Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Rantapantterilta hyvää perusjuttua, enpä itse osaa mitään enempää pistää.

Ainoastaan itse haluaisin tietää että miten paha juttu on jos pääoma (hetkellisesti) sukeltaa, eli rahaston arvo romahtaa jos maailmalla tapahtuu jotain yllättävää? Eli onko varaa siihen että pääoma onkin vaikka vain puolet siitä mitä nyt? Ei todennäköistä mutta aivan mahdollista. Näitä on nähty ja tullaan näkemään.

Jos arvon heilunta ei haittaa niin sitten vaan osakeindeksirahastot peliin, jos taas arvonmenetys on pahasta, sitten korkoa peliin ja kun ainakaan minä en osaa korkomarkkinoita yhtään niin Pharos olisi ihan suositeltava rahasto. Itse käytän sitä yrityksen rahojen säilömiseen Rahamarkkina AAA rahaston kanssa. En siksi että pelkään arvon menetystä rajusti, vaan siksi että noita rahoja voidaan tarvita nopeatikin ja niistä ei voi isoa osaa mennä yhdessä markkinahäiriössä. Taas pelkkä Rahamarkkina AAA ei tuota mitään, joten osa rahastossa jossa osakeriskiä ja sitäkautta tuotto-odotustakin mukana.

Tämä tuleva dippi osakemarkkinoilla johtuu varmaankin siitä että osakkeisiin virranneet elvytysrahat yms. alkavat taas virrata pois tuottoisempiin kohteiseen.

Nyt korot nousevat niin sitä rahaa virtaa osakkeista, varsinkin "turvallisista" bluechip osinkolapuista bondeihin koska bondien tuotto on nousussa. Korot vs osingot. Ainakin USA:ssa markkinoita on vivutettu paljon ja iso osa pääomasta on lainarahaa jolloin korkojen noustessa velkavipua ryhdytään pienentämään. Jossakin vaiheessa tasaista osinkoa maksavat osakkeet alkaa olla niissä hinnoissa että osinkotuotto on hyvä ja pääoman poisvaluminen lakkaa.

Näin ainakin lienee tarkoitus. Tietty jos Bernanke toteaa että elvytysostoja jatketaan tällä tasolla vielä toistaiseksi, lienee markkinoiden reaktio seuraavanlainen:
shut-up-and-take-my-money-jpg.64238

Sarjassamme varmaankin aika epäoleelliset kysymykset, mutta antaa mennä, kun sattui mieleen juolahtamaan.

Kursseja kun on tullut kauppalehden kännykkäsovelluksella katseltua viime aikoina, niin siinä näkyy päivän nousijat ja laskijat sellaisessa kohdassa, että ne sattuu yleensä silmiin. Siinä olen kiinnittänyt sellaiseen huomiota, että muutamat firmat ovat lähes joka päivä hirveässä nousussa tai laskussa. Eli yhden päivän kun nousee, niin seuraavana sitten yhtä kovaa alas. Ei noista firmoista noin paljoa mitään julkistuksia tai uutisia tehdä, että millään järkiperusteilla noita liikkeitä voisi selittää. Millähän tuon voisi selittää? Vaikka kuinka olisi hermostunutta markkinoilla, niin jotenkin on vaikea ymmärtää tuollaista kurssikäytöstä.

Sarjassamme varmaankin aika epäoleelliset kysymykset, mutta antaa mennä, kun sattui mieleen juolahtamaan.

Kursseja kun on tullut kauppalehden kännykkäsovelluksella katseltua viime aikoina, niin siinä näkyy päivän nousijat ja laskijat sellaisessa kohdassa, että ne sattuu yleensä silmiin. Siinä olen kiinnittänyt sellaiseen huomiota, että muutamat firmat ovat lähes joka päivä hirveässä nousussa tai laskussa. Eli yhden päivän kun nousee, niin seuraavana sitten yhtä kovaa alas. Ei noista firmoista noin paljoa mitään julkistuksia tai uutisia tehdä, että millään järkiperusteilla noita liikkeitä voisi selittää. Millähän tuon voisi selittää? Vaikka kuinka olisi hermostunutta markkinoilla, niin jotenkin on vaikea ymmärtää tuollaista kurssikäytöstä.

Useiden kohdalla selitys on vähäinen vaihto. Eli laidat on silloin kaukana ja näin ne pienetkin kaupat heiluttaa kursseja useita prosentteja. Homma korostuu mitä pienempi on osakkeen yksikköhinta. Toki on muutenkin ns. liukasliikkeisiä lappuja mutta usein nuot jotka tänään on nousukärjessä ja huomenna laskussa, ovat suht vähävaihtoisia.

Useiden kohdalla selitys on vähäinen vaihto. Eli laidat on silloin kaukana ja näin ne pienetkin kaupat heiluttaa kursseja useita prosentteja. Homma korostuu mitä pienempi on osakkeen yksikköhinta. Toki on muutenkin ns. liukasliikkeisiä lappuja mutta usein nuot jotka tänään on nousukärjessä ja huomenna laskussa, ovat suht vähävaihtoisia.

Niinpä tietenkin. Ihan loogista nyt kun ajattelee.

Koko pottia ei kannata läväyttää samana päivänä rahastoihin, eli muista hajauttaa myös ajallisesti. Esimerkiksi 1-2 kertaa kuukaudessa jonkinlainen sopivaksi katsomasi summa niin kauan kuin rahaa riittää. Jos aiot jatkaa kuukausittaista suoraveloitussijoittamista valitsemiisi rahastoihin, niin sitten tuon 5 kiloa voi sijoitella reippaammallakin tahdilla.

Tätä en ollut ajatellutkaan. Mitä eroa on sillä, hankkiiko kerralla koko läjän vai lapioiko pikkuhiljaa? Jos kuitenkin samaa tuotetta hankkii.

Jos arvon heilunta ei haittaa niin sitten vaan osakeindeksirahastot peliin, jos taas arvonmenetys on pahasta, sitten korkoa peliin ja kun ainakaan minä en osaa korkomarkkinoita yhtään niin Pharos olisi ihan suositeltava rahasto. Itse käytän sitä yrityksen rahojen säilömiseen Rahamarkkina AAA rahaston kanssa. En siksi että pelkään arvon menetystä rajusti, vaan siksi että noita rahoja voidaan tarvita nopeatikin ja niistä ei voi isoa osaa mennä yhdessä markkinahäiriössä. Taas pelkkä Rahamarkkina AAA ei tuota mitään, joten osa rahastossa jossa osakeriskiä ja sitäkautta tuotto-odotustakin mukana.

Tuota Pharosta olen miettynyt, mutta tuntuu vähän liian "helpolta" sijoittaa koko pottia siihen, kun kuitenkin aikomus on koittaa saada jonkinmoista tuottoakin sijoitukselle ja henkisesti on varauduttu arvon heittelyyn. Myös noita passiivisia osakerahastoja on tullut tutkittua ja niihin olikin suunnitelma sijoittaa koko summa. Nyt kuitenkin heräsi ajatus, että jos laittaisin vaikka 4 kiloa "varmaan" Pharokseen ja yhden kilon passiiviseen osakerahastoon. Lisäksi passiiviseen jatkuvana X euroa kuussa. Näin olisi sekä "varmaa" että "riskaabelimpaa". Miltäs kuulostas?

Tuota Pharosta olen miettynyt, mutta tuntuu vähän liian "helpolta" sijoittaa koko pottia siihen, kun kuitenkin aikomus on koittaa saada jonkinmoista tuottoakin sijoitukselle ja henkisesti on varauduttu arvon heittelyyn. Myös noita passiivisia osakerahastoja on tullut tutkittua ja niihin olikin suunnitelma sijoittaa koko summa. Nyt kuitenkin heräsi ajatus, että jos laittaisin vaikka 4 kiloa "varmaan" Pharokseen ja yhden kilon passiiviseen osakerahastoon. Lisäksi passiiviseen jatkuvana X euroa kuussa. Näin olisi sekä "varmaa" että "riskaabelimpaa". Miltäs kuulostas?

No ihan järkevältä, tuon suhteen pohdit sitten itse mieleiseksi, eli onko se 4000/1000 vai 3000/2000 vai mikä omaan riskiprofiiiliin sopivaa.

Tosin minä laittaisin itse sen tuottoa hakevan osuuden Phoebukseen, koska on mielestäni tämän maan aktiivisten rahastojen ehdotonta eliittiä. Mutta olenkin enemmän osakesijoittaja, että tää on vain oma näkemykseni. Aina ns. turvallisempi on indeksirahasto, mutta jos ottaa jo 4000 euron edestä turvaa maltillisesta Pharoksesta niin jotenkin omasta mielestä kaveriksi sopisi paremmin Phoebus. Kannattaa ainakin tsekata rahasto ja sen hoitaja Anders Oldenburg. Eikä ole mikään kallein rahasto aktiiviseksi, tosin on tuottosidonnainen palkkio mutta siinä on kohtuu järkevät ehdot, eli sitä tuottoa ei rahastoyhtiö ja salkunhoitaja saa lyhyen ajan spekuloinneista.

Tänään illalla sitten kai nähdään mihin suuntaan jenkkien elvytys menee, kun FED:n papereita julkistetaan. Huomenna ollaan sitten köyhempiä tai ei.

Olette te rohkeita poikia. Itse istun salkkuni päällä ja odottelen seuraavia osinkoja. Tällainen varsin tylsä tapa ja vain aika näyttää että miten tässä käy.
Mistä näistä tietää. Minä näen liikaa riskiä sillä että myisin pois ja istuisin käteisen päällä.

Saa olla aika ihan miehekäs osakesalkku, että pääsee nauttimaan niistä osingoista oikein kunnolla. Muutaman satasen osingot ei paljon kannusta välttämättä holdaamiseen , kurssinousun odottelu on sit eri asia =).

edit. Mihin kadonnut SSH hehkutus foorumilta?

Tätä en ollut ajatellutkaan. Mitä eroa on sillä, hankkiiko kerralla koko läjän vai lapioiko pikkuhiljaa? Jos kuitenkin samaa tuotetta hankkii.
Optimaalista ostoajankohtaa on mahdotonta ennustaa, joten ajallisella hajauttumisella pienennät riskiä että koko potti menee sisään huonolla hetkellä. Jos on hallussa tietoa, jota ei ole markkinoilla saatavilla niin asia on tietenkin toinen. En välttämättä rupeaisi aivan pieniä summia hajauttamaan, kun kulut kuitenkin vievät osansa.

Saa olla aika ihan miehekäs osakesalkku, että pääsee nauttimaan niistä osingoista oikein kunnolla. Muutaman satasen osingot ei paljon kannusta välttämättä holdaamiseen , kurssinousun odottelu on sit eri asia =).

edit. Mihin kadonnut SSH hehkutus foorumilta?

No kyllä se "ylimääräisen kuukauden tili" lämmittää. Häviäisin rahana nopeahkolla kaupalla, eli en ala spekuloimaan näitä laskuja. Nyt näytetään laskevan, mutta pitäisi laskea aika hiton rajusti että olisi järkeä ottaa riski kun verottaja välittäjä vie välistä. Ne pitää ensin kuitata ja vasta sitten saa tuottoa.

Ja kun joka vuosi ostaa ainakin osinkotuloilla niin osakkeiden määrä kasvaa. Korkoa korolle. Jos veivaa ja veivaa niin väitän ettei kasva kuin kyrpä otsaan, mutta saatan olla väärässäkin.

Keskimäärin vaan mikän tutkimus ei ole veivaamisen puolesta ollut. Jotkut taitavimmat siinä pärjää mutta vastassa on liian monta tekijää että edes yrittäisin. Onnea niille jotka yrittää ja vilpitön onnittelu niille jotka pärjää tuossa. Siis vuodesta toiseen, ei jotain kerran ja parin onnistumisia pelkästään.

Onko Jenkkilässä monessa firmassa käytössä kvartaali osingot? Omasta mielestä kuulostaa paljon järkevämmältä kuin Suomen systeemi että kerran vuodessa.

Fedin setelielvytys jatkuu toistaiseksi ennallaan | Kauppalehti.fi

Jaa että tää syöksy peruttu vai miten? ;)

Hehehe, linkki johtaakin vähän erilaiseen otsikkoon. Fedin setelielvytys jatkuu toistaiseksi ennallaan -> Fed: Velkakirjaostot vähenevät tänä vuonna

Anyway, markkinat on aika epävarmat mitä noi fedin minuutit tarkoittaa. Miten niitä tulkita. SP500 kyykkäsi heti ton jälkeen, nousi plussalle ja nyt menossa taas kovaa alaspäin :D Loppupeleissä ei siis mitään uutta tuossakaan, epävarmuus jatkuu. Jokainen tietää mitä on luvassa, kysymys vain on milloin.

Back
Ylös Bottom