Mitä ruoka-/liikuntasovellusta käytätte?

Olen käyttänyt joskus kauan sitten Kalorilaskuria, sitten kaveri suositteli My Fitness Pal-sovellusta ja nyt tutustuin tuohon Fat secret- palveluun. Tykkäsin tuosta MFP-systeemistä kun voi kopsata kokonaisa kokonaisuuksia toiselle päivälle ja lisätä välipalat aamupäivään ja iltapäivään erikseen.

Minkä olette kokeneet parhaaksi jos ruokia ja liikkumisia haluaa tuollaiseen palveluun naputella, mulla exel-taulukkona sit ihan treenit erikseen, mutta koska sopivan ruokamäärärän syöminen on mulla vielä hukassa (syön joko aivan liian vähän tai sit heilahtaa toiseen ääripäähän helposti) niin ainakin tämän kevään ajattelin tukeutua johonkin apuun.

Mä käytän Kalorilaskurin uudempaa painosta eli Sulamoa - siis silloin joskus kun jaksan ruokia kirjailla ylös :D

Paras sovellus tilastotyöskentelyyn mitä voin suositella on SPSS, sitä vain pitää osata käyttää ja ymmärtää tilastomatematiikasta asioita. Toisena tulee sitten perinteinen excel-taulukko ohjelma, se kun on useimpien ihmisten saatavilla.

Jos puhutaan mobiililaitteisiin ladattavista aplikaatioista niin urheilukäyttöön on erinomaisia sovelluksia vähän tarjolla. Ne hyvät liittyvät aerobiseen harjoitteluun ja gps-paikantimen hyödyntämiseen. Sportstracker ja eri sykevyölaitevalmistajien sovellukset antavat dataa harjoittelusta erittäin havainnollistavilla tavoilla.

Salipumppailuun erikoistuneita mobiilisovelluksia ei ole tarjolla. Ei toimintaa tai kehitystä havainnollistavia tai toteavia. Ne tuntuvat olevan aika yhdentekeviä, saman asian ajaisi se musta treenivihko johon kuulakärkikynällä merkataan liikkeet, painot, toistot ja sarjat.

Ruokavalioon liittyen nuo kalorilaskurit ovat niistä kiinnostuneille hyödyllisiä.

Mutta ei niihinkään tarvitse mielestäni liikaa keskittyä, tärkeintä koko hommassa on se tasapainoinen kokonaisuus, jossa asiat nähdään isossa mittakaavassa. Ei siihen ison mittakaavan ymmärtämiseen tarjoa sen kummempia apuja nämä sovellukset, vaan se treenaaja itse. Paras apu treeniin olisi tietenkin oma henkilökohtainen valmentaja joka nämä asiat tarjoaa pientä korvausta vastaan avaimet käteen -pakettina.

Paras sovellus tilastotyöskentelyyn mitä voin suositella on SPSS, sitä vain pitää osata käyttää ja ymmärtää tilastomatematiikasta asioita. Toisena tulee sitten perinteinen excel-taulukko ohjelma, se kun on useimpien ihmisten saatavilla.

Jos puhutaan mobiililaitteisiin ladattavista aplikaatioista niin urheilukäyttöön on erinomaisia sovelluksia vähän tarjolla. Ne hyvät liittyvät aerobiseen harjoitteluun ja gps-paikantimen hyödyntämiseen. Sportstracker ja eri sykevyölaitevalmistajien sovellukset antavat dataa harjoittelusta erittäin havainnollistavilla tavoilla.

Salipumppailuun erikoistuneita mobiilisovelluksia ei ole tarjolla. Ei toimintaa tai kehitystä havainnollistavia tai toteavia. Ne tuntuvat olevan aika yhdentekeviä, saman asian ajaisi se musta treenivihko johon kuulakärkikynällä merkataan liikkeet, painot, toistot ja sarjat.

Ruokavalioon liittyen nuo kalorilaskurit ovat niistä kiinnostuneille hyödyllisiä.

Mutta ei niihinkään tarvitse mielestäni liikaa keskittyä, tärkeintä koko hommassa on se tasapainoinen kokonaisuus, jossa asiat nähdään isossa mittakaavassa. Ei siihen ison mittakaavan ymmärtämiseen tarjoa sen kummempia apuja nämä sovellukset, vaan se treenaaja itse. Paras apu treeniin olisi tietenkin oma henkilökohtainen valmentaja joka nämä asiat tarjoaa pientä korvausta vastaan avaimet käteen -pakettina.

Juu, SPSS on kyllä tuttu ja Exeliä käytän myös päivittäin. Sportstrackerit ja sykevyövalmistajien ohjelmia en tarvi koska yleensä en käytä sykemittaria, gps-anturia tai puhelinta mukana lenkeillä. Nyt ollut aika poikkeuksellinen tämä alkuvuosi kun rupesin kohonneseen sykkeeseen kiinnittämään huomiota (tuntemus siitä) ja otin sykevyön taas käyttöön. Tänään taas 2 juoksulenkkiä (30 min ja 75 min), kummallakaan kerralla ei ollut mittarit tai muut viritykset mukana, en kaipaa sitä dataa.

Ruoka-liikuntasovelluksella haen lähinnä sitä että söisin riittävästi. Exel-taulukkoa käytin ruokapäiväkirjana mutta koin sen jotenkin kömpelöksi ja kun ruokailut ovat hyvinkin vaihtelevia niin meni melkoiseksi arpomiseksi. Nyt Exel toimii treenien suunnittelun ja päiväkirjan muodossa.

Tottakai tavoite on että syömiset ja liikkumiset on balanssissa itsestään, nyt tässä siirtymässä ylikunnosta-aliravitsemuksesta (ei tosiaankaan kyllä alipainosta) kohti normaalia ja tasapainoista tilaa vaan koen hyödylliseksi. Personal treinerin "avaimet käteen" -periaate kariutui vuosi sitten siihen että odotukset ja metodit eivät kohdanneet enkä voinut sitten käyttää toisia satasia seuraavan pt:n kanssa.

Back
Ylös Bottom