Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Harvaa asiaa pelkään niin paljon kuin sitä, että joutuisi töiden takia muuttamaan helsinkiin.
Tuo muakin pelottaa. Mutta ei taida olla pelkoa, että siellä ois mulle kauheen paljo enempää töitä tarjolla kuin täälläkään :LOL:

Mä kyllä voisin asua Helsingissä, JOS saisi asua niin lähellä työpaikkaa, lapsen hoitopaikkaa ja kaikkia palveluita, että pääsis kävellen / julkisilla nopeasti, eikä tarttis kuluttaa siihen kulkemiseen kauheesti aikaa. Ei oo kylläkään pelkoa, että olis varaa sellaiseen asumiseen ihan hetkeen. Eikä kyllä onneksi tarvetta muuttaakaan, täällä on hyvä!

Mä nään välillä painajaisia, että oon joutunut ratin taakse jossain hätätilanteessa. Sitten toivottavasti herään pian ja vakuuttelen itselleni, että kaikki on ihan hyvin, se oli vaan unta.

Mut on hyvin koulittu autottomuuteen lapsesta asti. Ironisesti äitini on autoihminen henkeen ja vereen ja mielestäni tekee aivan käsittämättömiä elämänlaadullisia ratkaisuja autonsa ehdoilla (mikä vain vähentää omaa kiinnostustani hankkia mokoma helvetinkone), mutta lapsuudessa vaikka meillä oli auto, niin äiti ei kyllä korvaansa lotkauttanut jos me lapset koitimme vinkua että äiti sillä hakisi tai toisi tai auttaisi elämää mitenkään. Joka paikkaan mentiin jalan tai pyörällä ja raijattiin vaikka millaiset tavaramäärät käsipelillä, äiti itse oli ainoa joka auton tuomista helpotuksista sai nauttia. Jos joskus äiti painostettiin viemään tai tuomaan joku autolla johonkin, niin sai kyllä tuta nahoissaan, että äiti oli nyt tyytymätön. Arvaan muuten, että äitini ei itse tunnistaisi itseään tästä kuvauksesta. :D

En ole lapsuudenkodin jälkeen kertaakaan asunut autotaloudessa. Kahdella avokilla on ollut kortti ja joskus äidin tai isän auto lainassa, mutta ei koskaan omaa autoa. Nykyisellä puolisolla ei ole edes sitä korttia. Itsellänikään ei ole - rahallisesti sijoitus olisi ollut nuorena suuri (eikä vanhemmat tietenkään kustantaneet sitä, köyhiä kun olivat) ja parempiakin sijoituskohteita löytyi, ja sitten myöhemminkään ei napannut koska olin jo huomannut, että elämä sujuu ihan hyvin ilmankin ja olin pistänyt merkille että monille muutenkin auto tuntui olevan se tekijä, joka veti talouden kuralle mutta josta silti ei viitsitty luopua, vaikka käytännössä auto olisi ollut tarpeeton.

Lisäksi tiedän, että auton kanssa kävisi niin, että sillä sitten köröttelisi jokaisen pienenkin matkan mikä lopulta johtaisi vain terveyden rapistumiseen. En väheksy ollenkaan sitä, mikä merkitys on huomaamatta tulevalla arkiliikunnalla painonhallintaan ja terveyteen muutenkin. Jos tämä otetaan pois, liikunnasta tulee entistä enemmän pelkän liikunnan takia suorittamista, mikä taas helposti johtaa siihen, että se jää välistä.

Mä oon itse ainakin liian pihi ja hyötyliikuntaan koukuttunut auton omistamiseen. Pyörän huolto on melko edukasta auton vastaavaan ja silloin tällöin voi ostaa vaikka uuden, jos siltä tuntuu... Kauhea skenaario, että aamulla pitäis kammeta itsensä sellaiseen kopperoon kävelyn tai fillaroinnin sijaan. Mutta kukin tietysti tyylillään.

Huomattavasti helpompaa on kuskata lasta treeneihin 25km päähän ja peleihin ympäri Suomea kun on auto. Mutta kukas tässä on sanonut, että elämän pitää helppoa olla.

Kahta en vaihta ja toinen on auto.

Ihan mielellään kulkisin vaikka fillarilla töihin, mutta 20km/suunta vähän karsii intoa. Valintakysymyksiähän nuo, mielummin asun syrjemmässä maalla omassa rauhassa, kerrostaloelämä ei sovi mulle. Alta 15min kauppaan ja reilu 5min lisää töihin. Auto olisi kuitenkin vaikka asuisin vieressä. Työkaveri asuu alta 4 km päässä ja kulkee autolla, olen 15 vuoden aikana kerran nähny kun tuli fillarilla töihin. :D

Minä en ole ollut ikinä sellaisessa työssä, että pärjäis ilman autoa.

Edellinen työpaikka, päivystysluontoinen.

Nykyisin, päivystysluontoinen ja ei paljon töitä ois, jos kaluja kuskais pyörällä.

Myös harrastukset ois aika eri muotoisia, jos ei ois autoa. Vetää nyt venettä kävellen tai kuskata millon mitäkin pyöriä ja suksia.

Sopii varmaan perus arkiliikkujalle ja kaupungissa asuvalle olla autoton, mutta toiminnan ihmiselle aika iso negative. Autoilussa kun voi säästää melkoisesti, jos osaa itse korjailla tai vaikka kumppani. Eikä sen kuljettimen tarvi olla uusinta mallia.

Minä en ole ollut ikinä sellaisessa työssä, että pärjäis ilman autoa.

Edellinen työpaikka, päivystysluontoinen.

Nykyisin, päivystysluontoinen ja ei paljon töitä ois, jos kaluja kuskais pyörällä.

Myös harrastukset ois aika eri muotoisia, jos ei ois autoa. Vetää nyt venettä kävellen tai kuskata millon mitäkin pyöriä ja suksia.

Sopii varmaan perus arkiliikkujalle ja kaupungissa asuvalle olla autoton, mutta toiminnan ihmiselle aika iso negative. Autoilussa kun voi säästää melkoisesti, jos osaa itse korjailla tai vaikka kumppani. Eikä sen kuljettimen tarvi olla uusinta mallia.

Noh, pikkusieluista ajatella, että ei voisi :whistle:

Kaupungiksi tämäkin kylä kai luetaan mutta ei täällä juuri tarvitsisi liikkua mitenkään jos julkisiin pitäisi luottaa.

Nuop. Luotan säännölliseen huoltoon. Mutta kyllä mulle kelpaisi oma korjaaja.

Tottakai täytyy :david:

Huomattavasti helpompaa on kuskata lasta treeneihin 25km päähän ja peleihin ympäri Suomea kun on auto. Mutta kukas tässä on sanonut, että elämän pitää helppoa olla.

Kahta en vaihta ja toinen on auto.
Meillä on iso perhemarket tosi lähellä, ja sinne on äärettömän helppo mennä vaikka kävellen. Mutta kun nyt on esimerkiksi joulunajan ruuat hankittavana, niin en todellakaan lähde kantamaan kinkusta lähtien kaikkea kävellen sieltä marketista kotiin. Tiedän jo nyt, että siellä marketissa menee ensin hermot ja tulee tuskanhiki siinä helvetillisessä ruuhkassa, kun kaikki muutkin on ostamassa niitä samoja mättöjä. Jos sen tuskan päälle pitää vielä kantaa ne kävellen kotiin...... Mielummin perun koko joulun!

Mä nään olohuoneen ikkunasta City-kaupan jos tiirailen. En käytä. Ajan autolla P- markettiin. Myös natsi-Siwa on kiven heiton päässä. Ja pitkäripainen, tietty.

Jos asuu kaupungissa, mistä löytyy toimiva joukkoliikenne ja harrastaa kaupunkilaisten harrastuksia, niin autohan on vain perkeleellinen rahareikä. Taitaa mennä jotain 700-800 € kuussa vielä tämävuosi :unsure:

Lisäksi tiedän, että auton kanssa kävisi niin, että sillä sitten köröttelisi jokaisen pienenkin matkan mikä lopulta johtaisi vain terveyden rapistumiseen. En väheksy ollenkaan sitä, mikä merkitys on huomaamatta tulevalla arkiliikunnalla painonhallintaan ja terveyteen muutenkin. Jos tämä otetaan pois, liikunnasta tulee entistä enemmän pelkän liikunnan takia suorittamista, mikä taas helposti johtaa siihen, että se jää välistä.

älä unohda meitä joille henkilöautoilu on enemmänkin #ajankuluksi ajelua harrastus, kuten myös moottoripyöräily ja kaikki muu fossilisilla mielinmäärin hymyssäsuin saastutus

Pyörän huolto on melko edukasta auton vastaavaan

tuossa olen erimieltä, nyt kun olen pari kertaa käyttänyt polkupyörää maksullisessa huollossa

suhteutettuna menopelien hintaan polkupyöränhuolto on riistoa, eikä muutenkaan hinnanero pyörän ja henkilöauton perushuollon välillä ole kun pari sataa euroa/vuodessa

korjaukset sitten erikseen

Työkaveri asuu alta 4 km päässä ja kulkee autolla,

täälä ei tulla pyörällä/kävellen edes 600metrin päästä

saati sitten jos maktkaa on yli kilometri

Mulle kävis kyllä sellainen kimppa-auto, että useampi talous vois jakaa kulut yhdestä autosta ja tarpeen mukaan sitä silloin tällöin käyttää. Yhdellä avokilla oli perheensä kanssa sellainen auto ja ihan hyvin toimi. En kyllä silloinkaan haluais sitä ajaa.

Jos joskus tulevaisuudessa mahdolliset lapset harrastelis pitkin pk-seutua ja jostain syystä niitä ei kehtais julkisilla ajeluttaa, niin silloin ehkä voisin harkita autoilua.

Jos mun lapsi tahtoisi harrastuksen jostain kaukaa, saisi haluta ihan rauhassa. Autoa en sitä varten hankkisi. Tässäkin näkyy kyllä lapsuudenkodin vaikutus - minusta vanhempien velvollisuus ei ole käyttää puolta päivää autokuskina toimimiseen, ellei nyt sitten juuri siitä satu kiksejänsä saamaan.

Yhteiskäyttöauto olisi tosi hyvä idea ja saisi yleistyä enemmänkin, luultavasti kattaisi varsin hyvin todella monen kaupunkilaisen oikean autontarpeen.

Auto antaa ihmiselle (itselleni) kaipaamansa liikkuvuuden vapautta ja otetaan huomioon, että kaikki eivät pidä muiden ihmisten läsnäolosta joukkoliikenteessä, eivätkä halua kirota täälläkään jatkuvasti, kuinka VR oli taas myöhässä tms.

Minä en voisi kuvitellakaa elämää ilman autoa (tai moottoripyörääkään), koska en saa mitään kiksejä julkisen liikenteen odottelusta, sen aikataulujen mukaan elämäni rytmittämisestä saati ylipäätään siellä hillumisesta.

Yhteiskäyttöauto taas on vielä surkeampi idea. Auton käyttö kun keskittyy kuitenkin tietyille ajoille, viikonpäiville ja lomakausille. Tässä sitä sitten olisi riippuvainen muiden varauksista yms. ns. hyi helvetti.

Back
Ylös Bottom