Renne Korppila Podcast

Miksi todella usein fysiikkalajeissa hyvin menestyvillä on joku laji taustalla, kuten paini, yleisurheilu jne. jota on pelattu lapsena? Onko tuosta jotain muutakin hyötyä, kun se, että treenaaminen ja oikein syöminen on rutiinia?
kaikessa urheilussa lähestulkoon poikkeuksetta hyvin menestyvät ovat tykänneet urheilla jo ihan lapsesta asti, toisin kuin moni nuorena urheilua vieroksunut mätisäkki, joka vasta aikuisena alkaa räpistelemään ensikertaa jotakin. Monesti tuollaisen vanhemmalla iällä urheilun/ kuntoilun aloittaneen motiivin laukaisimena toimii jo mahdolliset epätoivotut oireet, joita vastaan aletaan taistelemaan.

Totta helvetissä siitä on apua sitten aikuisiällä urheiltaessa, jos on jo lapsesta asti totutettu kehoa urheiluun. Mutuni on että tuollaisen lapsesta asti urheilleen jänteet, nivelet ja lihakset ovat selkeästi valmiimmat ihan kaikkeen fyysiseen touhuun sitten aikuisena, kuin pelkällä pullalla syötetty pleikanhakkaaja muksulla on sitten myöhemmin.

Mulla on yksi tuttu, joka ei lapsena harastanut mitään urheilua ja nyt aikusenakin inhoaa kaikkea esim. telkkarista tulevaa urheilua. Kun oltiin hieman päälle parikymppisiä ja meikäläinen alkoi turpoamaan kunnolla ja hihkumaan punttien nostelusta, niin tuo ko. tuttuni sai jonkun virtapiikin ja alkoi roikkumaan perässäni salilla. Tuttuni touhu oli todella surkeaa seurattavaa, enkä tarkoita mitään painojen tai lihasten olemattomuutta, vaan sitä kun parhaassa iässään oleva nuorimies vikiseen jatkuvasti jostakin ihan normaaleista treenaamisen aiheuttamista tuntemuksista. Esim. meni pitkään siinä sitä vikinää kuunnellessa mulla tajuta, että kaveri valittaa ihan lihaspumpin aiheuttamaa "kipua", joka on juuri ihan helvetin tavoiteltu tila ja hieno tunne! Oli ihan suuria vaikeuksia saada se tyyppi uskomaan, että se kuului asiaan ja ei kelpaa syyksi lopettaa treenaamista kokonaan. Noh, kuten arvata saattaa, niin ei kaveri jaksanut hirveän pitkään salilla käydä ja on nykyään ihan sama kynäniska, kuin parikypäsenäkin+ nyt on pieni pömppämaha siihen lisäksi.

Viimeksi muokattu:

Tässä mantrassa pitäis aina muistaa myös mekaaninen kuormitus eli lihaksen toden totta vois sanoa tietynlaista lokikirjaa pitävän. Ja vaikka kyseessä ois hapotukseen keskittyvä treeni, jossa niillä punnuksilla toden totta ei samanlaista merkitystä, niin lihaksen "ihan vitun paskaks" ajaminen ei tosiaan ole ainoa vaihtoehto kuten tässä taas annettiin ymmärtää. Ehkä tää on Rennelle ihan selvää pässin lihaa, mutta pitää yrittää muistaa se myös ääneen katsojille kertoa :)

Mutta hei, tuota ja ääniongelmia lukuun ottamatta hyvää matskua taas. Jatka samaan malliin!

Myöhäisedit: Lyhyempi sarjoja (isompia kuormia) kannattaa siis myös ehdottomasti hyödyntää. Renne ei ole ensimmäinen eikä varmasti viiminen joka tuohon mantraan bodauspäissään "syyllistyy".

Viimeksi muokattu:
Tässä mantrassa pitäis aina muistaa myös mekaaninen kuormitus eli lihaksen toden totta vois sanoa tietynlaista lokikirjaa pitävän. Ja vaikka kyseessä ois hapotukseen keskittyvä treeni, jossa niillä punnuksilla toden totta ei samanlaista merkitystä, niin lihaksen "ihan vitun paskaks" ajaminen ei tosiaan ole ainoa vaihtoehto kuten tässä taas annettiin ymmärtää. Ehkä tää on Rennelle ihan selvää pässin lihaa, mutta pitää yrittää muistaa se myös ääneen katsojille kertoa :)

Mutta hei, tuota ja ääniongelmia lukuun ottamatta hyvää matskua taas. Jatka samaan malliin!

Myöhäisedit: Lyhyempi sarjoja (isompia kuormia) kannattaa siis myös ehdottomasti hyödyntää. Renne ei ole ensimmäinen eikä varmasti viiminen joka tuohon mantraan bodauspäissään "syyllistyy".

Jos katsoit tuon rintatreenin niin siinähän me otettiin raskaalla kuormalla ihan suoria sarjojakin.;) Ei niitä toki kannata unohtaa treeneissä missään vaiheessa. Tuossa rintatreenissäkin me esiväsytettiin rintaa tietoisesti niin että tuossa ns. voimaliikkeessä joka oli nyt alaviistopenkki ei tarvisi mennä niin suuriin kuormiin joka rasittaisi huomattavasti enemmän niveliä ja jänteitä.

Pointtina tuossa sanomisessa olikin että se väkisin kuorman lisääminen tekniikoiden kärsiessä paljon ei ole pitkässä juoksussa järkevää. Sitä kun näkee ihan joka salilla. Esimerkkinä kaksi vaihtoehtoa mitä näkee kyykkyä tehtäessä. "Kyykätään" isoilla romuilla niin että polvet ei edes koukistu tai sitten mennään pohjaan mutta liike näyttää jullelta.

Jos katsoit tuon rintatreenin niin siinähän me otettiin raskaalla kuormalla ihan suoria sarjojakin.;) Ei niitä toki kannata unohtaa treeneissä missään vaiheessa. Tuossa rintatreenissäkin me esiväsytettiin rintaa tietoisesti niin että tuossa ns. voimaliikkeessä joka oli nyt alaviistopenkki ei tarvisi mennä niin suuriin kuormiin joka rasittaisi huomattavasti enemmän niveliä ja jänteitä.

Pointtina tuossa sanomisessa olikin että se väkisin kuorman lisääminen tekniikoiden kärsiessä paljon ei ole pitkässä juoksussa järkevää. Sitä kun näkee ihan joka salilla. Esimerkkinä kaksi vaihtoehtoa mitä näkee kyykkyä tehtäessä. "Kyykätään" isoilla romuilla niin että polvet ei edes koukistu tai sitten mennään pohjaan mutta liike näyttää jullelta.

Sitä en ole vielä joutanut katsomaan, mutta jonossa on :D Kyllä mä oletinkin, että eiköhän teillä lihaskasvun mekanismit oo ihan mukavasti hallussa, mutta varsinki tosta Rennen kommentista voi helposti saada väärän kuvan jos ei oo niin hyvin perillä asioista. Eli hyvää lihaksella tekemisen puolesta liputtamista, mutta pieni tarkennus ois ehkä voinu olla paikallaan. Mutta kun tässä samoilla linjoilla ollaan niin se siitä :)

Tosta ei niin isoihin kuormiin menemisestä tuli vielä mieleen, että yks millä tarvittavan kuorman määrää voi halutessaan myös vähentää on jatkuvan liikkeen pitäminen. Esim. hackissa otit suurimman osan toistoista pienellä paussilla ylhäällä. Sama usein omilla videoillas. Onko ihan tietonen valinta? Ehkä jossain alle vitosen sarjoissa ihan jees, mutta toisaalta eihän se Ronniekaan koskaan mitään taukoja pidelly toistojen välissä kuten ei tässä legendaarisessa kahden toiston kyykkysarjassaankaan :D Ja sehän tarkottaa sillon, että kaikki muut tyylit on vääriä!

Sitä en ole vielä joutanut katsomaan, mutta jonossa on :D Kyllä mä oletinkin, että eiköhän teillä lihaskasvun mekanismit oo ihan mukavasti hallussa, mutta varsinki tosta Rennen kommentista voi helposti saada väärän kuvan jos ei oo niin hyvin perillä asioista. Eli hyvää lihaksella tekemisen puolesta liputtamista, mutta pieni tarkennus ois ehkä voinu olla paikallaan. Mutta kun tässä samoilla linjoilla ollaan niin se siitä :)

Tosta ei niin isoihin kuormiin menemisestä tuli vielä mieleen, että yks millä tarvittavan kuorman määrää voi halutessaan myös vähentää on jatkuvan liikkeen pitäminen. Esim. hackissa otit suurimman osan toistoista pienellä paussilla ylhäällä. Sama usein omilla videoillas. Onko ihan tietonen valinta? Ehkä jossain alle vitosen sarjoissa ihan jees, mutta toisaalta eihän se Ronniekaan koskaan mitään taukoja pidelly toistojen välissä kuten ei tässä legendaarisessa kahden toiston kyykkysarjassaankaan :D Ja sehän tarkottaa sillon, että kaikki muut tyylit on vääriä!

Varmasti ollaan joo samoilla linjoilla tämän kanssa.:)

Itseasiassa tuota jatkuvan liikkeen pitämistä teen suurimmalta osalta treeneissä. Kuten sanoitkin niin se vaikuttaa kuorman määriin työsarjoissa. Noilla pausseilla sitten haetaan vaan lisä pituutta sarjaan. Noita paussejakin kun otan niin esim. mainitsemassasi hackissa yritän jättää sen liikkeen ylhäältä vajaaksi jotta painon kannatus kuitenkin pysyy koko ajan etureisillä. Noissa pidemmissä hacksarjoissa kun helposti keuhkot kuolee ennen etureisiä.:D

Ronnie on sitten ihan omaa luokkaansa. Tää on muuten harvoja videoita missä sanoo jopa raudan olevan raskasta.:hyper:

Joo et sä mitään nivelkannatusta ota eli hyvin pysyy kuitenki lihaksella koko ajan. Ja ihan totta, että pidemmät sarjat tietysti pistää puuskuttamaan, mutta kun ite - pitkälti Utin ansioista, kuten niin monesti ennenkin - ymmärsin, että metaboliittien kertyminen on tehokkaampaa jatkuvalla liikkeellä ni oon puskenu failureen asti ilman taukoja. Melkeenpä "teho-keinoks" lasken jo tauottamisen, koska no, rest-pause sarjahan sen voi hyvinki ajatella jo olevan. Sunki pitkällä urheilutaustalla luulis hapenottokykyä löytyvän ni anna mennä vaan ;) Monellahan siinä kyllä pää pettää ku polte alkaa olemaan sietämätön, ja sen takia huilitaan.

Hah joo. Tossa näyttäs kyllä siltä, että se raudan raskaus johtu pitkälti sitä, että pomputtaa aika railakkaasti tota 220kg olkapäidensä päällä :D Vaikka sielä toki pehmustetta löytyy "ihan mukavasti".

Joo et sä mitään nivelkannatusta ota eli hyvin pysyy kuitenki lihaksella koko ajan.".

Osaisikohan joku selittää mulle, että mikä ihme on nivelkannatus? Jos vaikka olisi vielä antaa esimerkkiä.
Että jos mä menen vaikka hackissa 90 asteeen polvikulmaan painojen kanssa niin mä jotekin siis pystyn rentouttamaan reisilihakset ja pysyn siinä 90 asteen kulmassa jonkun bodari-nobelfysikon lanseeraamalla nivelkannatuksella niin, että mun polvinivel kannattelee sitä painoa?
Kuulostaa näin ensialkuun taas siltä, että joku jolla on vitusti sulkia hatussa on keksinyt taas jonkin saatanan hienon termin ja puolet punttiautisteista nielee sen miettimättä yhtään mitään.

Osaisikohan joku selittää mulle, että mikä ihme on nivelkannatus? Jos vaikka olisi vielä antaa esimerkkiä.
Että jos mä menen vaikka hackissa 90 asteeen polvikulmaan painojen kanssa niin mä jotekin siis pystyn rentouttamaan reisilihakset ja pysyn siinä 90 asteen kulmassa jonkun bodari-nobelfysikon lanseeraamalla nivelkannatuksella niin, että mun polvinivel kannattelee sitä painoa?
Kuulostaa näin ensialkuun taas siltä, että joku jolla on vitusti sulkia hatussa on keksinyt taas jonkin saatanan hienon termin ja puolet punttiautisteista nielee sen miettimättä yhtään mitään.
Tarkotettaisko sitä, että esim kyykyssä jalat suorana vetää polvet lukkoon vrt. koko ajan jännitys reisillä tehtävä sarja

Elgenin pointti siis oli että bodausmielessä on fiksua tehdä toistot sarjassa jatkuvalla liikkeellä eikä oteta huilia välissä nivelkannatuksessa. Joka siis hackissa tarkottaisi sitä että vedetään toistojen välissä happea yläasennossa jalat suorina jolloin paino ei ole lihaksella vaan "nivelkannatuksessa". Itse jos vedän happea hackissa toistojen välissä niin jätän liikkeen ylhäältä vajaaksi jolloin joudun kuitenkin koko ajan kannattelemaan painoa etureisillä.:)

Joo samaa mieltä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että alettu heti bodailemaan ja perusduuni on unohtunut. IMO aika naruhan Renne vielä on (kyllä, olen nähnyt livenä). Mitä nyt mahaan ja rintaan massaa tullut (ei pahalla - mielipiteeni vainn).
Loppuisi se hinkkaaminen yms. käsipäivät n-jakoisilla ohjelmilla, niin saattaisi jopa tulla tulosta. Välissä toki bodaaminen ok, mutta kyllä ne kyykyt, penkit ja mavet sopivan tiheällä frekvenssillä saa parempia tuloksia aikaan.

Joo samaa mieltä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että alettu heti bodailemaan ja perusduuni on unohtunut. IMO aika naruhan Renne vielä on (kyllä, olen nähnyt livenä). Mitä nyt mahaan ja rintaan massaa tullut (ei pahalla - mielipiteeni vainn).
Loppuisi se hinkkaaminen yms. käsipäivät n-jakoisilla ohjelmilla, niin saattaisi jopa tulla tulosta. Välissä toki bodaaminen ok, mutta kyllä ne kyykyt, penkit ja mavet sopivan tiheällä frekvenssillä saa parempia tuloksia aikaan.

Laitatko sitten jotakin faktaa ja omia tai valmennettaviesi tuloksia esille ko menetelmin saavutetusta lihasmassan kehityksestä treeniivuosilla 10+. Kiitos jo etukäteen!

Laitatko sitten jotakin faktaa ja omia tai valmennettaviesi tuloksia esille ko menetelmin saavutetusta lihasmassan kehityksestä treeniivuosilla 10+. Kiitos jo etukäteen!

Ei kai Renne nyt 10 vuotta ole treenannut? Kyllä minäkin olen sitä mieltä että tuommonen kunto kun Rennellä on, niin paras lääke saada lihasta on se perustreeni :) Se on yksinkertaista, toimivaa ja varsin helppoa toteuttaa, kun ei sen kummempia tarvitse miettiä.

En jotenkin usko että esim tässä Rennen tapauksessa on otettu kaikkea irti siitä tutusta "sarjapainojen kasvatusreenistä".

E: Perustreeni tai "sarjapainojen kasvatukseen tähtäävä treeni" ei siis tarkoita mitään älytöntä ryskämistä. Tämä piti lisätä kun kohta joku alkaa siitä huutamaan :)

Nyt vaan Renne nimimerkkiä tänne jos ei vielä ole? Pääset vääntämään metodeista gurujen kanssa :david:

Mitä vääntämistä tuossa edes on? "Progressive overload" on tutkitusti yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun puhutaan tuloshakuisesta treenistä.

Edit. Ellei tärkein.

Back
Ylös Bottom