Kamppailukokemuksesi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AndyS
  • Aloitettu Aloitettu

Kerro kamppailukokemuksesi

• Harjoitellut kamppailu-urheilua alle vuoden

Votes: 5 6,1%
  • Harjoitellut kamppailu-urheilua 1-10 vuotta

Votes: 42 51,2%
  • Harjoitellut kamppailu-urheilua yli 10 vuotta

Votes: 20 24,4%
  • Harjoitellut muuta kamppailulajia alle vuoden

Votes: 7 8,5%
  • Harjoitellut muuta kamppailulajia 1-10 vuotta

Votes: 14 17,1%
  • Harjoitellut muuta kamppailulajia yli 10 vuotta

Votes: 7 8,5%
  • Ei harjoitellut mitään kamppailulajia

Votes: 5 6,1%
  • Kilpaillut kamppailu-urheilussa

Votes: 37 45,1%
  • Valmentanut kuntokamppailijoita

Votes: 17 20,7%
  • Valmentanut kilpakamppailijoita

Votes: 13 15,9%

• Total voters
    82

AndyS

Mode
Laitetaanpa kysely foorumilaisten omasta kamppailukokemuksesta. Äänestykseen voi ja on tarkoituskin laittaa useita ääniä sen mukaan mitä olet harjoitellut.

"Muilla kamppailulajeilla" tarkoitetaan lähinnä itsepuolustuslajeja, kuten krav magaa, ja perinteisiä lajeja, kuten aikidoa tai kungfua - myös kuntonyrkkeily ja vastaavat kuuluvat näihin. On olemassa lajeja, joihin sisältyy sekä kilpapuoli että perinteinen tai itsepuolustusosio. Tyypillinen esimerkki tällaisesta on karate. Jos olet treenannut sellaista, äänestä sen mukaan, oliko se sinulle kilpaurheilua vai itsepuolustusta/perinnetoimintaa.

Kuntokamppailijoiden valmentamisella tarkoitetaan kaikkea muuta kamppailulajien opetustoimintaa kuin kilpavalmennusta. Siihen menee siis sekä kuntonyrkkeilytunnit että krav magan tai kungfun opettaminen.

Enemmän kiinnostaa montako kertaa viikossa ja millä tasolla ja laadulla. Olen 20 vuotta ottanut vastaan henkilötietokaavakkeita joissa lukee kokemuksena vaikka 3 vuotta muay thai ja 2,5 vuotta mma. Ja sitten ei osata edes otteluasentoa, kun vähän kyselee lisää niin on treenailtu silloin tällöin. Itse oon ollit aina laiska treenaamaan eli lajia keskim. 2-3 krt viikossa, sillä ei saavuta mitään mitta on jaksanut touhuta 35 vuotta eikä kynttilä sammu.

Enemmän kiinnostaa montako kertaa viikossa ja millä tasolla ja laadulla. Olen 20 vuotta ottanut vastaan henkilötietokaavakkeita joissa lukee kokemuksena vaikka 3 vuotta muay thai ja 2,5 vuotta mma. Ja sitten ei osata edes otteluasentoa, kun vähän kyselee lisää niin on treenailtu silloin tällöin. Itse oon ollit aina laiska treenaamaan eli lajia keskim. 2-3 krt viikossa, sillä ei saavuta mitään mitta on jaksanut touhuta 35 vuotta eikä kynttilä sammu.

Laji amatöörinyrkkeily(omaa harjoittelua ammattilaisia kohti, oikeastaan ainut yhtymäkohta amatöörinyrkkeilyyn on tekniikat :), treeni melkosen erilaista, luulin aina että sinne edetään, mutta mun "ura" loppui ennenkuin alkoikaan).
Junnu-sm tasolla, mutta myös ukkoja vastaan otin pari vähistä otteluistani sekä prikaatinmestaruuden otin armeijassa.
Treeniä meille ei järjestetty kuin 3x viikossa ohjatusti silloin kun olin harjoittelija, sattui nuoruus internetaikaan joten sitten sieltä opiskelemalla juttuja
on tullut harjoiteltua 15-23 vuosina enemmän kuin 7x viikossa johon sisältyi sitten peruskuntolenkit, lajitreenit, omat lajitreenit ja voimaharjoittelu, kesälomilla jopa 3 harjoitusta päivässä.
Tää on ihan elämäntapatouhua ainut miinus oli että meillä ei ole lajivalikoimaa kuin 1 ja kilpailuissa ei käyty edes jokavuosi ja joskus valmensin sitten itse.
On kurssia käyty valmennukseen ja pt-pahvit hankittuna. Taisin olla ~25v kun meni kädet, jalat ja selkä paskaksi niin tuli piitkä tauko. Jokavuosi keväällä yritin ryhdistäytyä, mutta jostainsyystä sairastelin aina kun yritin treenata ja selkä oli sitten jokakerta viimeinen niitti, pahin tilanne johti sairaalaan kun jalat lähti alta.
Nyt ekaa kertaa hajanaista treeniä 6kk ilman että on hajonnut mitään! Tollanen 6v tauko veti niin veteläksi ettei pysty edes jäljelläolevilla voimilla lyömään säkkiä kun ranteet ei kestä :)
Tuossa kaiken lomassa tuli harjoiteltua myös mma-ta jokunen vuosi useamman kerran viikkoon ja lapsena 3v karatea.
Valmensin kypäräpäitä kilpailuihin ja ei(tosin samoissa treeneissä, en erikseen vetänyt koskaan "kunto" ryhmää vaan joukossa oli kilpailemattomia, jotka olivat kilpatreeneissä ja tekivät samat kuin muutkin)

Viimeksi muokattu:
Enemmän kiinnostaa montako kertaa viikossa ja millä tasolla ja laadulla.

Tuosta olisi vain vähän vaikea tehdä äänestystä, kun pitäisi olla miljoona vaihtoehtoa: treenannut 1-10 vuotta keskimäärin 4-7 kertaa viikossa kohtuullisella laadulla vs. treenannut yli 10 vuotta keskimäärin 2-3 kertaa viikossa hyvällä laadulla jne. jne.

Vähän sivuaa aihetta, mutta kun tullut matkusteltua melkoisen paljon jo tähään ikään nähden, niin samalla on myös tullut myös treenailtua ulkomailla erilaisilla saleilla. Täytyy sanoa että on ollut osa melkoisia kokemuksia, niin ajattelin "avautua" nyt parista jos joku huomaa jotain vastaavia kokemuksia.

Alkutiedot : on kuitenkin useampi vuosi jonkinlaista pystytreeniä takana, nyrkkeilyä tullut kokeiltua. Potkunyrkkeilyä tullut kokeiltua jokusen aikaa mutta enimmäkseen thainyrkkeilyä. Että ei mitään mestaritasoa, mutta perustekniikat on kohtalaisen hallussa, mutta tiettyjä juttuja on enää vaikea lähteä muuttamaan.

A) Joillakin saleilla pakotetaan lyömään se yläkoukku käsi sivuasennossa, vaikka sitä on kuinka useasti tullut kokeiltua eri etäisyyksillä ja vaikka millä tavoilla niin kaikkein luonnollisin se on itselle niin että nyrkissä on peukalo ylöspäin. En ymmärrä miksi pitää pakottaa tekemään se jollain tavalla joka ei kuitenkaan ole väärin vaan asiasta on vaan 3 eri kuppikuntaa (osa kannattaa peukalo ylöspäin, osa peukalo itseensä päin ja osa etäisyyden mukaan, voi olla muitakin???)

B) Uudessa-seelannissa kävin katsastamassa thainyrkkeily salin, että mitenkä hommat hoituu niin alkuverryttelyt oli ihan normaalit, mutta kun päästiin tekniikoihin... Ensimmäinen liikesarja oli oikeasti joku 15 liikkeen combo (tuli ihan mortal combat mieleen) jossa oli joku 5 lyöntisarjaa, potku, väistö, 4 lyöntisarjaa, 2 potkua, väistö ja potku (itsellä on lihasmuisti luokkaa vammainen, harvoin tulee yli 5 liikkeen sarjoja vedettyä missään tilanteessa) niin kysyin sitten vieressä treenaavalta että eikö tää sarjanpituus ole sen mielestä aika helvetin pitkä (ei kukaan tule käyttämään tuollaista missään ottelussakaan) niin sanoi että tämähän on normaaleihin setteihin verrattuna melko lyhyt. Treenit jäit tällä salillä tähän kertaan.

C) Sama maa, uusi sali. Menin salille treenaamaan niin sanottiin suoraan että vuoden verran pitää treenata ennenkuin pääsee pois aloittelija ryhmästä pois, siinä sitten tunnin verran treenasin siks sak liikkumista ilman että jalat menee yhteen. Samalla katselin kun joku juuri vuoden verran treenannut heittää tekniikoita "ammaryhmässä" aivan päin persettä ja minäkin voisin opettaa kyseistä kaveria helposti. Treeinit jäi sielläkin yhteen kertaan.

D) Sen enempiä selostuksia tällä kertaa kertomatta, niin parhaat salit missä olen treenannut on Sitjapho sali thaimaassa ja teukka ukkosen vetämä sali jykylässä.

Treeniä karvan vajaa 30 vuotta yhteensä. Sillä aikaa 15 vuotta Taekwondoa, kohta 15 vuotta Brasilialaista jiujitsua (sekä lukkopainia ja judoa), kohta 10 vuotta Defendoa ja muutamia vuosia sekalaisia kamppailulajeja kuten Kungfua, hapkiyusulia ja haedong kumdoa.

Kilpaillut Taekwondon liikesarjoissa maajoukkue tasolla, ottelussa yksi salikisamatsi, BJJ:ssa, Lukkopainissa ja Judossa joku parisen sataa matsia ja yks vaparin amatöörimatsi.

Valmentanut Taekwondossa ottelijoita ja liikesarjakilpailijoita, JiuJitsussa ja lukkopainissa kansallisen ja kansainvälisen tason kilpailijoita, vapaaottelussa valmentanut kansallisen tason kilpailijoita.

Vetänyt Defendo-, BJJ-, Lukkopaini- ja Taekwondoseminaareja Suomessa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa.

Taekwondossa Kansallinen A tuomari (tuomaroinut PM tasolla), Shooto B tuomari (tuomaroinut KV otteluilloissa Suomessa ja ulkomailla), BJJ tuomari, ADCC Lukkopaini A tuomari ja tuomarikouluttaja (tuomaroinut Suomessa ja kansainvälisesti MM tasolla. Kouluttanut lukkopainituomareita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa)

A) Joillakin saleilla pakotetaan lyömään se yläkoukku käsi sivuasennossa, vaikka sitä on kuinka useasti tullut kokeiltua eri etäisyyksillä ja vaikka millä tavoilla niin kaikkein luonnollisin se on itselle niin että nyrkissä on peukalo ylöspäin. En ymmärrä miksi pitää pakottaa tekemään se jollain tavalla joka ei kuitenkaan ole väärin vaan asiasta on vaan 3 eri kuppikuntaa (osa kannattaa peukalo ylöspäin, osa peukalo itseensä päin ja osa etäisyyden mukaan, voi olla muitakin???)

Kysyitkö miksi valmentaja haluaa koukun lyötävän juuri näin? Jos kyseessä on väliaikainen vierailu, suosin itse sitä tapaa, että tehdään niin kuin ohjaaja sanoo ja otetaan selvää, mitä etuja tällä suoritustavalla on. Jälkikäteen sitten analysoidaan, kannattaako se ottaa osaksi omaa pakettia. Suosittelen tätä toimintatapaa treenaajille myös aina jos itse vedän leiriä.

Jos tekee aina vain yhdellä tavalla, johon on tottunut, se tahtoo rajoittaa tekemistä ja jää huomiotta tapoja, jotka voivat jossain tilanteissa olla parempia. Eri suoritustapoihin tutustuminen on hyvä myös sikäli, että vaikka niitä ei ottaisi omaan pakettiin, oppii ymmärtämään mitä vahvuuksia ja heikkouksia tavoissa on, kun vastustaja käyttää sitä sinuun.

Itse yläkoukusta olen sitä mieltä, että periaatteessa lähelle peukalo ylöspäin, keskietäisyydelle peukalo sivulle ja kauas peukalo alas. Henkilön lihasten ja jänteiden välityksistä sitten riippuu se tarkka optimiasento kullekin etäisyydelle. Tuon peukalo alas -tavan ongelma on se, että jos lyöt oikein kauas, isku muuttuu helposti avariksi. Erityisesti nyrkkeilyssä ja potkunyrkkeilyssä tämä on ongelma, kun siitä voi jopa tulla diskatuksi, jos oikein paljon huitoo.

Tässä videossa ensimmäinen tapa on siis esimerkki tuosta peukalo ylös -tyylistä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=QMb9lVf4AGY

Tässä videossa ensimmäinen tapa on siis esimerkki tuosta peukalo ylös -tyylistä.

View: https://www.youtube.com/watch?v=QMb9lVf4AGY

Menee ohi ketjun aiheesta, mutta on aivan totaalisen hirveää koukun opettamista tuolla videolla. Koukku ei osu kummallakaan tavalla kunnolla rystysillä, josta on seurauksena vain kipeä käsi ja huono teho osumaan. Kääntäkää käsi sellaiseen asentoon, että osuma tulee mahdollisimman hyvin rystysille, niin hyvin menee ja välttyy pahoilta loukkaantumisilta. Ja sitten vielä tuo etujalan pivotti, anna mun kaikki kestää.

Joo en tosiaan kehota ottamaan mallia tuolta videolta, laitoin sen vain esimerkiksi siitä, mitä tarkoitan peukalo alaspäin -tyylillä. Rystyset tosiaan pitää kääntää iskun suuntaisesti ja vaikka olen sitä mieltä, että pivotingille eli etujalan kääntämiselle on paikkansa, niin tuollainen pitkä koukku ei ole se paikka. Lisäksi jos potkut on mukana, se altistaa alapotkulle todella pahasti, kun ollaan sen optimietäisyydellä.

Mutta jos nyt siitä kamppailukokemuksesta, niin noin 30 vuotta on takana. Noin 7-8-vuotiaana (vuoden 1984 tienoilla siis) painin noin vuoden verran, mutta sitä en yleensä laske yhteen muun uran kanssa.

Varsinaisesti aloitin karaten Torniossa 13-vuotiaana syksyllä 1990. Otin siinä joitain matsejakin, mutta pääpaino oli itsepuolustuksessa. 1996 muutin Ouluun ja aloitin Hokutoryu ju-jutsun. Karatea treenailin siinä ohessa mm. kesäisin kun olin Torniossa ja itseasiassa viimeiset karatetreenit kävin jouluna 2004, kun olin jo lopettanut Hokutoryun.

Potkunyrkkeily alkoi syksyllä 2004 Crocop vs. Bob Sapp -ottelun innoittamana ja muut lajit jäivät sitten aika pian, vaikka alkuperäinen ajatus oli treenata potkunyrkkeilyä vain sivulajina. 10 vuoden kisaurasta jäi käteen 3 SM-kultaa, pari ammattilaisottelua ja yhteensä noin 40 matsia. Lisäksi ottelin pari nyrkkeilymatsia, mutta päivääkään en ole sitä lajia harjoitellut. Kilpailemisen ohessa olen sitten tuomaroinut, valmentanut ja ollut järjestötoiminnassa mukana, pari vuotta lajiliiton puheenjohtajanakin.

Thainyrkkeilyä harjoittelin oheislajina noin vuoden verran ja vapaaottelijoiden kanssa treenasin yhdessa vaiheessa ns. vaparipystyä ehkä vuoden verran sitäkin. Lyhyempiä max. muutaman kuukauden kokeiluja on tullut ainakin seuraavista lajeista: lukkopaini, escrima, Tai Shin Mun -kungfu, Okinawa-te (hermopistelaji) ja ITF taekwon-do. Yksittäisiä leirejä on lisäksi varmasti yli kymmenestä muusta lajista/tyylistä.

Amatöörinyrkkeilyssä tuntuivat tuomitsemaan aika hanakasti "avokämmeniksi" noita peukalo ylöspäin koukkuja, vaikka osuisit
pistehanskan valkoisella alueella. Ainut syy mitä koskaan keksin, meillä opetettiin vain sivuasentoa.

Amatöörinyrkkeilyssä tuntuivat tuomitsemaan aika hanakasti "avokämmeniksi" noita peukalo ylöspäin koukkuja, vaikka osuisit
pistehanskan valkoisella alueella. Ainut syy mitä koskaan keksin, meillä opetettiin vain sivuasentoa.
Tuo ei ole oikein ollut ongelma enää tällä vuosituhannella, kuin ehkä joidenkin yksittäisten tuomarien kohdalla.

85-94 Judoa, 88-94 Karatea, 94-99 Hokutoryu ju-jutsua, 99-07 Krav Magaa, 05- Defendo Blue. Rajavartijana sitten työn puolesta on myös voimankäyttökoulutusta. Rajavartijana työskennellyt nyt n. 16 vuotta.

Back
Ylös Bottom