Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Kai se riippuu mitä sillä treenaamisella hakee. Nykyisin on kyllä tullut nähtyä näitä hipsutteluliikkeitä tekevän sellaisten, joista ei näkyisi lyhtypylvään takaa kuin korvat.

No ei kyllä ole mitään absoluuttisia totuuksia siitä, mitkä ovat parhaat selkäliikkeet. Nämä ovat ehkä parhaita liikkeitä sinulle, mutta eivät varmasti kaikille.
Niin? Väitinkö jotain toista, vai pitäiskö mun sun takia alkaa lisäämään joka viestin perään disclaimer "Tämä on vain minun mielipide". Välillä mua ärsyttää ihan vitusti sun kaltaiset inisijät. Jos joku kysyy multa "mikä on paras leffa", niin mun vastaukseen sä tulet jeesustelemaan "ei se ole absoluuttisesti paras leffa kaikille".

Antakaa mun pliis edes joskus vastata jotain ilman tota saatanan akkamaista narinaa.

Se sun vipuvarsivekotin mitä todennäköisemmin on tehty juuri iskemään keskiselkään, ei se sinne suotta ota. Vähän sama kuin kelaisi "onko tekniikkavirhe penkissä kun ottaa enemmän ojentajiin kuin rintaan kun teen kapealla otteella?"

Kyllä, mutta onko se nyt sitten sitä ajan tuhlaamista, jos sillä koittaa kehittää latseja tai onko se idioottimaista koittaa kehittää näillä liikkeillä latsejaan? IMO hiukan ontuva väite sanoa, että yhden käden liikkeisiin menee tupla-aika, kun kädet voi tehdä peräjälkeen ilman mitään palautuksia. Eli käytännössä sama idea kuin vastakkaisten/täysin toisistaan riippumattomien lihasten vuorosarjoissa.

Enkä nyt jaksa ketään lynkata yhtään, koska niin Mikellä kuin Tomillakin on pointtia näissä jutuissa. Eristävillä erikoisliikkeillä on varmasti paikkansa, jos nyt se ylätalja ei meinaa mennä sinne selkään, vaan katoaa käsiin tai olkapäihin tai jos kyykyt katoaa perseelle. Tosin ihan fiksua on ensin katsoa, onko ne liikeradat muutenkaan kunnossa ja sitä kautta miettiä, treenaako lihasta vai treenaako jotain ylätaljan MM-kisoja varten.

Joku reidenojennuskin voitaisiin varmaan leimata ihan höpöhöpöliikkeeksi, kun Leskiselläkin on niin komeat etureiskat ilman, että hän koko liikettä edes tekisi. Ja huom. ennen kuin kukaan tarttuu, niin kyllä mä ymmärrän reidenojennuksen funktion etureisitreenin alussa, keskellä ja lopussa. Etuviparitkin on turhake, kun tekee pystäriä tai muita punnerteluja, mutta sillekkin on varmasti käyttöä, etenkin jos vammat estää punnerteluja ja toisekseen, kun etuolat luo aika hyvin näyttävyyttä. Joku liike voi olla toiselle pelastus ja toiselle täysi turhake.

Kyllä, mutta onko se nyt sitten sitä ajan tuhlaamista, jos sillä koittaa kehittää latseja tai onko se idioottimaista koittaa kehittää näillä liikkeillä latsejaan? IMO hiukan ontuva väite sanoa, että yhden käden liikkeisiin menee tupla-aika, kun kädet voi tehdä peräjälkeen ilman mitään palautuksia. Eli käytännössä sama idea kuin vastakkaisten/täysin toisistaan riippumattomien lihasten vuorosarjoissa.

Selkäliikkeissä en todellakaan suosittele tekemään peräjälkeen puolia, ellei siinä sitten kompensoida seuraavassa sarjassa aloittaen toisella. Mutta joka tapauksessa siihen menee tupla-aika. 10 toiston sarjassa teet 20 toistoa kun hajotat yhden käden liikkeiksi.

Ja edelleen, te ette saa muihin liikkeisiin tuntumaa tekemällä täysin toista liikettä. Mikä tässä on niin hirveen vaikeaa ymmärtää? Jos ylätaljassa tuntuma ei löydy, se pitää hakea siinä liikkeessä. Mun isoin neuvo teille jotka haluatte nyt nysvätä niin kovasti on se, että tehkää liikettä ilman painoa, harjoitelkaa siten sitä supistamista ja progella sitten lisäätte liikkeessä painoa kunnes ei enää tunnu. Aivan JUMALATTOMAN yksinkertaista. Miksi siihen pitää hakea täysin toinen liike kun asian voi toteuttaa järjettömän yksinkertaisella logiikalla?

Kertokaa nyt joku mulle, mun pää hajoaa kohta tähän. Miksi pitää tehdä kaikesta niin helvetin vaikeeta?

Mullakaan kun ei mitään fiksua sanottavaa yleensä mihinkään ole, niin puutun tähän vajakkisoutuunkin.

Itsellä ei ole ollut 10 ensimmäisen treenivuoden aikana mitään hyötyä näistä kaikenmaailman erikoistekniikoista.
Nyt kun on tarpeeksi käynyt salilla ja saanut ne perusliikkeiden painot hiukan ylemmäs, niin nyt koen saavani niistä jotain irti.

Ylätaljassakin kun saa ruuvattua 10 sarjaa satasella, niin saa kaikenmaailman eristävilläjasupistavilla nysväyksillä tuntoa lisää sen perusliikkeen jälkeen (=viimeistely?). 15 vuotta sitten kun nilkutti jotain speciaaliliikettä 5 kilon painolla niin siitä ei ollut hevonvitunhyötyä. :D
Salilla näkee aikapaljon 15 vuotiaita, jotka vääntää näillä erikoistekniikoilla. Sitten ihmetellään, että onko joku kaveri on "geneettinen" ihme, kun selkä kasvaa mavella, kulmiksella ja ylätaljalla.

Selkäliikkeissä en todellakaan suosittele tekemään peräjälkeen puolia, ellei siinä sitten kompensoida seuraavassa sarjassa aloittaen toisella. Mutta joka tapauksessa siihen menee tupla-aika. 10 toiston sarjassa teet 20 toistoa kun hajotat yhden käden liikkeiksi.

Ja edelleen, te ette saa muihin liikkeisiin tuntumaa tekemällä täysin toista liikettä. Mikä tässä on niin hirveen vaikeaa ymmärtää? Jos ylätaljassa tuntuma ei löydy, se pitää hakea siinä liikkeessä. Mun isoin neuvo teille jotka haluatte nyt nysvätä niin kovasti on se, että tehkää liikettä ilman painoa, harjoitelkaa siten sitä supistamista ja progella sitten lisäätte liikkeessä painoa kunnes ei enää tunnu. Aivan JUMALATTOMAN yksinkertaista. Miksi siihen pitää hakea täysin toinen liike kun asian voi toteuttaa järjettömän yksinkertaisella logiikalla?

Kertokaa nyt joku mulle, mun pää hajoaa kohta tähän. Miksi pitää tehdä kaikesta niin helvetin vaikeeta?

Itse olen ymmärtänyt Tomin pointin tuohon niin, että jos henkilö X ei ole ikinä saanut tuntumaa selkään missään liikkeessä, niin jos saa tuntuman selkään tekemällä sitä kajakkisoutua, niin kokee semmosen "Ahaa, tältä siellä selässä pitäis tuntua" hetken. Ja siitä on sitten helpompi lähteä hakemaan sitä tuntumaa vaikka sinne kulmasoutuun, kun tietää miltä se suunnilleen pitäis tuntua kun liike menee perille.

Mutta olen samaa mieltä että kajakkia soutamalla ei rakenneta isoa selkää.

Taisi äskeinen postini mennä vähän rajan yli.

Mutta oma kokemukseni on sellainen, että omaan luultavasti maailman huonoiten hermottuvan selän. Koitin useita vuosia saada kulmasoudusta, ylätaljasta, alataljasta, t-ulmasoudusta tuntumaa selkään, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tomin neuvoin sain käsitettyä, että miten se selkä toimii ja miltä sen supistuksen kuuluu tuntua. Tämä tieto kun viedään kulmasoutuun ja lähdetään etsimään siitä samankaltaista tunnetta pienillä painoilla, niin voin sanoa, että toimii. Ainakin mulle.

Ymmärrän, että Mikellä on hyvä selkä ja ei varmaankaan ole kokenut samanlaista ongelmaa. Mutta jos pystyisit edes hieman ymmärtämään muitakin, niin tästäkään ei tarvitsisi montaa sivua argumentoida.

Aionko käyttää kajakkisoutua tästä eteenpäin? -Luultavasti en.
Oliko satujumpasta hyötyä paskasti vastaanottavalle selälle? -Kyllä
Pystyykö satujumpasta löydetyn tunteen viedä muihin tekniikoihin? -Kyllä

Itse olen ymmärtänyt Tomin pointin tuohon niin, että jos henkilö X ei ole ikinä saanut tuntumaa selkään missään liikkeessä, niin jos saa tuntuman selkään tekemällä sitä kajakkisoutua, niin kokee semmosen "Ahaa, tältä siellä selässä pitäis tuntua" hetken. Ja siitä on sitten helpompi lähteä hakemaan sitä tuntumaa vaikka sinne kulmasoutuun, kun tietää miltä se suunnilleen pitäis tuntua kun liike menee perille.

Täysin samaa mieltä.

Mutta kun sen tuntuman saa millä tahansa liikkeellä kun siinä mennään pieniin painoihin ja harjoitellaan se tekniikka, joka on jokaisella asteen erilainen. On kyllä hyvin vaikea ymmärtää miten joku onnistuu vain ja ainoastaan kajakkisoudulla tuntemaan lihaksen supistuksen, jotenkin täysin absurdia. Mun järki ei riitä enää käsittämään miten toi voi olla mahdollista kun mun käsittääkseni jos ihmisen lihas liikkuu, niin se supistuu ja supistuksen tuntee ellei ole puudutuksessa. Mulle riittää tää keskustelu, en mä enää ymmärrä kun jengin anatomia on kyllä selkeesti toista kuin ihmisellä normaalisti.

Onnea vain kaikille, jotka tarttee kajakkisoudun kun mikään muu liike ei selässä tunnu, onneksi en itse ole sellainen. Enkä jätkät edes halua kuulla mitä liikkeitä teette rinnalle kun varmaan sekään ei supistu edes ristikkäistaljassa teidän anatomialla.

Musta tuntuu, että jengi on vieraantunut totaalisen kauas perusjutuista kehonrakennuksessa. Tämä EI ole laji, jossa hifistellään. Tämä on laji, jossa mennään pisteestä A pisteeseen B ja saatanan kovalla intensiteetillä.

Mutta kun sen tuntuman saa millä tahansa liikkeellä kun siinä mennään pieniin painoihin ja harjoitellaan se tekniikka, joka on jokaisella asteen erilainen. On kyllä hyvin vaikea ymmärtää miten joku onnistuu vain ja ainoastaan kajakkisoudulla tuntemaan lihaksen supistuksen, jotenkin täysin absurdia. Mun järki ei riitä enää käsittämään miten toi voi olla mahdollista kun mun käsittääkseni jos ihmisen lihas liikkuu, niin se supistuu ja supistuksen tuntee ellei ole puudutuksessa. Mulle riittää tää keskustelu, en mä enää ymmärrä kun jengin anatomia on kyllä selkeesti toista kuin ihmisellä normaalisti.

Tämä nyt ei pidä paikkaansa. Olen parikin henkilöä tavannut jotka yksinkertaisesti eivät ole osanneet aktivoida latsejaan yhtään mitenkään. Tämmöisen kohdalla sitä latsien aktivointia ei tapahdu kulmasoudussa vaikka kuinka kokeilisi, vaan juurikin joku erikoisliikkeen erikoisliike on oikein hyvä apu siihen, koska latsi on melkeimpä pakko aktivoida jotta liike onnistuu. Ja kun se pikku hiljaa paranee niin sitten sitä tuntumaa pystyy hakemaan kulmasoudussa yms.

Medows ei ole turha jätkä, liike on turha vaikka kuinka vääntäisi. Porukka menee perse edellä puuhun tuijottaen tuntumaa. Miljoonatta kertaa, te ette kulmasoudun ja muiden tehokkaiden liikkeiden toimivuutta paranna tekemällä erikoisliikkeestä varioitua erikoisliikettä.

Parhaat selkäliikkeet on simppelisti kulmasoutu, ylätalja sekä alatalja.
Itselläni oli vuosia sitten juuri selän liikkeiden kanssa se ongelma etten saanut mitään liikettä menemään perille. Kulmasoudut meni epäkkäille ja takaolille, ylätalja hauiksille jne.
Siinä mentiin jonkin aikaa perse edellä puuhun ja ajateltiin että kyllä se tuntuma sieltä joskus itsetään tulee.
No ei tullut. Kun oltiin jonkun aikaa hakattu päätä seinään päätin että otan pari askelta taaksepäin.
Menin tekemään tätä täysin turhaa neitimäistä pumppiliikettä jota pulloveriksi kutsutaan. Siinä alkoi sitten muutaman hassun sarjan aikana palaset loksahdella kohdilleen ja sain aika monta "ahaa" elämystä.
Siitä sitten pikkuhiljaa siiryin ala- ja ylätaljan kautta erinäisiin kulmasoutuihin. Eli sieltä pulloverista lähtien opettelin kaikki liikkeet uusiksi kun tällä kertaa tiesin miltä niiden tulisi selässä tuntua.

Se että liike on turha SINULLE ei tarkoita että liike on turha KAIKILLE.

Siis nyt en ole pysynyt kärryillä, että puhutaanko tässä nyt tuosta Tomin linkkaaman videon kayak rowsta =kajakkisoutu eli tommonen pullover viistosti vai siitä yhden käden vipuvarsi vedosta? :face:

Onnea vain kaikille, jotka tarttee kajakkisoudun kun mikään muu liike ei selässä tunnu, onneksi en itse ole sellainen.
No nyt sanoisin, että olet asian ytimessä. Jos pienimunainen kysyy seksuaaliterapeutilta, että miten vaimon saa tyydytettyä paremmin, niin "sehä on heleppoa – nussi sitä isolla kyrvällä!" ei ehkä ole se paras mahdollinen vastaus. Joskus on hyvä aloittaa klitoriksesta.

En minäkään ole itse "sellainen", mutta haluan ajatella treenaajia, jotka ovat. Enkä ole millään tavalla korostanut kajakkisoudun erinomaisuutta videossa, vaan toin sen sille ainoastaan yhtenä työkaluna, joka saattaa auttaa erityisesti sen latsin alaosan aktivaatiossa. Porukka nyt vain sattui testaamaan sitä ja kokemaan hyväksi, joten haastakaa nyt sitten oikeuteen. :lol2:

Onnea vain kaikille, jotka tarttee kajakkisoudun kun mikään muu liike ei selässä tunnu, onneksi en itse ole sellainen. Enkä jätkät edes halua kuulla mitä liikkeitä teette rinnalle kun varmaan sekään ei supistu edes ristikkäistaljassa teidän anatomialla.

Musta tuntuu, että jengi on vieraantunut totaalisen kauas perusjutuista kehonrakennuksessa. Tämä EI ole laji, jossa hifistellään. Tämä on laji, jossa mennään pisteestä A pisteeseen B ja saatanan kovalla intensiteetillä.

Kyse on luultavasti hyvin pienistä tekniikkavirheistä, joihin toi kuuluisa kajakkisoutu auttaa. Ennen tuli vedettyä pienilläkin painoilla lähinnä haiuksilla ja takaolkapäillä. Nyt kajakkisoudun ansiosta tiedän miltä selkä tuntuu ja pystyin luultavasti sen avulla korjaamaan sen tekniikan muissa tekniikoissa siihen kuntoon, että selkä tekee työn. Ymmärrän pointtisi ja lihas on yksinkertainen: kun se liikkuu se supistuu, mutta osalla meistä on vaikea saada se oikea lihas työskentelemään tietyissä liikkeissä.

Esimerkki oikeasta elämästä: Kajakkisoutujen jälkeen menin vetämään kulmasoutua, joka ei ole koskaan mennyt selälle. Tällä kertaa vedin yhden toiston ja tunsin, että vituiksi meni, mutta nyt kun tiedän miten se selkä toimii, niin aloin korjaamaan liikettä ja hitaasti ylös vetäen hain tunnetta selkään. Pikkuhiljaa puristellen tajusin, että nyt alkoi löytymään.

Tuntuma pitää hakea toimivissa liikkeissä, ei mennä tuntuma edellä ja sitten hehkuttaa miten tuntuu. Otetaan nyt esimerkkinä, yhden jalan reisikoukistus, kyllä tuntuu, mutta ei sillä reisiä tehdä. Sitten sitä nostettaisiin mahtavaksi liikkeeksi ja priorisoitaisiin yhtään treenissä.

Tyyppikysymys

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Asiasta pitää tehdä vaikeita siksi, että a) jengi haluaa perusteluita, b) jengi haluaa haastaa ajatuksiasi ja c) onhan pään aukominen ja vänkääminen perkeleen mukavaa netissä. Ei vaadi kovinkaan korkeaa koulutusta tai kokemusta tämän tajuaminen.

Mielipiteesi eivät ole mitään aukottomia faktoja, joten ei liene mikään ihme, että ne herättävät keskustelua. Jos vaikka allekirjoittanut sanoisi, että jalkaprässi olisi paras/paskin liike, niin varmaan kaksi nimimerkkiä teilaisi näkemykseni, mutta kun mr. Pakkotoisto sanoo mielipiteensä, niin on kaiketi ihan normaalia, että fanipojat ja antifanipojat tulevat meuhkaamaan hiekkalaatikolle. Ei varmaan palvele ketään, eikä etenkään sua, että kerrot täällä asian X olevan Y ja sitten joku nimimerkki Ö tulee kirjoittamaat "meil samat!" ja keskustelu on siinä.

Mistä minäkään mitään tiedän, mutta tuskin näissä kehoilujutuissa on mitään yhtä totuutta missään asiassa.

Mike puhuu täällä kyllä ihan täyttä totta siitä että ei yhdelläkään pelkällä eristävällä liikkeellä kasvateta sm-tason lihoja. Tomi on oikeassa, että sellaisella voidaan parantaa kyseisen lihaksen tuntumaa ja hermotusta, joka taas auttaa siinä että se tuntuu isommissa massaliikkeissä. Nyt vaan kaikkien korvaan kuulostaa siltä että ei muuta tehdäkkään kun niitä eristäviä. Ei kukaan kasvata isoa rintaa vain ristikkäistaljassa tai selkää kajakkisoudulla. Siellä on paikka myös niille massaliikkeille. Porukka vaan velloo täällä ees ja taas. Mikellä ja Tomilla on molemmilla pointtinsa asiassa ja ne täydentävät toisiaan. Ajatelkaa sitä vaikka siltä kannalta, niin se selkä tai rinta ei ainakaan pienene. Maalaisjärkeä välillä, ei ihme että herroilla menee maku täällä ;)

Tämä keskustelu osoittaa taas sen, että kehonrakennus on vakava asia, joka vaatii Nobel-tason älyä. Onneksi harrastan kamppailulajia, sopii paremmin kaltaiselleni älyvapaalle yksilölle.

Back
Ylös Bottom