Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.
Erikoinen olettamus että nykyinen eläkejärjestelmämme olisi voimissaan siinä vaiheessa kun about 30v kaverit jää eläkkeelle. Että siihen nähden mikä tahansa itse sijoittaminen on kannattavampaa ja riskittömämpää.
Jos puhutaan eläketurvan korvaavasta sijoituistoiminnasta ja todennäköisestä tuloksesta niin en olettanut sun kovin riskipitoisista sijoituksista puhuvan.
Jos puhutaan osakkeista niin yleensä ei tarvitse erikseen mainita, että kyseessä ei ole riskittömät sijoitukset.
Jos nyt halutaan riskistä vielä vääntää niin kummassa on enemmän riskiä: osakkeisiin sijoittamisessa 10v ajan itse vai 40v ajan valtion pohjattomaan kirstuun rahan kaatamisessa ilman mitään takeita siitä, että penniäkään on jäljellä, kun pääset eläkeikään?
Olisiko lisää itsestäänselvyyksiä lauottavaksi? Puhutaanko sitten varmasta tai todennäköisestä tuotosta kuten tuossa itse asian muotoilit.
Muotoillaan sitten asia uudestaan =) Eli jos väität että osakesijoittamisen todennäköinen tuotto on 10 %/vuosi kymmenen, niin suosittelisin pientä heräämistä todellisuuteen.
Erikoinen olettamus että nykyinen eläkejärjestelmämme olisi voimissaan siinä vaiheessa kun about 30v kaverit jää eläkkeelle. Että siihen nähden mikä tahansa itse sijoittaminen on kannattavampaa ja riskittömämpää.
Joo saa mun puolesta autoveroa laskea mutta kansantaloudellisesti esimerkiksi alvin kunnollisella laskulla olisi isompi merkitys.
Uskottavuutta laskemis hankkeeseen toisi myös se että kerrottaisiin kuinka veronlaskun aiheuttama monttu tasapainoitetaan, esim lopettamalla jonku älyttömyyden rahoitus. Muuten pian vain todetaankin ettei sittenkään ollut varaa...
No eipä liene yllävää, että tuotoltaan 20 kertaisen veron vaikutukset ovat suurempia. Se on silti huono peruste vähätellä autoveron suuria ongelmia. Miksi yleensä tuhlataan kohtuuttoman paljon resursseja autoveroon, joka on merkitykseltään vähäinen? Miksi tuollaisen pikkuveron keräämisestä ei voida tehdä yksinkertaista?
Et sinä nyt ainakaan eläke-eurojasi voi sijoittaa, vaan nyt voit sijoittaa paljon suuremmalla riskillä.
Jos ihan todellisuudessa tilanne olisi, että sinulla ei olisi mitään muita tuloja eläkeiässä kuin sijoitustesi tuotto, millaisella riskillä ja tuotto-odotuksella mahdettaisiin mennä ?
Osakkeissa mentäisiin silti ja korkoihin laitettaisiin jonkin verran kun eläkeikä lähestyy. Jos maailmantaloudessa olisi jokin 40v negatiivisen nimellistuoton jakso niin Suomen valtio ja eläkejärjestelmä ei mitenkään kestäisi sitä. Siten on turha spekuloida tilannetta, että osakesijoitukset on nollilla, mutta valtiolta saisi jotain silti.
Noinhan se on normiroinan kanssa jo ollut miesmuistin ajan. Kun tilaat Suomeen jotain normiroinaa netistä, niin maksat Suomen ALV:n, jos myyjällä on vähänkään enemmän kauppaa Suomeen.
Olisiko lisää itsestäänselvyyksiä lauottavaksi? Puhutaanko sitten varmasta tai todennäköisestä tuotosta kuten tuossa itse asian muotoilit.
Muotoillaan sitten asia uudestaan =) Eli jos väität että osakesijoittamisen todennäköinen tuotto on 10 %/vuosi kymmenen, niin suosittelisin pientä heräämistä todellisuuteen.
Osakkeissa mentäisiin silti ja korkoihin laitettaisiin jonkin verran kun eläkeikä lähestyy. Jos maailmantaloudessa olisi jokin 40v negatiivisen nimellistuoton jakso niin Suomen valtio ja eläkejärjestelmä ei mitenkään kestäisi sitä. Siten on turha spekuloida tilannetta, että osakesijoitukset on nollilla, mutta valtiolta saisi jotain silti.
Mutta jos negatiivinen vaihe olisikin pahimmillaan kun täytät 67 ja jäät eläkkeelle ja nousu alkaisi vasta kun täytät 72.
Tuona 5 vuoden aikana kaikki tuotot ja osa pääomaa olisi kadonnut, millä silloin eläisit ?
Jos nyt halutaan riskistä vielä vääntää niin kummassa on enemmän riskiä: osakkeisiin sijoittamisessa 10v ajan itse vai 40v ajan valtion pohjattomaan kirstuun rahan kaatamisessa ilman mitään takeita siitä, että penniäkään on jäljellä, kun pääset eläkeikään?
Nyt puhutaan taas ihan eri asiasta kuin 10% vuosituotoista. En kyllä usko valtion tai muun keskusvallan katoavan mihinkään elinaikanani, joten jonkinlainen perusturva lienee silloinkin vaikka oma sijoitukset menisivätkin päin helvettiä. Paremman tuoton voisi saada itse sijoittamalla olettaen että osakkeita ei tarvitse myydä mahdollisessa kuopassa.
Jos puhutaan eläketurvan korvaavasta sijoituistoiminnasta ja todennäköisestä tuloksesta niin en olettanut sun kovin riskipitoisista sijoituksista puhuvan.
Aika typerä sijoittaja joka ei sijoita riskisesti kun on nuori ja vähennä riskiä iän karttuessa..
Riskittömille sijoituksille kun maksetaan 0-alkuisia prosentteja..
Omaa eläketurvaa kannattaa nuorena sijoittaa vaikka pienellä velkavivulla ja sitten vaikka 50 kolkutellessa mittariin laskea osakepainoa. Ethän sä muuten mitään säästöjä saa jos niille ei riskiä ota..
Sijoita nyt vaikka 30 vuotta 100 e kk, saat 1200 e vuosi ja 36 000 e eläkevuosiin.. Ja inflaatio tuosta pois.
Näin meillä Suomessa sijoitetaan
E: jos on sijoittanut vaikka 37 vuotta voi varmaan vaikka johdannaisilla suojata omaa salkkua kriittisinä eläköitymisaikoina. Jos nyt unohdetaan että salkun kasaamisen idea on alkaa tuottamaan kassavirtaa jotka kattaa elinkustannukset.. Ei sillä suhdanteella silloin niin väliä ole jos saa pääomatuloa
Aika typerä sijoittaja joka ei sijoita riskisesti kun on nuori ja vähennä riskiä iän karttuessa..
Riskittömille sijoituksille kun maksetaan 0-alkuisia prosentteja..
Omaa eläketurvaa kannattaa nuorena sijoittaa vaikka pienellä velkavivulla ja sitten vaikka 50 kolkutellessa mittariin laskea osakepainoa. Ethän sä muuten mitään säästöjä saa jos niille ei riskiä ota..
Sijoita nyt vaikka 30 vuotta 100 e kk, saat 1200 e vuosi ja 36 000 e eläkevuosiin.. Ja inflaatio tuosta pois.
Millaiset ovat omat sijoitustuottosi ja miltä ajalta ja millaisella vivulla toimit esim. 2007 ?
- - - Updated - - -
Velkavivulla sijoittamalla saa kyllä aloittelija kätevästi näppinsä poltettua ja menetettyään uskonsa koko sijoitustoimintaan. Veikkaan tai siis tiedän, että esim. Talvivaaran kohdalla riskit realisoitui aika monella.
Mutta jos negatiivinen vaihe olisikin pahimmillaan kun täytät 67 ja jäät eläkkeelle ja nousu alkaisi vasta kun täytät 72.
Tuona 5 vuoden aikana kaikki tuotot ja osa pääomaa olisi kadonnut, millä silloin eläisit ?
Otappa laskin käteen ja laske siihen 40v säästäminen joka kuukausi vaikkapa 500e/kk jollain 6% reaalituotolla. Sitten katsot mitä tapahtuu jos siitä leikkaa 50% pois. Sen jälkeen vertaat tilannetta siihen, että olet säästänyt tilille 500e/kk 0% reaalituotolla. Kummassa tapauksessa sulla on enemmän ja miten ajattelit elää siinä huonomman tilanteen skenaariossa?
Otappa laskin käteen ja laske siihen jollain 40v säästäminen joka kuukausi vaikkapa 500e/kk jollain 6% reaalituotolla. Sitten katsot mitä tapahtuu jos siitä leikkaa 50% pois. Sen jälkeen vertaat tilannetta siihen, että olet säästänyt tilille 500e/kk 0% reaalituotolla. Kummassa tapauksessa sulla on enemmän ja miten ajattelit elää siinä huonomman tilanteen skenaariossa?
En ymmärrä jälkimmäistä vaihtoehtoa, käsittääkseni kyse oli nyt itse sijoittaminen vs. valtiollinen eläkejärjestelmä. Mikäli saisin nykyisestä eläkejärjetelmästä eläkkeeni, saisin joka tapauksessa saman eläkkeen, mitä se nyt silloin tuleekaan olemaan.
- - - Updated - - -
Ja sivuhuomiona, minä säästään vajaan 1000€ kuukaudessa tällä hetkellä joka tapauksessa.
Tästä n. puolet ETF:iin ja loput suoriin osakesijoituksiin ja warreihin peli- tai sijoitusmielessä ja osa pysyy käteisenä.
Tätä ns. ylimääräistä rahaa on melko helppo sijoittaa välillä suuremmallakin riskillä, mutta jos kyseessä olisi tulevaisuuteni ainoa tulonlähde (eläkevarat), olisi riski ja täten tuototkin hyvin matalat keskimääräisesti.
En ymmärrä jälkimmäistä vaihtoehtoa, käsittääkseni kyse oli nyt itse sijoittaminen vs. valtiollinen eläkejärjestelmä. Mikäli saisin nykyisestä eläkejärjetelmästä eläkkeeni, saisin joka tapauksessa saman eläkkeen, mitä se nyt silloin tuleekaan olemaan.
Valtion eläkejärjestelmä ei ole viime vuosina päässyt inflaation jälkeen positiiviseen tulokseen, vaikka sijoittaminen on ollut melko helppoa viimeaikoina nouseviin kursseihin. Tämä tuskin tulee muuttumaan nykyisessä poliittisessa ympäristössä. Eli suomeksi sanottuna 40v aikajänteellä todennäköisesti ei ole mitenkään mahdollista päästä itse niin huonoon tulokseen kuin mihin valtio pääsee. Eli "millä sitten elät" -skenaariossa pitää ensin selvittää, että mistä se valtion eläke tulisi tällaisessa tilanteessa?
Paras sijoitusvinkki on että jos ei sijoittamisesta mitään tiedä kannattaa varmaan ostaa säästöön jäävällä rahalla kaljaa.
Eipähän häviä.
Itse en omista yhtään osaketta suoraan enkä ole aikeissa osakkeita ostaa, mulle riittää ja on aina riittänyt indeksirahastot. En luota olevani mikään guru joka aina löytää ne kunnon raketit. Tosin kieltämättä harmittaa etten kesällä ostanut tekmiraa, luin aika paljon siitä silloin muutamasta twitterblogista..
Mä tiedän tietäväni tarpeeksi vähän mistään asiasta enkä edes leiki olevani karmea osakeguru ja sitä myöten esim ostanut eurollakaan talvivaaraa. Ei mua myöskään nappaa analysoida mitään osaketta koska mulle riittää ihan indeksituotto. Tuskinpa sitä pystyisin peittoamaan
Valtion eläkejärjestelmä ei ole viime vuosina päässyt inflaation jälkeen positiiviseen tulokseen, vaikka sijoittaminen on ollut melko helppoa viimeaikoina nouseviin kursseihin. Tämä tuskin tulee muuttumaan nykyisessä poliittisessa ympäristössä. Eli suomeksi sanottuna 40v aikajänteellä todennäköisesti ei ole mitenkään mahdollista päästä itse niin huonoon tulokseen kuin mihin valtio pääsee. Eli "millä sitten elät" -skenaariossa pitää ensin selvittää, että mistä se valtion eläke tulisi tällaisessa tilanteessa?
Paras sijoitusvinkki on että jos ei sijoittamisesta mitään tiedä kannattaa varmaan ostaa säästöön jäävällä rahalla kaljaa.
Eipähän häviä.
Itse en omista yhtään osaketta suoraan enkä ole aikeissa osakkeita ostaa, mulle riittää ja on aina riittänyt indeksirahastot. En luota olevani mikään guru joka aina löytää ne kunnon raketit. Tosin kieltämättä harmittaa etten kesällä ostanut tekmiraa, luin aika paljon siitä silloin muutamasta twitterblogista..
Mä tiedän tietäväni tarpeeksi vähän mistään asiasta enkä edes leiki olevani karmea osakeguru ja sitä myöten esim ostanut eurollakaan talvivaaraa. Ei mua myöskään nappaa analysoida mitään osaketta koska mulle riittää ihan indeksituotto. Tuskinpa sitä pystyisin peittoamaan