Onko mielestäsi pystypunnerrus must-liike lihaskasvatuksessa, auttamaan penkkipunnerruksessa, yms?
Ja vielä siihen treenitaukoon, että ovatko ne neljä päivää totaalitaukoa vai vain päivän tai kaksi?
Punnerrukset olkapäille on semmoinen juttu, että se riippuu aivan valtavasti yksilöstä, anatomiasta, liikkuvuudesta ja erityisesti nostotekniikasta, jossa myös otetaan huomioon millä temmolla tanko liikkuu ja onko se liike tasainen vai muuttuva, esim alhaalla hidastetaan jne. Ei se must ole, mutta esim Arto Vainio ei tee koskaan eikä ole tehnyt lateraalisia, hän on punnertanut olkapäät, eli on mahdollista että pelkästään punnertamallakin saa deltsit. Mutta Arto sitten noudattaa tosi tarkkaa tekniikkaa ja kulmaa niissä punnerruksissa. Tästä ite innostuin testaamaan miten tuo itsellä toimisi sivuolkapään aktivoinnissa, jos alkaa ajattelemaan sitä olka kerrallaan.
Mitä penkkiin tulee, niin ainakaan haittaa siitä ei penkkiin ole, mutta mä taas punnersin isompia romuja tosi huonoilla olkapäillä, eli sekään ei ole ehdoton juttu. Jos olkapäät palautuu, etenkin kiertäjät rasituksesta, niin ehdottomasti mukaan tukemaan nostoa, hyvin monella se kun tuppaa tulemaan osaksi olkapäillä, joka periaatteessa on väärin, mutta jos niin se vain tulee, niin parempi kehittää myös deltsejä sitten.
Lepoihin, päivää en minään taukona pitäisi, vaikka se mun tahdilla onkin tauko kun niitä välipäiviä tulee muutama kuukaudessa. Jos mulla oikeasti tulee vastaan tilanne, että alkaa olemaan rasitus maksimissa, niin silloin otan vähintään 3 päivää rauhassa ilman treeniä. Sitten edetään sen mukaan miltä tuntuu. Viikkoa pidemmissä tauoissa on se ilkeä puoli, että lihaspaineet karkaa ja kestää tosiaankin kierron verran päästä takaisin tekemiseen. Kun taas se voi olla voimatasoille monasti hyväksi ja jos mä tänä vuonna tavoitteeksi asetan sikakyykyn loppuun vetämisen, niin sitä ennen otan yli viikon lepoa alakerralle ja 2 päivää lepoa ennen vetoa. Nostan painon kesän jälkeen varmaan päälle sataseen ja teen sen loppuun saakka.
Sitä ennen jatkan pitkien hapottavien harjoitteiden tekemistä ja toisessa jalkatreenissä käsittelen isompia rautoja, koska sikakyykky vaatii ainakin 230 ykkösen, että sen loppuun asti saa. Olettaisin siis niin, mutta se yhtälö muuttuu jos mun pitkien sarjojen kunto paranee entisestään, sitten en ole niin finaalissa lähellä 200 kiloa. Nyt se on mahdotonta, ei riitä potku reisissä vetää loppuun saakka. Siinä alkaa olemaan jo aika kivisenä reidet ja sitten vielä lisätään se lievä pelko loukkaantumisesta joka on mahdollista kun itselle maksimirautoja käsitellään väsyneenä ja hapotetuilla lihaksilla.
Ja vaikka mun sanotaan roiskivan treenejä miten sattuu, niin se ei pidä paikkaansa. Olen ottanut mukaan maastavedon tukemaan kyykkyä, mulla on ihan agenda tässä ja sapluuna miten sen toteutan. Mutta en ole hakemassa sitä hetkessä, vaan se ottaa aikaa totutella noihin sarjoihin. Yli puolen vuoden projekti kyseessä siis.