Apua lisäravinteista tietämättömälle

Moikka. Oon aloittanut jälleen aktiivisen salitreenin päästyäni reserviin ja tarvitsen tietoa lisäravinteista. Erehdyin tänään tilaamaan paljon lisäravinteita netistä ilman kunnon perehdytystä, joten haluaisin tietää enemmän juurikin kyseisistä lisäravinteista ja kuinka minun niitä tulisi käyttää kaikkia tasapainoisesti ja turvallisesti. Lisäksi haluaisin tietää onko parempaa vaihtoehtoista lisäravinnetta, tai sopivatko ostamani edes minun tavoitteisiini.

Tilaamani tuotteet ovat: c-vitamiini jauhe, EAA, probiootti plus kapselit, L-Glutamiini, alfalipoiinihappo sekä Mutant BCAA 9.7. Lisäksi tilasin kreatiinia ja joitain muitakin, mutta niistä on kyllä tietoa tarpeeksi.

Olen itse 21v 180cm pitkä ja painoa noin 82kg, jos teette sillä tiedolla mitään. Syön monipuolisesti yleensä. Tavoitteena on parantaa omaa fysiikkaa voiman, kestävyyden ja kaiken muun alueella. Lisäksi harrastan toista lajia ja siitä syystä käyn enintään kolmesti viikossa puntilla, mutta lisäravinteet varmasti tukisivat lajiharjoitustakin, joka on fyysinen laji. Kehonrakennus ja ulkonäkö ei kiinnosta niinkään, mutta se on plussaa kyllä. Massaa haluan enintään sen verran, että pystyn kuitenkin olemaan liikkuva jne.

Olisi kiva saada tutkimuksia yms. tukemaan ja puoltamaan asiaa, mutta arvostan myös omakohtaisia kokemuksia. Olin aiemmin pitänyt kaikkia lisäravinteita ihan hölynpölynä, mutta tällä hetkellä haluan tuloksia nopeammin ja itsestäni enemmän irti. Olen ehkä vähän malttamaton jopa tulosten suhteen, vaikka niitä tulee kyllä ilman lisäravinteitakin. Vastaan mielelläni kysymyksiin jos semmoisia ilmenee.

C-vitamiinia gramma päivässä aamupalla.

EAA treenin aikana 20 grammaa mieluusti hiilihydraatin kanssa. BCAA on vähän turhaa kun EAA on jo, mutta voit sitä ottaa aterioiden välillä 1-2 drinkkiä päivässä niin, että saat 5 grammaa leusiinia.

Glutamiini treenin jälkeen esim. Probiootit aamulla c:n kanssa.

On melkoisen vaikeaa saada tutkimustietoa lisäravinteiden hyödyistä, kun tutkimustulokset päinvastoin osoittavat lisäravinteet täysin tarpeettomiksi. Koko bisneksen tarkoituksena ei ole mikään muu, kuin rahojen höynäyttäminen pois heikkojärkisiltä. Syö monipuolisesti kunnon ruokaa ja säästä rahasi.

Ite oisin ehottanu D-vitamiinia 125 µg, kreatiinia mitä se nyt paketti ehdottaa oliko 5 vai 7g ylläpidolla, alussa enempi, bcaa on kait kovassa huudossa nykyään ennen tai kesken treeniä, leusiinin pitäisi poistaa aivoista väsymystä tuottavaa ainetta +kahvi+vihreä tee?.Piriste kannattaa juoda kuulema veden kera treenin aikana(ellet mene esim. duunista valmiiks väsyneenä).

On melkoisen vaikeaa saada tutkimustietoa lisäravinteiden hyödyistä, kun tutkimustulokset päinvastoin osoittavat lisäravinteet täysin tarpeettomiksi. Koko bisneksen tarkoituksena ei ole mikään muu, kuin rahojen höynäyttäminen pois heikkojärkisiltä. Syö monipuolisesti kunnon ruokaa ja säästä rahasi.
Riippuu vähän henkilöstä ja siitä kuinka kovaa treenaa. Todella kovaa treenaavilla ja esim. urheilijoilla lisäravinteiden käyttö on mielestäni perusteltua. Pitäisi syödä uber-terveellisesti, isoja määriä ja träkätä tarkkaan paljonko ravinnosta saa ravinteita, jos meinaa kaikkea saada riittävästi ravinnosta. Helpompi ottaa siihen ravinnon päälle loput purkista.

Riippuu vähän henkilöstä ja siitä kuinka kovaa treenaa. Todella kovaa treenaavilla ja esim. urheilijoilla lisäravinteiden käyttö on mielestäni perusteltua. Pitäisi syödä uber-terveellisesti, isoja määriä ja träkätä tarkkaan paljonko ravinnosta saa ravinteita, jos meinaa kaikkea saada riittävästi ravinnosta. Helpompi ottaa siihen ravinnon päälle loput purkista.
Ja etenkin täsmäravinteet, jossa unohdetaan joka ikinen kerta että ne ovat ruokaa, on hyvin hyödyllisiä kovaa treenatessa. Oikeaan aikaan oikeita ravinteita, jotka täydentää tai korvaa paremmin toimivana aterian. Esim mä ennemmin lyön treenin aikana aamulla nopeeta hiilaria ja vapaita aminoita treenijuomaan, kuin alan puuroa keittelemään olettaen, että se hiilari on käytettävissä tunnin päästä treenissä.

Mike tuossa antoikin hyvät tavat käyttää ostamasi lisäravinteita.

Tehokkaimmat lisäravinteet tutkitusti ovat lähinnä kreatiinimonohydraatti ja hera/lisäproteiini. Lisäksi hiilihydraatti/eaa pitoinen treenijuoma. Hiilariksi sopii maltillisella parinkymmenen gramman annoksella suurimmalle osalle treenaajista perus maltodextriini.

Perusmalto sopii joo suurimmalle osalle ja jos sitten haluaa sen imeytymisen olevan vielä tehokkaampaa, niin on Vitargo, osmopure ja klusteridextriini. Ite oon tohon dextriiniin siirtynyt kokonaan, 30-50g / treeni. Jalkatreeneissä yleensä 50g ja tuo imeytyy mulla, Vitargonkin kanssa tuntui että jalkatreeneissä se jää lillumaan kun vatsa ei todellakaan toimi optimaalisesti kovissa haastavissa kyykyissä esim.

Se että joku sanoo lisäravinteiden olevan turhia, ei oikein ymmärrä koko konseptia. Samalla logiilalla voisi sanoa, että kana on turhaa kun se maksaa enemmän kuin jauheliha. Ei, ne kaikki on ravinteita. Lisäravinteet on vain pilkotumpaa ja karsitumpaa tavaraa syystäkin.

Tuohon päälle voi olla vielä geeneistäkin tulevia eroja. Mulla on geenien vuoksi kuparin ja sinkin imeytyminen huono. Mulle sopiva imeskeltävä sinkkilisä vaikutti välittömästi unenlaatuun.

Mulla on aina verikokeissa ollut matalat valkosoluarvot, neutrophilit ja platelet count(mitä lie suomeksi). Lääkäri noita tutki ja päätyi sanomaan, että normaalia minulle, käski olla murehtimatta. Nyt kun tuon sinkin ja kuparin sai selville geenitestillä niin yksi oire noista on juuri noiden arvojen alhaisuus ja immuunijärjestelmän tehottomuus. Jännä nähdä korjaako sinkki ja kuparilisä veriarvot paremmaksi. Syksymmällä selviää, kun käyn vuositarkastuksessa+labrat.

D vitamiini lienee suomen oloissa on hyvä idea. Etenkin talven ajaksi.

Mulla nieltävä sinkkilisä ei tehnyt mitään. Sitä olin ottanut pitkään kapseleina. Taivas aukes, kun kokeilin imeskeltäviä tabuja. Luin tuosta pubmediä unihavainnon jälkeen. Imeskeltävät imeytyy paljon paremmin.

Mulla nieltävä sinkkilisä ei tehnyt mitään. Sitä olin ottanut pitkään kapseleina. Taivas aukes, kun kokeilin imeskeltäviä tabuja. Luin tuosta pubmediä unihavainnon jälkeen. Imeskeltävät imeytyy paljon paremmin.
Miten se vaikutti siihen? Tai siis oliko jotain selkeitä unta häiritseviä oireita? Vai eikö uni vaan ollut sikeää

Miten se vaikutti siihen? Tai siis oliko jotain selkeitä unta häiritseviä oireita? Vai eikö uni vaan ollut sikeää

Mulla on vekotin, joka mittaa unta suht tarkasti ja dataa viimosen 9kk ajalta. Syvänunen määrä nousi 40minuutin keskiarvosta tuntiin. Jätän sinkin veks ja tipahtaa takaisin 40minuutin pintaan.

ja sinkissä kannattaa miettiä että mitä sinkkiä sitä syö,on niitä paskoja joista imeytyy 5% sinkkiä ja mitä niitä on,ainoa toimiva sinkki on sinkkipikolinaatti muut on jätettä ja kusetusta.
Moni nettikauppa myy paskasinkkejä edullisesti,jengi ostaa ja ihmettelee ku mitään ei tapahdu? Sanotaan että napissa on 20mg sinkkiä,jossain sinkkipaskassa,esim sinkkiapenalli mutta siitä imeytyy sitten 2mg.
Onpa ihme ettei tehoa mihinkään kun pitäs syödä 10 nappia että saa edes jonkukaan verran sinkkiä imeytymään. Jos on vajavuutta sinkissä niin jopa 90mg pikolinaattia ei ole ihmeellinen määrä vaikka kuukauden ajan.50mg jatkuvasti ei tee mitään hepuleja kenenkään kakkoseen ja 15mg sinkkiä ei tee yhtään mitään jos on puutosta,se on sama olla ottamatta yhtään jos popsii jotain 15mg pillereitä.

Älkää ostako sitä halvinta sinkkihybridiä tms uutta hittiä,niillä teitä kusetetaan koska suomessa niin saa tehdä.

"...tutkimusten mukaan heikommin imeytyviä muotoja ovat sinkkiglukonaatti ja sinkkisitraatti."

Sinkkitabletit: parhaiten imeytyvä sinkkitabletti

ja sinkissä kannattaa miettiä että mitä sinkkiä sitä syö,on niitä paskoja joista imeytyy 5% sinkkiä ja mitä niitä on,ainoa toimiva sinkki on sinkkipikolinaatti muut on jätettä ja kusetusta.
Moni nettikauppa myy paskasinkkejä edullisesti,jengi ostaa ja ihmettelee ku mitään ei tapahdu? Sanotaan että napissa on 20mg sinkkiä,jossain sinkkipaskassa,esim sinkkiapenalli mutta siitä imeytyy sitten 2mg.
Onpa ihme ettei tehoa mihinkään kun pitäs syödä 10 nappia että saa edes jonkukaan verran sinkkiä imeytymään. Jos on vajavuutta sinkissä niin jopa 90mg pikolinaattia ei ole ihmeellinen määrä vaikka kuukauden ajan.50mg jatkuvasti ei tee mitään hepuleja kenenkään kakkoseen ja 15mg sinkkiä ei tee yhtään mitään jos on puutosta,se on sama olla ottamatta yhtään jos popsii jotain 15mg pillereitä.

Älkää ostako sitä halvinta sinkkihybridiä tms uutta hittiä,niillä teitä kusetetaan koska suomessa niin saa tehdä.

"...tutkimusten mukaan heikommin imeytyviä muotoja ovat sinkkiglukonaatti ja sinkkisitraatti."

Sinkkitabletit: parhaiten imeytyvä sinkkitabletti
Mä olen siis tuurilla vetänyt Vidan sinkkiä jo ties kuinka kauan! :LOL:

Noin isoa määrää C-vitamiinia en kyllä suosittelisi muuta kuin täsmälääkityksenä nuhaan.

On jo jonkin verran näyttöä, että suuret määrät antioksidantteja (kuten C- ja E-vitamiinia) voivat haitata treeniä ja lihaskasvua.

View: https://twitter.com/bradschoenfeld/status/749589183845523456

Ja taas yksi tutkimus lisää siihen soppaan, josta ei mitään objektiivista saa koskaan. Oikeesti, jos sä menet kaikessa tutkimusten mukaan, niin et voi periaatteessa syödä mitään. Näin se vain on. Ens viikolla tulee tutkimus, joka sanoo että 2 grammaa c-vitamiinia boostaa lihaskasvua, mikä on sitten päätelmä? Päätelmä on se, että tutkimukset on vain tutkimuksia ja AINA löytyy päinvatainen.

Tuossakin tutkimuksessa oli 34 kappaletta 60-81 vuotiaita papparaisia, jotka eivät ole millään tavalla samassa kategoriassa mitä terveet kovaa kehoaan rasittavat nuoremmat.

C-Vitamiini on vahva antioksidantti ja sillä on paljon positiivisia etuja isommilla annoksilla. Eli jos papparaisilla ei patti kasva 12 viikon aikana, jossa treenattiin 3 kertaa viikossa, niin en menis sen tutkimuksen perusteella tekemään johtopäätöksiä kun ne edut on niin kovat.

Vitamin C Benefits, Sources, Supplements, & More

Ja taas yksi tutkimus lisää siihen soppaan, josta ei mitään objektiivista saa koskaan. Oikeesti, jos sä menet kaikessa tutkimusten mukaan, niin et voi periaatteessa syödä mitään. Näin se vain on. Ens viikolla tulee tutkimus, joka sanoo että 2 grammaa c-vitamiinia boostaa lihaskasvua, mikä on sitten päätelmä? Päätelmä on se, että tutkimukset on vain tutkimuksia ja AINA löytyy päinvatainen.

Tuossakin tutkimuksessa oli 34 kappaletta 60-81 vuotiaita papparaisia, jotka eivät ole millään tavalla samassa kategoriassa mitä terveet kovaa kehoaan rasittavat nuoremmat.

C-Vitamiini on vahva antioksidantti ja sillä on paljon positiivisia etuja isommilla annoksilla. Eli jos papparaisilla ei patti kasva 12 viikon aikana, jossa treenattiin 3 kertaa viikossa, niin en menis sen tutkimuksen perusteella tekemään johtopäätöksiä kun ne edut on niin kovat.

Vitamin C Benefits, Sources, Supplements, & More
Ei ole kyse vain yhdestä tutkimuksesta.

Mitä etuja noin isoilla annoksilla on?

Odotan mielenkiinnolla meinaatko viitata joihinkin tutkimuksiin, kun "tutkimukset on vain tutkimuksia ja aina löytyy päinvastainen".:LOL:

Tuossakin yllä olevassa voimien kehityksessä ei kuitenkaan ollut eroa joten vähän outo lopputulos. Tässä myös monipuolinen kooste: Vitamin C Supplement - Science-based Review on Benefits, Dosage, Side Effects | Examine.com

Kaikkea tietysti voi tutkia, vähän pisti silmään tuolta listalta mutta sopinee perjantaille
"Supplementation of 3,000mg Vitamin C appeared to increase sexual frequency from 4 times monthly to 14 times in non-cohabitating subjects. There was no significant effect on cohabitating subjects. No influence on masturbation frequency."
High-dose ascorbic acid increases intercourse frequency and improves mood: a randomized controlled clinical trial. - PubMed - NCBI

Tuossakin yllä olevassa voimien kehityksessä ei kuitenkaan ollut eroa joten vähän outo lopputulos. Tässä myös monipuolinen kooste: Vitamin C Supplement - Science-based Review on Benefits, Dosage, Side Effects | Examine.com

Kaikkea tietysti voi tutkia, vähän pisti silmään tuolta listalta mutta sopinee perjantaille
"Supplementation of 3,000mg Vitamin C appeared to increase sexual frequency from 4 times monthly to 14 times in non-cohabitating subjects. There was no significant effect on cohabitating subjects. No influence on masturbation frequency."
High-dose ascorbic acid increases intercourse frequency and improves mood: a randomized controlled clinical trial. - PubMed - NCBI
Laitetaan perään toinen linkki Examinelta:
Why you shouldn't be always taking antioxidants, especially if you want to build muscle
Why you shouldn't be always taking antioxidants, especially if you want to build muscle | Examine.com

Niinhän sitä spekuloidaan, että se mekanismi, jolla antioksidantit haittaavat lihaskasvua on samanlainen kuin treenin jälkeisillä jääkylvyillä. Eli ensin treenillä hankitaan stimulus+damage, mutta sitten antioksidanteilla ja jääkylvyillä mennään sotkemaan kropan adaptaatiota = less gainz.

Back
Ylös Bottom