Kuntosalilaitteet ja käytettävyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Volodja
  • Aloitettu Aloitettu
Kuntosali jossa treenaan kuuluu tunnettuun isoon ketjuun. Salilla on paljon Technogym laitteita, joista monet ihan ok, mutta osa huonosti suunniteltuja. Penkki ja vinopenkki ovat ihan hanurista, ne on suunnitellut joku apina joka ei ole ikinä käynytkään punttisalilla. Ne vie paljon tilaa ja ovat epäkäytännöllisiä. Ja käsipainot, niissä painojen kilo-määrät lukee niin heikosti että niitä pitää tiirailla perse pystyssä, ja teline jossa ne on, vielä hankaloittaa asiaa. Osassa laitteista pehmusteet on hajalla, ja osa seisoo epäkunnossa kohtuuttoman kauan. Salilta myös puuttuu tärkeitä laitteita. Masentavaa… miksei saleja hoideta intohimolla?

Luulisi että käytettävyys olisi ykkösasia kuntosalilla, ihan jo lihaskehityksen ja turvallisuuden kannalta, mutta ei se ole. Raha ratkaisee, eli ryhmäliikuntatunteihin panostetaan selvästi eniten. Varsinainen kuntosali saa rupsahtaa rauhassa, vaikka se on paikan julkisivu ja ykkösasia, enkä ole yksin tätä mieltä. Jos kk-kortin hinta on 70-80 €/kk, pitäisi rahalle löytyä enemmän ja parempaa vastinetta.

Minkälainen teidän sali on käytännössä?

Omalla salillani on muutama laite, joiden toimivuudesta en tosin ole täysin varma. Taljaa kokeilin joskus, mutta taitaa sekin olla epäkunnossa.

Pienehkö, mutta hyvin varustettu ja hoidettu. Kaksi penkkiä, kyykkyhäkki, vetolava ja iso valikoima taljoja ja laitteita (vipuvarsi, paineilma, painopakka). Käsipainoja 1 -> 80 kg, paria eri sarjaa. Viat korjataan pian ja ehdotukset huomioidaan mahdollisuuksien mukaan. Pyysin joskus lisää painoja reiden ojennuslaitteen pakkaan ja aika pian 83 kiloa oli muuttunut 125 kiloon. Käsittääkseni ryhmäliikunnassa on myös varaa valita. 42 euroa kuussa, josta työnantaja maksaa puolet ja sali on parin sadan metrin päässä kotoa.

Ainoana heikkoutena pienuus, eli em. suorituspaikat on iltaisin vähän ruuhkaisia. Tulevaisuudessa arveluttaa omistajan vaihtuminen; yrittäjä vaihtuu ketjuun.

Mulla on käytössä kaksi salia samasta "ketjusta". Uusin sali on pyörinyt jo vuoden ja kaikki on Technogymin laitteita. Osa ok mutta irtopenkki jossa säädettävä istuin- ja selkäosa on kyllä huonosti suunniteltu. Painava kuin mikä (=huonosti liikultetavissa) ja istuinkorkeus liian korkea tälle pitkäjalkaisellekkin. Ihmettelen vaan miten normimittaset pystyy siinä olemaan? Esim vinopenkkiä käsipainoilla tehdessä mun jalat juuri ja juuri ylettää maahan (nostan sen istuinosan 45 asteen kulmaan joten korkeus nousee), on hieman hankala ottaa maasta painoja kun joutuu todella kurkottamaan. Kyllä itse sarjoja pystyy tekemään mutta kun ottaa painoja lattialta niin joutuu kurottamaan ja laskiessa tuntuu et joutuu pudottamaan painot. Istuinosa on myös liian leveä, kauttaaltaan suorakulman muotoinen joten jalat on todella haarassa. Davidin irtopenkissä istuinosa on kolmion mallinen eli siitä päästä kapea joka on paljon parempi.

Vanhemmalla salilla on Davidin laitteet ja tykkään enemmän niistä. Kaikkia mahdollinen löytyy. Muuten sali on hyvä ja kohtuu hintainen, 49 eurolla kaksi salia käytössä. Aerobisia laitteita myös runsaasti ja siistissä kunnossa paikat.

Omalla salilla kanssa Davidin laitteet vaihtunu technogymin laitteisiin. Eli huonontunu rutkasi. Technogymin laitteissa ei järjestään riitä pakkat ja tuntuma on vanhoja laitteita huonompi. En osaa kuvailla mutta, jotenkin ei oo samanlaista vetoa niissä vaan tuntuma jotenkin pehmeämpi..

On muuten kumma juttu, ettei jotain penkkiä tai kyykkytelinettä osata tehdä kunnolla. Meillä on firman salilla juurikin sellaiset tortut. Penkki on totta kai painava ja tilaavievä. Penkkiosa on liian kapea ja taakse päin lähtee taivutetu jalat niin taitavasti tehtynä, ettei varmistaja pääse taakse. Turvarautoja ei tietenkään ole ja säätöjäkään ei tarvi, kun on 3 tasoinen tikapuu mihin tanko laitetaan. Kyykkytelineessä on tietenkin samanlainen lovetussysteemi ihan normaalin säädettävän telineen sijaan. Siinä sentään on turvaraudat. Tai no niitähän ei saa pois eikä voi säätää ja ovat sen verran paksut, että levyt ottavat niihin kiinni. Raudat ovat myös sen verran matalalla, ettei 90% salin varttiniiaajista ole päässyt niin alas kuin unissaan.

Ei luulisi olevan hankala amiksella hitsata satasella kisamittaiset telineet. Mutta ei. Tärkeintä on erilaiset ulokkeet, pähee väri ja siistin näköinen logo.

Ovat jotain tämmöisiä:
Squat-Rack---Shoroom.jpg
modern-home-gym-bench-ideas-image.jpg

Mulla on käytössä kaksi salia samasta "ketjusta". Uusin sali on pyörinyt jo vuoden ja kaikki on Technogymin laitteita. Osa ok mutta irtopenkki jossa säädettävä istuin- ja selkäosa on kyllä huonosti suunniteltu. Painava kuin mikä (=huonosti liikultetavissa)...

Vanhemmalla salilla on Davidin laitteet ja tykkään enemmän niistä. Kaikkia mahdollinen löytyy. Muuten sali on hyvä ja kohtuu hintainen, 49 eurolla kaksi salia käytössä. Aerobisia laitteita myös runsaasti ja siistissä kunnossa paikat.

Joo, ne Technogymin säädettävät penkit on syvältä, reistailleet eri tavoin ihan alusta lähtien. Osia irtoaa ja mahdottomia siirrellä. Tyhmäkin tajuaa, että penkin tulisi olla yksinkertaisempi ja kevyempi mutta tukeva. Suunnittelija on ihan ulkona kuntosalitreenin perusteista. Ja kyllä vaan - Davidin laitteet on ihan toista luokkaa.

Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että ehkä tässä olisi pieni markkinarako. Yksinkertaisia mutta toimivia salivehkeitä suomalaisena laatutyönä (vrt. esim. Leoko).

Yksi perusjuttu mihin törmää useilla saleilla on liian matalalle asennettu leuanvetotanko. Olisi helppoa asentaa tanko sellaiselle korkeudelle, että normaalipituinen mieskin pystyy sitä käyttämään, mutta kun ei niin ei. Ehkä leuanvetotankojen asennustoiminta on jonkun kääpiökartellin hallinnassa?

Mulla on niin eri kokemus noista leuanvetotangoista. Terveisin 164cm kääpiö(kö). Aina oon tarvinnut penkin siihen alle. ..Mutta yleensä on kyllä ollutkin penkki tarjolla. Nykyisellä salilla penkin päällä seisominen on kiellettyä (!!!!!!!!!????), mutta eipä mulle toistaiseksi oo tultu sanomaan. Sitä odotellessa.

Muutoin nykysalilla on ihan "oookoo" systeemit.
- Tuulettimet pyörii mun makuun turhan kovilla tehoilla ja ilmastoinnin puolesta ei ainakaan tule liian kuuma (parempi näin päin).
- Kaikki laitteet ei sovi mun mitoille, mut ihan sama, en sitten tee niissä.
- Taljassa ei voi tehdä hauiskääntöjä, koska sitä ei saa asennettua tarpeeksi alas; tästä iso miinus.
- Penkit on liian pehmustettuja, mut voi olla myös tottumiskysymys.
- Pienen pieni sali, mutta ei siellä ikinä oo mun lisäks ollut samaan aikaan kun joku viitisen tyypiä, jotka treenailee rauhallisesti. Muutama siis ihan tosissaankin, mutta ei oo mitään esittämistä ja testosteronipöllyisiä, joten hyvin mahtuu kaikki.
- Ei ole kuin yksi kyykkypaikka (+ smith) mut en oo kun kerran joutunut venaileen omaa vuoroa (yhden sarjan ajan). Kaksi penkkiä, joista vaan toinen sopii mun välityksille, mut eipä sitäkään oo joutunut venaileen kun kaksi kertaa.
- Maksan alle 25e/kk, ja sali on työpaikan ja kodin välillä, joten kelpaa.
- Tooooosi sisti, painot aina paikoillaan, tilava pukkari, hyvät suihkut ja sauna löytyy. Peilit joka seinällä. Valaistus vois olla millin parempi mutta en valita.

Mulla on niin eri kokemus noista leuanvetotangoista. Terveisin 164cm kääpiö(kö). Aina oon tarvinnut penkin siihen alle. ..Mutta yleensä on kyllä ollutkin penkki tarjolla. Nykyisellä salilla penkin päällä seisominen on kiellettyä (!!!!!!!!!????), mutta eipä mulle toistaiseksi oo tultu sanomaan. Sitä odotellessa.

Lyhyt ihminen voi aina tuoda siihen alle penkin, laatikon, tai jonkun muun kapistuksen, jonka avulla voi hypätä tankoon roikkumaan. Tällöin tangon korkeus ei vaikuta itse suoritukseen, vain aloitus on hieman hankalampi. Mutta pidemmällä kaiffarilla ei auta mikään - jos tanko on liian alhaalla, niin jalat koskettavat lattiaa ja hommasta menee fiilis. Tai sitten pitäisi opetella pitämään jalat aivan koukussa (n. 90 astetta), joka on ainakin itselleni todella vaikea asento.

Sama juttu myös jalkojen nostoissa tangosta roikkuen (vatsalihasliike; en tiedä miksi tätä virallisesti kutsutaan).

Sali täytetty Gym80 härpäikkeillä. Olen snadisti alle nykyisen keskipituuden (180cm) ja joka ikinen rimpula on äärimmäisen epäsopiva. Lisäksi kaikki on paskana.

Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, että ehkä tässä olisi pieni markkinarako. Yksinkertaisia mutta toimivia salivehkeitä suomalaisena laatutyönä (vrt. esim. Leoko).

Kun voitan lotossa niin ostan ladon ja täytän sen Saarijärvellä toimivan firman tuotteilla.

Lyhyt ihminen voi aina tuoda siihen alle penkin, laatikon, tai jonkun muun kapistuksen, jonka avulla voi hypätä tankoon roikkumaan. Tällöin tangon korkeus ei vaikuta itse suoritukseen, vain aloitus on hieman hankalampi. Mutta pidemmällä kaiffarilla ei auta mikään - jos tanko on liian alhaalla, niin jalat koskettavat lattiaa ja hommasta menee fiilis. Tai sitten pitäisi opetella pitämään jalat aivan koukussa (n. 90 astetta), joka on ainakin itselleni todella vaikea asento.

Sama juttu myös jalkojen nostoissa tangosta roikkuen (vatsalihasliike; en tiedä miksi tätä virallisesti kutsutaan).

Juuri näin. Kiva kun leuoissa alkaa kramppaamaan takareidet jalat koukussa ollessa. Missään ei voi roikkua jalat suorana.

Liikussa tuppaa Fysioline olemaan edustettuna, joten GYM80 on aika vahvasti läsnä. Ihan ok sali hintaansa nähden (29/27€ kuukaudessa), mut toisinaan tulee kirottua noita halppistankoja joista puuttuu gripit, ne on heti kohta kieroja ja laakerit paskana. Toki noita uusitaan aina toisinaan, mut luvattoman pitkään tuntuu osa salilla pyörivän. GYM80 laitteiden ergonomiassa taitaa jokaisessa olla vähintään pientä sanottavaa, mut jättää pahimmat välistä (esim pysty- ja vinopenapainopakkalaitteet on ihan hirveitä) ja touhuaa levypainojen kans niin treenitkin onnistuu. Kässäreitä toki sais olla enemmän ja pienemmällä jaolla, mutta nykyistenkin kanssa pärjää.

Mut jos joskus salin pystyttäisin, niin GYM80 jäis kyl rannalle. En jaksa uskoa että noiden suunnittelija itse on koskaan käynyt salilla ainakaa treenaamassa, sen verta huonosti nuo on säädettävissä sopimaan erinlaisille treenaajille, osa jopa vaarallisia nivelille. Mut taitavat toisaalta olla kohtuu halpoja, joten laatu ei tule yllätyksenä.

gym80 pystypunnerruslaite. Aika loiva kulma kieltämättä näyttää olevan. Saako tuollaisella olkapäihin osumaa?

No ainakin kiertäjiin ottaa kivasti:D. Mut siis joo, kuva hiukan hämää, eli vaikka tuo on kallistetulla penkillä niin liike kyl lähtee ylöspäin hartioista, harmi vaan että ainakin omilla välityksillä rasitus menee tyystin kiertäjille. Nähny kyl nyt useesti muutavan tekevän tuossa siten et naama on penkkiin päin, vois kokeilla itsekkin et josko menis rasitus lihaksille. Eihän tuo muuten houkuttais, mut oishan tolla helpompi toteuttaa pudotussarjat.

Mutta näitä olen aina vihannut:

4013_large.jpg

Kantapäät tulevat noihin alapehmikkeisiin ja alas mennessä tuntuu että jalat repeävät ja taittuvat polvista eteen. Yleensä noissa ei saa jalkoja edes vähän koukkuun ja ne pitääkin olla tikkusuorina. Ja näitä on joka paikassa saleilla. Jotkut ovat ongelman tajunneet, ja valmistavat penkkejä, missä tuo alatuki tuleekin polvitaitteeseen. Tadaa -> ei satu enää ja voi vetää vaikka tangolla ilman pelkoa amputaatiosta.

Käyn kotikylän ilmaisella salilla.
Peruspakkalaitteet, merkistä en tiedä.
Vapaita painoja vain käsipainot 1-10kg.

No saa perustreenin tehtyä ja on ilmainen.

EasyFit:lla ainakin käytössä noita Technogymin penkkejä joita ei voi säätää...kuka hiton retardi on tullut suunnittelussa siihen tulokseen että penkin ei tarvitse olla säädettävä?? Niiden kahden vaihtoehdon välillä on vielä joku puolen metrin ero. Toisessa joutuu yliojentaan kyynärpäät jolloin ne menee paskaksi, ja toisessa joutuu alottaan punnertamisen puolesta välistä, jolloin siitä taas ei tule lasta eikä paskaa.

Niin, ja sitten niissä on vielä jotkut helkkarin rautahäkkyrät/jalkatuet (????!) juuri siinä kohdassa penkin alla, mihin jalat muuten laittaisi penkatessa tukevasti, joiden ansiosta jalkoja ei sitten saakaan yhtään mitenkään järkevästi. Miten edes voi tehdä noin monta asiaa väärin noin yksinkertaisessa laitteessa?

Heittäkää jo hevon helvettiin tommoset rotiskot.

1776_olympic_flat_bench_00_big.jpg

Viimeksi muokattu:
^ Noi jalkatuet saa muuten nostettua ylös, ovat taittuvat ainakin siellä Easyfitillä missä mä käyn. Tämmöselle 164cm naiselle toi keskimmäinen vaihtoehto on just sopiva, joten voin kuvitella sen tuskan mitä mua pidemmällä mutta alle kaksmetrisellä on noiden kanssa, kun tuo ylin on kyllä aika korkealla.
Jalkatuet mua ei häiritse, kun pidän jalkoja aina penkillä (ei yletä kunnolla maahan). Enemmän vihaan niitä penkkejä mitä esim. Satsilla on, joissa on kaksiosainen penkki ja istuinosa on kolmion mallinen. Mä olen sen verran lyhyt ettei mun perse yletä sinne kolmiolle kuitenkaan, mutta en saa myöskään itseäni fiksusti siihen yläosalle (eikä jalkoja saa penkille eikä yletä siinäkään maahan, joten joudun roudaamaan steppilautoja siihen sivuille että saan jalat johonkin edes vähän fiksusti).
Sitten taas esim. Technogymin Pure Strenght -sarjan melkein kaikkiin laitteisiin olen liian pieni enkä saa tuntumaa sinne minne pitäisi. Paitsi jalkaprässistä tykkään kovasti.

Mitä penkkeihin tulee, niin ite olen niiden suhteen todella hyvälle tottunut kermaperse. Tampereen HH:lla tuli totuttua kisamitoitettuihin laatupenkkeihin. Olivat jonkun tutun metalliduunarin tilauksesta tekemiä, mutta ei niistä mitään valittamista löytänyt edes kaltaiseni nirso ja tarkka tyyppi. :D En suvaitse yhtään Gothzillan tai kodari76:n linkittämien kuvien kaltaisia paskarotiskoja, pitää olla hyvin säädettävä, kestää vaikka puoli tonnia, kisamitoitettu ja penkin sopivan leveä ja kova, koska kokemukseni mukaan kapea ja pehmeä aina muljuaa alla ja estää siten selkälihasten jännittämisen alustaksi ja sitä kautta vaarantaa olkapäiden terveyden. Ei kiitos. Liian kapea ja kova ei ole juuri parempi. Sehän noissa ketjusaleissa on yksi vika (niiden muun parin ziljoonan miinuksen lisäksi, miksi en suostu Elixialle enkä muullekaan ketjusalille menemään), että ostaa päräytetään tai liisataan tostnoin samasta firmasta kaikki kamat yleensä, eikä olla tarkkoja siinä, että saataisiin oikeasti hyviä kamppeita.

Tuossa esimerkki siitä, millainen on oikeasti hyvä penkkipunnerruspenkki ja saman firman irtopenkit myös loistavia, kokemusta on:
http://kauppa.voimaharjoittelu.fi/penkkipunnerruspenkki_kisamalli

Siinä toinen hyvä:
http://www.wgt.fi/kuntosalilaitteet/77-super-goljat-penkkipunnerruspenkki.html

Tuommoisiin voi luottaa, kestävät ihan mitä vain, on äärimmäisen kätevää ja nopeaa säätää jokaiselle sopivaksi (säätövaraa piisaa ja reiät ovat tiheässä) noiden vipujen avulla, penkki on kisamitoitettu ja juuri sopivan leveä ja napakka, ei pehmeä, eikä liian kovakaan. Siinäkin mielessä nyppii se, että itteensä hyvinä saleina mainostaville ja kalliille saleille ostetaan paskaa, kun samalla rahalla on oikeasti hyvääkin kampetta saatavilla. En voi päätyä muuhun johtopäätökseen kuin siihen, ettei vain tiedetä eikä välitetä.

Samoin kodari76:n linkittämässä kuvassa esiintyy kyykkyteline, joka on nykyaikana naurettavaa pelleilyä. Samaan tilaan mahtuisi kumminkin kunnollinen voimahäkki, niin minkä ihmeen takia ei voida semmoista kerralla ostaa, vaan tuommoinen muinaisjäänne. Oma pointtinsa on salin lattia. Vastikään kävin Turun Gym2000:lla viimeisen kertani käyttämässä pois ja sain monen monta muistutusta, miksen sinne mene reenaamaan/asiakkaaksi. Yksi on paikan lattia. Käsipainoalueella ja hyvin pienellä kyykkyalueella vain on kunnon kumimattoa alustana, muualla jotain laminaattia. Ei sillä, jokaisella täysjärkisellä salireenarilla on pitäväpohjaiset jalkineet käytössään, mutta siitä huolimatta mielestäni salin lattian ei tule olle ikinä liukasta muovimattoa tai laminaattia, vaan salikäyttöön tarkoitettua kumimattoa. Tuokin on niin perusjuttuja tuo lattia ja nostoalusta ja pitäisi heti alussa suunnitella ja toteuttaa kunnolla. Sitten kun sali on toiminnassa ja kaikki reenikamat sisällä, niin asia on paljon vaikeampi korjata.

Back
Ylös Bottom