Allan Jokinen

Ai sun maailmassa lääkäri päättää keneltä valmistajalta joku IV-lääke ostetaan? Nekö sen kilpailutuksen toteuttaa?
Ei, vaan sairaaloilla voi olla diilit tietyn lääkevalmistajan kanssa ja sitten priorisoidaan niiden lääkkeitä ja mitä enemmän lääkkeitä liikahtaa, sitä paremmat hinnat ja komissiot. Sinisilmäinen hömppä uskoo vain, että kaikki toimii niin laupiaasti, joka ei totta ole, vaan yhtälailla kylmää bisnestä lääketeollisuus on. Sä voit höpötellä taksikuskeista ja muista.

Sitä "diiliä" kutsutaan kilpailuttamiseksi, asetetaan lääkkeelle tietyt vaatimukset ja halvin lääke mikä täyttää vaatimukset voittaa "diilin".

Tottakai lääketeollisuus on todella suurta bisnestä mutta se väite että joku yleislääkäri määrää antibiootteja yskään saadakseen niistä provisiota on kyllä ihan paska puhetta.

Haluatko kertoa miten se yleislääkäri tai mahdollisesti ulkoistettu lääkäri pääsee käytännön tasolla vaikuttamaan niihin kilpailutuksiin?

Sitä "diiliä" kutsutaan kilpailuttamiseksi, asetetaan lääkkeelle tietyt vaatimukset ja halvin lääke mikä täyttää vaatimukset voittaa "diilin".

Tottakai lääketeollisuus on todella suurta bisnestä mutta se väite että joku yleislääkäri määrää antibiootteja yskään saadakseen niistä provisiota on kyllä ihan paska puhetta.

Haluatko kertoa miten se yleislääkäri tai mahdollisesti ulkoistettu lääkäri pääsee käytännön tasolla vaikuttamaan niihin kilpailutuksiin?
Lääkebisnes on osa liiketoimintaa ja lääkäreillä myös on oma lehmä ojassa työpaikkansa osalta. Kovin hanakasti sitä tarjotaan mielialalääkkeitä tutkimatta todellista syytä, kokemusta on lähipiiristä aikanaan. Lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä ja perään vitunmoinen lasku käynnistä ja "hoidosta".

Lääkebisnes on osa liiketoimintaa ja lääkäreillä myös on oma lehmä ojassa työpaikkansa osalta.
Voitko tarkentaa? Meinaatko siis että lääkäri saa kenkää jos hän ei määrää antibiootteja nuhaan vai mitä meinaat?

Kovin hanakasti sitä tarjotaan mielialalääkkeitä tutkimatta todellista syytä, kokemusta on lähipiiristä aikanaan. Lääkkeitä, lääkkeitä, lääkkeitä ja perään vitunmoinen lasku käynnistä ja "hoidosta".
Väität siis lääkärin määränneen lähipiirillesi mielialalääkkeitä saadakseen niistä provisiot? Olisikohan oikea syy kuitenkin se että enemmistö lyhytaikaisista mielenterveysongelmista hoituu halvemmin ja tehokkaimmin mielenterveyslääkkeiden sekä terapian yhteisvaikutuksella?

Miten itse sitten mielenterveysongelmia hoitaisit? tuhat tuntia terapiaa? Oletan että sinulla on parempi näkemys mielenterveystyöstä kun kerta nykyinen ei näytä mielestäsi olevan toimivaa.

Vastaisitko vielä kysymykseeni miten se lääkäri käytännön tasolla pääsee vaikuttamaan niihin kilpailutuksiin?

Olisikohan oikea syy kuitenkin se että enemmistö lyhytaikaisista mielenterveysongelmista hoituu halvemmin ja tehokkaimmin mielenterveyslääkkeiden sekä terapian yhteisvaikutuksella?
Tässä taas näemme tämän sokean lampaan tapaisen ajattelutavan. Kyse ei ollut mielenterveysongelmasta, vaan kilpirauhasen sammumisesta ja lisämunuaisen stopista. Mutta ekana vain tuupattiin lääkkeitä täysin väärin perustein.

Nigga_e17af4_5899207.jpg

Kyllä Mike on ihan täysin oikeessa noissa hommissa. Ei tarvii ku avata Netflix ja kattoo esim. Food Matters niin on jo vähän viisaampi asian suhteen...

Tässä taas näemme tämän sokean lampaan tapaisen ajattelutavan. Kyse ei ollut mielenterveysongelmasta, vaan kilpirauhasen sammumisesta ja lisämunuaisen stopista. Mutta ekana vain tuupattiin lääkkeitä täysin väärin perustein.

Onko loogisesti ajattelu siis sokean lampaan ajattelutapa? Aika vaikea tuohon tapaukseen on ottaa kantaa kun ei tiedä potilaasta mitään muutakun mitä sinä kerroit.

Sitä luulis et leijona pystyy vastaamaan noihin muihin kysymyksiin ja perustelemaan väittämänsä? Tähän asti olet vaan vältellyt perustelemasta väittämiäsi, melkoista lampaan argumentointia.

Edit: Olen kyllä nähnyt kyseiset dokkarit mutta ei se silti tarkoita sitä että suomessa annetaan lääkärille euroja jokaisesta määrätystä lääkkeestä. On ilmiselvää että lääkeyhtiöt yrittävät lääkäreitä kosiskella mutta että suomessa lääkäri valitsisi lääkkeen provikan perusteella on kyllä absurdia,

Viimeksi muokattu:
Eiks nää "Miken" jutut nyt kannata jättää tässäkin asiassa ihan omaan arvoonsa. Jättäisin "Mikenä" keskustelun ylipäätään muusta kuin hormoneista ja isojen habojen kasvatuksesta, mikäli argumentointi on aina osastoa, "olet sokea lammas", "mistään mitään ymmärtämätön homoneekeri" jne.
Ymmärrän sen, että itselle vaikeasti ymmärretyäviä asioita on helpompi käsitellä tekemällä kaikesta mustavalkoista, mutta tollanen lapsellinen ehdottomuus antaa hiljalleen kuvan siitä, että sä olisit hieman... no rehellisesti sanottuna tyhmä. Vaikka forumia lukeneena huomaa, että olet monessakin asiassa jäljillä, tuntuu vain siltä että et malta viedä ajatteluprosessia aina ihan loppuun asti.

Eiks nää "Miken" jutut nyt kannata jättää tässäkin asiassa ihan omaan arvoonsa. Jättäisin "Mikenä" keskustelun ylipäätään muusta kuin hormoneista ja isojen habojen kasvatuksesta, mikäli argumentointi on aina osastoa, "olet sokea lammas", "mistään mitään ymmärtämätön homoneekeri" jne.
Ymmärrän sen, että itselle vaikeasti ymmärretyäviä asioita on helpompi käsitellä tekemällä kaikesta mustavalkoista, mutta tollanen lapsellinen ehdottomuus antaa hiljalleen kuvan siitä, että sä olisit hieman... no rehellisesti sanottuna tyhmä. Vaikka forumia lukeneena huomaa, että olet monessakin asiassa jäljillä, tuntuu vain siltä että et malta viedä ajatteluprosessia aina ihan loppuun asti.
Ja mitäs tää sun viesti sitten asiaan antoi lisää? Keskityit lähinnä parjaamaan mua tai itseasiassa pelkästään parjaamaan mua. Onko nyt parempi mieli? Sit takas laudalle pöllimään mun snäppejä :D

Mielestäni ehdottomuus ja mustavalkoisuus on vaarallista ja typerää, oli kyse sitten vaikka politiikasta tai elämästä ylipäätään. Vain minun mielipiteeni on oikea, ihan sama mikä on konteksti, tai mitä perusteluja muut esittävät. Suosikaa kultaista keskitietä.

Ja mitäs tää sun viesti sitten asiaan antoi lisää? Keskityit lähinnä parjaamaan mua tai itseasiassa pelkästään parjaamaan mua. Onko nyt parempi mieli? Sit takas laudalle pöllimään mun snäppejä :D

No suoraan sanoen tää oli aika vittumaisesti kirjoitettu, ärsytti hieman ammattietiikkaa vastaan hyökkäys. Tää on taas tää internetin ongelma julkaisukanavana. Pyydän vilpittömästi anteeksi .
Mut asioiden laajempi tarkastelu olis ehdottoman tärkeää. Se, että jokin ilmiö on olemassa/mahdollinen ei tee siitä välttämätöntä. En missään nimessä kirjoittele minnekkään ylilaudoille tms. Ja se on tosi.
Mutta voisithän sinä kokeilla tästä oppia jotakin, etkä hyökkää tai lyö defenasejä välittömästi päälle. Itse opin sen, että en kirjoita ensikiihkpn vallassa.

Tästä on omakohtaista kokemusta kuinka osaston lääkärin vaihtuessa, vaihtuu samalla koko osaston potilaiden lääkitys. Eikä tarkoita että siinä olisi välttämättä menty parempaan suuntaan. Väkisin syötätetty lääkkeitä millä ei ole mitään vaikutusta varsinaiseen sairauteen, mutta senkin edestä saanut monenmoiset sivuoireet ja pahoinvoinnit. Valituksia ei kuunnella eikä uskota. Monelle lääkärille tuntuu olevan tärkeintä kulkea nokka pystyssä ja olla olevinaan joku jumalasta seuraava.

Että hyvinkin voin kompata Mikeä tässä viittauksessa --> "lääkebisnes on osa liiketoimintaa ja lääkäreillä myös on oma lehmä ojassa työpaikkansa osalta."

Tästä on omakohtaista kokemusta kuinka osaston lääkärin vaihtuessa, vaihtuu samalla koko osaston potilaiden lääkitys. Eikä tarkoita että siinä olisi välttämättä menty parempaan suuntaan. Väkisin syötätetty lääkkeitä millä ei ole mitään vaikutusta varsinaiseen sairauteen, mutta senkin edestä saanut monenmoiset sivuoireet ja pahoinvoinnit. Valituksia ei kuunnella eikä uskota. Monelle lääkärille tuntuu olevan tärkeintä kulkea nokka pystyssä ja olla olevinaan joku jumalasta seuraava.."

Tai sitten lääkäri vaihtoi lääkkeet hänelle tuttuihin tuotteisiin mitkä hän on uransa aikana todennyt hyviksi ja toimiviksi. Kyllähän tuota väärän lääkkeen / liian suurien määrien antamista on tapahtunut ja tulee tapahtumaan mutta en minä heti lähtisi epäilemään että lääkäri provision perässä syöttää potilaalle nappeja mistä tietää ettei potilas hyödy / saa suoranaisesti pelkkiä haittoja. Epäilisin itse syyksi enemmänkin väärää diagnoosia tai sitä ettei tiedetä suoraan mikä potilasta auttaisi ja testataan jotakin minkä arvellaan voivan auttaa. Mitä tulee valitusten kuuntelemiseen ja nokka pystyssä heilumiseen olen tiettyjen yksilöiden kohdalla samaa mieltä, en tosin lähtisi syyttämään ammattiryhmää vaan yksilöitä. Lampaan ajattelutavallani en hauku kaikkia putkimiehiäkään runkkareiksi vaikka jonkun housut kintussa sohvaltani yllättäisinkin

Eiköhän tämä keskustelu ollut minun osaltani kuitenkin tässä koska Mike ei vastannut hänelle esitettyihin kysymyksiin eikä suostunut perustelemaan argumenttejansa. Kiitos osallistuneille.

Vissiin ei muutaman lääkärin sana paina asiaan mitään? Kysyin kolmannelta asiasta ja sanoi että antibiootit on niin halpoja ja pieni bisnes ylipäätään ettei niitä kukaan määrää minkään lääketehtaiden tms painostuksesta tai minkään muunkaan. Mutta sovitaan että nykyään kirjoitetaan antibiootti kuuri rahan takia.

Itse minulla on hyviä kokemuksia lääkkeiden määräämisten suhteen. Esimerkiksi antibiootteja minulle ei ole suositeltu mm. vastustuskyvyn heikkenemisen jne. takia. Samoin särkylääkkeitä ei ole tuputettu tyyliin "ota tuosta", vaan on kysytty, "tarvitsenko vai pärjäänkö ilman". Olen tavannut monia lääkäreitä urani aikana ja monessa paikassa.

Back
Ylös Bottom