Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

No eihän se mirri laisinkaan pahana ollut, oli ehtinyt leppymään ja sieltä se könys pusuttelemaan sohvalle ja lähti salille mehustaa paikkoja. Veikkaan että kun kotiin tulee niin istuu ihan kehräten naamalle tyytyväisenä. :nolo:

Minä sen sijaan taidan ottaa ihan pikaiset tirsat niin jaksaa sitten. :coffee:

No lähdetään nyt vaikka liikenteeseen siitä, että eri lähteistä saadaan eri EROEI-lukemia samoille tekniikoille. Lisäksi kun miettii mitä kaikkea tuohon pitää ottaa huomioon ja mitä ei olla otettu huomioon, voidaan heittää vesilintua koko luvulla.
Voipi sillä vesilintua heittää, jos ei halua enempää asiaan perehtyä. Tämä on toki oma johtopäätelmä ja mielipide sen mitä alan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin tutustunut.

Ennen olin auringon ja tuulen kannalla. Nyt enään tuulen, tosin sekin vaatisi leijuvat voimalat joita ei vielä ole.

Kuten sanoin, lobbaus toimii. Kun joku lyö mun eteen exelin jossa kulut ja tuotto taulukoitu menneeltä ajalta eikä pelkkiä tulevaisuuden haaveita voin alkaa uskoa.

Ei tarvi kun mennä lukeen foorumeita ja todeta homma järjettömäksi, kun talvisin porukka sulattelee ja harjailee talvella katollaan aurinkokeräimiään sekä kennojaan huurasta ja lumesta. Jos ei sada lunta, niin eiköhän niissä ole kuuraa.

Joku poliitikko maalaili haaveitaan joku aika sitten radiossa Saharan sähköistämisestä. Toimittajakin fiiliksellä mukana kuinka hienoja ideoita. Järjettömät kennot sinne ja kaapeli mereen. Ei ollut tullut mieleen edes vähän tutkia aihetta, kun ongelma on hiekkapöly joka hetkessä peittää kennot ja eipä siellä sitten ole edes vettä pesuun.

Jos moisiin rohmuihin säästömielessä meinaa rahaa laittaa. Niin suosittelen edes theseuksesta lukeen oppareita.

Riittää jo ku vähä ynnäilee valojen ja kylmälaitteiden watteja ja tunteja. Ja vertaa siihen liettä ja kiuasta. Sitte voi kattoa, paljonko maksaa paneelisto, jolla lämpiää sauna samalla ku joulukinkku on uunissa.

Et oo Joksu kuule ollenkaan perehtynyt asiaan.
A: Tiesitkö että pientaloihin ei ole saatavilla vielä ydinreaktoreita? Toki mainitsit hieman sivussa sanan yhteiskunta, jonka kautta päästään pälkähästä.
B: Ei aurinkojärjestelmiä olla edes mitoitettu talvikäyttöön, ( tai Lonewolfin kinkku+saunayhdistelmiin ) ei niitä kannata lähteä edes harjaamaan.

Toki en ole mikään netin tee-se-itse yliprofessori ja guru, mutta jotain olen sentään tässä parissa vuodessa asiasta opiskellut.

Viimeksi muokattu:
Kiinassa painetaan kivihiilen avulla halpaa aurinkokennoa tänne, mutta maapallon kannalta se vaan haitallista.

Tämä lause varmasti faktaa, mutta ei vitunkaan merkitystä, koska ei tässä olla maailmaa pelastamassa. Kyllä tyhmä on jos luulee, että maailma pelastuu vähentämällä päästöjä ja käyttämällä ekologisia vaihtoehtoja. Juurisyy päästöille ei ole yksikään kone, esine tai safka. Jok ikinen hiilimonoksidi mitä maan päällä tehdään, tehdään jotakin immeistä varten. Pitäis hillitä liikakansoitusta niin päästötkin vähenis. Tai paremminkin vähentää kansoitusta. Joka maa kun vähentäisi populaatiota 40% niin varmasti päästöt vähenisivät ja ruokaa riittäis. Suomestakin 2 miljoonaa ihmistä vekka. Jos osuis minuun niin ok, mutta olis parempiakin kohteita.

Mutta siis takaisin keskusteluun, mikäli ostamani aurinkopaneeli maksaisi itsensä alle kymmenessä vuodessa takaisin pienempänä sähkölaskuna niin ostaisin heti. Pari kiloa ei ole iso investointi siihen, että sähkölasku pienenee, sais hyvän fiiliksen kun latailis kesällä tyttären sähkömönkijää, talon jälleenmyyntiarvo ehkä kasvais ym.

Mutta siis takaisin keskusteluun, mikäli ostamani aurinkopaneeli maksaisi itsensä alle kymmenessä vuodessa takaisin pienempänä sähkölaskuna niin ostaisin heti. Pari kiloa ei ole iso investointi siihen, että sähkölasku pienenee, sais hyvän fiiliksen kun latailis kesällä tyttären sähkömönkijää, talon jälleenmyyntiarvo ehkä kasvais ym.

Jos ostat passelin invertterin, niin kannattaa tutustua samalla noihin pientuulivoimaloihin jos vaan on sellanen tontti, että tuuli puhaltaa. Ei nimittäin enää kovin paljoa maksa ja toimii rinnakkain vähän pidemmällekin syksyyn.

näin

en Minäkään vöhöriääsillä aatoksilla paneeleita hommaisi vaan siksi, ettei tarvisi ladata henkilöautoa valtakunnanverkosta

Juu en minäkään kyllä maailman pelastumiseen usko. Juuri siitä syystä, että kansan vähentäminen ei ole edes asialistalla. Muuta keinoa kun ei taida olla.

Niitä kiinassa kasattuja tuulivoimaloita kannattaa harkita. Kaikkien komponentit taidetaan siellä valmistaa, mutta kun on kasattukin, niin saa sellaiseen hintaan, että voisi jopa harkita.

Minä pykäisin talon tarkoituksena, että kaapelia ei taloon valtakunnan verkosta tule. Eli kaikki valaistus sun muu miettien, että energiapiheys on jees. Kennot katolle ja tuuliräpsä pihaan. Parantaa jo asetelmia, jos koko valtakunnan verkon kaapelin saa jättää vetämättä torppaan.

En mä mitään tuuliräpsää tontilleni haluais. Tai siis nykyinen tontti ei ole sellainen että sais. Katolle sais hienosti paneelit.

Se olis kyllä hieno tilanne jos ei tarvis valtakunnanverkkoa.

perehtynyt asiaan.
Voipi olla että en tai ainakaan tarpeeksi.

Mutta en vaan oikeasti säästävää ja säästösyillä asennettua aurinkoenergiapakettia ole vielä yhtäkään nähnyt. Monta asennusta olen tavannut, mutta oikeasti säästäviä ei ole vielä eteen kävellyt. Moni immeinen kertonut vaan, kuinka luvattiin että säästää. Kenelläkään ollut mitään dataa esittää.

No eihän se mirri laisinkaan pahana ollut, oli ehtinyt leppymään ja sieltä se könys pusuttelemaan sohvalle ja lähti salille mehustaa paikkoja. Veikkaan että kun kotiin tulee niin istuu ihan kehräten naamalle tyytyväisenä. :nolo:

Minä sen sijaan taidan ottaa ihan pikaiset tirsat niin jaksaa sitten. :coffee:
4.gif

On tää kyykistely aivan perseestä. Kolmosissa sarjapainot ainoastaan 45kg keposemmat ku 1,5v sitten. Kehityksen suunta oikea!
Kaukana on takana mulla se aika, kun joku 2 v sitten koitin sun kehotuksesta monta menee satkulla. Sillon meni 18 toistoa syvältä. Nyt ei varmaan edes kymmentä. (y)

On tää kyykistely aivan perseestä. Kolmosissa sarjapainot ainoastaan 45kg keposemmat ku 1,5v sitten. Kehityksen suunta oikea!
Jaa mitähän vanhalla enää paikat kestäis. Varmaan kyykyn 10 toiston sarjapainosta kadonnu jotain luokkaa 130kg. Pitää se motivaatio reeniin raapia muualta siis.

Voipi olla että en tai ainakaan tarpeeksi.

Mutta en vaan oikeasti säästävää ja säästösyillä asennettua aurinkoenergiapakettia ole vielä yhtäkään nähnyt. Monta asennusta olen tavannut, mutta oikeasti säästäviä ei ole vielä eteen kävellyt. Moni immeinen kertonut vaan, kuinka luvattiin että säästää. Kenelläkään ollut mitään dataa esittää.

Onhan siinä nuo kaikki hommat, että ei kannata ottaa yksivaihejärjestelmää, jos ei kämpässä oo tietyt kesäaikaan käytetyt vehkeet just siinä vaiheessa ja talon peruskulutus sellainen että sillä aurinkosähköllä oikeasti on jotain käyttöä just sillon kun sitä tulee. Paras hyöty suoraan tuntuu olevan, kun aurinkosähkö ruutataan sähköllä toimivaan lämminvesivaraajaan.
Kyllähän noita paketteja myydään vaan ihan ylihintaan.

Kaukana on takana mulla se aika, kun joku 2 v sitten koitin sun kehotuksesta monta menee satkulla. Sillon meni 18 toistoa syvältä. Nyt ei varmaan edes kymmentä. (y)
Satane viimeks ollu toissakesänä tangossa kyykyssä. Oivoi.

Jaa mitähän vanhalla enää paikat kestäis. Varmaan kyykyn 10 toiston sarjapainosta kadonnu jotain luokkaa 130kg. Pitää se motivaatio reeniin raapia muualta siis.
Paska laji!

Back
Ylös Bottom