(Finnish strength) Mathias Karjalainen

Hyvä asenne Mathiaksella! Nöyristelyllä ei kyllä saavuta yhtään mitään.
Jopas on valikoivaa. Mun kohdalla taas olet täysin toista mieltä vaikka mä en tommoista paskaa suollakaan, vaan omaan vain vahvat mielipiteet.

No mites se meni, joku källi siinä oli, ei se rinta tai olkapää paskaksi mennyt. Selitäppäs miten sä siinä hait sitä hypee sillä ns. loukkaantumisella.
Meijerillä piti tehdä 5*5*152.5kg, mutta laitoin 2.5kg enemmän ja rinta ei ilmeisesti tykännyt sillä seuraavassa penkkitreenissä sattui pieni revähdys jo lämmittelyissä. Taisi olla 160kg ykkönen jossa meni.

Ilmoitin tästä seurantaketjuun saman tien, mutta keskustelu karkasi myöhemmin aivan käsistä ja tyhmänä teininä lähdin muiden yllytykseen mukaan, ja päätin "trollata" loukkaantumisen olleen vain trollia. Tässä kohtaa poistit mulle lupaamasi ikuiset Vipit ja siirsit ketjun Vip-puolelle enkä päässyt asiaa enää korjaamaan.

Toisaalta kun kävin lukemassa ketjua kaverin tunnuksilla, ei toimintaani enää katsottu hyvällä ja tajusin että on parempi vain ottaa jo saatu paska niskaan, kuin yrittää tehdä damage controllia ja kertoa miten asia oikeasti meni.

Sain rinnan kuntoutettua ok treenikuntoon parissa viikossa ja treenasin lähes haasteen loppuun saakka, jolloin otin 180kg salipenkin. Varmistaja kuitenkin veti tangon telineisiin kesken loppuojennuksen ja ajattelin siitä tulevan sen verran sanomista etten julkaissut videota ollenkaan. Enää kyseistä videota ei valitettavasti ole tallessa, mutta nostin 180kg uudestaan reilun vuoden päästä salikisoissa 107-kiloisena:

View: https://youtu.be/f32goVwkcIk

Idea penkkihaasteesta ja seurantaketjusta oli hyvä myös näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta 200kg tavoite oli liian kova ja turha uhoaminen olisi pitänyt jättää pois. Kumpaakaan en vielä 18-vuotiaana tajunnut.

Strenasta nyt vielä sen verran, että loukkaantuminen on nykymenolla varmaa, mutta tätä ei moni ymmärrä kuin kantapään kautta. Ilman varmistajia tai turvarautoja voi tosin käydä jopa niin huonosti, ettei saa toista mahdollisuutta edes kantapään kautta oppimiselle. Penkki on hyvä perusliike myös voimamiehelle luomaan pohjaa pystypunneruksiin, mutta harjoittelun tulisi olla kausiluontoista ja 70-80% 1RM kuormilla, eikä 95-105%. Potentiaalia lajiin on, mutta muihin kunnon tekijöihin verrattuna ihan normiäijä. Näistä korkeimmalle yleensä nousee se, joka pystyy pitkäjänteisimmin treenaamaan ehjänä. Suosittelen jättämään ennätyskokeilut kisoihin ja panostamaan enemmän kyykkyyn ja lajitreeniin.

No mä muistelin jotain trollaamista siinä. Osaatko vastis samaistua Matiaksen uhoon ja nuoren miehen egoiluun? Tosin sulla ei kemiaa ollut mukana, vaan pelkkää intoa etkä lähtenyt ollenkaan noin typerään uhoon. Sulla muiden haukkuminen paskahousuiksi ei ollut agendana, vaan se Marsin poika jne.

Miten näet nyt itse esim kokeneiden 200kg punnertajien jutut silloisessa ketjussa? Allun ja minä taidettiin olla ainoat jotka sen 200 olivat punnertaneet.

Teki kyllä pahaa katsoa tuota 200kg penkkivideoo. Se on ajan kysymys, kun jokin paikka on paskana ja pahasti jos ei rauhotu.

Kylläpäs siinä onkin ruma fysiikka, perus voimamiesukko Mathias.
Vahvinlajit ovat siitä hyvä että ei ole mitään väliä miltä fysiikka näyttää. Siinä mielessä turha kommentti. Lajin parista löytyy lukemattomia menestyneitä kilpailijoita jotka eivät erotu millään tapaa tavan kaduntallaajasta. Esim mastersien mm mitalin voitti mies joka näytti laihalta huonoryhtiseltä insinööriltä. Moni He-Manilta näyttävä lihaskimppu jäi hänen taakseen.

"In order to be the world’s strongest man, you cannot have abs, you have got to have a keg.” -Mark Henry

Power gut, voimamaha on välttämätön jos haluu olla maailman vahvin.
Ei välttämättä. Aina on poikkeuksia ja riippuu kehontyypistä. Pudzianowski, Virtanen, Ahola, Sigmarsson, magnus ver magnusson, karlsen jne. jne..Löytyy lukemattomia sixpäkin omaavia atleetti vartaloisia mestareita. Vartalotyyppi ei kerro yhtään mitään.

Back
Ylös Bottom