Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Miten maamme talous saadaan kuriin?

Meta description: Ketju Suomen talouden tasapainottamisesta: menoleikkaukset, verotus, velka, rakenneuudistukset, poliittiset linjat ja omat ratkaisuideat.

Nostan hattua sille työnantajan edustajalle, joka yrittää saada päätoimisen luottamusmiehen irtisanottua työvelvoitteiden hoitamatta jättämisestä, koska ei ole ylläpitänyt työrauhaa.

Kyllä siinä verta kerjää nenästään.

Viestintäviraston istumätyöntekijöille tarjotaan siis kilpailutettua hierontapalvelua viestintäviraston omissa tiloissa. En näe kovin räikeänä julkisten varojen väärinkäyttönä. Varmasti parantaa työhyvinvointia siinä missä vaikka uudet toimistotuolit. Aloitettaisiin säästäminen vaikka turhien tehtävien karsimisella. Koskee niin viestintä- kuin lukuisia muitakin virastoja, kuntia jne.

Viestintäviraston istumätyöntekijöille tarjotaan siis kilpailutettua hierontapalvelua viestintäviraston omissa tiloissa. En näe kovin räikeänä julkisten varojen väärinkäyttönä. Varmasti parantaa työhyvinvointia siinä missä vaikka uudet toimistotuolit. Aloitettaisiin säästäminen vaikka turhien tehtävien karsimisella. Koskee niin viestintä- kuin lukuisia muitakin virastoja, kuntia jne.

Onko sinulla tästä tietoa enemmänkin vai mitä tarkoitat ?
Kilpailutuksesta saa kyllä sen kuvan, että tässä investoidaan 100 0000- 140 000 € työntekijöiden hierontaan. Se, tuleeko tuo palkan lisänä ja onko verottaja tästä tietoinen ei käy tästä ilmi. Joka tapauksessa omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen on mielestäni työntekijän, ei -antajan velvollisuus.

Kyllä perjantaipullo, ja thaihieronta-torstaikin parantaisivat työhyvinvointia.

- - - Updated - - -

Ja tarjouksia saatu 1 kpl. Jokin tässä(kin) haisee.

Onko sinulla tästä tietoa enemmänkin vai mitä tarkoitat ?
Kilpailutuksesta saa kyllä sen kuvan, että tässä investoidaan 100 0000- 140 000 € työntekijöiden hierontaan. Se, tuleeko tuo palkan lisänä ja onko verottaja tästä tietoinen ei käy tästä ilmi. Joka tapauksessa omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen on mielestäni työntekijän, ei -antajan velvollisuus.

- - - Updated - - -

Ja tarjouksia saatu 1 kpl. Jokin tässä(kin) haisee.
Haistoin lööpin tuosta linkityksestä ja kirjasin ylös ensimmäiset mietteeni, jotka olivat, että ompa paha. Ymmärrän kyseenalaistuksen eikä minulla ole muuta tarkempaa tietoa tai annettavaa asian suhteen. Mun mielestä kuulostaa vaan ihan positiiviselta jos työpaikka tarjoaisi istumatyöntekijöille hierontapalvelua. Parhaimmillaanhan tuollaisessa säästää, jos sillä ehkäistään siten niskakivuista tai muista ns. ammattisairauksista johtuvia poissaoloja tai työterveyshuollon käyntejä.

Ai miten niin julkisella sektorilla olisi löysää rahaa, eikä säästökohteita oikein löydy. Kauppalehden foorumilta poimittu linkki Hilmaan:

HILMA: Viestintäviraston hierontapalvelut (Viestintävirasto)
Kilpailutus pitää tehdä siitäkin, mille tarjoajalle annetaan mahdollisuus tarjota palveluja viraston tiloissa, esim. ruokapalveluita. Veikkaisin että kyse voisi olla siitä, että kilpailutettiin mahdollisuus tarjota työntekijöille hierontapalveluita työpaikalla. Yhden vastaavan tapauksen tiedänkin, jossa virasto kilpailutti hierontapalvelut työpaikalla siten, että työntekijät maksavat niistä itse. Mikäli näin ei tehtäisi, kilpailevat yritykset tekevät valituksen siitä ettei heidän anneta tarjota palveluita viraston tiloissa. Jos itse asia kiinnostaa eikä kohkaaminen, niin nuo paperithan saa itselleen kirjaamosta pyytämällä.

Esimerkiksi tässä on sellainen kilpailutus, kilpailutetaan henkilöstöravintolan pito, vaikka ruoka ei ole ilmaista työntekijöille ja ravintolassa saa ruokailla kuka tahansa ulkopuolinenkin:
HILMA: Kirkkonummen kunnantalon ravintolapalvelut (Kirkkonummen kunta)

Haistoin lööpin tuosta linkityksestä ja kirjasin ylös ensimmäiset mietteeni, jotka olivat, että ompa paha. Ymmärrän kyseenalaistuksen eikä minulla ole muuta tarkempaa tietoa tai annettavaa asian suhteen. Mun mielestä kuulostaa vaan ihan positiiviselta jos työpaikka tarjoaisi istumatyöntekijöille hierontapalvelua. Parhaimmillaanhan tuollaisessa säästää, jos sillä ehkäistään siten niskakivuista tai muista ns. ammattisairauksista johtuvia poissaoloja tai työterveyshuollon käyntejä.

Varmasti näin ja vastaavasti myös työnantajan maksama hammashuolto, terveysruokatuki ja viikon välein tehtävät terveystarkastukset parantaisivat työtehoa, mutta niiden järjestäminen ei mielestäni kuulu työnantajan tehtäviin. Itse teen istumatyötä, enkä työni vuoksi ole joutunut käymään hierojalla koskaan. Harrastusten vuoksi olen kyllä murjottavana ja rusauteltavana käynyt, eikä mieleenikään olisi tullut, että työnantaja olisi noita kustantanut. En ala tästä vänkäämään, mutta tässä on mielestäni juurikin se suurin ongelma. Valtiolla ei ole varaa ylläpitää tällaista "hyvinvointiyhteiskuntaa", jossa hieronnatkin maksetaan verovaroin, mutta sitä ei vaan ymmärretä.

- - - Updated - - -

Kilpailutus pitää tehdä siitäkin, mille tarjoajalle annetaan mahdollisuus tarjota palveluja viraston tiloissa, esim. ruokapalveluita. Veikkaisin että kyse voisi olla siitä, että kilpailutettiin mahdollisuus tarjota työntekijöille hierontapalveluita työpaikalla. Yhden vastaavan tapauksen tiedänkin, jossa virasto kilpailutti hierontapalvelut työpaikalla siten, että työntekijät maksavat niistä itse. Mikäli näin ei tehtäisi, kilpailevat yritykset tekevät valituksen siitä ettei heidän anneta tarjota palveluita viraston tiloissa. Jos itse asia kiinnostaa eikä kohkaaminen, niin nuo paperithan saa itselleen kirjaamosta pyytämällä.

Esimerkiksi tässä on sellainen kilpailutus, kilpailutetaan henkilöstöravintolan pito, vaikka ruoka ei ole ilmaista työntekijöille ja ravintolassa saa ruokailla kuka tahansa ulkopuolinenkin:
HILMA: Kirkkonummen kunnantalon ravintolapalvelut (Kirkkonummen kunta)

Mielestäni hinta-haarukan olemassaolo ja hankinnan kuvaus antaa kyllä ymmärtää, että kyseessä on ostopalvelu:
"Hankinnan kohteena on hierontapalvelun järjestäminen Viestintäviraston henkilöstölle, jonka määrä oli helmikuussa 2014 noin 230 henkilöä."

Jos pilkkua viilataan, ei tuo linkittämäsi kylläkään vastaa antamaasi esimerkkiä, kun luetaan hankinnan kuvaus:

"Hankinnan varsinaisena kohteena ovat kunnan tilaamat ravintolapalvelut kunnantalossa pidettäviin kokouksiin ym. tilaisuuksiin. Kunnantalossa pidetään myös muita kuin kunnan järjestämiä tilaisuuksia, joihin halutaan tilata tarjoiluja. Palveluntuottaja on velvollinen hoitamaan edellä mainitut tarjoilut, jos niitä halutaan kokouksiin ja tilaisuuksiin tilata.

Kunnantalon ravintolan toivotaan toimivan myös lounasravintolana, jossa kunnan työntekijät voivat halutessaan ruokailla. Kunnantalon ravintolan on tarkoitus olla avoin kaikille – se ei ole tarkoitettu vain kunnantalon työntekijöille.
Hankinnan kohde sekä palvelua koskevat vaatimukset ja ehdot on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä ja sen liitteenä 1 olevassa sopimusluonnoksessa."

Joo ympäristöasiat on tärkeitä. En vaan ymmärrä miksi viisi- ja puolimiljoonaisen kansan maassa, jossa etäisyydet ovat pitkiä, pitää olla taas joku universumin edelläkävijä tässä asiassa, kun meidän saasteet on yks täinpaska kokonaiskuvassa. Alle promille maapallon väkiluvusta asuu täällä! Kiva pakata itsensä päivittäin marttyyrinä kahdeksi tunniksi bussiin, että saan tehtyä kahdeksan tuntisen työpäiväni, jotta kantaisin tarpeeksi veroja. Ei mun tartte mitään ehtiä harrastamaan ja missään käymään. Työni ja verojen maksu olkoon iloni ja elämäni! Se on elämäntehtävä, että saa kolmion maksettua eläkeikään mennessä ja sit muksuni voikin maksaa siitä perintöveron yhteiskunnalle, jonka päättäjät pyrkivät hankaloittamaan elämisen arvoista elämää parhaansa mukaan.

Mitä vittua! Mulla on jo suhteellisen pienipäästöinen auto ja sitä käyttäessä säästän päivittäin työ- ja harrastusajoissa aikaani 2h. Miksei täällä vittu mikään riitä!

Yksi valtion ICT-projektien ongelma on se, että jotkin niistä vaativat toteutuakseen lainsäädäntöä ja se on poliittinen pelikenttä. Poliitikoissa (kansanedustajat ja ministerit) on suuri vaihtuvuus ja kova tarve saada jotain päätöksiä (lakeja) säädettyä (että vaikuttaisi aktiiviselta toimijalta ja tulisi valituksi seuraavalle kaudelle). Olen juuri näin kyyninen ammattipoliitikoiden suhteen. Heidän murheensa on pitkälti sama kuin nykyään lähes jokaisella pörssiyrityksen työntekijällä eli turvata oma työpaikkansa seuraavallakin "kvartaalilla". Monesti päättäjiltä puuttuu todellinen tietotaito taustalta. Toteuttava osuus taas koostuu virkamiehistä, joiden kohdalla vaihtuvuus ei ole niin suurta, mutta sitäkin suurempaa on turtumus siihen kuinka taas huonosti perusteltu uudistus murjotaan läpi ja sitä sitten lähdetään toteuttamaan suurella innolla tietäen, että 4 vuoden päästä on uusi muutos tulossa, että joku päättäjistä vaikuttaisi tehokkaalta.

Kunnantalon ravintolan toivotaan toimivan myös lounasravintolana, jossa kunnan työntekijät voivat halutessaan ruokailla. Kunnantalon ravintolan on tarkoitus olla avoin kaikille – se ei ole tarkoitettu vain kunnantalon työntekijöille.
Hankinnan kohde sekä palvelua koskevat vaatimukset ja ehdot on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä ja sen liitteenä 1 olevassa sopimusluonnoksessa."
Vilpittömästikö uskot, että tarkoituksena ei ole, että kunnantalon ruokalassa (jonka nimi näyttäisi tällä hetkellä olevan Lounasravintola Taikahetki) voi ruokailla, vaan ainoastaan järjestetään kaffet kunnantalon kokouksiin? :) Jos pilkkua kiinnostaa viilata, tilaa ne paperit tuostakin. :) Totta kai kunnan kannalta varsinaisena kohteena on hankinnat, joista kunta itse maksaa.

Vaikka tuosta kioskista ei keiteltäisi yhtä ainoaa pannullista kahvia kunnanjohtajan kokoushuoneeseen, pelkkä ruokailun järkkääminen henkilöstöllekin pitää kilpailuttaa jos hankinnan arvo ylittää kynnysrajat, vaikka se hankinnan arvo koostuisikin asiakkailta saatavista maksuista. Lisätietoja, kun selkeästi kiinnostaa:

Mikä on palveluja koskeva käyttöoikeussopimus eli palvelukonsessio*-*Hankinnat.fi

"Esimerkkejä
Palvelukonsessio voi liittyä esimerkiksi viranomaisen omistuksessa olevan kiinteistön ravintolatilan vuokraukseen, oikeuteen jakaa ilmaisjakelulehteä julkisen liikenteen kulkuneuvoissa/tiloissa, nuohouspalveluihin ym. vastaavanlaiseen toimintaan, jossa viranomainen luovuttaa ulkopuoliselle taholle yksinoikeuden suorittaa jotakin palvelua ja josta tämä taho saa hyötyä itselleen esimerkiksi asiakkailta perittävien maksujen muodossa."

"Palveluja koskevat käyttöoikeussopimukset on kilpailutettava kansallisen hankintalainsäädännön mukaisesti ja niiden kilpailuttamisessa on sovellettava samoja säätöjä kuin EU-kynnysarvot alittavissa hankinnoissa."

Kerrotko vielä tyhmemmällesi miksi Hilma-ilmoituksen täyttäminen tai hankinnan arvon ilmoittaminen viittaavat siihen, että maksaja on kokonaisuudessaan kunta tai virasto, eikä kyseessä voi olla asiakkaiden maksuista koostuvasta vastikkeesta palvelulle?

Vilpittömästikö uskot, että tarkoituksena ei ole, että kunnantalon ruokalassa (jonka nimi näyttäisi tällä hetkellä olevan Lounasravintola Taikahetki) voi ruokailla, vaan ainoastaan järjestetään kaffet kunnantalon kokouksiin? :) Jos pilkkua kiinnostaa viilata, tilaa ne paperit tuostakin. :) Totta kai kunnan kannalta varsinaisena kohteena on hankinnat, joista kunta itse maksaa.

Ei tässä ole kyse siitä, mitä minä uskon, vaan siitä, mihin tuossa tarjousta pyydetän. Mainitsin vain, ettei tuo ole esimerkkisi mukainen tarjouspyyntö. Olen tietoinen, että tällaisia on olemassa ja tiedän myös yhden julkisen organisaation kahvilan/ruokalan lopettaneen ruoan ja kahvin tarjoilu siirtyen tarjoamaan ainoastaan catering-palveluja tilaajalle, joten kyllä tällainenkin on mahdollista.

Kerrotko vielä tyhmemmällesi miksi Hilma-ilmoituksen täyttäminen tai hankinnan arvon ilmoittaminen viittaavat siihen, että maksaja on kokonaisuudessaan kunta tai virasto, eikä kyseessä voi olla asiakkaiden maksuista koostuvasta vastikkeesta palvelulle?

Oman käsitykseni mukaan tarjouspyynnön hinta-arvion on pidettävä myös todellisuudessa ja tämä tarkoittaa sitä, että tulovirran hierontapavelun järjestäjälle tulisi olla "varma". Tällaista ei varmastikaan voida luvata, mikäli itse virasto ei osallistu kustannuksiin.

Ei tässä ole kyse siitä, mitä minä uskon, vaan siitä, mihin tuossa tarjousta pyydetän. Mainitsin vain, ettei tuo ole esimerkkisi mukainen tarjouspyyntö. Olen tietoinen, että tällaisia on olemassa ja tiedän myös yhden julkisen organisaation kahvilan/ruokalan lopettaneen ruoan ja kahvin tarjoilu siirtyen tarjoamaan ainoastaan catering-palveluja tilaajalle, joten kyllä tällainenkin on mahdollista..
Tarjouspyyntöä näkemättä en ole varma mitä palvelukuvaus sisältää. Mutta hyvä että sinä olet. :) Hankintailmoituksessa ilmoitettu hankinnan tarkoitus on sitova, siinä missä hankinnan kuvauskin.

Oman käsitykseni mukaan tarjouspyynnön hinta-arvion on pidettävä myös todellisuudessa ja tämä tarkoittaa sitä, että tulovirran hierontapavelun järjestäjälle tulisi olla "varma". Tällaista ei varmastikaan voida luvata, mikäli itse virasto ei osallistu kustannuksiin.
Käsityksesi on virheellinen. Hankinnan tulkitseminen käyttöoikeussopimukseksi nimenomaan edellyttää, että tarjoaja kantaa yritysriskin, eli toisin sanoen ottaa takkiin, mikäli käyttäjiä ei ilmaannukkaan siinä määrin kun hankinnan arvoksi on etukäteen arvioitu. Tästä on unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä.

Käsityksesi on virheellinen. Hankinnan tulkitseminen käyttöoikeussopimukseksi nimenomaan edellyttää, että tarjoaja kantaa yritysriskin, eli toisin sanoen ottaa takkiin, mikäli käyttäjiä ei ilmaannukkaan siinä määrin kun hankinnan arvoksi on etukäteen arvioitu. Tästä on unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä.

Ymmärrän toki sen, että mainitsemassai järjestelyssä yrittäjän kuuluu kantaa riski, mutta juuri tuon euromäärän tarkkuuden vuoksi olen edelleen sillä kannalla, että kyseessä on ostopalvelu. Toki on mahdollista, että ei ole, kuten asian esitit. Muistaakseni jossain kohtaa kansallista lainsäädäntöä on maininta tuosta, että hinta-arvion on pidettävä, mutta voin myös olla väärässä. Jos hinta-arvion ei ole pidettävä, miksi kukaan arvioisi maksut yli hankintarajan ? Tällöin välttyisi kätevästi hankinta-ilmoitus -menettelyltä ja saisi vapaammin valita toimittajankin ?

Nostan hattua sille työnantajan edustajalle, joka yrittää saada päätoimisen luottamusmiehen irtisanottua työvelvoitteiden hoitamatta jättämisestä, koska ei ole ylläpitänyt työrauhaa.

Joo, eikö tuo ainakin teoriassa ole mahdollista? Tarkoitan siis, että luottamusmies on käynnistänyt laittoman lakon, minkä TES kieltää.

Ymmärrän toki sen, että mainitsemassai järjestelyssä yrittäjän kuuluu kantaa riski, mutta juuri tuon euromäärän tarkkuuden vuoksi olen edelleen sillä kannalla, että kyseessä on ostopalvelu. Toki on mahdollista, että ei ole, kuten asian esitit. Muistaakseni jossain kohtaa kansallista lainsäädäntöä on maininta tuosta, että hinta-arvion on pidettävä, mutta voin myös olla väärässä. Jos hinta-arvion ei ole pidettävä, miksi kukaan arvioisi maksut yli hankintarajan ? Tällöin välttyisi kätevästi hankinta-ilmoitus -menettelyltä ja saisi vapaammin valita toimittajankin ?
Ai miksi kukaan ei virkavastuulla valehtele hankintailmoituksessa? :D Hehee. Siksi ettei halua poliisilaitokselle kuulusteluun virkarikoksesta. Hinta-arvio on annettava virkavastuulla parhaana asiantuntija-arvauksena siitä, mitä lysti kustantaa. Jos heittää perkuleesti, joutuu joko a) kilpailuttamaan uudestaan b) selittelemään hankintapäätöksessä, että mikä mahtoi olla se ylläritekijä joka arvion heitti niin, ettei saatu yhtään tarpeeksi halpaa tarjousta. Silloin tietysti hankinnan voi perustellusti keskeyttää.

Viitataanko tuolla euromäärän tarkkuudella tuohon arvioituun hintahaarukkaan 100 000 - 140 000 euroa? Ei tuo nyt ehkä ihan tarkin näkemäni euromäärä ole.

Ai miksi kukaan ei virkavastuulla valehtele hankintailmoituksessa? :D Hehee. Siksi ettei halua poliisilaitokselle kuulusteluun virkarikoksesta. Hinta-arvio on annettava virkavastuulla parhaana asiantuntija-arvauksena siitä, mitä lysti kustantaa. Jos heittää perkuleesti, joutuu joko a) kilpailuttamaan uudestaan b) selittelemään hankintapäätöksessä, että mikä mahtoi olla se ylläritekijä joka arvion heitti niin, ettei saatu yhtään tarpeeksi halpaa tarjousta. Silloin tietysti hankinnan voi perustellusti keskeyttää.

Viitataanko tuolla euromäärän tarkkuudella tuohon arvioituun hintahaarukkaan 100 000 - 140 000 euroa? Ei tuo nyt ehkä ihan tarkin näkemäni euromäärä ole.

Jos tuo nyt olisi niin kuin esität ja hierojalla kävisi kahden vuoden sopimusaikana vain muutama asiakas/kk ja tulot olisivat jokusen kymmenen tuhatta, olisiko tässä syyllistytty mielestäsi virkavirheesen? Logiikaan mukaan kyllä.

Juuri tuon vuoksi epäilen kyseessä olevan ostopalvelu, koska ei tuollaista summaa voi arvioida, jos maksu perustuu puhtaaseen arvaukseen maksavista asiakkaista.

Hyvä kirjoitus taas Hannulta. Olen tainnut samansuuntaisia paasata täällä itsekin, mutten ole osannut tuoda pointtia esille näin hyvin.

Hyvä kirjoitus taas Hannulta. Olen tainnut samansuuntaisia paasata täällä itsekin, mutten ole osannut tuoda pointtia esille näin hyvin.

Kovasti kuulosti yli 2 vuosisataa jatkuneelta virreltä siitä, kuinka automatisointi vie työpaikat ja tuhoaa maailman. Tätä on hyvin vaikea uskoa, kun ihmisten elintaso on samaan aikaan kasvanut lähes pystysuoraan automatisointia edeltäneeseen aikaan nähden. Myös kaikkein köyhimpien kohdalla.

Käytännössä luoton irtosanominen on hankalaa ja kallista, vaikka olisi täysin selvää näyttöä velvollisuuksien rikkomisesta. Luottojen koskemattomuus on jotenkin pyhä asia rippumatta siitä, kuinka huonosti kyseinen luotto on työtään hoitanut.

Vahva veikkaukseni on, että irtisanottu on.

Metalliliitto ry, Teknologiateollisuus ry ja työtuomioistuin ovat toistuvasti todenneet työnantajan menettelyn työehtosopimuksen mukaiseksi.
Pääluottamusmiehen työsuhde päättyy

Toki varma en ole, koska asiaa ei ole julkisuuteen tiedotettu. Mutta vahva veikkaus on, ettei liitto olisi jättänyt asiaa viemättä oikeuteen, jollei olisi tappio ollut varma.

Kovasti kuulosti yli 2 vuosisataa jatkuneelta virreltä siitä, kuinka automatisointi vie työpaikat ja tuhoaa maailman. Tätä on hyvin vaikea uskoa, kun ihmisten elintaso on samaan aikaan kasvanut lähes pystysuoraan automatisointia edeltäneeseen aikaan nähden. Myös kaikkein köyhimpien kohdalla.
2 vuosisataa vastavirsi on kuulunut siten, että automatisoiduista töistä vapaudutaan fiksumpiin hommiin. Tämä oli ihan tottakin pitkän aikaa, mutta tämän trendin käänsi Internetin mahdollistama verkostotalous.

Back
Ylös Bottom