FIGURE PRO Kati Alander

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
No tuossahan se on sanottu.
Overall muscle tone with shapely lines.

Eli käytännössä lihasten "harmonia" ja symmetrisyys ja kuinka tasapainoinen se fysiikka kaiken kaikkiaan on.

Mutta mikä siitä tekee harmonisen ja tasapainoisen?

Näen takaposeerauksesta, että mustilla tytöillä on isommat pakaralihakset ja ehkä vähän enemmän notkoselkää. Alanderin keskimmäinen pakaralihas ei tuo yläosaan muotoa? Mutta sekään ei ole rakenteesta kiinni.

Ajattelin että olisi jotain välityksiin tai lihasten kiinnityskohtiin tai muotoon liittyviä kriteereitä. Nuo mainitut kriteerit on tosi ympäripyöreitä. Minä en osaa englantia nyt: siis ei saisi olla paljon lihaserottuvuutta vai yleisesti pieni määrä lihaserottuvuutta toivottavaa? Haetaanko sellaista yhtenäistä könttiä? Rasvahan silottaa, eikä se ole rakenteesta kiinni.

Tuntuu entistä enemmän huuhaalta kun kaikki muka huomaa ne rakenteen erot mutta kuitenkaan niitä ei pysty osoittamaan niin että kuka tahansa amatööri näkisi.
Minäkin olen amatööri, mutta kuvien perusteella mielestäni aika selvät erot. Joku tuolla aiemmin "nätisti" totesi, että jalat ja perse kuin vanhalla mummolla. Tuossa valitettavasti totuutta mukana, voittajia on siunattu paremmilla geeneillä niillä osastoilla. Lihasten malli on parempi. Symmetrian ja tasapainon osalta näkee myös selvästi eron, kun vertaa kuvia. Vertailu on toki helppo tehdä, kun tietää voittajan, eli ts. miltä pitää näyttää :).

Joka tapauksessa Katilta kova suoritus, ja toivotaan parempaa menestystä jatkossa myös sijoitusten muodossa. Upea ja näyttävä nainen.

Näen minä senkin että reiden koukistajat on pienemmät. Yleisesti jaloissa ei niin paljon lihasta. Mutta ei ne lihakset sinne rakenteella mene.

• Healthy appearance
  • Skin tone
Nämä pari kohtaa puottaa sijoitusta jo aivan perkeleesti. Naama ei oo niin freesi, kuin kärkinaisilla ja iho eritoten alakerrasta ei siel päinkään.

No jos meikki on kuitenkin muuten ok, niin seuraavalla kerralla parempi ihomaali (ja naaman väri), vähän enemmän rasvakerrosta ja jalkoihin lisää massaa, niin ehkä sitten yllättäen "rakenne" olisikin parempi. Naamasta on kuitenkin nätti joten siitä varmaan saa etua.

Luulin että syntymärakenteella takoitatte jotain mihin ei voi vaikuttaa, tyyliin kylkiluiden muoto tai raajojen luiden pituudet, lantion leveys, epäkkäiden muoto, latsien kiinnityskohta, vatsalihaksien palikoiden paikat jne..

Luulin että syntymärakenteella takoitatte jotain mihin ei voi vaikuttaa, tyyliin kylkiluiden muoto tai raajojen luiden pituudet, lantion leveys, epäkkäiden muoto, latsien kiinnityskohta, vatsalihaksien palikoiden paikat jne..
Kuvien perusteella luustossakin on eroja. Mainitsin nuo jalat esimerkkinä, koska niiden osalta erot näkyvät selvästi. Mielestäni lihasten kiinnityskohdat menevät vielä rakenteen alle, ja ne kiinnityskohdathan vaikuttavat lihaksen muotoon. Kaikkea ei voi lihasmassan ja rasvan määrällä kompensoida.

Kuvien perusteella luustossakin on eroja. Mainitsin nuo jalat esimerkkinä, koska niiden osalta erot näkyvät selvästi. Mielestäni lihasten kiinnityskohdat menevät vielä rakenteen alle, ja ne kiinnityskohdathan vaikuttavat lihaksen muotoon. Kaikkea ei voi lihasmassan ja rasvan määrällä kompensoida.

Minustakin toki lihasten kiinnityskohdat on rakennetta. Mitkä lihakset on siis kilpakumppaneita heikommat kiinnityskohtien osalta? Miten niiden pitäisi olla? Tämä alkaa olla ihan kuin joku keisarin uudet vaatteet...

Katihan ois voittanu ton, jos pelkkä yläkroppa ois yhtä tärkeä kriteeri kun alakroppa. Ja toi sijotus olis heti top5, jos vaa vaihtais hiukan sulavarakenteisempiin reisiin ja erilaiseen takapuoleen. Hemmetin kova kunto, mut saamari kun tuossakin on vaan aika tulkinnanvaraiset kriteerit, näyttäs olevan paljon kiinni genetiikassa, varsinkin (jalka, takalisto osaston suhteen). Tulee mieleen eräänlainen bikinikisa joka saa olla *jossakinmäärin* enempi lihasmassaa ja kireyttä

Katsokaa nyt sitä pakaraa ja vaikka jotain anatomiakuvaa. Sieltähän puuttuu vain lihasmassaa verrattuna muihin naisiin. Takapuolen sydämen mallinen muoto Alanderilla ei johdu jotain rakenneviallisesta pakaralihaksesta vaan ihan naisellisesta (normaalista) rasvasta. Jos alla olisi isommat lihakset, koko pakaran profiili nousisi erilaiseksi huolimatta siitä että rasvaa olisi edelleen päällä. Sama reisien kanssa.

yläkroppa hyvä, alakroppa ei hyvä. Tuota Katin alakroppaa rokottaa todella paljon tuo ns. reppupersesyndrooma, joka herkästi vaivaa pohjoismaisia naisia.

Onhan nuo erot selkeät jos osaa katsoa. Tummilla tytöillä ihan snadisti lyhyempi torso ja parempi tiimalasimalli vartalossa. Samoin pakaran malli selvästi parempi ja vaikka kunto on pehmeämpi niin näyttää silti takaosasto paremmalta. Tummat tytöt on aavistuksen naisellisempia ja pehmeämpiä kunnoltaan mutta omaavat silti riittävän lihasmassan. Rakenne ratkaisee näissä niin paljon.

Vertaappa ykkösen ja kakkosen pakaraosastoa noissa kuvissa Katin vastaavaan, samoin takareisien iho, ikä vaan alkaa vaikuttamaan ihon elastisuuteen.. (tuomarit näkee noi kaikki läheltä ja se vaikuttaa sijoitukseen) lisäksi voittajakaksikolla on todella kapea keskivartalo, jota ilman ei pääse edes finaaliin. Johonkin asti sitä paksua vyötäröä pystyy kompensoimaan saamalla hartialinjaa leveämmäksi, mutta tuolla tasolla se ei riitä. Kun katsoo Katin kisakuvia amatööriajoilta (2009?), niin näkee parhaiten rakenteen puutteet, kun lihasmassaa ei hartialinjassa kauheasti ollut, vyötärö-hartiasuhde ei ollut paras mahdollinen. Tietty tässä oli vaan murto-osa arvosteluun ja sijoitukseen vaikuttavista tekijöistä. Enkä missään nimessä dissaa kisaajia, selvensin vaan miksi sijoitus ei mahdollisesti ollut korkeampi ja arvostelulajihan on kyseessä.

Niin kyllä minä olen nyt päässyt kartalle niistä lihaksiston eroista ja näen itsekin että jaloista puuttuu lihasta ja rasvaa, mutta minua kiinnosti juurikin se kun puhutaan että toisilla on synnynnäisesti parempi rakenne. Juurikin esim. kapea vyötärö voi olla tällainen synnynnäinen ominaisuus. Samoin voisi olla se jos rasvaa kertyy perseen päälle eikä alle, eli tyypilliset mustat versus valkoiset.

Sen sijaan se ei kyllä ole rakenteesta johtuvaa jos vain puuttuu massaa, kuten nyt vaikka ne sata kertaa jankutetut reidet ja pakarat.

Niin kyllä minä olen nyt päässyt kartalle niistä lihaksiston eroista ja näen itsekin että jaloista puuttuu lihasta ja rasvaa, mutta minua kiinnosti juurikin se kun puhutaan että toisilla on synnynnäisesti parempi rakenne. Juurikin esim. kapea vyötärö voi olla tällainen synnynnäinen ominaisuus. Samoin voisi olla se jos rasvaa kertyy perseen päälle eikä alle, eli tyypilliset mustat versus valkoiset.

Sen sijaan se ei kyllä ole rakenteesta johtuvaa jos vain puuttuu massaa, kuten nyt vaikka ne sata kertaa jankutetut reidet ja pakarat.
Ei Katilla lihasmassaa mun mielestä puutu jaloista. Eihän noisssa reisissä juuri kokoeroa ole kun verrataan tummiin tyttöihin edestä varsinkaan. Lähinnä ne reidet näyttää noin kuivina varsin karuilta ainakin takaapäin. Kati ilmeisesti joutuu diettaamaan aika tiukasti että se peräosasto saadaan säädylliseen kuosiin ja sitten takareidet näyttää jo turhankin kuivilta. Pakaroissa se lihaksen malli näyttää tummilla tytöillä olevan vaan selkeästi optimaalisempi. EI kaikilla ole samanlainen malli pakaroissa tai yhtään missään muissakaan lihaksissa vaan kyllä niitä selkeitä eroja on. Katin ongelmakohta on ne pakarat tässä tapauksessa ja tuon en kyllä usko lihasta lisäämällä juurikaan parantuvan suhteessa siihen mitä lajissa näytetään vaativan kärkinaisilta.

Ei Katilla lihasmassaa mun mielestä puutu jaloista. Eihän noisssa reisissä juuri kokoeroa ole kun verrataan tummiin tyttöihin edestä varsinkaan. Lähinnä ne reidet näyttää noin kuivina varsin karuilta ainakin takaapäin. Kati ilmeisesti joutuu diettaamaan aika tiukasti että se peräosasto saadaan säädylliseen kuosiin ja sitten takareidet näyttää jo turhankin kuivilta. Pakaroissa se lihaksen malli näyttää tummilla tytöillä olevan vaan selkeästi optimaalisempi. EI kaikilla ole samanlainen malli pakaroissa tai yhtään missään muissakaan lihaksissa vaan kyllä niitä selkeitä eroja on. Katin ongelmakohta on ne pakarat tässä tapauksessa ja tuon en kyllä usko lihasta lisäämällä juurikaan parantuvan suhteessa siihen mitä lajissa näytetään vaativan kärkinaisilta.

Minä näen ihan otsaluulla että toisilla on isommat pakaralihakset ja etenkin keskimmäinen pakaralihas on suomalaisella alikehittynyt. Eihän kenenkään pakaralihas tuolla tavalla sivulle alas ole muodostunut, vaan se rasva siinä pakaroiden alla. Samoin takareidet ovat kovin pienet, ja ne kasvavat treenaamalla. Pohkeet ovat myös kuivakat, mutta ehkä on turhan kuiva koko nainen.

Minun se vissiinkin pitäisi teitä bodareita opettaa. :D

Turha enenpää vääntää rautalangasta, kaiken alku on juuri se rakenne, ilman sitä on out of game jo lähtökohtaisesti jos lajissa haluaa pärjätä Olympiatasolla tai ylipäätään. Ei täydellistä rakennetta pystyy kompenspoimaan lihasmassalla jonkin verran, jolla saattaa pärjätä vielä esim. pienemmissä ei niin kovatasoisissa ammattilaiskisoissa (Esim. Nordic Pro), mutta Olympiassa taas ei.

Onhan noilla mustilla naisilla jo luonnostaan pystyperseet, niillä se on geeneissä. Eli se lahjakkuus lajiin on suuressa roolissa oli sitten amatööritasolla tai pro.

Ja jos Suomesta haetaa priimaa rakennetta Figureen, niin Pro-kisaaja Mari Päkkilällä on semmoinen.

Turha enenpää vääntää rautalangasta, kaiken alku on juuri se rakenne, ilman sitä on out of game jo lähtökohtaisesti jos lajissa haluaa pärjätä Olympiatasolla tai ylipäätään.

No näköjään on turha, kun rakenteesta hoetaan esimerkiksi sitä peräosastoa, missä on vielä reilusti kasvunvaraa. :)

No näköjään on turha, kun rakenteesta hoetaan esimerkiksi sitä peräosastoa, missä on vielä reilusti kasvunvaraa. :)
Se perse menee lihasmallin piikkiin. Luuletko ettei Kati olisi tehnyt kaikkensa näinä treenivuosina sen pakaraosastonsa kehityksen eteen, varmasti tiedostaa omat kehityskohteensa. Ja onhan se totta että ei tuolla BF/Figure-kisoissa kellään ole liian isot pakarat, ne menee yllättävän pieneksi kisakunnossa ja sinne saa kyllä lihasta tehdä reippaasti, lihaksen mallille vaan ei pysty kauheesti tekemään liikoja, varsinkin kun treenivuosia on reippaasti takana.

Ette viitsisi laittaa linkkejä niistä hienoista kärkikolmikon rakenteista? Yritin etsiä kuvia mutta en minä oikein osannut. Olisi hauska koittaa, näkeekö tavallinen tallaaja sen saman kuin harjaantunut silmä.

Kiitos! Pakko myöntää että ei olisi hajuakaan kuka on toista parempi.

Mitkä on ne toivottavat rakenneominaisuudet? Minulla ei ole nyt minkäänlaisia laseja kun olen vain puusilmä.

latest

Minun se vissiinkin pitäisi teitä bodareita opettaa. :D

No näköjään on turha(keskustella), kun rakenteesta hoetaan esimerkiksi sitä peräosastoa, missä on vielä reilusti kasvunvaraa. :)

Olipa nopea kehityskaari tavallisesta tallaajasta besserwisseriksi!

Back
Ylös Bottom