Rannevamma penkkipunnerruksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T.6
  • Aloitettu Aloitettu

T.6

Moi.

Onko jollain kokemuksia kyseisestä rannevammasta? Mikä mahdollisesti ranteessa voi olla vikana ja onko jotain hoitoa olemassa? Kyllä, lääkärillä pitäisi ensisijaisesti tutkia ranne jne..

Asiaan..
Reilu kk sitten ranne kipeytyi penkin SM-kisoissa. Kivun huomasin vasta nostojen jälkeen.
Kyseessä on vasen ranne ja se vihloo silloin, kun ranne on kulmassa ja kuormittaa kämmentä. Arki askareissa ranne ei vihlo ollenkaan. Vihlonta kohta on ranteessa peukalon puolella.

Tällä hetkellä pystyn tekemään penkkiä kapealla otteella, kun ranteeseen ei tule kulmaa, mutta leveämmällä otteella ei voi nostaa edes tankoa.

Lääkärillä sitä kävin esittelemässä viime viikolla ja sieltä tuli niinkin viiltävää analyysiä kuin, että lopeta nostelu.. Muuta kantaa mahdolliseen kivun syyhyn ei otettu. (Terveystalo)

Taustaa:
Nostelen siis varustepenkkiä.
Vuosi sitten sama ranne alkoi jo ilmoittelemaan itsestään. Penkkiä tehdessä isommilla raudoilla ranne aina vihlaisi hieman, kun otti painot käsille. Kipu kuitenkin hävisi kun kuorma oli kunnolla käsillä ja reenaamista se ei sinällään haitannut.
2013 toukokuussa kilpailuissa ranne kipeytyi kisan jälkeen (sama homma kuin nyt). Pidin 2-3kk reenitauon ja loppukesästä palasin salille. raw-penkkiä ranne kesti ihan hyvin. Loppuojennus reeneissä tein n.40kg isommilla kuormilla ja ranne alkoi vihlomaan. (Olin hieman yllättynyt, koska ranne oli ollut jo pari kuukautta ihan normaali) Mutta pikku hiljaa ranne tottui suurempiin kuormiin ja syksyllä pystyin ongelmitta ottamaan taas varustereenejä.
Tuossa 2014 tammikuun tienoilla ranne alkoi taas vihlomaan siinä vaiheesa, kun painot ottaa käsille. Pieni perstuntuma olikin, että SM-kisoissa voi loukkaantumien tulla...

Penkin MM-kisat on jo jätetty väliin tämän takia. Toivottavasti loppukesän EM-kisoja ei tarvisi jättää..

Mulla oli aivan täysin samanlaista oiretta oikeassa kädessä. Oireet alkoi ilmenemään kun aloin harjoittelemaan penkkaamista kunnolla, painot ei varmasti ollut niin kovat mitä sinulla.

Koskiklinikalla käytiin läpi ortopedin kanssa jonka jälkeen kävin röntgenissä ja magneettikuvauksissa. Ortopedi totesi kuvista rasitusmurtumaksi ja sain tarralla toimivan lastan käteen.

Ortopedi sanoi että kaikkea saa tehdä kivun rajoissa, parantumisaika arvio oli 4-8vk.

Mä kävin ihan normaalisti puntilla mutta välttelin kaikkia raskaita punnerruksia ja muita liikkeitä mikä tuntui pahalta kädessä..

Toivottavasti auttoi jotain

Joo pitäisi varmaan jostain etsiä "kunnon" lääkäri mikä mahdollisesti myös tutkisi jotain.
Kauanko kesti, että ranne kuntoutui entiselleen?

Mutta mielellään kuulen lisää muidenkin kokemuksia, jos on saman tyyppisiä oireita ollut.

Mä luulen että tosta on nyt joku 7-8vk just eikä ranne enään tunnu kipeeltä normiaskareissa ollenkaan. Joskus puntilla voi vähän vihlasta jos meinaa nostaa yli satasta penkistä eikä oo muistanu pyöritellä ranteita kunnolla.

Luulen että jos haluat varmasti selvittää mikä siellä ranteessa on niin kuviin joudut meneen, ja se ei oo kyl halpaa. Omaks onneks sain puhuttua työpaikan vakuutukseen

Itsellä kun oli vastaavanlaista kipua ranteessa se aiheutui siitä kun kyynärvarressa oleva lihas oli jumissa. Kun mainitsin rannekivusta urheiluhierojalle ni hän alkoi heti hieromaan kyynärpään lähellä olevia lihaksia. Kuulemma vastaavanlaista rannekipua esiintyy, jos on sattunut kaatumaan. Itsellä muutaman hieronta kerran jälkeen kipu alkoi helpottaa.

Kuvassa esim. a on se missä minulla esiintyi kipua ja se mistä lihas oli jumissa, kun taas esim. c voisi kuvata sinun ongelmaa.
Extensor_Carpi_Ulnaris.jpg

Aina välillä penkatessa ranteeseen sattuu mutta yleensä saan kivun hellittäämään hieromalla kuvan näyttämästä paikasta.

Moi.

Tämä vaikuttaakin mielenkiintoiselta.
Kun kääntelin rannetta, niin löysin tuon C-kohdan lihaksen. Pitää koittaa hieroa sitä kohtaa.
Tuollainen pitkä "viulunkieli" lähtee siitä kohdasta, mutta se on ilmeisesti jänne kun samanlaien kova pötkö löytyy toisestakin kädestä. Tosin toinenkin käsi voi olla juntturassa samasta kohdasta..

Olen tässä varailemassa aikaa myös jäsenkorjaaljalle. Pitää siltä kysellä tuosta lisää.
Olkapääni sain kuntoon jäsenkorjaajalla vaikka lääkärit käskivät silloinkin lopettaa nostelun isoilla kuormilla.

Palaillaan asiaan.

Loukkaantumisesta on nyt kulunut non 4kk. Aluksi 4-6vko aikana ranne parani hieman ja sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään edistystä paranemisen suhteen. Röntgenissä kävin ja mitään murtumia ei todettu. Lisäksi kävin jäsenkorjaajalla ja käsivarsissa oli hyviä jumeja ja ranteissa heikko liikkuvuus, mutta itse rannavammaan siitä ei ollu apuja.

Helmikuusta asti on tullut tehtyä "kuntouttavaa" penkkireeniä. Pari viikkoa olen koittanut lisätä kuormaa ja selvästi ranne meni taas pahemmaksi, eilen jäi alkulämmittely raudat rintaan. Maajoukkuekutsu tuli eilen ja aika heikolta näyttää taas osallistuminen elokuun kisoihin..

Google analyysin perusteella veikkaan rustokulumaa ranteen "pallonivelessä".
Kauhutarinoita lueskelin ihmisten polvivammoista missä rusto vioittunut ja sitä ei kai käytännössä saada enään ikinä kunnolla iskuun.
Rusto ei uusiudu uuudestaan ja korjaustoimenpiteinä rustoa voidaan arpeuttaa tai siirtää sitä muualta vioittuneeseen kohtaan.

Onko kenelläkään kokemuksia rustovaurioista ja sen paranemisesta?

Lääkärikäynti takana.

Epäilys, että ranteen pikkuluiden välinen nivelside on poikki.
1,5kk päästä aika varjoaine kuvauksiin. Jos löytyy repeytynyty nivelside, nii leikkaus edessä missä nivelside rakennetaan uudestaan.

No, toivottavasti löytyis jotain vähän pienmpää vauriota.

Tänään tuli tulokset magneettikuvista.
Varjoaineen laitto meni persiilleen, niin täydellisiä kuvia ei saatu.

Nivelsiteen osittainen repeämä löytyi. Lisäksi toisesta paikkaa löytyi jostain pikkurillin puolelta rustokulumaa.
Ainakaan suoralta kädeltä ei tarvetta leikkaukselle, kun nivelside ei ole poikki.

Mitään jatkotoimenpiteistä ei osattu sanoa, vaan lähete seuraavalle käsikurgille isompaan sairaalaan.

Onko kokemuksia nivelsiteen repeämän paranemisesta / paranemisajasta?
Jostain lueskelin, että nivelsiteen repeämän voi kestää parantua 18kk..

Rustokuluma ei kai paranekkaan itsetään. Mutta olin ymmärtävinäni, että rustokuluma ei ole siinä kohdassa missä kipu tuntuu.

Moi.

Tämä vaikuttaakin mielenkiintoiselta.
Kun kääntelin rannetta, niin löysin tuon C-kohdan lihaksen. Pitää koittaa hieroa sitä kohtaa.
Tuollainen pitkä "viulunkieli" lähtee siitä kohdasta, mutta se on ilmeisesti jänne kun samanlaien kova pötkö löytyy toisestakin kädestä.
Lihasrunko on usein viulunkielimäinen sen ollessa melko rasittunut tai tulehtunut (johon voisi toimia rasituslämmön poistamiseksi kylmä treenin/rasituksen jälkeen). Jännemäiseksi rakenteeksi extensor carpi radialis longus (mikä tuossa trigger-piste kuvassa näkyy) muuttuu vasta lähempänä rannetta. Mutta on se sitten myös tosi kipeäkin pisteistä painaessa.

Pistetääs tähän ketjuun oma kyssäri. Eli mikähän mahtaisi olla vialla, kun toissapäivänä oikea ranne itekseen kipeyty. Nyt melkosesti vihloo tuohon ranteen ulkosivussa olevaan pattiin (JuhisL kuva ja siinä toi A kohta) tai tarkemmin ihan sen sivuun kun rannetta kääntelee. Tänään treeneissä ei haitannut mitään kun rannesiteitä käytin. Semmonen pieni naksahdus kivun saattelemana kuuluu aina kun ranteen kääntää ylösalaisin. Lääkäriin nyt tuskin olen nyt heti menossa kun ei tosiaan treenejä ole haitannut tai muutenkaan normaali elämää sen kummemmin. En siis loukannut missään, punnerrusliikkeissä ei ole kipuillut tätä ennen ja ranteet pysyvät niissä suorana.

Jatketaaan stooria..

Noiden epämääräisien lääkärien kommenttien jälkeen menin vanhalle koulukaverille fysioterapiaan (urheiluhieroja).
Hänen mielipiteensä oli, että käsivarsi on aivan jumissa ja liikeradat erittäin rajoittuneet. Tämä aiheuttaa sen, että ranne ei enään käänny taakse luontaista reittiään vaan kiertää sivulle.

Siitä asti on kerran viikossa tehty avaava hieronta ja kotona venyttäviä harjoituksia.
Kehitys on kulkenut sen jälkeen:

1.viikko fyion aloittamisesta
ensimmäinen penkkireeni kisaoteleveydellä. Kaverin piti kyllä nostaa tanko telineestä suoraan nostolinjalle.

2.viikkoa
Pienemmät painot sai jo itse irti telineestä. Alaslasku rauhallisesti ja ylöspäin pystyi työntämään ilman jarrutteluja

3.viikkoa
Nyt pystyi jo laskemaan tangon rivakasti alas ja ylös

4. viikkoa
raw maksimin testaus (ranteen koekuormitus). Tästä ranne otti himan nokkiinsa, mutta hieronta auttoi.

5. viikkoa
normaali penkkireeni + lattiapenkkiä ekaa kertaa

6. viikkoa
Penkkipaidalla pari testirautaa. Pystyi nostamaan mutta loppuojennuksessa sattui ja illalla jomotusta ranteessa.

Eli tilanne on kehittynyt suhteellisen mukavasti! Edelleen kipu tuntuu (lievempänä) samassa kohdassa, mutta ranne kai asettuu hieman eri kulmaan nyt penkatessa. Pelkän tangon ottaminen telineestä aristaa, mutta itse nostosuoritus onnistuu kivuttomasti (n.85% raw maksimista)
Ja fysio-kaveri oli sitä mieltä että mitään ei ole ranteessa rikki koska kipu on puristuksen puolella. Jotain jään puristuksiin (hermo,jänne).

Päivitelläänpäs taas.

Jossain vaiheessa syksyä kävin siis vielä käsikirurgin juttusilla. Se katseli magneetin ja röntgenin kuvat läpi sekä väänteli kättä.
Mitään ei ole fyysisesti rikki. Samoin tämä käsikirurgi kumosi aika pitkälle vanhan tuomion pikkurillin puoleisesta rustokulumasta ja myös epäili nivelsiteen repeämääkin (mikä jo parantunut ja mahdollinen arpi kuvissa).

Kipu tulee vain puristuksessa, kun rannetta vääntää määrättyyn asentoon. Tämä kuulemma poistaa nivelvamman mahdollisuuden.
Analyysi oli, että nivelkapseli ärtynyt. Jatkona kuntoutus edelleen fysioterapeutin kanssa.

Vamman tulemisesta on nyt 10kk aikaa. 5kk on tehty fysioterapiahoitoa erilaisin venytys harjoituksin ja lihaksia avaavaa hierontaa.
Liikkuvuus on parantunut ja tämän ansiosta nostoasento on sen verran muokkaantunut, että ranne ei ole noston aikana enään siinä kipeimmässä kulmassa. RAW-penkin pystyy käytännössä reenamaan jo aika hyvin. Varusteiden kanssa muutama tunnustelureeni takana.

Reeneissä joudun kiertämään rannesiteen tangon ympärille niin, että se korottaa kämmenen pikkurillin puolta ja näin ollen pienentää ranteen kulmaa noston ylä asennossa. Ja rannesiteellä vedätetään ranteen jänteitä määrättyyn suuntaan niin paljon kuin pystyy.
Näillä virityksillä ranne on hieman säästynyt ärsytykseltä ja muutama varustereeni on mennyt niin, että ranne ei ole pahemmin kipeytynyt.

Mutta edelleen ranne on kipeä samasta kohdasta.
Glukosamiinin aloitin viikko sitten.

Muutaman viikon päästä pitäisi mennä nostamaan tulosraja ja kilpailussa ei saa käyttää sitä rannesidettä korokepalana tangon ympärillä. Saattaa siis olla että ei kannata vielä kisapaitaa edes koittaa.

Vittumainen vika, kun mitään ei ole selkeästi rikki ja vaiva jatkuu ja jatkuu vaan..

Back
Ylös Bottom