Vaparin aloitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simppaa_
  • Aloitettu Aloitettu
Morjestamoro! Olen nyt harrastanut kickboxingia noin 2 vuotta ja yhden amatöörikilpailun light contactillakin otettu, voitto tuli niukasti.

Tämän lisäksi olen vääntänyt bjj vajaan vuoden verran aktiivisesti.

Eli kysymykseni koskee lähinnä sellaista että kovasti kiinnostus on herännyt vapaaottelua kohtaan eli miten paljon näistä lajeista on apua kyseiseen touhuun? Onko helpompi päästä sisälle ja ehkäpä hieman pärjätäkkin jossain amatöörimatseissa? Lähinnä onko tuosta bjj hyötyä koska olen tottunut puvun kanssa painimaan?

Olen n.176cm ja 78kg ja ikää on ikävä kyllä jo melkein 26 vuotta, tästä huolimatta yleinen kunto on hyvällä tasolla. Motivaationi kamppailulajeja kohtaan on todella suuri ja tälläkin hetkellä käyn 6 lajireeneissä per vko ja päälle viel jotain punttia / lenkkiä.

Kiitoksia jo etukäteen mielipiteistä!

Varmaan olis mennyt tuonne lajin valinta ketjuun, mutta vastataan nyt tähänkin.

Onhan siinä tottakai suuri etu kun on harrastellut kickboxingia ja BJJ. Huomattavasti helpompi sisäistää tekniikoita. Ensimmäinen asia mikä sinulla tulee vastaan on oppia yhdistämään kyseisten lajien tekniikkaa jouhevasti yhteen vapaaottelumaisesti. Tähän menee oma aikansa, koska vapaaottelu on aivan oma lajinsa, vaikka perustekniikat koostuvat näissä lajeissa samoista asioista. Monesti kaverit jotka siirtyvät pystylajeista vapariin seisoskelevat vapaaotteluun epäedullisessa asennossa, mikä altistaa alasvienneille. Sitten BJJ kaverit on ihmeissään kun sparrikaveri alkaakin naputteleen hanskalla ottaan kesken painin.

Itse aloittelin puhtaalla vaparipohjalla niin kaikki oli aivan täysin uutta. Mutta edellisessä kappaleessa mainittuja asioita on tullut vastaan treenikavereilla.

eli miten paljon näistä lajeista on apua kyseiseen touhuun?

Keskimäärin 45,6%.

Onko helpompi päästä sisälle ja ehkäpä hieman pärjätäkkin jossain amatöörimatseissa?

On.

Lähinnä onko tuosta bjj hyötyä koska olen tottunut puvun kanssa painimaan?

On.

Tuollaiseen on vähän hankala vastata että "miten paljon jostain on hyötyä". Miten sitä hyötyä voisi käytännössä mitata?

Juu no ei tässä UFC ihan kiikarissa oo. Tavoitteena olisi täällä koto Suomessa kilpailla niin paljon kun rahkeet riittää. Täytyy ens syksyks lähtee vaparin peruskurssin kautta reenaamaan. Sitä ennen viel ottaa kb ja bjj :)

Mitähän tuol peruskurssil sit? Että onko ne mulle aivan selvää asiaa koska molemmissa lajeissa perusteet on hyvin hallussa, tosin ei vaparin kannalta, tarkoitan lähinnä lyönnit ja muut perus pystyjutut ja matos perusasennot, sweepit yms?

Okei. Niin vähän kelailinkin.

En tiedä oonko tulkinnu aivan väärin tuosta vaparin pystyottelusta ja erosta juurikin kickboxingiin, että vaparissa on pidempi otteluetäisyys, kädet ns "valppaana" maihin vienteihin tai omiin vienteihin ja hyökkäysten tulis tapahtua räjähtävämmin ja nopeemmin, kun taas kbssa voi olla "iskualueella" pidemmän aikaan koska ei ole tuota maahanviennin pelkoa. Korjatkaa toki jos olen väätässä, mitä luultavasti juuri olenkin :D

AndyS kerros jotain tehokkaita ja hyviä tehtävä sparreja yms? Kickboxingiin meinaan. Sparrailen lauantaisin tutun kanssa joka on vasta muutaman kuukauden käynyt kb, joten mahdollisen yksinkertaisia millä saisin hyvin "opetettua" tätä toista ja ehkä itsekin jotain hyötyisin?

AndyS kerros jotain tehokkaita ja hyviä tehtävä sparreja yms? Kickboxingiin meinaan. Sparrailen lauantaisin tutun kanssa joka on vasta muutaman kuukauden käynyt kb, joten mahdollisen yksinkertaisia millä saisin hyvin "opetettua" tätä toista ja ehkä itsekin jotain hyötyisin?
En ole Andy mutta heitämpä lusikkani soppaan ja sanon sen verran että lähtökohtaisesti ei ole mikään ideaalitilanne kehityksen kannalta suuri kokemus/tasoero sparrissa. Toisinsanoen kaveri voi oikein toteutettuna hyötyä tästä paljonkin mutta taidokkaammalle tästä saattaa olla jopa vain haittaa pidemmällä tähtäimellä.
Minkälaiset mahdollisuudet sinulla on asuinpaikkakunnallasi treenaata vapaaottelua? mikäli löytyy seura jossa on mahdollista treenata vaikkapa viisikin kertaa viikossa siirtyisin sinuna suoraan sinne ja jättäisin hetkeksi muut lajit pois mikäli olet kiinnostunut kilpailemaan nimenomaan vapaaottelussa. Siellä sitten osaava valmentaja kyllä näkee tilanteesi paljon paremmin kuin kukaan internetissä ja osaa antaa sinulle paremman vastauksen siitä kannattaako sinun tehdä oheisharjoituksia muiden lajien treeneissä . Eli rohkeasti sinne vaparisalille, treenaa kovaa, tee kilpailuhalusi selväksi valmennukselle ja kysele ahkerasti kaikesta mikä askarruttaa.

Oonkohan mä ainoa jonka mielestä tääkin ketju tuntuu trollilta :D
Tämähän oli sarjassamme- miten minun kannattaisi treenata harvinaisen fiksun oloinen postaus. Yleensähhän nämä ovat luokkaa haluan aloittaa vapaaottelun mutta treenata kuitenkin päälajina edelleen ninjitsua ja vetää punttia 4 kertaa viikossa, millä painonnosto-ohjelmalla minusta tulisi paras vapaaottelija.

Oonkohan mä ainoa jonka mielestä tääkin ketju tuntuu trollilta :D

Et ole, vaikka ihan fiksustihhan tää posti onkin kirjoitettu eikä mitään hälyttävää olekkaan vielä ollut. Kuitenkin tää jatkuvasti tuulimyllyjä/trolleja vastaan taisteleminen tekee vaan niin skeptiseksi, näin ne trollit on pilannut omankin henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden.

Ei ole siis trolli. Ja tuo aloittelijan kanssa sparri on siis vain sitä varten että kaveri kehittyisi :) Ja oleb menossa vaparin peruskurssille kuha taas alkaa. Pk:n jälkeen vapari reenit on 2x vko + lukkopaini reenit myös 2x viikkoon jonka lisäksi jatkan viel BJJ vääntämistä. Eli 6 lajireeniä viikkoon. Ei ole ollut tarkotus trollailla siis jos joku asian niin ymmärsi :)

Back
Ylös Bottom