dieetti vai bulkki

Moikka! Oon 17v (kohta 18) tytöntyllerö ja oon nyt reilun 1,5vuotta käyny salilla. Oon aina ollu tosi hoikka ja pitkä (178cm), mutta oon nyt vetäny +400-600kcal tässä jonkin aikaa ja on kyllä lihasta tullu! Mutta oon nyt miettiny tässä, että oisko mun viisasta ruveta vetää miinuskaloreilla: mulla on kertyny tässä 4v aikana ku en oo enää kasvanu keskivartaloon ja persukseen vähän ylimäärästä, mutta sitä ei muualta löydykkää sit. Syön siis monipuolisesti ja terveellisesti, mutta viikonloppusin joskus saattaa lipsua mut ei kyl paljoa. Esimerkkinä mun aamupala: 2 paistettua kanamunaa, hedelmä, ruisleipä pinaatin, leikkeleen ja joskus juuston kera ja raejuusto, joskus vielä puuro.
Oiskohan se nyt ihan terveydellä leikkimistä alkaa diettaa ku oon siis tosiaan ollu ihan siima ennen, ei vaan rasva tarttunu. Eli keskivartalo ja persus ainoa paikka mistä sitä ees löytyy eli periaatteessa ei kyllä varmaa kannattais muualta ottaa rasvoja...meinaan mulla oli n. vuosi sit liian vähän rasvaa kehossa (kehonkoostumusmittaus, viskeraalirasva) sain sen sit kuitenki nostettua sieltä. Mulla on nyt tarpeeksi/normaalin verran lihasta joka paikassa kehoa, kävin viime viikolla taas mittauksessa, ennen ollu liian vähän yläkropassa. Mulla on kuitenki vyötärö-lantio suhde yli sen ns. terveellisen mitan...Ja painan nyt tällä hetkellä 66-68kg, viime vuonna samaan aikaa paino oli se 62kg. Eniten tässä on kyllä lihasta tullu, rasvaaki tietty jonkin verran plussakaloreilla.
Tavotteena ois saada rasva keskivartalosta ja pepusta, mutta myös sit myös kasvattaa selkää yms peppua massiivisemmaksi. Ja kaventaa vyötäröä. Kysymys siis kuuluuki, että oisko tässä järkevämpää ensin kasvattaa sitä lihaa vai ensin polttaa suurin osa ylimääräsestä ja sit siihen kasvattaa? Jos jatkan samaan malliin plussakaloreilla nii ei varmaan siltikää tuo rasva lähde vaikka aerobista tekisinkin? Treenaan tällä hetkellä 4x/vko ja päälle sit kerran viikkoo 75min sykepyöräily. Kannattaisko lisätä aerobista? Oisko yhtään mahollista saaha poltettua rasvaa ja kuitenki myös kasvattaa tai ylläpitää lihas? Käyn siis joka päivä myös 1-3km kävelylenkeillä koiran kans, en kerkee pidempiä ku lukio vie aika paljon aikaa. En nyt tiiä tuliko tästä aivan liian sekava, 12am ku yrittää jotai viisasta skriivata.. no mutta, tossa ylhäällä tais tulla kaikki oleellinen jo. Aattelin kysästä täältä asiasta ku ei oikee lähipiiristä löydy ketää keltä kysyä. Kiitos paljon jos joku kehtaa vastata!

Ps. mun salitreenit kestää ~1h ja kaloreita palaa 400-600 treenin aikana, josta yleensä n. 30% rasvaa.

Tavotteena ois saada rasva keskivartalosta ja pepusta, mutta myös sit myös kasvattaa selkää yms peppua massiivisemmaksi. Ja kaventaa vyötäröä.

Kysymys siis kuuluuki, että oisko tässä järkevämpää ensin kasvattaa sitä lihaa vai ensin polttaa suurin osa ylimääräsestä ja sit siihen kasvattaa?
Jos jatkan samaan malliin plussakaloreilla nii ei varmaan siltikää tuo rasva lähde vaikka aerobista tekisinkin?
Treenaan tällä hetkellä 4x/vko ja päälle sit kerran viikkoo 75min sykepyöräily. Kannattaisko lisätä aerobista?
Oisko yhtään mahollista saaha poltettua rasvaa ja kuitenki myös kasvattaa tai ylläpitää lihas?

Yritin kerätä kysymykset tuohon... aloittelijan (joksi sinut vielä lasken) on yleisen käsityksen mukaan mahdollista kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa samaan aikaan. Eri asia on kannattaako niin tehdä, optimaalista se ei välttämättä ole kummallekaan tavoitteelle. Parhaan hyödyn alkukehityksestä kerännee riittävällä ravinnon saannilla. Näkemättä sanoisin että tuskin sitä ylimääräistä on niin paljon että kannattaa varsinaisesti dieetata, nuorilla (ja vanhemmillakin) kun on usein tapana olla turhankin ankaria itselleen.

Kumpi on sulle isompi tavoite, kasvaa vai laihtua? :)

Suosittelisin selkeää jaksotusta, joko Mikasan neuvoin tai pidemmälläkin syklillä, vaikka jouluun asti kokoa ja siitä eteenpäin miinuksilla kuukausi/pari jne. Muuten suosittelen treenailemaan monipuolisesti, sisältäen lihaskuntoa ja aerobista, pidempikestoisia mimmijumppia, joogaa ymym. Kahvakuulailusta saa hyvää erilaista treeniä koko kropalle.

Kiitos vastauksista älyttömästi!! Mulle on tällä hetkellä tärkeempää lihaksen kasvatus, joten taijanki sit tehä sillee että jouluun asti reilummilla plussakaloreilla yms.:) Ja joo, voihan sitä olla että on liian ankara itelleen eiköhän tässä joskus vielä olla tyytyväisiä itteensä.

Back
Ylös Bottom