Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

^Oon itekkkin ihmetellyt miten esim. riisikebabin riisi on niin hemmetin maukasta, mutta kotona ku keität samanlaista liisteririisiä niin maistuu paskalle siihen verrattuna vaikka keittäs missä liemessä ja heittä suolaa mukaan.

Natriumglutamaatti.jpg

Muutama kauha siitä, niin maistuu samalta.

:lol2:

Onneksi ei tule noissa kebuloissa käytyä, nimittäin :urjo:

Pitänee lätkiä suolaa ja oreganoa tai valkosipulia sitten kilokaupalla.. :D

Miksi rusina (=kuivattu viinirypäle) on rusina, mutta kuivattu mustikka on vain kuivattu mustikka tai kuivattu aprikoosi on vain kuivattu aprikoosi?

Miksi rusina (=kuivattu viinirypäle) on rusina, mutta kuivattu mustikka on vain kuivattu mustikka tai kuivattu aprikoosi on vain kuivattu aprikoosi?

Rusinan kutsuminen rusinaksi johtuu historiasta. Vaikka viinirypäleitä tiedetään kuivatetun rusinoiksi jo antiikin Kreikassa, tulivat ne suosioon vasta 1500-luvun loppupuolella Ranskassa. Silloin Etelä-Ranskassa isoja viinitiloja omistanut herttua Charles de Raissine alkoi erikoistua viinirypäleiden kuivattamiseen, ja jakoi niitä ilmaiseksi köyhille. Rusinan nimi (eng. raisin) on siis perua tuosta ranskalaisesta herttuasta.

^
Wikipedia kertoo seuraavaa:
The word raisin dates back to Middle English and is a loanword from Old French; in French, raisin means "grape", while a dried grape is referred to as a raisin sec, or "dry grape". The Old French word in turn developed from the Latin word racemus, "a bunch of grapes"

Eroaako jenkkiläisten vaatteiden koot vastaavasti merkityistä (S, M, L, ...) suomalaisista kovastikin? Hupparia kattelin, mutta en tiiä minkä koon uskaltais tilata.

Riippuu kait vähän merkistä mutta kyllä ne aika samoja on. Tosin paidat on välillä mallia teltta, lyhyet hihat ja leveä vyötärö. Mistä lie johtuu.. :hyper:

Kun määräaikaisia työsopimuksia ketjutetaan, niin kertyykö vuosilomaa ensimmäisen työsopimuksen alkamisajankohdan perusteella vai viimeisimmän ja voimassa olevan työsopimuksen alkamisajankohdan perusteella? Rupesin tässä miettimään, että kun työssäoloaikaa on jo firmassa yli vuosi ja määräaikaisten työsopimusten laskemiseen riittää juuri yhden käden sormet, niin kuuluisiko lomaa kertyä 2 vai 2,5 päivää kuukaudessa? Sopimuksetonta aikaa on ollut aina maksimissaan viikonlopun päivät edellisen sopimuksen päättymisestä uuden alkamiseen.

Kun määräaikaisia työsopimuksia ketjutetaan, niin kertyykö vuosilomaa ensimmäisen työsopimuksen alkamisajankohdan perusteella vai viimeisimmän ja voimassa olevan työsopimuksen alkamisajankohdan perusteella? Rupesin tässä miettimään, että kun työssäoloaikaa on jo firmassa yli vuosi ja määräaikaisten työsopimusten laskemiseen riittää juuri yhden käden sormet, niin kuuluisiko lomaa kertyä 2 vai 2,5 päivää kuukaudessa? Sopimuksetonta aikaa on ollut aina maksimissaan viikonlopun päivät edellisen sopimuksen päättymisestä uuden alkamiseen.

Mun ymmärtääkseni sulle pitäisi kertyä jo 2,5 päivää kuukaudessa. :)

Kertokaa mulle mikä perkele tuolla tulostimella on hätänä. Just asennettu pakka uus Epsonin-paska ja nyt asiakirjoja tulostaessa tulee ihan siansaksaa ja kaikkia mitä sattuu merkkejä eikä yritäkkää tulostaa sitä mitä haluais..

Auttakaa ennen ku tuo tulostin menee tuosta parvekkeelta pihalle..

Sopimuksetonta aikaa on ollut aina maksimissaan viikonlopun päivät edellisen sopimuksen päättymisestä uuden alkamiseen.

Itse olen ymmärtänyt, että jos teet esim. 9kk töitä ja sitten olet vaikka viikonlopun yli työtön ja taas teettä uuden määräaikaisen työsopparin, niin lomakertymät ja kaikki alkaa nollista. Voin olla väärässä..

Kertokaa mulle mikä perkele tuolla tulostimella on hätänä. Just asennettu pakka uus Epsonin-paska ja nyt asiakirjoja tulostaessa tulee ihan siansaksaa ja kaikkia mitä sattuu merkkejä eikä yritäkkää tulostaa sitä mitä haluais..

Auttakaa ennen ku tuo tulostin menee tuosta parvekkeelta pihalle..

Komento toistaiseksi takas. Vähän reipasta huutoa laitteelle ja nyrkin näyttöä niin johan rupiaa pelaan!
(Piti asentaa uusiksi)

E: NO VITUT SAATANA VOI PELATA VOI HELEVETIN VITTU

Tietsikan selainruutuun (tai mikä lie nimeltään, hah) kun alkaa kirjoittamaan jotain osoitetta, niin siihen tulee aina näkyviin kauhea kasa niitä kaikkia sivuja, joissa on vieraillut. Miten mä saan ne ikään kuin tyhjennettyä välillä? Siis se perinteinen Työkalut --> poista historiatietoja ym. sehän ei poista niitä tarjolle tulevia osoitteita siitä selaimesta, eli...?

Poista kirjoitetut osoitteet; Autocomplete, automaattinen täydennys, työkalut-> internet-asetukset-> sisältö, poista lomakkeiden tiedot .

Koitapa tuollaisia sanoja etsiä. En tiedä mikä selain. :D

Poista kirjoitetut osoitteet; Autocomplete, automaattinen täydennys, työkalut-> internet-asetukset-> sisältö, poista lomakkeiden tiedot .

Koitapa tuollaisia sanoja etsiä. En tiedä mikä selain. :D

Kiitos! Ei silti löydy Internet-asetuksien sisältöosiosta kohtaa lomaketietojen poistamiseen, hmmm. Nehän saa poistettua historiatieto-kohdasta, mutta silti se lista sivuista tulee aina tohon selaimeen näkyviin myös kaikkien poistamisen jälkeen. aargh.

Back
Ylös Bottom