Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ihmisten on muuten yleisesti vaikea käsittää toisten valintoja, jos ne perustuvat täysin erilaiseen tarvehierarkiaan tai ideologiaan kuin havannoitsijan henkilökohtaiset vastaavat.

Esim. minun on vaikea ymmärtää kenenkään autottomuutta ja monen on kohdallani vaikea ymmärtää tietoista valintaa lapsettomuudesta.

Minulle on aivan sama ymmärtääkö joku valintojani. Itse on pitänyt tiettyjä valintoja tehdä jotta saa omasta elämästä toimivan ja kivan.

Mutta en myöskään jaksaisi kuunnella sitä 'narinaa' miksi sitä ja miksi tätä.
Minulle itselle on esimerkiksi aivan sama onko jollain autoa tai hankkiiko lapsia. Olkoon autoton ja lapseton jos haluaa mutta myös samalla olkoon puuttumatta mun valintoihi joista kuitenkin itse kannan vastuun ja omalla, työstä ansaitsemallani (vähällä) rahalla, kustannan.

Ei siis sillä, että täällä on kukaan mitään sanonut, noin yleisesti vaan totesin.

E: mulla olisi auto vaikka ei olisi lapsia tai niiden harrastuksia.

E: mulla olisi auto vaikka ei olisi lapsia tai niiden harrastuksia.
Samaten täällä, auto on ollut ennen koiria ja tulee olemaan koirien jälkeen. Koirat eivät primääristi sanele auton tarvetta vaan työ ja yleinen liikkumisen vapaus ja riippumattomuus.

Opiskeluaikoina (nuorna poikana) vietin vuoden ilman autoa ja se oli kyllä yhtä helvettiä. Bussiin en silloinkaan astunut.

Nyt kun mietin, niin jos ei olisi muksua ja pystyisin vastaamaan vain omasta ajasta, niin erittäin todennäköisesti tekisin asuinvalinnat ja muut ratkaisut niin, että autottomuus olisi mahdollisimman jouhevaa ja olisin ostamatta. Ei mitään periaatteellista syytä, kai sitä vain silti suosisi mahdollisuuksia kulkea mahdollisimman paljon jalan tai pyörällä.

Meillä vaimo pyöräilee kesät talvet ja tykkääkin siitä, tämä on kyllä aina ollut yksi parametri talon valinnassa ja hyvähän se on itsellekin, halvempi tulla baarista taksilla.

Jos unohdetaan omat pakolliset tarpeet (koirat, työ, kaupassakäynti yms.), itselleni autoa voisi ajatella vähän kuin rahaa säästötilillä. Vaikka sitä ei juuri tietyllä hetkellä tarvitse, sen suoma vapaus tehdä valintoja, jotka ilman sitä eivät olisi mahdollisia on ehkä se suurin anti.

Täällä ei joululoman alkua tartte odottaa, koska ylimääräisiä lomapäiviä huimat 0. Pyhät kyllä saa olla vapaalla, mutta ei tarvi turhaan mitään ylimääräistä lomaa pitää.

Olispa jo lounasaika. Kauhee nälkä.

Lentopisteet?
Liityin varmaankin reilu puolitoista vuotta sitten finskin lentopistehimmeliin ja otin mastercardiin lentopiste ominaisuuden.
Muutamasta lennosta ja ostoista tällä hetkellä n. 25 000 pistettä mutta eihän sillä saa kettuakaan, onko kukaan oikeasti hyötynyt noista pisteistä?

(menipäs sujuvasti autoista lentoihin...)

Kukin tehköön tosiaan miten parhaaksi näkee omaan elämäntilanteeseen nähden tällaisten auto, asuinpaikka yms valintojen suhteen. Itse en ole koskaan kokenut tarvitsevani sitä omaa autoa, vaikka nyt on esmes aikuisiällä tullut muutettua kymmenisen kertaa ja yksi kämppä rempattua ilman edes perheessä olevaa kotteroa. Persaukisten työkavereiden autohuolia kuunnellessa on lähinnä onnekas olo, kun voi duunin jälkeen hypätä pyörän selkään tai mennä junaan nukkumaan ja ei tarvii stressata yllättäviä kuluja ja vikoja. Säästyvillä rahoilla käy vaikka ylimääräisellä ulkomaanreissulla vuodessa tai muuten nostaa omaa elämänlaatuaan. Kukin käyttää rahansa miten parhaiten tykkää.

Mä olen kyllä paljon liikkunut ilman autoa, enkä edelleenkään sitä läheskään kaikkeen käytä. Käveleminen tai pyöräily ei ole mikään ongelma. Silti sen kyllä huomaa, että kun onkin auto, niin se kynnys sillä ajettaviin matkoihin kyllä laskee. Edelleen mieluusti yhdistelen asiat yhdellä matkalla hoidettavaksi, enkä todellakaan ajele huvikseen yhtään mihinkään.

Kyllä kaikkein parasta on se vapaus. Ei ole sidottu aikatauluihin kulkemisen kanssa samalla tavalla, kun ei tarvitse olla varaamassa jotain junalippuja ja kiirehtimässä ehtimisen kanssa. Ihan sama, että lähteekö autolla 30 min aiemmin vai 45 min myöhemmin.

Jos unohdetaan omat pakolliset tarpeet (koirat, työ, kaupassakäynti yms.), itselleni autoa voisi ajatella vähän kuin rahaa säästötilillä. Vaikka sitä ei juuri tietyllä hetkellä tarvitse, sen suoma vapaus tehdä valintoja, jotka ilman sitä eivät olisi mahdollisia on ehkä se suurin anti.
Mielenkiintoinen metafora, kun itse ajattelen että autottomuus on nimenomaan aktuaalista rahaa siellä säästötilillä. :LOL: No mutta, tavallaan totta tuokin. Saattaa se liikkumisenvara antaa sellaisia kokemuksia mitä rahalla taas ei samassa tilanteessa saisi, ja sehän on jo itsessään arvokasta.

Tiedän muuten monia autottomia koiranomistajia, mutta en voi käsittää koirallisen autottomuutta. Mitä he tekevät, kun tarttis kiiruusti lähteä vaikka eläinlääkäriin, kun koiralla vaikka vuotava avohaava tai jalka poikki ?
Soittaa taksin. Saman teen jos lapsi tarvitsee äkillistä lääkärihoitoa, jos ei ihan ambulanssia kuitenkaan tarvi.

Mä pärjään loistavasti ilman autoa, mutta toki elämä onkin rakennettu sen mukaan; töihin junalla, lapsen eskari ihan vieressä ja jopa eläinlääkäri kävelymatkan/ 1 minuutin junamatkan päässä. Duunissa muutenkin parkkipaikkoja huonosti, joten auto olisi enemmänkin rasite, kehän ruuhkista puhumattakaan. Sali ja mun sekä tyttären tanssikoulu ovat myös 5 minsan kävelyn päässä. Myös lapsen isä asuu muutaman sadan metrin päässä.

Muuttaessa olin todella tiukka siitä, että uusikin asunto on löydyttävä samalta alueelta, ja tässä juuri syy siihen. Jossain muualla en ehkä pärjäisi ilman autoa.

Soittaa taksin. Saman teen jos lapsi tarvitsee äkillistä lääkärihoitoa, jos ei ihan ambulanssia kuitenkaan tarvi.
Teillä on sitten harvinaisen mukavia taksikuskeja, jos valtoimenaan verta vuotava koira pääsee joka taksin kyytiin. Kai tämäkin joillekin onnistuu, mutta viime kesänä ei päässyt kaveri taksin kyytiin, kun oli ketsuppia housuissa.

Mielenkiintoinen metafora, kun itse ajattelen että autottomuus on nimenomaan aktuaalista rahaa siellä säästötilillä. :LOL: No mutta, tavallaan totta tuokin. Saattaa se liikkumisenvara antaa sellaisia kokemuksia mitä rahalla taas ei samassa tilanteessa saisi, ja sehän on jo itsessään arvokasta.
Kyllähän se varmasti olisikin ja vielä enemmän, jos ei tykkäisi hieman tehokkaammista ja täten enemmän kuluttavista ja veroa maksavista pirsseistä :whistle:.

Joistain asioista on vaan valmis maksamaan eri tavalla ja liikkumisen vapaus on omalla kohdalla sellainen. Tukkani taas esim. olen leikannut itse viimeiset 15 vuotta, kun ei kiinnosta varailla aikoja parturiin ja maksaa perusleikkuusta.
Kerta kuukaudessa ja 20€ leikkaus tuossakin säästynyt jo 3600€ :LOL:

Olen sellainen valikovan saita.

Teillä on sitten harvinaisen mukavia taksikuskeja, jos valtoimenaan verta vuotava koira pääsee joka taksin kyytiin. Kai tämäkin joillekin onnistuu, mutta viime kesänä ei päässyt kaveri taksin kyytiin, kun oli ketsuppia housuissa.
Onneksi ei ole tarvinut kovasti verta vuotavana koiraa kyyditä. Viime talvena kyyditsin sen kyllä leikkaukseen ja sieltä kotiin taksilla, hieman pissaa valuvana, ja joskus pahoinvoivana. Olen pyytänyt aina farmaritaksin toki, koska suurehko amstaffi-uros, ja lisäksi tuonut kunnon peitteet taksin suojaksi. So far so good, koira nyt 8-vuotta. Toki minulla on lisäksi lähellä asuvia tuttavia, joista ihan pahimmassa hädässä uskoisin jonkun kyyditsevän lääkäriin, jos vaan ovat maisemissa.

Mäkään en kyllä yhtään nauti julkisten aikataulujen kyttäämisestä ja siksi valkkaan kämpät sopivien pyörämatkojen päähän töistä ja palveluista, hyvin on toiminut. Julkisilla ehkä kerran kahdessa kuukaudessa tuli mentyä työmatkat stadissa. Nyt vaan eri tilanne, kun miehekkälään piti lähteä vähän kauemmas...

Hong Kongissa, ei erityiseen ruuhka-aikaan.

20171220_161251.webp

Muutamasta lennosta ja ostoista tällä hetkellä n. 25 000 pistettä mutta eihän sillä saa kettuakaan, onko kukaan oikeasti hyötynyt noista pisteistä?

Hiihtolomale Japanin lento toiselle pisteillä. Yksi Thaimaan reissu bisnesupgradella. Paras hyöty ehdottomasti tulee noista pitkien lentojen bisnesluokista.

Kyllä mielipiteeni on se, että koirat eivät saisi ajaa, lapset ja naiset työleireille. Julkinen liikenne korvattava leijuvilla automatisoiduilla aluksilla ja eduskunta hukutettava napalmiin.

Onneksi ei ole tarvinut kovasti verta vuotavana koiraa kyyditä. Viime talvena kyyditsin sen kyllä leikkaukseen ja sieltä kotiin taksilla, hieman pissaa valuvana, ja joskus pahoinvoivana. Olen pyytänyt aina farmaritaksin toki, koska suurehko amstaffi-uros, ja lisäksi tuonut kunnon peitteet taksin suojaksi. So far so good, koira nyt 8-vuotta. Toki minulla on lisäksi lähellä asuvia tuttavia, joista ihan pahimmassa hädässä uskoisin jonkun kyyditsevän lääkäriin, jos vaan ovat maisemissa.
Joo, no ei munkaan kuin kerran ja sidoin sen kyllä jo mettässä, niin kyllä se varmaan jonkun taksin kyytin ois otettu. Tosin, mökille ois taksi tullut liian kauan, mutta toisaalta ilman autoa ei siellä mökillä ois oltu ensinkään :X3:

Kyllä kai toi taksipelilläkin onnistuu, ite oon varmaan vaan sen verran kontrollifriikki, että tuolloin antaa turhaan sille taksinkuljettajalle tai muille valtaa asiassa.

Kuka oli mielipiteeltään oikeassa eniten? Vai jatkuuko vielä?
Subjektiivisesti kaikki on eniten oikeassa:

tekken_5_double_ko_by_silverej.png

Back
Ylös Bottom