Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Olishan toi Wlogeihin snadi overkill, mutta niinhän mulla yleensä aina kaikki.

• Sisäänrakennettu tallennin 2.5" SSD-levyille
  • Yhteensopiva MFT-objektiivit, joissa mekaaninen aukonsäätö ja tarkennus
  • Kennon koko: 15.81 mm x 8.88 mm (n. 2.3x kinovastaavuus vaakasuunnassa)
  • Kennon resoluutio 2592 x 2192
  • RAW-tallennus 2432 x 1366
  • ProRes ja DNxHD -tallennus 1920 x 1080
  • LANC -kauko-ohjaus
  • 3 Gb/s SDI -ulostulo
  • Thunderbolt -liitäntä
  • 5" kapasitiivinen kosketusnäyttö 800 x 480 tarkkuudella
  • Kehittynyt metadatan hallinta
  • Sisäänrakennettu Li-Pol akku, valmius ulkoiselle akulle
  • Akun kesto noin 90 min
  • Koko ilman optiikkaa ja varjostinta 166.2 x 113.51 x 126.49 mm
  • Paino 1.7 kg.

blackmagic-cinema-camera-ef_03.webp

Melkein voisin upgreidaa kunnon leffakameraan Wlogeja varten. Blackmagic Cinema esim. 30fps kuvaa, mutta tulee sitten vitun siistiä kuvaa kun raakana vetää.
Todellakin Black magic jos rahkeet ja rahat riittää. Todella laadukas ammattivehje, semmoisen hankin jos joskus "rikastun".

Olishan toi Wlogeihin snadi overkill, mutta niinhän mulla yleensä aina kaikki.

• Sisäänrakennettu tallennin 2.5" SSD-levyille
  • Yhteensopiva MFT-objektiivit, joissa mekaaninen aukonsäätö ja tarkennus
  • Kennon koko: 15.81 mm x 8.88 mm (n. 2.3x kinovastaavuus vaakasuunnassa)
  • Kennon resoluutio 2592 x 2192
  • RAW-tallennus 2432 x 1366
  • ProRes ja DNxHD -tallennus 1920 x 1080
  • LANC -kauko-ohjaus
  • 3 Gb/s SDI -ulostulo
  • Thunderbolt -liitäntä
  • 5" kapasitiivinen kosketusnäyttö 800 x 480 tarkkuudella
  • Kehittynyt metadatan hallinta
  • Sisäänrakennettu Li-Pol akku, valmius ulkoiselle akulle
  • Akun kesto noin 90 min
  • Koko ilman optiikkaa ja varjostinta 166.2 x 113.51 x 126.49 mm
  • Paino 1.7 kg.

katso liitettä 130641

Nyt oli kyllä pakko liittyä foorumille, että voin kommentoida tuota. Älä ihmeessä osta, miksi?
1) sisäänrakennettu akku on paska, jos päälle 90min kuvausta niin akku on tyhjä
2) ruutu on _saatanan_ heijastava
3) freimien droppaus sillon tällöin
4) tarkennus paska.
5) esim kirkkaita kohteita kuvatessa näkyy musta piste.
6) vain 30fps maksimissaan
7) Tarvitko oikeasti raw videokuvausta? Räjähtää tiedostokoot ihan käsiin. Oikeasti. BMCC 2.5K RAW = 5MB/1 ruutu/1fps. 7.5GB/min 25p kuvauksessa.
BMCC ProRes = 1.6GB/min 25p kuvauksessa. ELi yhden Wlog jakson kooksi tulisi 300-400gb jos rawina kuvaa. :D Toki proressinä vähemmän.

Jos oikeasti laadukasta materiaalia haluat suht helposti kuvata niin on:
GH4 + atomos shogun + speedbooster.
Tuolla kombolla saat kuvattua 4k 4:2:2 10bit värimaailmalla Vlog profiililla (äärettömän väritön, jolloin värienkorjauksessa on helppo käytännössä 13 stopin dynaamisella rangella materiaalia.

Gh4 + tuo kombo vrt bmcc:
1) parempi ergonomia (ostat cagen siihen niin ergonomia on oikeastaan ihan ok)

View: https://www.youtube.com/watch?v=mZqORPLjaEg

2) paaljon parempi akunkesto, yhdellä akulla helposti olen kuvannut 2.5h tavaraa muistikortille
3) Voi nostaa ison korkeammalle
4) hdmi ulostulo vrt sdi ulostulo (ei varmasti mikään sulla toimi sdi- ulostulolla.
5) äänen saa helpommin paremmaksi, koska paremmat säädöt.
6) voit kuvata 1080p 50/60fps tai jopa tarvittaessa 96fps slow mo, jos tarvitset
7) saat tuohon liitettyä käytännössä minkä tahansa objektiivin, koska etc mode ja ei ole peiliä (itse käytän 8-48mm F1.0!! (siis koko matkalta f1.0 ja parfocal) objektiivia tuon setin kanssa)
8) edullisempi, jos et tarvitse pakolla shogunia. Et tarvitse pakolla shogunia, jos oikeesti teet vain youtubeen materiaalia.

Minulla on siis molemmista ollut omakohtaisia kokemuksia, mutta päätös on sun. :D Minä suosittelen ilomielin sulle kyllä tuota gh4:sta.
sen verran goprota kommentoin, että olen ihan ok laatua saanut yhdistelmällä gopro hero 4 black edition ja zoom h1. Zoom h1 mikrofonina ja tallentimena on ihan killer laite. Postissa vaan synccaa äänen.

Ja jos haluat tehdä podcast videoita että kuva on mukana, suosittelen katsomaan atem television studiota + simppeliä äänipöytää tuohon. Tai sitten ihan intensity extreme + äänipöytä + hdmi kamera kiinni siihen.

Btw, sen verran kritiikkiä annan wlogeista, että pliis, katso shutter speed edes suunilleen oikeaksi, ettei nuo videot vilkkuisi. On helvetin ärsyttävää katsoa, kun se vilkkuu noin järkyttävästi.Ja toinen, että vaikka treenaattekin niin onko mahdollista katsoa noin, ettei kamera heiluisi niin paljoa? tulee vaan amatöörimäinen fiilis..
tuosta vinkkiä.

http://www.red.com/learn/red-101/flicker-free-video-tutorial

Ja miksi ei BMPCC?
1) https://fstoppers.com/gear/year-lat...mproved-blackmagic-pocket-cinema-camera-41789
2) äärimmäisen tarkka muistikorteista
3) super 16mm sensori ja sen tuomat ongelmat..

Tämä selittää kaiken melkein

Minä mieluiten vastaan kyselyihin/kysymyksiin, jos tulee jotain sulta.

Viimeksi muokattu:
Mulla on jo kaikki rigit, kahvat, follow focus jne jne. Ollut turhana forever. En jaksa salilla enää noita isoja settejä raahata mukana ja olis kiva saada raakaa ulos kerrankin. 60fps ei ole pakollinen.

Ja kameran heilumisesta omakohtaista kokemusta. Kos vedät kovan hackisarjan pudotuksilla ja kuvaat sitten käsivaralta, niin ei ole maailman simppelein homma.

Proressinä mä varmaan kuvaisin silti wlogit.

Mulla on jo kaikki rigit, kahvat, follow focus jne jne. Ollut turhana forever. En jaksa salilla enää noita isoja settejä raahata mukana ja olis kiva saada raakaa ulos kerrankin. 60fps ei ole pakollinen.

Ja kameran heilumisesta omakohtaista kokemusta. Kos vedät kovan hackisarjan pudotuksilla ja kuvaat sitten käsivaralta, niin ei ole maailman simppelein homma.

Proressinä mä varmaan kuvaisin silti wlogit.

Älä ihmeessä sitten edes ajattele ostaa blackmagicin tavaroita. :D Noilla pitää olla puoli studiollista tavaraa mukana että pystyy tallentamaan ok laatuista videota. Ja muista, että Bmpcc:ssä pitää olla kunnon audiovahvistin edessä, että voi edes tallentaa ääntä, koska kameroiden sisääntulo on niin hiljainen..

Gh4+ cage + siihen päälle ninja star=prores kamera simppelisti. toki voi vain maksimissaan kuvata 30fps tuolla. :(

http://www.atomos.com/ninja-star/

Ja jos kyykkysettine jälkeen on hankala isompaa kameraa pitää nin mites pienempi kamera sitten/enemmän neliskulmaisempi?.. Makes no sense. :D

Ja 4k 8bit 4:2:0 videon voi downgradettaa postissa 1080p 4:2:2 videoksi. riittää pikselit siihen.
http://www.eoshd.com/2014/02/discovery-4k-8bit-420-panasonic-gh4-converts-1080p-10bit-444/

Itse en tajua mitään kameroista mutta 300-400gb wlogi? Sehän uppaa tubeen vuoden.

Ei raw materiaalia pysty edes suoraan uppimaan youtubeen. Raw videokuvaus tarkoittaa sitä, että jokainen videon frame on erikseen kirjoitettu pakkaamattomana muistikortille/ssd:lle. ELi se pitää aluksi käsitellä/värienkorjata esim. davinci resolvella että edes pystyisi uppimaan minnekkään.

Olen 200 videota salilla, iPhonella, Canonilla, Nikonilla, jossa kiinni shoulder rig, Marshall näyttö, mikki, follow focus.

Siinä on sitten tullut kokemuksia ja sit arvottaa eria asioita. Koko nyt on aika tärkee pointti, sitten näyttö pitää olla isompi.

Kompakteja kunnon dynamiikan omaavia parempia kameroita on kamalan vaikea löytää. BM vaikuttaa oivalliselta kompromissilta tossa pocket koossa.

Olen 200 videota salilla, iPhonella, Canonilla, Nikonilla, jossa kiinni shoulder rig, Marshall näyttö, mikki, follow focus.

Siinä on sitten tullut kokemuksia ja sit arvottaa eria asioita. Koko nyt on aika tärkee pointti, sitten näyttö pitää olla isompi.

Kompakteja kunnon dynamiikan omaavia parempia kameroita on kamalan vaikea löytää. BM vaikuttaa oivalliselta kompromissilta tossa pocket koossa.
Kokeile ja osta se. Ei se niin paljoa maksa. :D Toki muista samalla ostaa vitusti isoja muistikortteja ja sekä noita nikonin pattereita ainakin viis kappaletta. Hdmi suoja on pakollinen, jos sitä aiot käyttää, micro hdmi on ihan samantien paskana jos vähäänkään teet sillä mitään.

Tai toki ei ursa mini ois myöskään yhtään paha ole. Ei se kauhean iso ole. Ja siinä olisi isompi ruutu yms.

Aluksi pitää myöntää että aikoinaan pidin Mikeä hyvinkin mulkkuna tyyppinä. Arvostus kyllä kasvanut todella paljon viimeisinä aikoina. Arvostan ihmistä joka jaksaa pitää ystävää pystyssä silloinkin kun on vaikeaa. Yleensä se ystävyys aina punnitaan kriisien aikana. Yllättävän moni katoaa, kun pitäisi vähän auttaa.

Itse wlogeihin. Minusta kuvanlaatu on enemmän kuin riittävä. Konseptina hyvinkin toimiva vaikka jaksoja 150 onkin. Minulle logit on toiminut buusterina treeneihin. Pwo:t wlog ja salille :)

Kameran hankinassa kannattaa miettiä myös painoa / jotain olkahihnaa - Peterillä ja Utilla kaikki kameran kera tehdyt treenit ovat tupanneet muuttumaan käsitreeneiksi. Vähän armoa treenikavereille. :D

Kokeile ja osta se. Ei se niin paljoa maksa. :D Toki muista samalla ostaa vitusti isoja muistikortteja ja sekä noita nikonin pattereita ainakin viis kappaletta. Hdmi suoja on pakollinen, jos sitä aiot käyttää, micro hdmi on ihan samantien paskana jos vähäänkään teet sillä mitään.

Tai toki ei ursa mini ois myöskään yhtään paha ole. Ei se kauhean iso ole. Ja siinä olisi isompi ruutu yms.
En ole kyllä koskaan HDMI yhteyttä joutunut käyttämään kamerassa. Saati sitä edes kaipaisin. Kaikkee turhaa ne tunkee noihin, esim Canonin 5D mk2 tais olla print-nappi. Ursan hinta on yli 3 kertaa kovempi. Surkein juttu tossa pocketissa on croppi, eli saa olla melkoinen laajis, että pääsee edes järkkärin 24mm tasolle. Toi on vain älyttömän näppärän kokoinen ja saisin adapterilla kiinni tohon vielä vähän tarpeettomana lojuvan hullun laadukkaan Nikonin 14-24/2.8 lasin.

Aluksi pitää myöntää että aikoinaan pidin Mikeä hyvinkin mulkkuna tyyppinä. Arvostus kyllä kasvanut todella paljon viimeisinä aikoina. Arvostan ihmistä joka jaksaa pitää ystävää pystyssä silloinkin kun on vaikeaa. Yleensä se ystävyys aina punnitaan kriisien aikana. Yllättävän moni katoaa, kun pitäisi vähän auttaa.

Itse wlogeihin. Minusta kuvanlaatu on enemmän kuin riittävä. Konseptina hyvinkin toimiva vaikka jaksoja 150 onkin. Minulle logit on toiminut buusterina treeneihin. Pwo:t wlog ja salille :)
Thanks. Kuvanlaatu varmaan on riittävä, mutta Nikon on tehty stilleihin, ei niinkään videoon ja sen koko on kyllä melkoinen ja on hieman ärsyttävä käyttää treenin aikana.

En ole kyllä koskaan HDMI yhteyttä joutunut käyttämään kamerassa. Saati sitä edes kaipaisin. Kaikkee turhaa ne tunkee noihin, esim Canonin 5D mk2 tais olla print-nappi. Ursan hinta on yli 3 kertaa kovempi. Surkein juttu tossa pocketissa on croppi, eli saa olla melkoinen laajis, että pääsee edes järkkärin 24mm tasolle. Toi on vain älyttömän näppärän kokoinen ja saisin adapterilla kiinni tohon vielä vähän tarpeettomana lojuvan hullun laadukkaan Nikonin 14-24/2.8 lasin.

Thanks. Kuvanlaatu varmaan on riittävä, mutta Nikon on tehty stilleihin, ei niinkään videoon ja sen koko on kyllä melkoinen ja on hieman ärsyttävä käyttää treenin aikana.

Wut, koita nyt päättää. :D On follow focusta ja vaikka minkälaista rigiä ja näyttöä muttei siltikään noita ei kannata tuoda sinne koska liian isoja ja silti ostamassa bmpcc:tä jossa on käytännössä pakko käyttää ruutua ja rigiä ja patteriratkaisua, parempaa ääntä yms.

Jos haluaa helpon, simppelin, kevyen paketin (run&gun) jota ei tarvitse paljoa modailla niin kyllä suosittelen A7s(2)/Gh4/sony rx10ii/fz1000. a7s:n dynamiikka on yhtä hyvä kuin bmpcc:n ja uudemmassa mallissa vielä 5 axis stabiloija. Kamera ergonomiseen häkkiin, mikki päälle ja eikun kuvaamaan. A7s ja gh4:n hyvä puoli on siinä, että on log tyyppinen tallennusmahdollisuus, joten ns filmilookin jos semmoista haet on helpompi saada. Ja a7s:ssä on yhtä hyvä dynamiikka kun bmpcc. Toki gh4:sessa ja noissa superzoom kameroissa pikkuisen huonompi. Ja gh4:ssä/fz1000 on flipflop näyttö, joka on todella paljon helpottaa kuvaamista.

OU6Mafu.jpg

bLV4vHO.jpg

Olen tuommoista settiä ite käyttänyt vähän samanlaisessa käytössä. Tuohon vielä ajan kanssa teen enempi ergonomisen kahvan, mutta muuten ihan hyvä paketti. :)

Tuossa siis
Eos M, 18-55mm kitti linssi ( tarkka vaikka onkin kittiobikka), 8-48mm f1.0 ja zoom h1.) ja vielä magic lantern osana. Maksoi kaikkineen 400e. :D Ja teippiä on välissä varmistamassa, että saa äärettömän tarkennuksen. Toki shimmejä joskus väliin.

Mutta vielä kerran taidan sanoa, mutta vaikka kuinka nikonia haukut, että paska videokamera on niin kamera ei ole. Enemmänkin editointi ja kuvaus. Panosta/harjoittele oikeasti niihin enemmän niin hyvää tulee nykysillä tavaroillakin parempaa jälkeä.

Mike oletko jo katsonut Terminator Genisyksen, jos olet niin mitä mieltä olet siitä?
En ole katsonut vielä.

Ja noi pienet vähän snadimmat ratkaisut on saatava, mutta parempi dynamiikka mitä Nikonissa. Ja siis mulla on kaikki vermeet isompaan settiin lojunut turhana, enkä tosiaankaan niitä halua edelleenkään käyttää, kunkan sanoin että semmoisellakin on kuvattu. Zakutoo on kaikki, joten haluutko ostaa Oswaldoz.

Pelkkä shoulder rig maksoi jo tonnin, rahaa meni kaivoon kyllä kun ei juurikaan ole tullut käytettyä. Ja mä en ole mikään videokuvaaja, paskaa jälkeen teen laitteella kuin laitteella, mutta että joku alkaa neuvomaan kuvaustekniikassa kun ei tajua oikein minkälaista se on kuvata kun treenaa itse samalla. Priotiteetti siinä on treeni, sitten se koitetaan taltioida mahdollisimman tehokkaasti. Tehokkaammin sen saa pienemmillä laitteilla kuten iPhone, mutta mä tartten hieman polttoväliä kun pitää miettiä myös ettei kaikki näy kuvassa, vaan saan syväterävyydellä vähän rajattua jengiä pois. Dynamiikkaa taas tarttee aina, myös stilleissä.

BMPCC ei tartte kuin mikin kiinni ja akkuja laukkuun. Tämmöistä ratkaisua hakemassa. Pohjaan siihen saan sitten Really right stuffilta platen, jolla saan kiinni tohon jalustaan kun siihen se kiinni on pakko saada varmistusten ajaksi. En aio ostaa stillikameraa videokuvaamiseen, vaan isommalla ruudulla varustetun korkeamman dynamiikan videokameran. Mitä ääneen tulee, niin +20db Roden mikissä on pakollinen BMPCC:n kanssa, mutta siltikään en tiedä miltä se sitten salilla kuulostaa, ääni salilla on aina vähän perseestä.

Se on vähän penaalista, että Speed booster adapteri maksaa 549 euroa, mutta se taas lisää valovoimaa aukon verran ja pudottaa crop factoria 0.71.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom