Men's Physique Mikko Männistö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja njietro
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nyt meni tosiaan kisat katsomon puolella! :) On se kehityksen saaminen näillä treenivuosilla (10+) jo niin hidasta vaikkei lihasmassaa vielä tuon enempää olekaan. Hyvällä tekemisellä tuntuu tarttuvan kilo vuodessa ja täydellisesti nappiin mennessään saattaa tulla lähemmäs 2 kiloa.

Polte kilpailuun kasvoi kyllä Kultsan jälkeen sen verran, että ensi vuonna jo lavalle tekisi mieli nousta. Kehitystä tässä pitää seurata ja vasta pienen kisakuntoa väläyttelevän välidieetin jälkeen uskaltaa tehdä päätöksen siitä, että onko lihaa tarttunut tarpeeksi näyttääkseen silminnähden paksummalta lavalla. Samassa kunnossa en viitsi lavalle mennä kahdesti heilumaan (enkä varsinkaan enää niin surkeassa kuin 2015 expoissa).

Ja olipahan muuten kaikkien mp sarjojen voittajat kovassa kunnossa tänävuonna! :)

Kiinnostaisiko jotakuta lukea mun päivityksiä/seurata kehitystä ja treenejä? Fastilla kirjoittelin hetken aikaa, mutta ajattelin ettei niitä tuskin kukaan jaksa lukea! Nyt näyttäs, että vuosien jälkeen saatan saada treenikaverin itelleni, jollon tuo materiaalin tuottaminen taas hivenen helpottuisi :) Jos nyt muutamakin kiinnostunut löytyy niin eiköhän sitä vois alkaa jotain päivittelemään :) Aikanaan oli tarkotus alkaa jakaa infoa itseä kiinnostavista hormonipuolen jutuista ja dieetin & painon nousun vaikutuksista esimerkiksi testo ja kilppariarvoihin. Ihan mielenkiintosta dataa tullut oman kehon osalta kerättyä nyt 5 vuoden ajalta :) Milläs blogialustalla sitä nykyään paras olis kirjotella? Onko kokemuksia tai mieltymyksiä?

Selvä peli! Täytyypä ottaa joku treenivideon pätkä ja vaikka joku höpinäpätkäkin lähiaikoina! Perkule, että olis poltellut jo tulevan syksyn kisatkin.. 5kiloa kisapainosta olis mahdollistanu helpon dieetinkin, mutta kai nyt kasvetaan edes kilo ennen seuraavia :)

Aloitetaan nyt parilla treenivideon pätkällä! :) Ei mitään selityksiä taustalla eikä hienoja erikoistekniikoita.. ihan perustreeniä, mutta ylätalja huomattavan vinossa!! Liekö tehnyt aina kaikki sarjat tällasessa kulmassa vai oliko joku poikkeus tässä... tiedä sitten, mutta pitää alkaa tarkkailemaan! Täytyy noista hormonihommista laitella vaikka videota tai tekstinpätkää, mutta mielenkiintoista on ollut huomata, että kun dieetin saa vietyä maaliin korkeilla kaloreilla ja hyvällä makrojakaumalla, voi mm testotasot ja kilpparit olla 3kk kisan jälkeen korkeammalla kuin 19 vuotiaana oli!(jolloin ensimmäiset mittaukset tehty)

Tästä linkit päivän selkätreeniin:

View: https://www.youtube.com/watch?v=fwQC-zpELKQ

View: https://www.youtube.com/watch?v=GRu9J6d4XHw

Moro Mikko,

Täytän kahden viikon päästä 27v. ja olen reenaillut viimeisestä 7 vuodesta 6 aktiivisesti ja sitä ennen satunnaisesti. Pituutta 179cm ja painoa 76kg. Olen kevytrakenteinen ja vartalonmalli muistuttaa aika paljon kukkakeppiä :D (kapeat hartiat ja normaali lantio). Men´s Physique kisatkin kiinnostaa, mutta lihasta tarvitsisi monta kiloa lisää.

Testotasot mittautin ihan mielenkiinnosta viime kesänä ensimmäisen kerran elämässäni, kun olin dietannut mutulla n.9% rasvoihin ja painoin sen n.71kg.
27.8.15 S-Testo-V 207 pmol/l viitearvot (200-580)
S-Testo 13 nmol/l (10-38)
Viime kuussa mittautin samassa puljussa. Painoa se n.76kg.
21.7.16 S-Testo-V 224 pmol/l viitearvot (200-670)
S-Testo 16 nmol/l (10-45)

Ei voi kyllä sanoa, että mikään hormonihirviö olisin... Dataa kun itselläni on näin vähän, niin en ainakaan olossa huomannut eroa näiden mittailujen välissä. Ja olen ymmärtänyt, että luontaisia testotasoja pitäisi nostaa superfysiologisiin lukemiin, että sillä olisi lihaskasvuun suotuisia vaikutuksia. Tiedä sitten... Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä minkälaista dataa sinulla on, jos sinulla on testo ym. mittailuja pidemmältä aikahaarukalta. :)

Terveisin Mikko P.

Muokkaus/lisäys: Unohtui mainita että olin sinkkiä syönyt varmaan vuoden 30mg päivässä tuossa ennen 2015 mittausta, kun olin lukenut että nostaisi testotasoja. Lopetin sinkin syömisen ensimmäisen testomittauksen jälkeen kun tasot olivatkin aika alhaiset... Suhtaudun nykyään siis vähän skeptisesti näihin keinoihin, joilla voisi luontaisesti nostaa testotasoja...

Viimeksi muokattu:
Morjes Mikko P,

Ei nuo hormoniarvot huonoilta vaikuta. Eivät ne ainakaan kehitystä haittaa. Itse mittasin hormoniarvoja ensimmäisen kerran 2011 kisojen jälkeen 19 vuotiaana ja tuolloin kokonaistesto oli 19. Kisoista oli aikaa jo muutama kuukausi ja kroppa ehtinyt palautua. Tämän jälkeen olen mitannut arvoja vuosittain 1-2 kertaa ja aina toistunut sama kaava eli ennen dieettiä S-Testo 17-19 ja kuivaksi vedetyn dieetin jälkeen 11-13 ja SHBG:n vaihdellessa 35-55 välillä on vapaa testo heitellyt 170-300 välillä.

Testotasoihin en ole huomannut mitään vaikutusta millään lisäravinteilla, mutta voimakas ylirasitus ja dieetti pudottaa arvot aina noin 40% lähtötilanteesta. Samoin reippaampi ylipaino (itsellä 100kg +) pudottaa arvoja 10-15% josta pieni dieetti on jopa pikkuisen nostanut kokonaistestoa painon pudotessa lähemmäs kehon optimia, joka itsellä on 88-92kg ja tuolla välillä pysyttäessä testotkin nousevat korkeimmilleen. Nyt vuoden verran paino pysynyt tuossa haarukassa ja helmikuussa mittasin korkeimmat testoni tähän asti (S-Testo 22,2) Silti olo oli tuolloin väsynyt ja luulin arvojen olevan surkeat. Vaikea näitä on siis oloista tulkita. Dieetillä olen ihan loppumetreilläkin aina todella energinen vaikka arvot ovatkin puolet huonommat.

Kehityksen kannalta arvojen vaihtelulla viiterajoissa ei tunnu olevan juuri mitäön merkitystä, eli kuten totesitkin, on arvojen noustava suprafysiologisille tasoille ennen kun ne oikeasyi alkavat lihaskasvua boostaamaan.

Pituus/paino suhteen puolesta lihasmassa voisi olla hyvinkin riittävä fysiikkaan. Itse olen tosin lavan pienimmästä päästä 81kg kisapainolla, joka on levitettynä 188cm varteen eikä siihen tällöin paljoa paksuutta voi olettaa jäävänkään! Ei muuta kun täydellä kaasulla kohti tavoitteita ja nähdään vaikka 2018 lavalla

Ja toiseen asiaan! Videoiden ja postausten tekoa melkein jo kaipailisi itsekin, mutta toistaiseksi ainoat päivitykset olen ehtinyt tehdä instaan ja omaan tarinaan pienten videoiden muodossa. Firman kanssa paljon projekteja päällä ja uuden asunnon valmistelut vielä pienten valmennusprojektien kera vieneet kaiken ajan eikä tietokonetta ole kotosalla ehtinyt tälläkään viikkoa edes avaamaan. Tämänkin viestin naputtelin ohimennen puhelimella. Toivottavasti aika aika antaisi myöden päivitellä omista tekemisistä ja jotain myös näistä vähistä kokemusperäisistä tiedon rippeistä mitä tässä on ehtinyt 11 vuoden aikana lajin parista karttua :)

Tervehdys ystäväiset!

Oli taas aika verikokeiden, sillä paino pamahti suunnittelemaani ylärajaan (93kg), jonka jälkeen olen tyypillisesti kadottanut ruokahaluni ja kaikki nouseva paino on alkanut kerääntymään kylkiin. Syytä tähän en sen tarkemmin tiedä, mutta sama toistui jo kolmannen kerran. Tosin tällä kertaa ruokahalu loppui jo 91kg painossa. Nyt aloitinkin jälleen pienen välidieetin tavoitteena vetää paino 85-87 kiloon. Dieetti käynnistyi 3500 kalorilla treenipäivinä ja välipäivät menee 2000-2500kcal ohjelmalla 0 hiilarein. Nyt viikon jälkeen paino näyttää pudonneen 3 kiloa, joten suunta on oikea, vaikka nesteistä tässä kohtaa puhutaankin.

Tarkoitus oli nyt seurata lyhyehkön ja maltillisen (työmäärän ja kaloreiden osalta) dieetin vaikutuksia hormonitoimintaan ja 3. dieettipäivänä ottamani verikokeet paljastivatkin yllättäen viitteitä subkliinisestä kilpirauhasen vajaatoiminnasta, sillä TSH oli noussut yli viitteiden ja T4-V sekä T3-V olivat samaan aikaan hieman alempana kuin alkuvuonna TSH ollessa puolet alempi. Toki saattaa tuo TSH pompsahtaminen johtua myös siitä, että dieetti oli jo ehtinyt alkaa ja kaloreiden pudotus n. 4500kcal --> 3500kcal saattaa aiheuttaa tiettyjä reaktioita metaboliaan myös hormonitoiminnan puolella. S-Testo oli dieetin aluksi 20,3 (helmikuussa 2016 22,2) ja Estradioli (E2) oli hieman yli viitteiden 0,16 (viite <0,15) joten mielenkiintoista on nyt seurata laskeeko pieni rasvojen pudottelu estrogeenitasoja ja mitä se tekee testoille & kilppareille.

Back
Ylös Bottom