Minä äänestäisin ehdokasta, joka lupaa palata malliin, jossa vastuu vanhuksista on perheillä, kuten esim. Saksassa. Loppuisi se ainainen kitinä siitä, että miksei kukaan muu hoida minun perhettäni kunnolla.
Näinhän sitä on homma toiminut suurimman osan ihmiskunnan olemassaolon ajasta, hyvin vaihtelevalla hoidon tasolla tosin, mutta se on perustunut suuriin perheyksiköihin ja siihen, että elämä, arki, työ ja perhe-elämä ovat kaikki integroituneet yhdeksi kokonaisuudeksi. Nykyään kun perhekoot pienenevät, sukulaisia on mahdotonta asuttaa yhteen tai edes lähekkäin jollei ole ihan vitusti rahaa ettei tarvitse miettiä miten koko suvulle saadaan työpaikat samalta nurkalta tai millä rahalla tällainen ranchi maksetaan ja ihmiset ovat töissä kiinni kahdeksasta neljään, vuorotöissä tai enenevässä määrin käytännössä 24/7, tämä kaikki yhteiskunnallisesta pakosta eikä vapaasti valinnasta, niin minä omasta puolestani pistän mustalle listalle jokaisen ehdokkaan, joka kehtaa edes horista mitään paskaa siitä, että ihmisten pitäisi nykyoloissa ruveta itse enemmän hoitamaan jatkuvaa hoitoa tarvitsevia vanhuksia tai ihmetellä, minne nykyihmisten vastuuntunto läheisistä on kadonnut kun entisaikaankin sitä ja tätä ja blaah.

su-aamuna lähtö