Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Nyt arvon herra sekoittaa eri asioita.
Kun ostat uuden tuotteen ja se sisältää arvonlisäveroa niin tämä arvonlisävero on vähennettävää alvia siinä missä kaikki muukin.
Eikä virman autolla tietenkään ajeta yksityisajoa! Ainahan minä olen töissä ja sinne menossa tai sieltä tulossa.
Mitään en asiasta tiedä, tämä on tuttujen ja sukulaisyrittähiultä kuultua tämä käsitykseni ja saattaa olla väärä.

Et voi käsittääkseni ajaa sillä töihin ja kotiin, vaan auton on seisottava firman parkkipaikalla (jos tarkkoja ollaan):
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yh...otus/ajoneuvon_hankinta_kaytto_ja_myynti_arv/

"Esimerkki: Kiinteistönhoitotoimintaa harjoittava yhtiö on hankkinut henkilöauton, jolla se käy hoitamassa kiinteistönhoitoon liittyviä työtehtäviä.

Työpäivän päätyttyä työntekijä ajaa auton kotiinsa. Työntekijä käyttää yhtiön omistamaa autoa vähäisessä määrin myös yksityisajoihinsa sekä päivittäisiin työmatkoihin. Yksityiskäyttö sekä matkat kodin ja työpaikan välillä estävät myös kiinteistönhoitoon liittyvien kustannusten vähentämisen. Myöskään kiinteistönhoidon mukaista osuutta hankintahinnasta ja käyttökustannuksista ei siis voi vähentää. Jos autosta ja sen käyttökustannuksista on tehty arvonlisäverovähennyksiä, vähennetyt verot on palautettava."

Mitään en asiasta tiedä, tämä on tuttujen ja sukulaisyrittähiultä kuultua tämä käsitykseni ja saattaa olla väärä.

Et voi käsittääkseni ajaa sillä töihin ja kotiin, vaan auton on seisottava firman parkkipaikalla (jos tarkkoja ollaan):
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yh...otus/ajoneuvon_hankinta_kaytto_ja_myynti_arv/

"Esimerkki: Kiinteistönhoitotoimintaa harjoittava yhtiö on hankkinut henkilöauton, jolla se käy hoitamassa kiinteistönhoitoon liittyviä työtehtäviä.

Työpäivän päätyttyä työntekijä ajaa auton kotiinsa. Työntekijä käyttää yhtiön omistamaa autoa vähäisessä määrin myös yksityisajoihinsa sekä päivittäisiin työmatkoihin. Yksityiskäyttö sekä matkat kodin ja työpaikan välillä estävät myös kiinteistönhoitoon liittyvien kustannusten vähentämisen. Myöskään kiinteistönhoidon mukaista osuutta hankintahinnasta ja käyttökustannuksista ei siis voi vähentää. Jos autosta ja sen käyttökustannuksista on tehty arvonlisäverovähennyksiä, vähennetyt verot on palautettava."
Olet ihan oikeassa ettei autoa saa käyttää ollenkaan yksityisajoon, minulla kun ei ole ns. oikeaa elämää niin ei ole myöskään yksityisajoa.

Olet ihan oikeassa ettei autoa saa käyttää ollenkaan yksityisajoon, minulla kun ei ole ns. oikeaa elämää niin ei ole myöskään yksityisajoa.
En tiedä tutkiiko verottaja koskaan mitään ajopäiväkirjoja, mutta niiden varmaan on syytä olla aukottomia ihan varmuuden vuoksi :)

E. Millaihan muuten, kun aika usein näkee firmojen pakuja työntekijöiden pihoissa. Mahtaako toi olla ihan lainmukaista toimintaa, noin periaatteessa ?

Oon jo vähän vieraantunut kyllä kirjanpidon koukeroista, mutta onhan auton arvonlisäveron vähennyskelpoisuudessa omat rajoitteensa, ettei hankinnankaan alvia lähtökohtaisesti ihan tuosta vaan voi vähentää.

Verottajan sivuilta (lähde: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yh...otus/ajoneuvon_hankinta_kaytto_ja_myynti_arv/):

Hankinta- ja käyttökuluihin sisältyvää arvonlisäveroa ei yleensä saa vähentää, jos hankinta on

1. kodin ja työpaikan välisiin matkoihin hankittu ajoneuvo
  2. edustustarkoitukseen hankittu ajoneuvo
  3. henkilöauto, moottoripyörä, matkailuperävaunu tai sellainen vesialus, joka on rakenteensa perusteella tarkoitettu pääasiallisesti huvi- tai urheilukäyttöön.
Eli sen kulkupelin pitää ihan oikeasti olla kiinteästi verollista liiketoiminta varten hankittu ennen kuin tuon vähennyksen voi turvallisin mielin tehdä. Ainakin siinä tilitoimistossa, jossa muutaman kuukauden reenasin, oltiin varsin tarkkoja tuon suhteen.

muoks. ja tietysti niin kauan kuin ei tule verotarkastusta, voi tehdä vähän miten lystää, mutta voi tulla vaan kalliita paukkuja tällaisistakin.

Voi jeesus nyt, perjantaina tein jalkoja ja nyt on niin pahat domsit sisäreisissä ja persuuksissa edelleen, että itkettää. Ei siinä muuten mitään, mutta kun niitä kakkiaisia pitäis kiusata tänään uudestaan.

Voi jeesus nyt, perjantaina tein jalkoja ja nyt on niin pahat domsit sisäreisissä ja persuuksissa edelleen, että itkettää. Ei siinä muuten mitään, mutta kun niitä kakkiaisia pitäis kiusata tänään uudestaan.

Minulla on ratkaisu tähän ongelmaan: jätä menemättä tai jos menet, tee habaa!

Back
Ylös Bottom