vuoteen
Papereita ei ole kysytty enää ehkä 10 vuoteen, joskin melko harvoin sitä aiemminkaan. Parikymppisenä sain ikäveikkauksia useamman kerran lähemmäs neljääkymppiä.
Paitsi 17v. kun käytiin ostamassa porukalla tupakkia kiskalta, mikä tunnetusti myi alaikäisille, minä viimeisenä jonossa. Kassan rouva katsoi pitkään ja sanoi "sinähän oot vasta ihan lapsi" ja myi askin.

Vaihteeksi huonojen unien viikko, su-ma yöstä lähtien:
~3h
~4h
~5h
~4h
~5h+3h -vihdoin tuntui aamulla siltä, että uudelleen nukahtaminen on mahdollista

Periaatteessa vielä ihan ok, koska ei useampaa 2-3h:n yötä peräkkäin. Kaikkeen tottuu.

sleepy.gif
Tuollainen viikko vastais mulla kolmen päivän juomisen aiheuttamaa krapulaa, ja tuosta puuttuu se nousukin. Otan osaa 🙁

Mutta ihan noin helppoa se ei ole.

mutta kun ymmärsin, että täysin piristeetöntä päivää ei ollut kokeiltu, kun aamukahvi tai redbulli sanottiin nautittavan

ymmärrän kyllä asian toisen asian kautta, NAISten

-olen useasti, kuullut että Minun ei NAISta saadakseni tarvitse kun kävellä ovesta ulos -> aAsia ei todellakaan ole niin yksinkertaasta
-työkaveri, NAISiminen, kuuli että olen poikaMies -> imetteli aivan pokalla naamalla, kun ei ole jo uutta NAISta kuviossa, luuli aivan tosissaan, että meitsillä olisi joku jono josta valita

#päänvaihto

En edes muista olenko koskaan laittanut muita kuin keikkahommien lounaita kirjanpitoon. Vein taannoin assarin syömään ja maksoin firman kortilla niin nyt tuli melkeen syyllinen olo :woot:

Minä kun nukun muutamana yönä 6 h, niin alkaa olla krapulaa vastaava olotila.

Perjantai. Muistakaa munkit. Ajattelin vähän kermamunkkia käydä hakemaan. Se maistuisi.

Heräsin tarkoituksella tänään aikaisin vaikka ei olisi tarvinnut, on kyllä nautinnollista istua pimeässä huoneessa ja nauttia aamukahvit.

Nyt ei ole niin hohdokasta, päivänvaloa havaittavissa ja kolmen tunnin päästä pitäisi olla työpaikalla.

mutta kun ymmärsin, että täysin piristeetöntä päivää ei ollut kokeiltu, kun aamukahvi tai redbulli sanottiin nautittavan

ymmärrän kyllä asian toisen asian kautta, NAISten

-olen useasti, kuullut että Minun ei NAISta saadakseni tarvitse kun kävellä ovesta ulos -> aAsia ei todellakaan ole niin yksinkertaasta
-työkaveri, NAISiminen, kuuli että olen poikaMies -> imetteli aivan pokalla naamalla, kun ei ole jo uutta NAISta kuviossa, luuli aivan tosissaan, että meitsillä olisi joku jono josta valita

#päänvaihto
Ihan totta, tällä viikolla en ole kokeillut piristeetöntä päivää. Ne kun helpottavat töistä suoriutumista, ne kun pitää kuitenkin jotenkuten hoitaa joka tapauksessa. Ennen puoltapäivää nautittuna piristeiden ei pitäisi enää illalla vaikuttaa mutta mistäs sitä tietää. Kun oma nukahtaminen on ihan arvalla heittoa muutenkin.

Ohhoh, kuulostapaa helpolle tuo seuran löytäminen! Sinähän olet noiden kommenttien mukaan samassa tilanteessa kuin kuka tahansa nainen - ainakin, jos on pitkään sinkkuna olleiden miesten juttuja uskominen naisten pariutumisen helppoudesta. (not).

Kun kärsii unettomuudesta niin *kaikki* vinkit on kokeiltu moneen kertaan
Yksi asia, mikä EHKÄ saattaa vaikuttaa, on syömiset, ja niiden ajankohta.
Pitkään nukuin aikas huonosti, ei vaan meinannut nukahtaa. Paitsi sitten kun pitääkin jo nousta ylös.

Nyt on taas tullut nukuttua erikoisen hyvin, enkä enää keksi muuta selitystä kuin hieman poikkeuksellinen tapa syödä nykyään. Voi olla että johtuu siitä, tai sitten ei.
Syön siis tavallaan pätkäpaasto tyyliin, mutta vähän päinvastoin. Eli syön kaiken päivän ruuan aamun ja päivän aikana, enkä vasta illalla.
Suunnilleen klo 16-17 jälkeen en enää syö yhtään mitään.

Ja vaikka illalla liikuntaa, en silti syö mitään sen jälkeen, eikä mitään palautusjuomia tai muuta. Aamulla sitten vatsa täyteen.

Nukkumahommiin niin broidi, joka ei ollut neljään vuoteen nukkunut (tätä kirjoittaessa kaksoset noin 4v) ja kaikenlaisten piristeiden suurkuluttaja, kuunteli tämän:

Ja alkoi kirjan vinkeillä nukkua paremmin. Toki täydelliseen palautuminen ottaa varmaan vuoden tai kaks, mutta suunnan sai muuttumaan erinomaisesti.

edit. Henk koht neuvon unettomuuteen Toimi Kankaanniemen sanoin.

Nukkumahommiin niin broidi, joka ei ollut neljään vuoteen nukkunut (tätä kirjoittaessa kaksoset noin 4v) ja kaikenlaisten piristeiden suurkuluttaja, kuunteli tämän:

Ja alkoi kirjan vinkeillä nukkua paremmin. Toki täydelliseen palautuminen ottaa varmaan vuoden tai kaks, mutta suunnan sai muuttumaan erinomaisesti.
Ottaa mitä? Melatoniinia? Se ei kaikille sovi, ei minullekaan. Kokeiltu sekä normi- että suuria annoksia. Vahvempia lääkkeitä en ole kokeillut (vielä).
Jos huonot yöunet ovat johtuneet lasten valvomisesta, on se eri asia kuin unettomuus ja nukahtamisvaikeudet. e. Totta kai väsymyksen kokemus ja huonojen unien arkeen tuomat haasteet ovat sama On kuitenkin ihmisiä, jotka kärsivät näistä ongelmista vaikka olisi kaikki mahdollisuudet nukkua vaikkapa 10 h per yö.
e. Totta kai väsymyksen kokemus ja huonojen unien arkeen tuomat haasteet ovat samat.

Tuossa kirjassa voi olla ihan hyviäkin juttuja mutta epäilen vahvasti, että onko mitään uutta. Koska kuten todettu, unettomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista kärsivät ovat painineet ongelmien kanssa jopa kymmeniä vuosia, ja siihen on mahtunut kaikenlaisten asioiden kokeilemista ja asian tutkimista. Ja jokainen meistä tietää, miksi uni on tärkeää.
Voisihan tuon lenkillä kuitenkin kuunnella, jos vaikka saisi siitä jotain.

Kuitenkin se mikä vähän haraa tuossa linkissä vastakarvaan on Eeva Kolun kommentti, jonka pitäisi edistää kirjan myyntiä:
Tässä kuussa luin aivan älyttömän mielenkiintoisen kirjan, neurotieteilijä ja unitutkija Matthew Walkerin Miksi nukumme. Tämän kirjan sisältöä pitäisi opettaa kouluissa ja sen pitäisi olla pakollista lukemista jokaiselle pomolle, opettajalle ja poliittiselle päättäjälle. Se vakuutti lopullisesti jopa minut - ihmisen, joka on aina ollut ekana hereillä ja vikana sängyssä.
Ihan kuin olisi oma valinta vain mennä nukkumaan ajoissa, koska se on terveydelle tärkeää. Hyvä, että se on sitä Eevalle ja hienoa, jos tuli jotain uusia ajatuksia siitä miksi nukkuminen on tärkeää. Ne, joille se ei ole itsestään selvyys tuskin kokevat samanlaisia ahaa-elämyksiä. Herääkin kysymys, onko kirja kirjoitettu unettomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista kärsiville vai sittenkin vain ihmisille, jotka eivät koe nukkumista tärkeäksi ("kuolema kuittaa univelat") ja voivat vain valita kellonajan, jolloin nukahtaa. Näin siis ainakin ilmisesti Eeva, joka vain vakuuttui että nukkuminen kannattaa.

Eli siis sama kuin seuraa kaipaavalle yksinäiselle sinkulle;
"Lähde ulos ja tapaa ihmisiä!" "Kyllähän sieltä nopeasti joku kainaloon löytyy!" "Mikäs siinä nyt muka on, minä kun olin sinkku niin oli vähintään 2 uutta per viikko, piti innoikkaimpia potkia pois!" "Taitaa vaan olla rima liian korkealla sulla, vähän kun olet realistisempi ja hyväksyt, ettei täydellistä olekaan, niin on sitä seuraa kuule jonoksi asti ja varaa mistä valita!"

Niin, mikä ihme siinä onkaan vaikeaa sellaisen mielestä, joka ei ole koskaan kärsinyt samoista haasteista.

Viimeksi muokattu:
Tuossa kirjassa voi olla ihan hyviäkin juttuja mutta epäilen vahvasti, että onko mitään uutta. Koska kuten todettu, unettomuudesta ja nukahtamisvaikeuksista kärsivät ovat painineet ongelmien kanssa jopa kymmeniä vuosia, ja siihen on mahtunut kaikenlaisten asioiden kokeilemista ja asian tutkimista. Ja jokainen meistä tietää, miksi uni on tärkeää.
Voisihan tuon lenkillä kuitenkin kuunnella, jos vaikka saisi siitä jotain.
Ei tarvii vastata, jos siltä tuntuu, kun menee aika henkilökohtaiselle alueelle, mutta ootko koskaan käynyt juttelemassa uniongelmiin erikoistuneen psykologin / psykoterapeutin kanssa asiasta? Olennaistahan ois päästä käsiksi siihen, mistä uniongelmat pohjimmiltaan johtuvat ja sitä voi olla vaikeaa tehdä itsekseen.

Siksi nuo yleiset nukahtamisohjeetkin voivat olla aika yhtä tyhjän kanssa, kun uniongelmat voivat johtua yksilöstä riippuen niin monesta eri asiasta. Ja usein varmaan käytännössä useammasta eri asiasta samaan aikaan.

Ei tarvii vastata, jos siltä tuntuu, kun menee aika henkilökohtaiselle alueelle, mutta ootko koskaan käynyt juttelemassa uniongelmiin erikoistuneen psykologin / psykoterapeutin kanssa asiasta? Olennaistahan ois päästä käsiksi siihen, mistä uniongelmat pohjimmiltaan johtuvat ja sitä voi olla vaikeaa tehdä itsekseen.
En ole mutta voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen asia kyllä. Syy miksi en ole mennyt on ennen kaikkea se, että ensin tyrkytetään vastaukseksi aina stressiä.
Mutta kun esim. nyt ei ole stressiä mistään - en ainakaan tunnista. Tuskin oli paljon silloinkaan, kun jo lapsena kiukkusin sängyssä että "antakaa minun nukkua!" on kun muu perhe alkoi heräillä ja pitää ääntä - kun minä vihdoin nukuin.
Tosin luulisi, että ammattilaisilla on kokemusta niistäkin ihmisistä, jotka ensimmäisenä ilmoittavat että stressipuolella kaikki kunnossa?

Mä olen ihan snadista asti valvonut pidempään kuin muut ja en mitään päiväunia nukkunut.
Uskoisin että mulle luonnollinen vuorokausirytmi olisi enemmän kuin 24h. Joskus varmaan 15 vuotta sitten satuin radiosta kuulemaan ohjelman, missä tällä tavoin ajatteleva heppu oli alkanut toteuttaa tuota hommaa ja oli tyytyväinen, nukkui hyvin. Toki herääminen auringon laskiessa joskus talvella voi olla vähän masntavaa, mutta piti kiinni hommasta. Palstalta ja body-scenestä tuttu Utti Hietala on tehnyt tota samaa. Eli vuorokausirytmiksi vaikkapa 26h. Ei vaan oikein pari- tai työsuhteessa toimi tää juttu.

Toisesta autosta unohtui katsastus ja toisesta verojen maksaminen. Jälkimmäinen sentään jo hoidettu, mutta vissiin on ollut vähän muuta ajateltavaa ja järjestettävää tässä muuten.

Onneksi tuli huomattua itse.

Perjantain posit:

ASENTO! Vaikka ollaan reservissä niin käyttäydytään silti sotilaallisesti.
1-68-1.gif
Noniin! Juostaan loppuun saakka! 2min jäljellä ja vasta 2500m juostu
789_450.gif
Nyt laitat sitä Abobasea rintaan! Muiten iho hilseilee lattialle asti
rubbing-lotion-boobs-4.gif
Nyt Irma haet kunnon kirurgisen maskin ja heität ton kankaisen veks
W1.gif

Mutta kun esim. nyt ei ole stressiä mistään - en ainakaan tunnista. Tuskin oli paljon silloinkaan, kun jo lapsena kiukkusin sängyssä että "antakaa minun nukkua!" on kun muu perhe alkoi heräillä ja pitää ääntä - kun minä vihdoin nukuin.
Mitäs jos olet luontaiselta vuorokausirytmiltäsi myöhäisempi? Mä tunnen ihmisiä, jotka huolimatta siitä että ovat kuolemanväsyneitä, eivät vain nukahda ennen kahta aamuyöllä. Ja nukkuisivat sitten mieluusti kymmeneen. Heillä tuottavin aika kaiken suhteen alkaa siinä kuudelta illalla. Tää nyt ei ole ratkaisu mihinkään, kunhan tiedustelen.

Hyvä aine joka rauhoittaa muttei tee zombieksi, on l-teaniini. Nukkuu syvät unet.

Saikulla on hyvä trimmata koirat, nyt voi talvi tulla. Selkä tosin ei kiitä.

Yhdet vähän vajaa 5 h unet tällä viikolla, ja kaksi päivää menee zombina (seuraavana yönäkin vain n. 6h). En ymmärrä, että miten te ihmiset selviätte mitenkään vajaalla nukkumisella. :confused:

Back
Ylös Bottom