No kuullostaa kovalta. Frendillä uusi reilu 100m2 talo maalämmöllä ja sanoo että jotain 7000kwh. Ei tosin autotallia. (Eikä varmaan käytä saunaakaan ettei kuluis sähköä)Meillä on kulutusarvio 14800 kwh vuodessa, harmi kun en löytänyt vuoden kulutusta tuosta laskusta. Meillä on 100 m2 asuinpinta-alaa +22 c ja auto talli +13 c. Maalämpö! Mun mielestä ihan hiton kova kulutus, autotalli on se syöppö.
Joulukuussa mennyt sähköä 3233 kwh.
Mulla lämpee 50m2 autotalli pelkästään ultimatemarketin ilpillä. Siinä on matalin mahdollinen lämpö on 17 astetta. Hyvin pöhisee ja lämmittää :D. Eikä näytä vievän sähköä.Oon miettinyt että pitää laittaa talliin ilmalämpöpumppu. Mutta jotain siellä kyllä vie sähköä. Tallikin on yhden auton ja pieni varasto.
Pitänee ottaa yhteys sähkölaitokseen jos siellä osattaisiin neuvoa millä voi testata mikä on sähkösyöppö.
Ei asuta edes missään lapissa, joulukuukin oli aika lämmin, max -5 astetta.
Talo + talli yhteensä bruttoala 274 m2, kokonaiskulutus v. 2019, 30621 kWh. Sisällä koko ajan törkeen lämmin, varmaan 23-24 astetta. Ite vetelen kullisilteen lähes, rouvalla pitkät kalsarit, fleecepuku ja pilkkihaalari aina sisällä.
Suora sähkö (PILP + kesällä asennettiin kaks ILPpiä lähinnä viilennystarkoituksessa). Edelliseen vuoteen lisäystä n. 1500 kWh.
e. v. 2015 ollut näköjään 21000 kWh. seuraavana vuonna +6000kWh ja siitä pikkuhiljaa kiivenny. Ilmeisesti tallin lämmityslisä tuossa + mukulat = lisää käyttövettä. Hyi vittu, pitää varmaan säätää jotain.
e2. Esim. värkkien pesu kerran kuussa. Kovilla pakkasilla lämmitys kiinni kokonaan.
Mulla kans sisälämpö niin että kullisilteen voi olla. Itseasiassa eilen pudotin pömpelistä lämpöä asteella, eli 22. Mullakin PILP (Ilpo comfort) ja ILP (yks talos ja toinen tallis). Lisäks takkaa kohtuullisen paljon. Faija tuo ilmaiset puut.
Vieläkin olen laskeskellut aurinkopaneeleita, koska jyrkkä konesaumattu pulpetti suoraan etelään. Tutun tuttu tilas osat ja asensi itte ja otti sähkärin kytkemään. Alkaa saamaan jo "edullisesti". Näissähän kannattaa laskea tuotto% eikä takaisinmaksuaika. Ja hinta sille, että saa naapurit kattella että fygyä on.
Mistä sen nyt vois tietää. Yks lasku tulee sähköntuottajalta ja toinen sähkön siirtäjältä. Eri kuukausina ja aina täysin eri summa. Kai vois kertoa kokonaissähkö sähkön hinnalla ja siirtomaksulla, jakaa kahdellatoista ja lisätä perusmaksut. Sähkö on jotain 5snt, mutta ei pysty muistamaan mitä siirto.Paljon se on rahassa per kuukausi?
Mä jotenkin käsitän sen kulutuksen paremmin sitä kautta vaikka oikeahan olisi juuri ilmaista kwh.