BB PRO Phil Heath

Come on. Mitä oikeasti luulet onko Phil Heath muita parempi Olympia lineupissa siksi että hän tekee koviten töitä?

Enkä usko tohonkaan että moni kuittaa maailman kärkitasolla kenenkään menestystä pelkän lahjakkuuden nimiin. Kyllä normi ihminen tajuaa että huipulla on lahjakkaat ketkä tekee kaikkensa kehittyäkseen.

2018 Shawn voitti ainakin kun keskivartalo oli viimesen päälle. Olisi Philille varmaan mennyt jos oltaisiin sitä pakkia treenattu kunnolla kisoja varten. Sen verran pahasti pömpötti lavalla. Hävisikö tittelin heti kun ei tehnytkään eniten töitä :sneaky:

Ne jotka ei usko geenien ylivoimaiseen merkitykseen, eivät ole kohdanneet selviä merkkejä tästä. Mantilan Suskilla ja Mantilan Mikolla on kummallakin isot reidet. Arvatkaas oliko heidän 18 vuotiaalla jälkeläisellä semmoiset kinkut joista moni tyttö sai olla kateellinen? Kyllä oli. Miten kukaan voi edelleen kieltää geenien valtavan merkityksen? Hyvillä geeneillä varustettu pääsee paljon pidemmälle vähemmällä hommalla saati jos panostaa vielä kunnolla.

Ja jos ei vielä usko geenien valtavaa merkitystä, niin sitten kovalla duunilla kääpiö pääsee NBA all stariksi. Bodauksessa kun geenit määrittää esim lihaskiinnitykset jne.

Ja Aksu nyt on ehkä räikein esimerkki siitä että lahjattomat treenaa. Mies vetää kyllä monasti melko vasurilla ja miten helvetissä sitä massaa voi silti vain olla. Eikä kaikki synny semmoisella vyötäröllä.

Ne jotka ei usko geenien ylivoimaiseen merkitykseen, eivät ole kohdanneet selviä merkkejä tästä. Mantilan Suskilla ja Mantilan Mikolla on kummallakin isot reidet. Arvatkaas oliko heidän 18 vuotiaalla jälkeläisellä semmoiset kinkut joista moni tyttö sai olla kateellinen? Kyllä oli. Miten kukaan voi edelleen kieltää geenien valtavan merkityksen? Hyvillä geeneillä varustettu pääsee paljon pidemmälle vähemmällä hommalla saati jos panostaa vielä kunnolla.

Ja jos ei vielä usko geenien valtavaa merkitystä, niin sitten kovalla duunilla kääpiö pääsee NBA all stariksi. Bodauksessa kun geenit määrittää esim lihaskiinnitykset jne.

Ja Aksu nyt on ehkä räikein esimerkki siitä että lahjattomat treenaa. Mies vetää kyllä monasti melko vasurilla ja miten helvetissä sitä massaa voi silti vain olla. Eikä kaikki synny semmoisella vyötäröllä.
Kyllä geeneillä on iso merkitys. Itse ihmettelin sitä, että täällä katsellaan Heathin videoita ja yksioikoisesti todetaan miehen läpsyttelevän salilla löysiä treenejä.

Olethan sinäkin moneen otteeseen maininnut aikoinaan, että mä treenaan löysästi salilla, vaikkei me olla edes samalla salilla treenattu vuoden 2013 jälkeen. 😂

Kovasti ihmettelen, että mihin sellainen väite perustuu, jos ei kyseessä ole treenikaveri, jonka kanssa jumpataan koko ajan. Vain sellainen kaveri voi sanoa treenien kovuudesta ja tehokkuudesta jotain.

Pään sisään ei pääse ulkopuolinen, eikä kukaan muu kuin itse henkilö tiedä, miten tehokkaita toistot ja liikkeet ovat kullakin. Ja videoita tuijottamalla näkee vain raapaisun minunkin treeneistäni. Kokonaiskuva tehokkaasta tekemisestä ei tule valitettavasti vartin pituisista klipsuista, joissa tehdään yksi tai kaksi sarjaa per liike.

On myös taito osata tehdä liikkeet niin, että ne oikeasti uppoaa lihaksiin. Mä saan monessa liikkeessä nykyisin aivan eri tavalla lihaksen aktivoitua ja vaikken huudakkaan sarjan aikana eläimellisesti camaa ffuuuuuckia, niin kipu ja polte on infernaalinen. Teatterishowlla ei lihakset kasva yhtään paremmin, vaikka se voi katsojan mielestä näyttää ihan tappotekemiseltä. 😂

Voidaan Miken kanssa keskustella aiheesta lisää podcastissa, joka kuvataan huomenna!

Kyllä geeneillä on iso merkitys. Itse ihmettelin sitä, että täällä katsellaan Heathin videoita ja yksioikoisesti todetaan miehen läpsyttelevän salilla löysiä treenejä.

Olethan sinäkin moneen otteeseen maininnut aikoinaan, että mä treenaan löysästi salilla, vaikkei me olla edes samalla salilla treenattu vuoden 2013 jälkeen. 😂

Kovasti ihmettelen, että mihin sellainen väite perustuu, jos ei kyseessä ole treenikaveri, jonka kanssa jumpataan koko ajan. Vain sellainen kaveri voi sanoa treenien kovuudesta ja tehokkuudesta jotain.

Pään sisään ei pääse ulkopuolinen, eikä kukaan muu kuin itse henkilö tiedä, miten tehokkaita toistot ja liikkeet ovat kullakin. Ja videoita tuijottamalla näkee vain raapaisun minunkin treeneistäni. Kokonaiskuva tehokkaasta tekemisestä ei tule valitettavasti vartin pituisista klipsuista, joissa tehdään yksi tai kaksi sarjaa per liike.

On myös taito osata tehdä liikkeet niin, että ne oikeasti uppoaa lihaksiin. Mä saan monessa liikkeessä nykyisin aivan eri tavalla lihaksen aktivoitua ja vaikken huudakkaan sarjan aikana eläimellisesti camaa ffuuuuuckia, niin kipu ja polte on infernaalinen. Teatterishowlla ei lihakset kasva yhtään paremmin, vaikka se voi katsojan mielestä näyttää ihan tappotekemiseltä. 😂

Voidaan Miken kanssa keskustella aiheesta lisää podcastissa, joka kuvataan huomenna!
Pitäis se silti vähintään liikkeen hidastumisesta huomata, että nyt ollaan lähellä failurea ja on kyllä aika kova jätkä jos ilme ei yhtään muutu vaikka polte on hirmuinen. Kyllä sen noista videoista näkee, että niissä ei treenata kovaa. Ja pidän outona jos Phil Heath haluaisi antaa itsestään kuvan mestarina joka kasvoi isoksi treenaamatta kovaa, ellei se pitäisi paikkaansa. Onhan se tietysti mahdollista ja kameroiden sammuttua tekeminen muuttuu. Ei vain kovin todennäköistä. Ja tämä ei sisällä väitettä siitä, että Phil treenaisi jotenkin väärin. Ei muidenkaan tarvitsisi aina vetää sata lasissa, koska mahdollisimman kova treenaaminen ja mahdollisimman järkevä treenaaminen eivät ole synonyymejä.

Luin näitä kommentteja ilman, että katsoin Heathin treenivideota. Kommenttien perusteella ajattelin treenin olevan löysäilyä. Nyt kun katsoin itse videon (tai osan siitä), niin ei voi kun ihmetellä. Siis kommentteja. Itse treeni näyttää mun mielestä erittäin tehokkaalle ja fiksulle.

Kotipohjan kommentti edellisellä sivulla on täyttä asiaa. Lukekaa se ajatuksella. Turha mun toistaa samaa enää uudelleen...

Pitää nyt sanoa vielä, että en ollenkaan halua aliarvioida genetiikan merkitystä. Mutta tehokkaita treenitapoja on monia, ei ole pakko huutaa ja riehua kuten Ronsu, vaikka se viihdyttävää onkin.

Se on genetiikkaa jos lihas vastaa helpommin. Meillä kaikilla on lihasryhmiä jotka vastaa tosi helpolla treeniin ja lihasryhmiä jotka eivät tahdo kasvaa mitenkään. Minä jos joku olen taistellut jalkojen kanssa tehden jumalauta kaiken mitä mä vain keksin, kovin vaikeeta niihin massaa on saada. Kalvojakin on revitty auki joka toinen viikko. Rintaa taas treenaan ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja tossa se edelleen on. Miettikää jos saatte kaikki lihasryhmät geneettisesti hyvin vastaaviksi, siinä muuuttuu meno merkittävästi. Ei geenejä voi kieltää miltään osin, merkittävin juttu bodauksessa kaikilta osin. Mistä te luulette että mulla on mutsin tapaan korkea LDL? Geeneistä se johtuu.

Se kyllä ihmetyttää näissä pro piireissä ainakin jenkeissä miksi tehdään niim vajaata liikerataa? Esim nyt Heathin ja Rhodenin reenejä kun katsoo. Toki selkeesti heille se jotenkin toimii, mutta kuitenkin se ihmetyttää 😂

Pitäis se silti vähintään liikkeen hidastumisesta huomata, että nyt ollaan lähellä failurea ja on kyllä aika kova jätkä jos ilme ei yhtään muutu vaikka polte on hirmuinen. Kyllä sen noista videoista näkee, että niissä ei treenata kovaa. Ja pidän outona jos Phil Heath haluaisi antaa itsestään kuvan mestarina joka kasvoi isoksi treenaamatta kovaa, ellei se pitäisi paikkaansa. Onhan se tietysti mahdollista ja kameroiden sammuttua tekeminen muuttuu. Ei vain kovin todennäköistä. Ja tämä ei sisällä väitettä siitä, että Phil treenaisi jotenkin väärin. Ei muidenkaan tarvitsisi aina vetää sata lasissa, koska mahdollisimman kova treenaaminen ja mahdollisimman järkevä treenaaminen eivät ole synonyymejä.
No kyllä itsekin samaa mieltä, että päällisin puolin Heathin treenaaminen näyttää kohtuu rauhalliselta ja harmoniselta. Ensimmäisenä saa kyllä fiiliksen, että siinä vähän löysästi tehdään, sitä en kiellä.

Aikanaan vähän samasta aiheesta juttelin Mähösen kanssa, kun ihmettelin Colemanin vipareita, joita se teki isoilla painoilla ja ihan saakelin repivällä tekniikalla. Mulla oli tosi vaikea saada olkapäihin tuntumaa 17 vuotta sitten ja Aki sääti mun treenejä niin, että tein jollain 4kg kässäreillä eksentrisiä vipareita suht tiukalla työalueella.

Siinä sit kysyin, että miks ihmeessä mä teen näin ja Ronsu vetää videoilla aivan toisella tyylillä. Aki vastas tyyliin että: Älä sä sellaisia mieti. Colemanilla on kymmenien vuosien kokemus takana ja lihaskontrolli hiottu äärimmilleen. Hän on jalostanut oman treenityylinsä itselleen sopivaksi ja vaikka se ulkopuolisen silmissä näyttää siltä, ettei yksikään toisto mene lihaksella, se todennäköisesti juurikin menee äärimmäisen hyvin perille. Ja mitä tulee Mika sun olkapäätreeneihin, opettele nyt ensin treenaamaan lihaksella ja vasta sen jälkeen voit lähteä modifioimaan tekniikkaa eteenpäin.

Ymmärsin koko pointin paljon myöhemmin, sillä treenaaminen todellakin jalostuu jo senkin vuoksi, että lihas kasvaa ja kyky vastaanottaa rasitusta muuttuu. On siis aika hassua julistaa yksioikoisesti, että Phil Heath ei treenaa kovaa. Juurihan tuossa moneen otteeseen ollaan puhuttu siitä, ettei kukaan voi tietää miltä toisen lihaksissa tuntuu. Ja kun näillä poikkeuksellisen lahjakkailla yksilöillä on vielä äärimmäisen tehostunut vastaanottokyky hermostollisesti, treenit voivat todellakin näyttää joko karmealta ryskäämiseltä tai löysältä läpsyttelyltä. Sillä naaman ilmeellä ei ole merkitystä saatikka liikkeen hitaudella/nopeudella. Failureen treenaaminen ei ole myöskään kovaa treenaamista minun mielestäni, eikä suinkaan oletusarvo kehitykselle. Lihaksen rasittaminen (sopiva ylikuormittaminen) niin, että sinne saadaan maksimaalinen hypertrofia ja solutason mikrovaurioita aikaiseksi nimenomaan systemaattisesti pitkällä aikavälillä toteutettuna on IMO sitä kovaa treenaamista. Luonnollisesti lahjakkuus ja optimaalinen genetiikka mahdollistaa kaiken tämän lisäksi tehokkaan lihaksen superkompensaation ja lihaskasvu on taattua.

Aksun kanssa treenattiin muutamia vuosia sitten käsiä ja yksi mielenkiintoinen lause jäi mulla häneltä mieleen. Aksu nimittäin totesi treenin alussa, että hänellä lihakset ottaa todella herkästi treeniä vastaan ja hypertrofinen treeni, jota oltiin tekemässä, saa hyvin nopeasti hänen lihakset rajuun pumppiin, etten sitten ihmettele jos hän hyytyy ennen aikojaan. Minä siihen vain totesin, että perhanan hyvä hommahan tuo on, sillä paras mahdollinen skenario on juurikin saada lihas reagoimaan treeniin joutumatta viemään painoharjoittelua sinne välikuoleman partaalle. Lihasten vastaanottokyky Stabouliksella on huippuluokkaa ja hänellä syntyy mikrovaurioita lihaksiin huomattavasti nopeammin kuin monella muulla. On siis äärimmäisen optimaalista lihaskasvun kannalta, että lihas saadaan solutasolla tuhottua itselleen oikeilla treenimetodeilla.

Lihaksen rasittaminen (sopiva ylikuormittaminen) niin, että sinne saadaan maksimaalinen hypertrofia ja solutason mikrovaurioita aikaiseksi nimenomaan systemaattisesti pitkällä aikavälillä toteutettuna on IMO sitä kovaa treenaamista.
Meillä on näköjään niiiin eri käsitys kovaa treenaamisesta, että keskustelua ei ole järkeä edes jatkaa. Mä en kutsu tuota sun kuvailemaa tapaa kovaa treenaamiseksi, vaan järkevästi treenaamiseksi.

Silloin kun treenataan kovaa, niin mennään failureen tai edes lähelle sitä ja polte on niin hirveä, että kyllä siinä kovempikin pokerinaama kiristyy. Tuossa on mun mittakaavalla kovaa treenaamisen ensimmäinen askel ja siitä päästään vielä vaikka miten paljon pidemmälle jos halutaan.

Mike ja Mika ovat molemmat oikeassa. Mut Mikaa komppaan siinä just, että ratkaisevampaa on se vuosien pitkäjänteinen duuni kuin yksittäiset helvetin tuskaiset treenit. Lisäksi toi on kans hyvä huomioida, että sitä on vaikea nähdä ulospäin miten paljon lihas rasittuu. Ja mikä on failure? Kohdelihaksen riittävä väsyminen vai tehtävän liikkeen absoluuttinen failure? Ja onko niitä oikeasti pakko tehdä? Kuten Mika mainitsikin, mulla käy usein siten että pysyn ekan liikkeen mukana kuormissa treenatessani jonkun kaverin kanssa, mutta sen jälkeen kohdelihas on niin väsynyt, että joudun pienentämään kuormia merkittävästi verrattuna treenikaveriin. En tiiä sitten osaanko keskittyä paremmin tekemään lihaksella vai onko geneettinen ominaisuus. Tietenkin itse haluisin uskoa, että olen vuosien varrella oppinut jotain hakatessani päätä seinään, mutta varmuudella sitä ei voi tietää. Tätä keskustelua voisi jatkaa loputtomiin.

En tiiä sitten osaanko keskittyä paremmin tekemään lihaksella vai onko geneettinen ominaisuus.
Kyllä väittäisin, että siinä mystisessä "mind-muscle" höpinässä on jotain järkeä. Kun muistelen omia reenejä alotellessa, sitä pysty vääntämään jotain 5x12 sarjoja monta liikettä, ja eikä oikein missään tuntunut mitään.
Nykyään saan hirveen pumpin väännettyä vaikka pelkällä tangolla, kun vähän keskittyy siihen tekemiseen. Sitten on myös jotkin ongelmalliset lihakset, kuten olkapäät, mihin ei meinaa saada mitään perille vaikka miten vääntää.
10 vuotta sitten saatoin tehdä 400 "vatsarutistusta" jalat tuettuna, nyt polttaa niin helvetisti jo 10 toiston jälkeen kun oikeasti osaa sillä vatsalla tehdä liikkeen.

Meillä on näköjään niiiin eri käsitys kovaa treenaamisesta, että keskustelua ei ole järkeä edes jatkaa. Mä en kutsu tuota sun kuvailemaa tapaa kovaa treenaamiseksi, vaan järkevästi treenaamiseksi.

Silloin kun treenataan kovaa, niin mennään failureen tai edes lähelle sitä ja polte on niin hirveä, että kyllä siinä kovempikin pokerinaama kiristyy. Tuossa on mun mittakaavalla kovaa treenaamisen ensimmäinen askel ja siitä päästään vielä vaikka miten paljon pidemmälle jos halutaan.
Sanoinko missään kohtaa, ettei poltetta tulisi lihaksen ylikuormittamisessa oli se sitten voimapainotteista tai puhdasta hypetrofista volyymipainotteista treenaamista? Sulla ei ilmeisesti ole kokemusta treenaamisesta eri metodeilla, jos kuvailemasi tapa treenata failureen on vain ja ainoastaan sitä kovaa treenaamista. Failuren voi esimerkiksi välttää hyvin rest-pausella tai pudotussarjoilla, ja voin kertoa, että polte on niin paha, että hetkellisesti pelkää kuolevansa. Koita ajatella vähän laajemmin sitä kovaa treenaamisen konseptia, niin saatat ehkä oppia jotain uutta?

Se kyllä ihmetyttää näissä pro piireissä ainakin jenkeissä miksi tehdään niim vajaata liikerataa? Esim nyt Heathin ja Rhodenin reenejä kun katsoo. Toki selkeesti heille se jotenkin toimii, mutta kuitenkin se ihmetyttää 😂
Ei se lihas loputtomiin veny. Hauiskäännössäkin ei niitä käsiä tartte suoraks alhaalla viedä niin kuin moni tekee, se hauis saa sen riittävän venytyksen kun jättää käden vähän koukkuun. Tai pystärissä ihan ylös työntäminen, sen lopunhan tekee käytännössä ojentajat (?)

Kuten Mika mainitsikin, mulla käy usein siten että pysyn ekan liikkeen mukana kuormissa treenatessani jonkun kaverin kanssa, mutta sen jälkeen kohdelihas on niin väsynyt, että joudun pienentämään kuormia merkittävästi verrattuna treenikaveriin.
Se kapasiteetti kehittyy, esim tästä on paljon Pöyhiä puhunut. Kun menin tekemään Paulin kanssa SST-treeniä jaloille, ei mulla ollut mitään vaikeuksia niitä restejä kestää ja tehdä edelleen hyvän pituista sarjaa. Pauli tämän huomasikin ja siitä mainitsi samalla kertoen miten itsellä alussa ei mitään toivoa tehdä niitä sarjoja läpi. Mitään tekemistä siinä ei bodauksessa ole genetiikan kanssa, vaan adaptoituminen on se juttu siinä. Mä olen treenannut valtavasti Suomen huippujen kanssa ja mulla on hurja otanta eri ihmisten sietokyvystä, voimantuotosta ja sarjapalautumiskapasiteetista. Esim Leskinen kykenee kyykyissä paukuttamaan korkeammilla kuormilla alussa, mutta sitten yhtäkkiä koko kroppa sanoo stop eikä mikään paino enää liiku. Tämä johtuu siitä, että Jari on pitkälti kyykännyt lyhyttä suoraa sarjaa isomilla kuormilla.

Kyse ei ole siitä, että pidempään jaksava tekisi jotenkin huolimattomasti eikä osaisi ottaa lihaksesta irti, vaan siitä miten se on hermottanut lihaksensa sarjatasolla.

Sanoinko missään kohtaa, ettei poltetta tulisi lihaksen ylikuormittamisessa oli se sitten voimapainotteista tai puhdasta hypetrofista volyymipainotteista treenaamista? Sulla ei ilmeisesti ole kokemusta treenaamisesta eri metodeilla, jos kuvailemasi tapa treenata failureen on vain ja ainoastaan sitä kovaa treenaamista. Failuren voi esimerkiksi välttää hyvin rest-pausella tai pudotussarjoilla, ja voin kertoa, että polte on niin paha, että hetkellisesti pelkää kuolevansa. Koita ajatella vähän laajemmin sitä kovaa treenaamisen konseptia, niin saatat ehkä oppia jotain uutta?
Huoh. Väitinkö jossain kohtaa sun sanoneen niin? Ja juurihan sanoin, että se kovaa treenaaminen alkaa tuosta. Ja sanoin failureen TAI LÄHELLE SITÄ. Rest-pauset ja pudotussarjat on siitä sitten pykälä ylöspäin sitä kovaa treenaamista. Usko pois, mä olen tehnyt niin paljon erikoistekniikoita pakkotoistoja, tikapuusarjoja, venytyksiä, rest-pauseja, negatiivisia, pudotussarjoja... että on se lihaksen polttokin ihan tuttua. Ja eri treenimetodeita on tullut kokeiltua puhtaasta tuntumapumppailusta puhtaaseen voimanostoon.

Mutta unohda nyt ne metodit, koska niillä ei ole mitään merkitystä, koska joka metodilla voi treenata kovaa ja vähemmän kovaa. Pudotussarjakin on helvetin helppo tehdä läpsytellen kun pudottaa vain tarpeeksi aikaisin ja jättää sarjan tarpeeksi kesken. Puhun tässä nyt ihan pelkästään siitä, että mun mielestä Phil Heath ei voi treenata kovaa, koska se ei edes näytä siltä. Jos lihasta polttaa niin kovaa, että pelkää kuolevansa, niin silloin ei näytä siltä kuin Phil Heath treenatessaan. Silloin näkyy naamallakin se tuska.

Huoh. Väitinkö jossain kohtaa sun sanoneen niin? Ja juurihan sanoin, että se kovaa treenaaminen alkaa tuosta. Ja sanoin failureen TAI LÄHELLE SITÄ. Rest-pauset ja pudotussarjat on siitä sitten pykälä ylöspäin sitä kovaa treenaamista. Usko pois, mä olen tehnyt niin paljon erikoistekniikoita pakkotoistoja, tikapuusarjoja, venytyksiä, rest-pauseja, negatiivisia, pudotussarjoja... että on se lihaksen polttokin ihan tuttua. Ja eri treenimetodeita on tullut kokeiltua puhtaasta tuntumapumppailusta puhtaaseen voimanostoon.

Mutta unohda nyt ne metodit, koska niillä ei ole mitään merkitystä, koska joka metodilla voi treenata kovaa ja vähemmän kovaa. Pudotussarjakin on helvetin helppo tehdä läpsytellen kun pudottaa vain tarpeeksi aikaisin ja jättää sarjan tarpeeksi kesken. Puhun tässä nyt ihan pelkästään siitä, että mun mielestä Phil Heath ei voi treenata kovaa, koska se ei edes näytä siltä. Jos lihasta polttaa niin kovaa, että pelkää kuolevansa, niin silloin ei näytä siltä kuin Phil Heath treenatessaan. Silloin näkyy naamallakin se tuska.
Eiks masokistitkin hymyile kun niitä piiskataan

Eiks masokistitkin hymyile kun niitä piiskataan
Eräs tuntemani henkilö alkaa nauramaan tehdessään hackissa pakkotoistoja. Ei kaikki näytä Roellyltä naamasta tehdessään kovaa. Jotkut voi olla ihan paskana vaikka sitä ei niin selkeästi huomaisi. Mut ehkä ydin onkin siinä ettei ole edes järkevää olla ihan paskana treenin jälkeen.

Mut ehkä ydin onkin siinä ettei ole edes järkevää olla ihan paskana treenin jälkeen.
Mä olen taas toista mieltä, aivan varma tapa kasvaa on vetää varmasti loppuun ja palautua kuin jättää varastoon ja uskoa, että se riittää. Eri asia on sitten sen toteutus, ei olekaan niin helppoa ja todellisuus onkin sitten 2/10 treenistä menee oikeasti miehekkäästi yli kapasiteetin ja kropalle annetaan varmana mietittävää.

Powerhousu. Onksulla Philin aivot ja kroppa sun sisällä, sillai näkymättömästi? Tiedätkö sä miltä sen lihaksissa tuntuu treenin aikana? No, nykyaika mahdollistaa näköjään kaikenlaista! :)

Back
Ylös Bottom