Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Minun kohdallani ongelma on enemmänkin siinä itse juoksemisessa, eikä niinkään kestävyys kunnossa (vaikka perempi sekin voisi tietysti olla).

Teen salilla pitkiäkin vuorosaroja, supereita, giantteja, ja esim. Hackissa pitkiä pudotus sarjoja (Keuhkoja/sydäntä kuormittavia juttuja).
Pystyn myös vetkuttamaan crossaria kovalla sykkeellä tai kävelemään porraskonetta sen +20min. Tai salin ulkopuolella juurikin polkemaan ylämäkiä pyörällä tai rullaluistelemaan kovalla sykkeellä.
Noissa kaikissa hengästyy kyllä pahasti, mutta ei niistä samanlaista "kuolema fiilistä" tule kuin juoksemisesta.

Siinä juoksussa vaan on jotain joka ei minulle alkuunkaan sovi ei sitten millään.
Ihan ilman vittuilua, onko sulla sitten painoa sen verran reilusti ettei juoksu kulje, mutta kaikki muu sujuu missä ollaan pyörien päällä tai kävellään? Sisäänajoahan juoksukin vaatii, siinä missä muutkin lajit. Toisaalta jos ei juoksu nappaa, niin eipä sillä väliä ole että millä sitä kestävyyskuntoa harjoittaa, kunhan harjoittaa.

Ihan ilman vittuilua, onko sulla sitten painoa sen verran reilusti ettei juoksu kulje, mutta kaikki muu sujuu missä ollaan pyörien päällä tai kävellään? Sisäänajoahan juoksukin vaatii, siinä missä muutkin lajit. Toisaalta jos ei juoksu nappaa, niin eipä sillä väliä ole että millä sitä kestävyyskuntoa harjoittaa, kunhan harjoittaa.

Painoa tällä hetkellä noin 100kg, mutta edellisen kerran kun olen edes koittanut juosta (noin 5v sitten) painoa oli jotain noin 70kg. Et ei oo liiasta painosta ollu kiinni.
Eipä mulla juoksu kulkenut edes ala-aste ikäisenä kun painoa on ollu varmaan jotain alle 40kg. Skipasin jo silloin liikuntatunneilla kaikki pallopelit yms. Joissa olisi joutunut juoksemaa. Muuta liikuntaa tuli kyllä jo silloin harrastettua.
Ja tosiaan Ei se juoksu ole kaikki kaikessa, mailmassa on onneksi muitakin tapoja liikkua.

Mä tiedän, mitä toi on, kun ei pysty juoksemaan. Kun ei *tu vaan pysty. Ja mulla on varmaan kohtalainen referenssi kommentoida juuri tätä nimenomaista asiaa.

Mulla on sama tilanne, en ole koskaan ala-asteesta lähtien pystynyt juoksemaan mitään kuntotestejä kunnolla. Cooperissa meni 2000 ja tein kuolemaa sen jälkeen.
Mä pidin itseäni kovakuntoisena, pystyinhän mä vemputtamaan crosstraineria puolituntia helposti tai kuntopyörää veivaamaan vaikka koko illan. Ajattelin, et onhan mulla nyt sen verran kova kunto, että kyllä mä pystyn juoksumatolla kevyesti hölkkäämään jonkun aikaa. Hyppäsin matolle ja 3 minuutin jälkeen tuntu että nyt lähtee henki. Nopeutta oli juuri sen verran, että reipas kävely ei riittänyt, vaan piti olla molemmat jalat ilmassa samaan aikaan.

Koska punnusten nostelussa ei juuri ollut enää mitään saavutettavaa, ja motivaatiokaan touhuun ei ollut paljon hämähäkin seittiä paksumpi nii juoksu tarjosi sopivan haasteen. Päätin, että mä pystyn kertavedolla ilman taukoa juoksemaan 5(!) kilometriä. Marssin kauppaan ja ostin juoksutennarit. Aloitin juoksemaan tunnin pätkissä. Pystyin juoksemaan 1-3 minuuttia ja tauko, niin pitkään, että vähintään tunti tulee täyteen. Opettelin juoksutekniikkaa netistä ja katsomalla juoksuvideoita. Muistan edelleen elävästi sen hetken, kun ensimmäisen kerran juoksin 7 minuuttia yhtä kyytiä., n. 3 kk aloituksen jälkeen. Vähän sen jälkeen meni 15 minuuttia. Tosin loput pätkät oli sitten 3-5 minuuttia. Kun loppujen lopuksi sain 5 kilometriä täyteen, nostin tavoitteen kymppiin. Nyt paras veto on ollut hieman alle tuntiin kymppi ilman yhtään pysähdystä.

On ihmisiä, jotka imee juoksutaidon äidin tissistä pienenä ja pystyy vetämään sen kympin heittämällä ekalla kerralla kun vaan juoksee. Mutta, mä ymmärrän D.vitamiinin asian ihan hyvin. Uskokaa tai älkää, ei se ole vammainen tai trolli. On vain ihmisiä, jotka ei PYSTY juoksemaan. Se määrä, minkä joutuu opiskelemaan asioita, aina hengitystekniikasta, jalan putomaisesta maahan, jalkojen asennosta yms. puhumattakaan siitä työstä, että kaikki juoksussa tarvittavat lihakset, tukikudokset ja luusto kehittyy. Kun potku ei lähde pakaralla, niin ei lähde. Kun jalkapohjan lihakset ei toimi niin ei toimi. Se, että pystyy kävelemään reipasta vauhtia vaikka miten pitkään, on täysin eri maailma kun noustaan sen noupeuden yli, että molemmat jalat on ilmassa samaan aikaan. Ja sitä ei usko sellainen, joka pystyy nyt heittämällä vetämään sen 5 kilometriä. Laittakaa kumisaappaat jalkaan ja kaatakaa ne täyteen vettä ja juoskaa sitten niin tiedätte miltä se tuntuu. Tämä olisi paras kuvaus näin jälkeen päin, miten sen tunteen voi kuvailla.

Teetätti töitä, mutta silti yksi parhaita päätöksiä. Nykyään viikkorutiiniin kuuluu vähintään yksi, mielummin kaksi vähintään 5 kilometrin yhtämittaista lenkkiä. Se kehittää ja ylläpitää sellaisia lihaksia, joita tarvitsee ihan arkirutiineissa. Sillä ei ole mitään väliä, jos pystyy tekemään 300:lla kilolla sarjaa hackissa. Näin jälkeenpäin melkein huvittaa se, miten sitä ennen ajatteli olevansa kovassa kunnossa, kun "nostelenhan mä punnuksia ja veivaan tunnin crossaria".

Mä tiedän, mitä toi on, kun ei pysty juoksemaan. Kun ei *tu vaan pysty. Ja mulla on varmaan kohtalainen referenssi kommentoida juuri tätä nimenomaista asiaa.

Mulla on sama tilanne, en ole koskaan ala-asteesta lähtien pystynyt juoksemaan mitään kuntotestejä kunnolla. Cooperissa meni 2000 ja tein kuolemaa sen jälkeen.
Mä pidin itseäni kovakuntoisena, pystyinhän mä vemputtamaan crosstraineria puolituntia helposti tai kuntopyörää veivaamaan vaikka koko illan. Ajattelin, et onhan mulla nyt sen verran kova kunto, että kyllä mä pystyn juoksumatolla kevyesti hölkkäämään jonkun aikaa. Hyppäsin matolle ja 3 minuutin jälkeen tuntu että nyt lähtee henki. Nopeutta oli juuri sen verran, että reipas kävely ei riittänyt, vaan piti olla molemmat jalat ilmassa samaan aikaan.

Koska punnusten nostelussa ei juuri ollut enää mitään saavutettavaa, ja motivaatiokaan touhuun ei ollut paljon hämähäkin seittiä paksumpi nii juoksu tarjosi sopivan haasteen. Päätin, että mä pystyn kertavedolla ilman taukoa juoksemaan 5(!) kilometriä. Marssin kauppaan ja ostin juoksutennarit. Aloitin juoksemaan tunnin pätkissä. Pystyin juoksemaan 1-3 minuuttia ja tauko, niin pitkään, että vähintään tunti tulee täyteen. Opettelin juoksutekniikkaa netistä ja katsomalla juoksuvideoita. Muistan edelleen elävästi sen hetken, kun ensimmäisen kerran juoksin 7 minuuttia yhtä kyytiä., n. 3 kk aloituksen jälkeen. Vähän sen jälkeen meni 15 minuuttia. Tosin loput pätkät oli sitten 3-5 minuuttia. Kun loppujen lopuksi sain 5 kilometriä täyteen, nostin tavoitteen kymppiin. Nyt paras veto on ollut hieman alle tuntiin kymppi ilman yhtään pysähdystä.

On ihmisiä, jotka imee juoksutaidon äidin tissistä pienenä ja pystyy vetämään sen kympin heittämällä ekalla kerralla kun vaan juoksee. Mutta, mä ymmärrän D.vitamiinin asian ihan hyvin. Uskokaa tai älkää, ei se ole vammainen tai trolli. On vain ihmisiä, jotka ei PYSTY juoksemaan. Se määrä, minkä joutuu opiskelemaan asioita, aina hengitystekniikasta, jalan putomaisesta maahan, jalkojen asennosta yms. puhumattakaan siitä työstä, että kaikki juoksussa tarvittavat lihakset, tukikudokset ja luusto kehittyy. Kun potku ei lähde pakaralla, niin ei lähde. Kun jalkapohjan lihakset ei toimi niin ei toimi. Se, että pystyy kävelemään reipasta vauhtia vaikka miten pitkään, on täysin eri maailma kun noustaan sen noupeuden yli, että molemmat jalat on ilmassa samaan aikaan. Ja sitä ei usko sellainen, joka pystyy nyt heittämällä vetämään sen 5 kilometriä. Laittakaa kumisaappaat jalkaan ja kaatakaa ne täyteen vettä ja juoskaa sitten niin tiedätte miltä se tuntuu. Tämä olisi paras kuvaus näin jälkeen päin, miten sen tunteen voi kuvailla.

Teetätti töitä, mutta silti yksi parhaita päätöksiä. Nykyään viikkorutiiniin kuuluu vähintään yksi, mielummin kaksi vähintään 5 kilometrin yhtämittaista lenkkiä. Se kehittää ja ylläpitää sellaisia lihaksia, joita tarvitsee ihan arkirutiineissa. Sillä ei ole mitään väliä, jos pystyy tekemään 300:lla kilolla sarjaa hackissa. Näin jälkeenpäin melkein huvittaa se, miten sitä ennen ajatteli olevansa kovassa kunnossa, kun "nostelenhan mä punnuksia ja veivaan tunnin crossaria".

Kiitoksia tästä, arvasin että en voi olla ainoa. Tämä viesti antoi myös uskoa siihen että jos joskus on tarpeeksi motivaatiota myös minä voin oppia juoksemaan.

Entinen vaimoni on loistava esimerkki noista mainitsemistasi ihmisistä jotka ovat äidinmaidossa saaneet juoksu taidon.
Ilman minkään laista liikunta taustaa juoksi kuukauden harjoittelun jälkeen puolimaratonin ja myöhemmin samana kesänä maratonin.

Koskas mikellä on viimeks ollut juoksutennarit jalassa? Tai tullut aerobista jossain muualla kuin salin crosstrainerissa :D

Itse juoksin ennen inttiä ja intissä ihan kevyesti 2600-2800m coopereita ''offikunnossa'' puntin ohessa, yhden 10km juoksu''kilpailunkin'' vedin 51min, mutta nyt kun on taas kaks vuotta nostellut puntteja ja aerobinen on ollut mallia jalkatreeni tai 30min-60min kävelyt, niin nyt kun dietin lopussa kerran lähdin kokeilemaan juoksua niin oli se vaan ihan saatanan raskasta, ihan ku jaloissa olis ollut viiden kilon puntit. Enkä juossut edes kokonaista lenkkiä, vaan matkaa oli n.4km josta kävelin ja juoksin vuorotellen aina kilsan kerrallaan. Tekniikkalajihan sekin on, ja tekniikka selkeesti ruostuu kun sitä ei käytä. Pitäis pyrkiä kyllä jatkossa puntin ohellakin pitämään satunnaisten peruskuntolenkkien kanssa cooper-taso jossain vähintään 2600m paikkeilla, on treenitkin kevyempiä sillon.

Itse olen ruennut tekemään lähes joka päivä aerobista. Alussa oli tuskaa mutta nyt alkaa jo oikesti nauttia siitä kun saa metsän keskellä hiljaisuudessa olla. Salikin kulkee paremmin kun ei hengästy.

Mikä on sun suhtautuminen päihteisiin? Alkoholia ei oo tainnut hetkeen mennä, mut mikäs suhtautuminen on huumeisiin ja huumausaineiden käyttäjiin?

Aika kova oletus. Ei meistä kuule kaikkia ole tehty juoksemaan.
Olen mielestäni kohtuu urheilullinen.
Teen 5-6 kovaa sali treeniä viikossa, olen kävellyt putkeen yli 40km ja pyörälläillyt yli 100km.
Mutta coopperissa en ole koskaan yli 1400metriä juossut enkä usko että koskaan pystyisin juoksemaankaan.

No, sovitaan sitten, että 2200 metriä vastaava MET-arvo menee keneltä tahansa siihen sopivassa suoritustavassa; pyörällä, uiden, hiihtäen tms. Pointti oli verenkiertoelimistön kunto.

Kuulostaa kyllä joltain toimintahäiriöltä, jos ei perus hölkkä onnistu tuollaisilla suorituksilla. Hymiö.

No, sovitaan sitten, että 2200 metriä vastaava MET-arvo menee keneltä tahansa siihen sopivassa suoritustavassa; pyörällä, uiden, hiihtäen tms. Pointti oli verenkiertoelimistön kunto.

Kuulostaa kyllä joltain toimintahäiriöltä, jos ei perus hölkkä onnistu tuollaisilla suorituksilla. Hymiö.
2200m/12min uiden ois muuten aika perkeleen kova suoritus :D

"Sydän ja verenkiertoelimistön sairauksien ehkäisemi-
sen kannalta 10 MET:in (35 ml/kg/min; 2000 metriä
12 minuutin juoksutestissä) kuntotaso on riittävä, jos
henkilöllä ei ole riskitekijöitä. 13 MET:in (46 ml/kg/min;
2600 metriä 12 minuutin juoksutestissä) kuntotasolla
saadaan hyvä suoja sydän- ja verisuonitauteja vastaan,
vaikka riskitekijöitä olisikin"

Tossa vielä suora lainaus sieltä kirjasta. Muistin väärin noi luvut, mutta sinne päin kuitenkin.
@Nyybi hyvä ku perämoottorilla pääsis tohon aikaan :D

Back
Ylös Bottom