Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai, nyt ollaan jo marttyyrejä, ja kaikki muut haluaa vaan vihata vihaamisen ilosta. No ei ehkä sittenkään. Sun kaikki argumentit vaan perustuu sun omiin treeneihin ja metodeihin, niin mitä luulet, mihin ihmiset tarttuu sun jutuissa? No ehkä niihin sun metodeihin, kun sulla ei muita argumenttejä ole. Ei valmennuskokemusta, ei dataa, vaan ne sun omat tuntemukset kehityksestä, joita et tosin ole mitannut, tai ainakaan tuonut ilmi mitään kuvia tai muuta, mistä kaikki voisimme kyseistä kehitystä arvioida. Sit jos sanotaan että sinun, yksilön, kokemukset ei ole kovin relevantteja isolle populalle parhaita metodeja mietittäessä, otat sen jonain henkilökohtaisena hyökkäyksenä.
Edelleen, aiheeseen: Juhot teki videon, missä antavat tieteen näkökulmasta neuvoja keskiverto salimakelle. Tässä Utin mielipide keskiverto salimaken tilanteeseen:
katso liitettä 145113
Suurin osa täälläkin kirjoittelevista varmaan menee tuohon ryhmään "alle 5 vuotta kovaa treeniä."
Mutta varmaan taas seuraavassa viestissä ihmettelet, miksi Juhot koittaa sulta viedä intran pois vaikka selvästi koet sen hyödylliseksi, vaikka tosiasiassa koittavat vain selittää suurelle yleisölle sen, mitä tämän hetken tutkimusdata sanoo bcaa:n käytöstä treenin aikana.
Hassua muutenkin, kun snäpin perusteella et itsekään juo BCAA:ta treenissä, vaan EAA:ta, jota käsittääkseni Juhotkin on kehuneet ainakin joihinkin tilanteisiin sopivaksi ratkaisuksi. Silti aikamoista (rivien välistä luettavaa) vähättelyä alkoi tuon yhden videon perusteella tulemaan Juhoja kohtaan
Mutta ottakaa ihmeessä vaikka 3kk jakso ensin Miken metodeilla, sitten Juhon. Saatais ainakin jotain dokumentoitua dataa pidempään treenanneilta.
![]()
Sun kaikki argumentit vaan perustuu sun omiin treeneihin ja metodeihin, niin mitä luulet, mihin ihmiset tarttuu sun jutuissa?
Toisessa kommentissa Utti sanoi ettei suosittele intraa alle 5v treenanneille. Omasta mielestä aika yllättävää :OTaitaa toi Utin IG kommentti kuitenkin viitata vain siihen että missä tärkeysjärjestyksessä asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Aloittelijoillahan toi tutkimuskin oli tehty ja eikös lihastrauma ole suurempi aloittelijoilla.
"Mikäs sun mielipide BCAA:sta treenin aikana? Koska eikö lähes kaikki hyödyt intrasta tule hiilarista? Ja jos (kun) veressä on aminohappoja (ruokailu viimeistään ~4 tuntia ennen treeniä) niin aminohapot turhia treenin aikana."
Utti: "Hiilari on intrajuoman IMO tärkein osa kyllä, mutta aminohapot (varsinkin EAA) hiilarin kanssa antaa paremman hyödyn kuin pelkkä hiilari (tai pelkkä EAA ilman hiilaria). Koska jengi käyttää nyt jotain yhtä tutkimusta BCAA:n lyttäämiseksi, heitän itse takaisin yhden tutkimuksen jossa aminot + hiilari (yhdistelmä) paransi kehonkoostumusta heittämällä enemmän kuin placebo, hiilari tai aminot yksinään: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16456674 Tuossa vielä ote johtopäätöksistä: "These data indicate that CHO + EAA ingestion enhances muscle anabolism following resistance training to a greater extent than either CHO or EAA consumed independently. The synergistic effect of CHO + EAA ingestion maximises the anabolic response presumably by attenuating the post-exercise rise in protein degradation." Käytännössä pidän kuitenkin käytännön kokemuksia arvokkaampana tässä, kuin mitään nettisankareiden Pubmed-sotaa. Hiilari intrajuomassa on IMO se tärkein osa, mutta aminot ovat siihen kylkeen vähintään perusteltu optimointiratkaisu, josta tuhansilla bodareilla ja kovaa treenaavilla on hyviä kokemuksia. Ja esim. BCAA ei ole oikeasti edes kovin kallista nykyaikana."
Pitäis kyllä sopia Jarin kanssa treeni, Jarille sopii aivan varmasti.Ei liity nyt edellisiin mutta oletko Mentulan (jari) kanssa treenannut viime vuosina? Voisi olla mielenkiintoista!
Mä treenasin tammikuussa 48 treeniä, siinä kumuloitumista. Testasin omia rajojani, eikä mennyt yli. Olis voinut vetää vielä enemmän. Ja ne oli erikoistekniikkatreenejä. Se mikä on vaikeaa ja tämä on todettu monta kertaa, on se, että toteuttaa raakoja jalkatreenejä alle viikon kierrolla kuukausia putkeen yhtä kovalla intensiteetillä ja lihastuntumalla. Siinä petää pää jossain vaiheessa kun se on joka kerta niin perseestä.Lähinnä vaan koittavat sulle tuoda myös sitä näkökulmaa, että suorilla sarjoillakin saadaan helvetin kovia treenikokonaisuuksia aikaan, ei välttämättä aina yksittäiseen treeniin, mutta se kumuloituva rasitus onkin se pointti. Näinhän Uttikin vetää itseään ylirasitukseen. Mulla itsellä ainakin pelkkään paino -ja volyymiprogressioon keskittyvät treenitohjelmat on aina olleet niin fyysisesti kuin henkisestikin raskaampia pitkällä aikavälillä. Nyt kun tekee enemmän podaillen ja erikoistekniikoilla, niin joo, salilla sattuu enemmän, ehkä seuraavana päivänkin. Mutta hermosto ei ole niin jökissä kuukauden päästä. Ja pukkarissa on kivempi olla kun on pumppi. Siispä jatkan näin, kun on kivempaa. Optimaalisuudesta en tiedä.
No tuleppa ihmeessä ja sitten tuut kertoon kokemukset tänne. Ja tosiaankin, mä teen kaikki itse ja takuulla täysiä. Mutta toki sun taustat pitää tietää, ettet tule ihan normitreeneistä tekemään, siinä on riskit oikeesti käydä huonosti. Vaihtoehto on ajoissa rehellisesti sanoa jos alkaa tuntumaan huonolta. Mutta sekin vaatii kokemusta että tietää omat rajansa ja milloin ollaan menty liikaa yli. Se nyt ei yhdellä setillä vielä tule, vaan sillä mitä sen perään lyödään.Mä voisin tulla vetämään jalkatreenin, mut harmi etten kuulu noihin huutelijoihin / epäilijöihin :D
Hyvä Mike ku huolehdit ettei käy kuten Allun treenissä Juhalle, Arvostan huolenpitoasi.No tuleppa ihmeessä ja sitten tuut kertoon kokemukset tänne. Ja tosiaankin, mä teen kaikki itse ja takuulla täysiä. Mutta toki sun taustat pitää tietää, ettet tule ihan normitreeneistä tekemään, siinä on riskit oikeesti käydä huonosti.

Mä treenasin tammikuussa 48 treeniä, siinä kumuloitumista.

Joo ei tässä enää punnerrella rinnalle ainakaan isoilla romuilla. Ja sen mitä olen vuodessa huomannut, on se, etten saa rintaa edes lihasmuistilla kasvamaan takaisin kun en pääse isommilla kuormilla punnertamaan enkä pääse failureen asti. Ja jumalauta mä olen yrittänyt vaikka mitä.Tunnetko Mike Zahir ja Anna Khudayarovia (entinen Karrila)? Zahir on hauska mies ja vahva kuin härkä. Teidän kahden yhteistreeni ja jutustelu ois mielenkiintoista katseltavaa, vähän erilaista treeniä varmasti ku mihin olet tottunut ja sehän on selvä että punnerrella et enää pysty. Vaihtelua bodarivideoihin.
Meinasin jo kirjoittaa, että ei tuossa Miken reenityylissä ole mitään järkeä, mutta kerkesit itse eka. Mutta niinkuin olet sanonut moneen kertaan, että tykkäät reeenata nuin, niin se riittää . Sama se on itelläkin, tuskin hirveästi kehityn omalla reeni tyylillä, mutta tykkään reenata niinkuin reenaan. En harrasta mitää erikoisjuttuja , mutta pidän taas sarjojen välillä todella lyhyitä taukoja. Reenikö reeni on taputeltu 45min.Ei tässä mun treenisysteemissä mitään järkeä ole, meen niin tuntumalla ja fiiliksellä, treenaan niitä lihaksia jotka ei ole kipeenä lähes ilman välipäiiviä. Seuraava lepo on 9 päivää lomalla. Mä vain todistan omalta osaltani, että kukaan ei pelkää jotain erikoistekniikkaa, ihminen on uskomattoman kestävä otus. Se miten paljon saan lihasta enää tässä vaiheessa näillä eväillä, on hyvin pieniä määriä jos sitäkään. Voin toki kesällä näyttää miten turpoan 110kg painoon ilman läskiä. Tässä 95kg paikkeilla ja näissä voimissa tosin pysyn tällä treenillä.
Hyvin monet jotka mun kanssa tulee treenaamaan, ovat eniten siitä hämmentyneitä, että kuinka nopeaan se lihas saatiin tuhottua. Vauhti treeneissä on aika kova, joka on mulla pointtina. Se veri pidetään siellä lihaksessa ja pumpattua lihasta paiskotaan ja ruoskitaan kunnolla. Yleensä jos se paine kerkee lähtemään, niin silloin mä huomaan selkeen intensiteetin putoamisen ja treeni menee perseelleen. Siksi harvoin treenaan kolmen kimpassa, jos treenaan, valitsen liikkeet, joita voidaan tehdä samaan aikaan.Reenikö reeni on taputeltu 45min.