Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Jep samalla tavalla myötähäpeää tulee noistakin pätkistä (ei kaikista vaan niistä missä kaveri kuvittelee olevansa ihan järkyn vahva kun saa sen 1.2x omanpainon maastavedossa.) Mä en niinku saa ideasta kiinni miksi joku kuvittelee että se kiinnostaisi muita?

Jos ihmiset lakkaisivat jakamasta muille ihmisille asioita, jotka eivät ole absoluuttiasteikolla huikean kiinnostavia, jännittäviä ja ainutlaatuisia, niin kyllä vähenisi maailmasta keskustelu ja muu kommunikaatio siltä seisomalta alta promilleen nykyisestä ja netistäkin kaikki yhteisöpalvelut sekä keskustelupalstat voitaisiin vaikka lopettaa tarpeettomina. Muuttuisikohan kenenkään elämä siitä silti paremmaksi, vai ehkä jopa ikävämmäksi ja yksinäisemmäksi?

Jollekulle se 1.2 x omapainon mavekin voi olla itselleen kova juttu ja pitkän työn tulos ja siitä on silloin kiva kertoa muillekin, vaikka Magnusson mavettaakin neljä kertaa enemmän.

Mä en niinku saa ideasta kiinni miksi joku kuvittelee että se kiinnostaisi muita?

Kyllä mä olen seurannut esim. monen aloittelijan treenipäiväkirjaa. Ensisijaiset "kohderyhmät" noille videoille on kuitenkin yleensä kaveripiiri ja tekniikkavinkkien kysyminen kokeneemmilta. Ei 99% meistä tee elämässään mitään täysin ulkopuoliselle kiinnostavalta vaikuttavaa, mutta ei se tarkoita etteikö mitään pitäisi jakaa esim. kaveripiirin kanssa tai etteikö heitä voisi kiinnostaa.

Jos mielenkiinto tulee ainoastaan tuloksien kautta, niin aika vähissä on ne joita kannattaa seurata. Kattoo youtubesta Klokovin, Hautalan ja parin muun kaverin videot niin se on siinä. Muut on heikkoja paskoja.

Voiko yliopiston opiskelupaikkaa lykätä millä perustein? Tarvitseeko se mitään erityisiä perusteluita vai onko jotkut tarkat kriteerit. Eli voiko hakea kouluun, päästä sisään ja siirtää sen alkamisen seuraavalla vuodelle ihan tuosta vaan.

Aiemmin ainakin Jyväskylän yliopistossa vaadittiin hyvä perustelu, esim. varusmiespalvelu. Nykyisissä ohjeissa ei mainita mitään vaatimuksia, pitää vain ottaa paikka vastaan ja ilmoittautua poissaolevaksi. En tiedä, miten tuo toimii käytännössä.

Niin siis, jos ajatuksen tasolla tekisi näin: hakisi kouluun, pääsisi -> ilmoittautuisi poissaolevaksi ja pitäisi sen välivuoden tietäen, että mitään hätää ja huolta ei ensi vuodesta ole. Ehkä moraalitonta joku sanoisi, mutta onko teoriassa mahdollista.

tsadi sanoi:
Niin siis, jos ajatuksen tasolla tekisi näin: hakisi kouluun, pääsisi -> ilmoittautuisi poissaolevaksi ja pitäisi sen välivuoden tietäen, että mitään hätää ja huolta ei ensi vuodesta ole. Ehkä moraalitonta joku sanoisi, mutta onko teoriassa mahdollista.
On teoriassa ja ihan käytännössäkin. Tampereen teknillisessä yliopistossa saa huidella vuoden poissaolevana ihan ilman syitä ja tämänkin jälkeen eihän kukaan katso että käytkö oikeasti koululla vaikka olisit ilmoittautunut paikallaolevaksi. Silloin tosin opiskeluaika kuluu. Kannattaa tarkistaa omasta koulusta miten tuo menee...

Noiden vuosien kanssakin pystyy tai ainakin pystyi kikkailemaan useilla tavoilla, esimerkiksi lopettamalla koulut ja sitten uudestaan haettuaan hyväksiluettamalla entiset opinnot. Tuttavapiirissä myös yksi joka yliopistolla nyt muistaakseni kahdeksatta tai yhdeksättä vuotta, opiskeluoikeus loppui ja kävi välissä vissiin avoimen yliopiston kursseilla. Tarkemmin en oo kysellyt miten se homma menee, mutta ei noi opiskeluajan rajotukset käytännössä mitään kovin kiveenhakattuja näyttäis olevan.

Tukien kanssa sitten tietenkin eri juttu, niitä on turha odottaa tollaisella meiningillä.

tsadi:
Mä en tajua mitä moraalitonta tuossa olisi, sitä vartenhan se yksi "vapaa" välivuosi on annettu, että noin voisi tehdä. Mä itsekin menin aikoinaan kouluun noin, intin takia pidin ekana vuonna välivuoden. Ei siinä mitään syitä kyselty, opiskelupaikkaa hyväksyttäessä vaan "ei läsnä" ruutuun rasti.

Oon ollut saikulla yli 1,5kk ja saan palkkaa työnantajalta (jolle kela maksaa) vielä viikon jonka jälkeen siirryn suoraan kelan rahalle vielä viikoksi. Loukkasin itseni vapaa-ajalla ja työpaikan puolelta meillä on vapaa-aika vakuutus mutta kaikki hoitokulut laitoin omalle yhtiölle. Nyt tuolta työpaikan vakuutusyhtiöltä on tullut pieni määrä rahaa tilille eikä mulla ole mitään käryä mitä niiden pitäis kattaa, tiliotteen viestistä selvisi kuitenkin että postia on tulossa eli sitten selviää. Onko kellään hyvää veikkausta mitä rahoja nuo voisivat olla?

Aiemmin ainakin Jyväskylän yliopistossa vaadittiin hyvä perustelu, esim. varusmiespalvelu. Nykyisissä ohjeissa ei mainita mitään vaatimuksia, pitää vain ottaa paikka vastaan ja ilmoittautua poissaolevaksi. En tiedä, miten tuo toimii käytännössä.
Montahan lukukautta tai -vuotta mä oon ollut poissaolevana... aika monta joka tapauksessa. Kertaakaan ketään ei ole kiinnostanut mikään muu kuin jälkikäteen se, että on yleensä muistanut ilmoittautua joko poissaolevaksi tai läsnäolevaksi. Siitä, jos jättää reagoimatta koko ilmoittautumiseen, saa maksaa 30€:n arvoisen uudelleenkirjaamismaksun, kun seuraavan kerran ilmoittautuu läsnäolevaksi. Nää nyt on siis Jyväskylän yliopiston käytäntöjä.

Mutta kyllä mä lähtisin siitä, että ihan vapaasti voi hakea opiskelupaikkaa ja ilmoittautua poissaolevaksi, jos opiskelupaikan saa.

No siis vähän hämmentää kun normaalisti esim 2. toukokuuta saa vasta huhtikuun palkan. Jos saisin joulukuun palkan vasta tammikuun puolella niin kumman vuoden tuloksi se laskettaisiin?

Verovuosi on kalenterivuosi tuloverotuksen osalta. Jos sinulle maksetaan palkkaa 30.12.2013 niin se on vuoden 2013 tuloa. Vuosi-ilmoituksessa verottajalle ilmoitetaan 1.1.2013-31.12.2013 välin tulot.

Onko mitään kätevää tapaa hävittää vajaata jätesäkillistä asiapapereita? Aikanaan poltin ne kun asuin omakotitalossa mutta se ei ny välttämättä tulisi kyseseen tässä paikassa? Toki viimekädessä raahaan ne työpaikalle ja poltan 200l tynnyrissä mutta sekin voi herättää uteluja ja noloa raahata kauhee säkki töihin.

Montahan lukukautta tai -vuotta mä oon ollut poissaolevana... aika monta joka tapauksessa. Kertaakaan ketään ei ole kiinnostanut mikään muu kuin jälkikäteen se, että on yleensä muistanut ilmoittautua joko poissaolevaksi tai läsnäolevaksi. Siitä, jos jättää reagoimatta koko ilmoittautumiseen, saa maksaa 30€:n arvoisen uudelleenkirjaamismaksun, kun seuraavan kerran ilmoittautuu läsnäolevaksi. Nää nyt on siis Jyväskylän yliopiston käytäntöjä.

Mutta kyllä mä lähtisin siitä, että ihan vapaasti voi hakea opiskelupaikkaa ja ilmoittautua poissaolevaksi, jos opiskelupaikan saa.
Olet ehkä ikäsi perusteella sitä koulukuntaa, jolla on yliopistossa ikuinen opinto-oikeus. Nykyään opiskelija saa olla poissaolevana enää neljä lukukautta eli kaksi lukuvuotta ja sitä pidempi poissaolo lyhentää opiskeluaikaa. Opiskeluaikahan (opiskeluoikeus) on yliopistossa kaksiportaiseen maisterintutkintoon 7 lukuvuotta. Toki tuohon voi tarvittaessa lisäaikaa rehtorilta anoa ja sitä luultavasti myös saa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa että oletusarvoisesti poissaolevaksi ilmoittautuminen syö poissaolokiintiötä (pl. esim. varusmiespalvelus). Tuohon lisäajan anomiseen suhtaudutaan kyllä vuosi vuodelta kriittisemmin sitä ei kovin paljoa lisää myönnetä. Ts. jos tarvitsisit lisäaikaa 5 vuotta tutkinnon suorittamiseen, niin sen anomisessa et luultavasti enää onnistuisi.

Voiko yliopiston opiskelupaikkaa lykätä millä perustein? Tarvitseeko se mitään erityisiä perusteluita vai onko jotkut tarkat kriteerit. Eli voiko hakea kouluun, päästä sisään ja siirtää sen alkamisen seuraavalla vuodelle ihan tuosta vaan.
Ainakin Aalto-yliopistolla voi olla poissaolevana neljä lukukautta (2v) ilman mitään perusteluja. Tämän jälkeen vaaditaan jo "vahvoja perusteita".

Kuinkahan sitä sanoisin hyville ystävilleen että aion vaihtaa heidän omistamallaan kuntosalilla käymisen heidän kilpailijansa salille kun siellä on valoisampaa, tilavampaa (noin kolme kertaa pinta-alaa) sekä uudemmat ja ehjemmät laitteet.

Kuinkahan sitä sanoisin hyville ystävilleen että aion vaihtaa heidän omistamallaan kuntosalilla käymisen heidän kilpailijansa salille kun siellä on valoisampaa, tilavampaa (noin kolme kertaa pinta-alaa) sekä uudemmat ja ehjemmät laitteet.

Noin? Valitset omiin tarpeisiisi paremmin sopivan salin, se ei liity ystävyyteenne (ei ainakaan pitäisi).

Olet ehkä ikäsi perusteella sitä koulukuntaa, jolla on yliopistossa ikuinen opinto-oikeus. Nykyään opiskelija saa olla poissaolevana enää neljä lukukautta eli kaksi lukuvuotta ja sitä pidempi poissaolo lyhentää opiskeluaikaa. Opiskeluaikahan (opiskeluoikeus) on yliopistossa kaksiportaiseen maisterintutkintoon 7 lukuvuotta. Toki tuohon voi tarvittaessa lisäaikaa rehtorilta anoa ja sitä luultavasti myös saa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa että oletusarvoisesti poissaolevaksi ilmoittautuminen syö poissaolokiintiötä (pl. esim. varusmiespalvelus). Tuohon lisäajan anomiseen suhtaudutaan kyllä vuosi vuodelta kriittisemmin sitä ei kovin paljoa lisää myönnetä. Ts. jos tarvitsisit lisäaikaa 5 vuotta tutkinnon suorittamiseen, niin sen anomisessa et luultavasti enää onnistuisi.
Hmm, mua on koskettanut toi tutkintoaikarajoite tiedekunnan vaihdon jälkeen vuodesta 2008 eteenpäin, jonka jälkeen olen myös ollut poissaolevana. En nyt vaan muista tarkalleen, että kuinka monta vuotta mulla tossa meni pääasiassa töissä ollessa. Eikä tuosta kyllä ole mitään mainintaa ollut senkään jälkeen, kun olen opinto-oikeuteni perään kysellyt. Tiedä sitten... ei jaksa nyt tarkistellakaan, kun asia ei itselle ole mitenkään aktuelli.

---

Hehe, ei mulle kyllä tiedotettu edes ensin evätystä ja sitten myönnetystä tiedekunnan vaihdosta, että tää voi mennä paikallisen yliopiston tiedotuksenkin piikkiin, mutta vähän kummalta kuulostaa.

Back
Ylös Bottom