Olen samaa mieltä tästä. Isommat yritykset kestää ja ne voi oikeasti tehdä työntekijälle melkein mitä vain. Rahaa se ehkä maksaa, siis ehkä jos työntekijällä on hyvä juristi (liiton juristit ei kovin usein sitä todellakaan ole, saati että ne mitään asiaa alkaisi ajamaan vapaaehtoisesti) niin se voi saada jotain irtisanomiskorvauksia. Mutta noin muuten kyllä työntekijää viedään kuin märkää rättiä isommassa firmassa.
Pieni firma voi mennä joka nurin tai ainakin ajautua isoihin vaikeuksiin jos vaikka viidestä työntekijästä yksi on tuollainen lusmu paska. Pienemmillä firmoilla pitäisi olla isommat vapaudet sopia paikallisesti ja ylipäätään olla helpotusta tietyissä asioissa. Mitkään esim. meidän isot pörssifirmat ei helpotusta tartte, ei silti vaikka omistan niiden osakkeita pienen määrän eli prommillen tuhannesosan hyötysin siitä.
Pitäisikö työntekijänkin miettiä, miksi viedään kuin märkää rättiä, jos näin käy? Yritykset eivät palkkaa väkeä huvikseen, vaan siksi, että yritys pystyy myymään palkkaamansa työntekijän työpanoksen asiakkaalle suuremmalla hinnalla (+verot), mitä joutuu maksamaan työntekijän työpanoksesta palkkaa (+verot ja sivukulut). Sellaisia menestyviä yrityksiä tuskin löytyy, jotka kohtelevat kuin märkää rättiä sellaista työntekijää, joka tuo yritykselle rahaa. Jos työntekijä ei tuo yritykselle rahaa, niin jossain on ongelma. Se ei välttämättä johdu työntekijästä, vaan voi olla kiinni vaikkapa suhdanteista tai huonosti toimivasta yrityksestä. Joka tapauksessa tilanne on tällöin kestämätön.
Mielenkiintoinen vain tuo asenne, että työntekijöitä kohdellaan kuin märkää rättiä. Toki otanta on pieni, mutta olen itse ollut töissä yli kymmenessä yrityksessä, pienissä ja suurissa. Näissä kaikissa työntekijöitä on kohdeltu hyvin, enkä muista yhdenkään työkaverini sanoneen, että työnantaja olisi kohdellut heitä huonosti. Yleensä ne, jotka ovat valittaneet, ovat valittaneet muista aiheista ja valittajia on yleensä yhdistänyt se, että nämä tekevät töitä n. 50 % siitä, mitä muut ja ovat saikulla n. 3-kertaisen määrän. Yleensä saikkua on edeltänyt huono päivä töissä. Korostan vielä, että otanta on tosiaan melko pieni, mutta tulipahan vaan mieleen tekstiä lukiessani.