Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Tai että on syönyt festifaaliruokaa olutta välipalana käyttäen kaksi päivää. Näin ainakin itse eilen hajun anaalysoin.

Tai että on syönyt festifaaliruokaa olutta välipalana käyttäen kaksi päivää. Näin ainakin itse eilen hajun anaalysoin.

Täysin totta tuokin. Itse otin kyllä olutta reippaasti lauantaina, mutta en usko että mahtavat tuoksut enää siitä johtuvat.

Huomenna kuntit alkaa kesälomamatkani suureen ja mahtavaan helssinkkiin. Maksoin juuri valtion rautatieyhtiölle satakakskymppiä. Visalla. Luottotietoni ovat siis kunnossa.

Täh? Lomapäiviä kertyy ihan lakien mukaan ja toki lomalta maksetaan lomakorvaukset +lomaraha. Joissain firmoissa maksetaan tiettynä päivänä vuodessa, toisissa tiliin ennen loman alkua.

Täh? Lomapäiviä kertyy ihan lakien mukaan ja toki lomalta maksetaan lomakorvaukset +lomaraha. Joissain firmoissa maksetaan tiettynä päivänä vuodessa, toisissa tiliin ennen loman alkua.

Lomalta paluuraha ja lomaraha tuleevat tietysti, mutta miten loma-ajalta tuleva palkka -> maksetaanko silloin joku tuntimääräinen keskiarvo vai meneekö oikeasti sillain että noi lomaraha/lomilta paluurahat kuittaavat 1 kuukauden 0€ tilin? Hiton vaikea selittää mutta kuulosti tosi omituiselta,. Kun ainakin omassa duunipaikassa vuosiloma ajalta tulee n2x liksa .

Itselle on tullut loma-ajalta normi palkka. Eli aivan sama kun olisi töissä 8h. Plussana päälle sitten lomarahaa ihan mukava summa :)

Meniskö se siis työpaikallasi aivan normaalisti. Tuo lomaraha on aika lähelle kuukauden liksa. Eli lomaraha + normi kuukausipalkka tekee sen n. 2 x kk liksan. Tosin lomaraha laskettiin jollain kaavalla, jota en nyt jaksa kaivaa.

Onko kyse siis osa-aikaisesta duunista (ei täysiä tunteja/vko)? Loma-ajalta saan itse lomapalkan joka on lomapäivät (6pv/vko) x 8 x loma-KTA. Ja siihen päälle se lomaraha (vaihtelee).

Onko kyse siis osa-aikaisesta duunista (ei täysiä tunteja/vko)? Loma-ajalta saan itse lomapalkan joka on lomapäivät x 8 x loma-KTA. Ja siihen päälle se lomaraha (vaihtelee).

Tavallaan juu eli tuntimäärät vaihtelevat kyseisellä henkilöllä paljon, keskimääräinen työaika kuukaudessa on noin 150h kyseessä on vakituinen työsuhde joka on kestänyt 1v4kk eli vuosilomaakin on kertynyt täysi määrä. Ja pakkohan toi on tosiaan mennä niin että loma ajaltakin saa jotain, muutenhan tossa käytännössä menisi niin että vuosilomien pitäminen maksaisi työntekijälle rahaa.

Tavallaan juu eli tuntimäärät vaihtelevat kyseisellä henkilöllä paljon, keskimääräinen työaika kuukaudessa on noin 150h kyseessä on vakituinen työsuhde joka on kestänyt 1v4kk eli vuosilomaakin on kertynyt täysi määrä. Ja pakkohan toi on tosiaan mennä niin että loma ajaltakin saa jotain, muutenhan tossa käytännössä menisi niin että vuosilomien pitäminen maksaisi työntekijälle rahaa.

Tässähän on monia tapoja, ymmärsin esim serkkuni puheista, että rakennusliiton tms alaisuudessa olevilla lomaraha on 18% vuositulosta. Luulisin että tarkoitetaan tässä kohdin lomanmääräytymisaikaa ja sinä aikana saatuja tuloja. Eli tuon lisäksihän ei tietenkään enään normi palkkoja maksella, kun tuo lomaraha itsessään on noin iso.

Kun taas mulla menee niin, että kesälomallakin tulee ihan normi kk-palkka ja lisäksi lomaraha joka meillä maksetaan kaikille samaan aikaan riippumatta siitä milloin loma on.

Tässä taitaa mennä käsitteet iloisesti sekaisin.

Loma-ajan palkka on se normaali palkka loma-ajalta. Se pitää lain mukaan maksaa viimeistään loman alkaessa, ellei työehtosopimuksessa ole muuta sovittu.

Lomaraha on eri asia kuin loma-ajan palkka; kutsutaan myös nimellä lomaltapaluuraha. Se ei ole lakisääteinen maksu, mutta monilla aloilla se kuuluu työehtosopimuksen piiriin. Sitä maksetaan yleensä työntekijälle, joka tulee heti loman jälkeen töihin (ei esim. jatka omalla lomalla tai irtisanoudu loman päätteeksi). Määrä on yleensä 50 % loma-ajan palkasta, ja se maksetaan loman jälkeen, mutta käytännöt tosiaan vaihtelee.

Hei!! Kertokaas miten tuntityöläisen kesäloma palkka maksetaan?? Eihän se nyt voi millään mennä niin etteikö loma-ajalta saisi liksaa?

Vuosilomalain mukaan muun kuin viikko- tai kuukausipalkkaisen työntekijän, joka tekee työtä vähintään 14 päivää kuukaudessa, loma-ajan palkka lasketaan ottamalla keskipäiväpalkka ja kertomalla se lomapäivien määrää hieman pienemmällä kertoimella, joka löytyy laissa taulukosta. Jos muuta kuin viikko- tai kuukausipalkkaista työtä on tehty alle 14 päivää kuukaudessa, vuosilomalain mukainen vuosilomapalkka on n. 10 % vuoden kokonaispalkkasummasta. Oikaisin vähän yksityiskohtia, mutta suunnilleen näin.

Työehtosopimuksessa voidaan määrätä toisin.

- - - Updated - - -

Ja, hei, mun loma alkoi just :D :dance2::dance:

Back
Ylös Bottom