Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Onko mahdollista uhkailla vuokranantajaa kuluttajansuojalla? Vituttaa taas maksaa korotettua vuokraa, kun kämpässä on huoneesta riippuen 16-17 astetta "lämmintä". Vuokranantaja on tietoinen asiasta, muttei ilmeisesti aio tehdä asialle mitään ja huoltoyhtiö on käynyt vääntämässä patterit ns. "täysille". Nyt sitten vaan ollaan ja palellaan saatana.

Otin tämän lämpötila-asian esille tässä ketjussa (katso Toni B:n laittamat linkit): http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/40739-talon-rakentaminen-rakennuttaminen-342/#post4454953

Terveydelle haitallisesta jutusta voi olla yhteydessä ympäristökeskukseen, mikäli vuokranantaja/kiinteistön omistaja ei ryhdy toimiin asian kuntoon saattamisessa.

Tää on ihan paskaa kun talossa on alkuperäiset ikkunat, jotka valskaa niin että nilkoissa tuulee.

Itse sain aikoinaan vastaavassa tilanteessa apua ikkunateipistä, jolla vähennetään vanhojen ikkunoiden vetoa. Rulla maksaa muutaman euron, löytyy jokaisesta rautakaupasta. Periaatteessa mikä tahansa muoviteippi kävisi, mutta tuo lähtee vittuilematta pois kun on sen aika, eikä vie karmin maalia mukanaan.

Itse sain aikoinaan vastaavassa tilanteessa apua ikkunateipistä, jolla vähennetään vanhojen ikkunoiden vetoa. Rulla maksaa muutaman euron, löytyy jokaisesta rautakaupasta. Periaatteessa mikä tahansa muoviteippi kävisi, mutta tuo lähtee vittuilematta pois kun on sen aika, eikä vie karmin maalia mukanaan.

Tuolla taas saatetaan pistää ilmanvaihto sekaisin. Vanhemmissa taloissa, joissa on koneellinen poistoilmanvaihto, raitis ilma otetaan usein ikkunan tarkoituksella tiivistämättömästä raosta. Huomattava veto on käsittääkseni merkki siitä, että ilmanvaihdon säädöt ovat pielessä.

Toki voi tiivistää pirusti ja valita huonon sisäilman ja kylmyyden väliltä. Päin persettä säädetty järjestelmä reagoi myös hitaasti ja lämpö sahaa jääkaapin ja saunan välillä.

Mut joo, teippiä vaan.

Mulla on Elisa viihteen boxi, jonka kautta saa tallennettua ja katsottua televisiota. Boxi näkyy AV valikon kautta. Pystyn katsoa ihan normaalin TV:n kautta, kun vaihdan säätimestä AV:n --> TV:ksi.

Boxissa on internetjohto, joka menee nettiboxiin. Sitten on antennijohto, mikä menee boxin ja telkkarin välissä. Lisäksi on antennijohto, mikä on seinän ja boxin välissä. Sitten on vielä scarttipiuha, joka on telkkarin ja boxin välissä.

Jos haluan kaiken toimivan, kuten nyt niin miten saan sen onnistumaan jos haluan scart piuhan hävittää kokonaan? Nyt, kun otan sen pois niin kuva katoaa.

Scarttia et saa poistettua välistä, ellet korvaa sitä HDMI piuhalla.
Mitä virkaa tuolla antennijohdolla on boxin ja tv:n välillä?

Miten menee matkakulujen verovähennysoikeus osa-aikatöissä?
Hommahan on sellainen, että teen diplomityön yli 100km päässä kotoa olevassa yrityksessä ja työskentelen samalla osa-aikaisena. Jos teen esimerkiksi päivän aikan 2 tuntia töitä ja lopun ajan diplomityötä saanko tältä päivältä vähentää kilometrit verotuksessa? Diplomityö maksetaan stipendillä, joten ei ole veronalaista tuloa eikä sitä voi hyödyntää verovähennyksissä.

Erikoisjoukkohauissa on tää vaatimus max vuoden vanhasta lääkärintodistuksesta ("SAlääk1141 tai vastaava"), mutta eihän mulla mitään tollasta löydy itseltä. Nuorison terveystodistus ei kelpaa joten pitääkö varaa lääkärinaika vai kysyä terveyskeskuksesta kopiota toukokuussa olleesta kutsuntojen ennakkotarkastuksesta?

^

Kannattaa varmistaa terveysasemalta, vastaako tuo kutsuntojen ennakkotarkastuksen lääkärintodistus (?) tuota pyydettyä ("SAlääk1141 tai vastaava") todistusta. Jos vastaa, niin tilaat lääkärintodistuksesta kopion.

Jos se ennakotarkastuksen lääkärintodistus (?) ei kelpaa, niin kysyt kirjoitetaanko terveyasemalla tuollaisia pyydettyjä lääkärintodistuksia. Jos kirjoitetaan, varaat lääkärille ajan. Jos ei kirjoiteta, varaat ajan yksityiselle lääkäriasemalle, jossa sellainen todennäköisesti kirjoitetaan.

Tuolla "vastaavalla" saatetaan tarkoittaa T-todistusta. Ainakin, mitä googlettamalla sana "SAlääk1141" löytyi.

Tämä kaikki on mutuilua.

Monitoimikaukosäätimistä...

- Mitä kannattaa huomioida sellaista ostettaessa?
- Toimivatko ne noin pääsääntöisesti ihan ok?
- Onko ne hankala ohjelmoida?
- Mistä niitä saisi edullisesti ja mikä niissä on keskimäärin tuo hintahaitari?

Miten menee matkakulujen verovähennysoikeus osa-aikatöissä?
Hommahan on sellainen, että teen diplomityön yli 100km päässä kotoa olevassa yrityksessä ja työskentelen samalla osa-aikaisena. Jos teen esimerkiksi päivän aikan 2 tuntia töitä ja lopun ajan diplomityötä saanko tältä päivältä vähentää kilometrit verotuksessa? Diplomityö maksetaan stipendillä, joten ei ole veronalaista tuloa eikä sitä voi hyödyntää verovähennyksissä.

Ainakin itselläni hyväksyttiin vähennykset mukisematta.

Miten hitossa LinkedInistä voi tulla sähköpostiin jotain professional network -kutsuja, vaikka en ole koko viritykseen koskaan mitään tunnuksia edes tehnyt? Onko se kutsun lähettäjä varta vasten lähettänyt tuon viestin mun sähköpostiosoitteeseen vai mistä se voi mulle ohjautua, kun en käytä ko. palvelua? Miten tuo systeemi toimii jos vahvistan tuntevani kutsun lähettäneen henkilön? Näkyykö mun sähköposti sitten kutsun lähettäneen profiilisivulla vai mitenkä?

Miten hitossa LinkedInistä voi tulla sähköpostiin jotain professional network -kutsuja, vaikka en ole koko viritykseen koskaan mitään tunnuksia edes tehnyt? Onko se kutsun lähettäjä varta vasten lähettänyt tuon viestin mun sähköpostiosoitteeseen vai mistä se voi mulle ohjautua, kun en käytä ko. palvelua? Miten tuo systeemi toimii jos vahvistan tuntevani kutsun lähettäneen henkilön? Näkyykö mun sähköposti sitten kutsun lähettäneen profiilisivulla vai mitenkä?

Joku on sen sinulle todennäköisesti lähettänyt.

Joku on sen sinulle todennäköisesti lähettänyt.
Juu, arvelin sen kyllä lähetetty olevan. Tämä kuitenkin vaikuttaisi olevan kikka, jolla hankitaan lisää käyttäjiä. Mulle kyllä toistaiseksi riittää että itse tiedän missä olen töissä, joten en kyllä lähde kollegan kutsun takia liittymään mihinkään.

Juu, arvelin sen kyllä lähetetty olevan. Tämä kuitenkin vaikuttaisi olevan kikka, jolla hankitaan lisää käyttäjiä. Mulle kyllä toistaiseksi riittää että itse tiedän missä olen töissä, joten en kyllä lähde kollegan kutsun takia liittymään mihinkään.

Tietenkin sillä hankitaan lisää käyttäjiä, sehän on verkostointipalvelua tarjoavan tahon intressien mukaista. Samalla ne kaverit saavat sitä verkostoaan kasvatettua ja sitä kautta mahdollisesti parempia työmahdollisuuksia.

Joku on varmaankin ladannut emailista kontaktit linkediniin ja sit lähetellyt kutsuja. Tai jos on joku tuntematon niin voi olla jonkin sortin kalasteluyritys tai väärennetty lähettäjä.

Kai siel linkedin:ssa kannattaa olla. Kätevä paikka ylläpitää cv:ta ja työkontaktiverkostoa.

Talo on jostain 70-luvulta, alkuperäiskunnossa, käsittääkseni ei edes peruskorjattu, energialuokka F. Vuokranantaja on myöntänyt olevansa tietoinen asuntojen kylmyydestä, mutta kuulema mitään remontteja ei ole tulossa. Soitan huomenna isännöitsijälle. Jos vastaanotto on kovinkin penseä, soitan vuokralaisten neuvontapalveluun.

Onko termostaatille tuleva putki selvästi kuumempi kuin itse patteri termostaatin jälkeen? Jos on, niin ruuvaa termostaatti kokonaan irti niin saat kaiken tehon verkostosta.

Kodin kääntöpiiri | yle.fi | Arkistoitu Jos termostaatti on osapuilleen tämmöinen, niin se on vaan yhdellä pienellä ruuvilla (Pannalla) kiinni...

- - - Updated - - -

Edit. jos patteri ei ole kauttaaltaan kuuma vaan toinen reuna on kylmempi, niin on siinä ilmaa. Yhdessä kämpässä jossa asuin, sai patterin ilmata yhdessä huoneessa noin parin viikon välein.

Oli kyse taloyhtiön korkeimmalla sijaitsevasta patterista..

Monitoimikaukosäätimistä...

- Mitä kannattaa huomioida sellaista ostettaessa?
- Toimivatko ne noin pääsääntöisesti ihan ok?
- Onko ne hankala ohjelmoida?
- Mistä niitä saisi edullisesti ja mikä niissä on keskimäärin tuo hintahaitari?
Pakkiksella on ollut monitoimikaukosäädinketju > search

Ja LinkedIn lähettelee itsekseen noita viestejä. Mulle ilmoittelee myös jos joku mun random-sähköpostikontakteista liittyy, ja esittää niitä myös mahdollisina tuttuina profiilisivulla.

Onko termostaatille tuleva putki selvästi kuumempi kuin itse patteri termostaatin jälkeen? Jos on, niin ruuvaa termostaatti kokonaan irti niin saat kaiken tehon verkostosta.

Kodin kääntöpiiri | yle.fi | Arkistoitu Jos termostaatti on osapuilleen tämmöinen, niin se on vaan yhdellä pienellä ruuvilla (Pannalla) kiinni...

- - - Updated - - -

Edit. jos patteri ei ole kauttaaltaan kuuma vaan toinen reuna on kylmempi, niin on siinä ilmaa. Yhdessä kämpässä jossa asuin, sai patterin ilmata yhdessä huoneessa noin parin viikon välein.

Oli kyse taloyhtiön korkeimmalla sijaitsevasta patterista..

Näistä on huoltoyhtiö jo repiny termostaatit irti ja ne on ilmattu. Ja ylimmässä kerroksessa ollaan mekin.

Jos ongelmia on vain ylimmän kerroksen asunnoissa kannattaisi ensimmäisenä ihmetellä paisunta-astian toimintaa (esipaineen tarkastus, vuodot...) ja verkoston vesimäärää. Se että patteri lämpenee ei meinaa sitä että se lämpenisi vielä tarpeeksi (lämmityskäyrän mukaisesti).

Edit. Tämä siis lähinnä tiedoksi, jos joutuu huoltomiehen kanssa olemaan vielä tekemisissä, niin voi kysyä onko kyseinen asia jo tarkistettu.

Onko työtodistusta mahdollista saada vielä voimassaolevasta työsuhteesta? Työskentelen tällä hetkellä yrityksessä X, jonka kanssa minulla on työsopimus. Työsopimuksessa mainitaan että "Tarvittaessa töihin kutsuttava". Jos muutan opiskelemaan toiselle paikkakunnalle melko lyhyen etäisyyden päähän ja haluan viikonloppuisin tulla tekemään töitä yritykseen, niin sitä vartenhan minulla täytyy olla se voimassaoleva työsoppari.
Jos taas haluan uudella paikkakunnalla vaikka ihan eri alan töitä, mutta haluan cv:hen maininnan ja työtoikkarin näytettäväksi, niin onnistuuko se? Vai pitääkö menetellä esim niin, että voimassaolevan työsopimuksen irtisanoo ja ottaa siitä työtodistuksen ja samontein aloittaa uuden työsopimuksen, jonka nojalla näitä töitä voi sitten tehdä myöhemminkin?

Back
Ylös Bottom