APUA Dieetin aloituskalorimäärään

Terve kaikille.

Tarvitsen hieman apua koska aloitan 1.11 nyt virallisesti ensimmäisen todella huolellisesti suunnitellun ja motivoidun dietin, mihin olen varannut aikaa 5-6kk
Olen treenannut salilla 12vuotta ja painoni on 107kg ja rasva% 21. Tosin toi 21% on viiden peräkkäisen aamun inbody mittauksen keskiarvo. Että sinnepäin EHKÄ?
Tarkoitus olisi päästä elämäni ensimmäisen kerran oikeasti kireään kuntoon, siis ei pelkästään päkkiä esille vaan oikeasti kireään kuntoon 6-8% rasvoille.
Ongelmani on että kuinka korkealta aloitan kalorit päivästä 1. Ja mikä on sopiva tiputustahti kaloreille kun painonlasku pysähtyy ja kuinka paljon kerralla tiputetaan?.
Aloitanko aerobisen heti alusta vai otanko mukaan/lisäänkö sitten kun painon tippuminen tökkii?
Ja sit toinen probleema on toi sokerin käyttö, en ole tähänkään asti lisättyä sokeria käyttänyt, mutta koska mun perus ruoka-aineisiin kuulu profeel-rahka 2kpl/vrk, tropic omenamehu 8dl/vrk, banaani 2-3kpl /vrk...... Niin onko mun pakko keksiä näille sokerittomat korvikkeet vai voinko pitää nämämäärät ennallaan kunhan vaan kalorit pysyy kohdillaan. Kuulostaa hullulta mutta noi 3 pikkujuttua tekee mun aterioista nautintoja.
Jos joku hieman viisaampi minua auttaisi tässä alkuun pääsemisessä, niin olisin todella kiitollinen.
Tällä hetkellä syön 3600kcal/päivässä + treenipäivinä herasta ja maltosta 600kcal yhteensä lisää ennen 300kcal ennen ja 300kcal jälkeen treenin.

Vaikea tuota kalorimäärää on kenenkään muun ku sun päättää. Ite tiedät parhaiten sun kulutuksen. Nouseeko paino nykyisillä kaloreilla?
Pidä sokerimäärät ennallaan, ei sillä oo mitään vaikutusta. Paino tippuu, ku kalorit on kohdillaan. Oot aivan oikeassa.

Itse kyllä jättäisin tropic sokerilitkun ja banaanit pois dietillä. Lisäksi toi profeel rahkakin taitaa olla aika sokeria.. Voi näidenkin turhien kalorien tilalle laittaa proteiinia ja muuta järkevää. Sokeri ei sitä ole. Aerobisen mielestäni voi ottaa mukaan vaikka heti alussa, mutta mikään pakollinen se ei ole, koska koko homman juttu on ne kalorit. Jokainen on yksilö eikä tuohon sopivaan kalorimäärään ole mitään absoluuttista totuutta kertoa. Itse kuitenkin veikkaisin, että jos lähtisit liikkeelle 2500kcal/päivä määrällä, niin se olisi hyvä lähtökohta. Katso miten paino reagoi. Alussa ensimmäisten viikkojen aikana pitäisi painosta lähteä useampi kilo, kun nestettä poistuu kropasta. Kannattaa ottaa esim. kalorilaskuri.fi palvelu käyttöön.

Jos tarkoituksena on vetää 6kk dieetti, niin ei ehkä oo viisainta tiputtaa heti alussa 3600-4200kcal -> 2500kcal. Varsinki jos tuohon ottaa aerobiset mukaan heti alussa.

Tällähetkellä painoni on noussut 600g 1,5kk aikana, eli aika tarkoilla on toi 3600. jos aloitan esim 2500 -2700kcal, niin kuinka isoilla tiputuksilla tiputtelen kun lasku pysähtyy ja kuinka alas uskaltaa kalorit päästää dietin edetessä. Ja vielä toi proteiinin määrä riittääkö 200g/vrk niinkuin tähänkin asti vai lisäänkö. Kiitos vastauksista... Ehkä teen sit kompromissin, etsin tropicin tilalle jotain ja bidän banaanit.

Tällähetkellä painoni on noussut 600g 1,5kk aikana, eli aika tarkoilla on toi 3600. jos aloitan esim 2500 -2700kcal, niin kuinka isoilla tiputuksilla tiputtelen kun lasku pysähtyy ja kuinka alas uskaltaa kalorit päästää dietin edetessä. Ja vielä toi proteiinin määrä riittääkö 200g/vrk niinkuin tähänkin asti vai lisäänkö. Kiitos vastauksista... Ehkä teen sit kompromissin, etsin tropicin tilalle jotain ja bidän banaanit.

Ei niistä kalorin vähennyksistä kannata vielä stressata. Kokoat alkuun kalorilaskurissa ruokaohjelmia, joita noudatat. Toi 2500 on ihan hyvä. Aerobista mielellään 3 krt/viikko salin lisäksi.

Lasket kaloreita sitten vasta uusiksi kun paino lopettaa laskemisen. Veikkaan että vasta kympin rasvoissa paino lopettaa tippumisen.

Jos tosiaan olet tiputtamassa n. 21%->6-8% niin suosittelen todella pitkää diettiä. Ite varmaan lähtisin liikkeelle niinkin korkealta kuin 3000 kalorista. Katsoisin ihan kuukauden ajan että miten kroppa käyttäytyy. Vaikka paino ei laskisi kovinkaan paljon niin sitä kiristymistä voi tapahtua. Kroppa harvoin toimii täysin lineaarisesti eli se paino ei välttämättä vastaan lyhyellä aikavälillä sitä peilikuvaa. Ja sitten jos ei kroppa vastaa niin laskee kaloreita vielä vaikka sen 300kcal. En kuitenkaan suosittelisi tuollaista 1000kcal tiputusta.

Ei tossa tonnin tiputuksessa oo muuta vikaa, kuin helvetillinen nälkä ensimmäiset 2 viikkoa. Tonni taitaa silti olla yleisin tiputus? Bulkilla +500 ja dieetillä -500 peruskulutuksesta.

Kyllä mä lähtisin liikkeelle n.3000kcal/vrk ja treenipäivinä n.500kcal enemmän palkkariin hiilari/protsku n.40g/40g ja ennen treeniä esim. bcaa 20g ja vitargo 20g. Muuten hyödyntäisin kalorilaskuria, niin että perusruokavaliossa olis proteiini 2-2,5g/kg ja rasva n.1g/kg ja loput hiilarista. Tottakai on syytä huomioda myös rasvojen laatu ja ettei hiilarit tulis pelkästä sokerista, vaan suurin osa olis kuituja ja "hitaita"hiilareita. Siitä sit pari viikkoa seurailis, miten etenee ja muutoksia tarpeen mukaan karsimalla hiilaria (ei treenin ympäriltä). Vettä kannattaa juoda riittävästi pitkin päivää ja kiinnittää huomiota myös suojaravinteisiin. Ravintoa tietysti tasaisesti pitkin päivää, paitsi minun mielestäni illalla ennen nukkumaan menoa ei hirveästi hiilaria, vaan mielummin jotain kuitupitoista+protsku ja rasva. Kova on dieetti sulla edessä ei muutaku tsemppiä! Tolle noin runsaalle mehun juomiselle ei oo kyllä mitään perustelua :)

minun silmään tuo teksti ei näytä kovin "todella huolellisesti suunnitellulta ja motivoituneelta dietiltä"

Nojuu. Omasta mielestäni motivaatiota ei ton viestin perusteella voi arvoida ja uskoisin, että AP kysyy neuvoja just saadakseen huolellisesti suunnitellun dieetin :whip:

Itse lähtisin liikenteeseen n. 3500 kaloreilla ekat viikot, jättäen enimmät turhat sokerit (tässä tapauksessa malto, mehut, sokerirahkat) pois. Kannattaa seurailla, miten paino lähtee tippumaan, ja sen mukaan muokkailla kaloreita muutaman viikon välein +-100. Myös aerobisia kannattaa lisäillä, aloitat vaikka 20 min/päivä, ja lisäilet sitä sen mukaan miten tuntuu että jaksaa. Mitään megatankkaus/cheattipäiviä ei kannata ihan dieetin alkuun pitää, vasta myöhemmässä vaiheessa kannattaa pitää tällainen ehkä kerran kahteen viikkoon, riippuen miten paljon meinaa syödä ylimääräisiä kaloreita.

Ok. Kiitoksia ohjeista, toi aloituskalorimäärä viel ehkä vähän ??? Mut päätin että aloitan dietin 27.10 kalorimäärä 2830, tässä olis vielä tän dietin rakenne, olis hyvä jos antaisitte palautetta vielä tästä et pitäiskö jotain lisätä / poistaa. Ja sit muita lisäravinnetta en aio käyttää, kuin hera-isolaattia, kalaöljy, d-vit, tämä johtuu taloudellisesta tilanteestani ja koen etten tarvitse muuta.
7.30 Pirtelö 680kcal (4dl kauramaito, 1rkl öljy, 2dl kaurahiutale, 1dl hera, 1tl cacao)
9.30 Ton/Ana 280kcal (1prk tonnikala öljy, 1prk ananas)
11.00 Liha/Riisi 500kcal
13.00 Ton/Ana 280kcal
15.00 Pirtelö 680kcal (4dl kauramaito, 1rkl öljy, 1 banaani, 2dl kaurahiutale, 1dl hera, 1tl cacao)
17.30 Hera 130kcal (1dl hera-isolaattia)
20.00 Ton/Ana 280kcal

Treenipäivinä 4xvko 1dl hera ennen ja 1dl hera jälkeen treenin. Ajattelin että en käyttäisi hiilaria ollenkaan, koska noin 45min treenin jälkeen tulee toi pirtelö aina.

Näin olen syönyt tähänkin asti, mutta illaksi on ollut 1 lämmin ruoka lisäksi, ja annokset ollut hieman isompia, ja ton tonnikala/ananaksen on välillä korvannut maitorahka.
Kun katsotte listaa, niin pitääkö mielestänne karsia ananaksesta ja banaanista tulevan fruktoosin määrää.

Maitotuotteita en pysty käyttään kuin väkipakolla, edes laktoosittomia, ja toi tonnikala ei tahdo upota ilman ananasta, ja pirtelö maistuu homehtuneelta viljalta ilman banaania.

Back
Ylös Bottom