Laihduttaminen ja lihasmassan & voiman säilyttäminen?

Tässä useampaa vuotta jo treenaavana lihakset ovat kivassa kunnossa, enkä halua niistä lähteä luopumaan. Läskiä on kuitenkin päässyt kertymään myös, ja siitä olisi nyt tarkoitus päästä eroon. Miten tämä on mahdollista niin että lihakset ja niiden voima eivät katoa? Olen 178 pitkä, ikää on 23 ja painoa on 102kg. Kaiken rasvan ei tarvitse hävitä, mutta jos vaikka lähemmäs 90kg pääsisi.

Yleensä väitetään että heti kun kalorit ylittävät maagisen -500kcal rajan, vaikka -550kcal niin palaa lihasta. Mutta mä oon ite vetänyt dieetit 800-1000kcal vajeella ja en usko että lihasta olis kadonnut yhtään sen vähempää jos oisin dieetannut -500kaloreilla. Koska siinä taas dieettaamiseen kulunut aika olisi ollut pidempi. Eilen törmäsin ketjuun, jossa sanottiin että se on se aerobinen joka syö niitä lihaksia joten ensi dieetin ajattelin koittaa vetää ilman aerobista. Itseasiassa pakkiksen Mike vetää alle tuhannella kalorilla (?) per päivä ja ei ne lihat näytä kuihtuneen. Penkki itseasiassa ottaa ainakin sata varmasti takapakkia vaikka vetäisi kuinka pienillä miinuksilla.
Mutta vaikka sitä lihasta palaisikin dieetillä, niin se tulee heti seuraavalla bulkilla takaisin.

Älä nyt ainakaan rupea syömään liian vähän, jos olet kovalla työllä nostanut painon tuonne 102kg.
Voimat ja lihakset säilyvät paremmin maltillisilla miinuksilla -200-500kcal/pv.
Dieetin alussa voi paino tippua hieman nopeamminkin, mutta kun halutaan tosiaan säilyttää voimia ja massaa maksimaallisesti niin maltti on valttia.

Aerobinen liikunta ei kyllä lihasta vie pätkänvertaa kun se tehdään sopivalla sykealueella ja nimenomaa silloin juurikin kroppa ottaa sen energian kertyneistä rasvavarastoista.

Nykytutkimukset sanovat mielestäni, että 800 kcal on se maaginen raja jolloin lihasta alkaa edes hieman tippumaan. Alle 500 ei ole mitään tarvetta kenenkään jäädä, kestää vaan kauemmin ja alkaa masentaa. Eri asia on jos haluaa syödä edes hieman enemmän, kyllä esim. 300 kcal menettelee siinä mielessä

Nykytutkimukset sanovat mielestäni, että 800 kcal on se maaginen raja jolloin lihasta alkaa edes hieman tippumaan.

Löydätkö mitään tutkimusta tuosta? Ei sillä että siitä olisi mulle mitään hyötyä, sillä ei mua dieetillä lähtevä lihas haittaa yhtään, koska saan sen aina seuraavalla bulkilla takasin. Mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva lukea :)

Löydätkö mitään tutkimusta tuosta? Ei sillä että siitä olisi mulle mitään hyötyä, sillä ei mua dieetillä lähtevä lihas haittaa yhtään, koska saan sen aina seuraavalla bulkilla takasin. Mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva lukea :)
Muakin kiinnostaisi nähdä.

Nykytutkimukset on perseestä, sitä pystyy vaikka alle 500kcal dietillä oleen ja ei pala lihasta yhtään kun aineet on optimaaliset millä se homma tehdään ja en tarkoita dopinaineita.

Jos ei kisakireyteen oo tarkotus päästä, vaan perushyvään rantakondikseen,
niin pienillä miinuksilla pystyy kyllä hyvin ylläpitämään ja jopa kasvattamaan lihasta...

..ja luonnollisesti omillaan...

Sinuna kyllä ekana ihan vaan siivoaisin ruokavalion kaikesta turhasta ja kattoisin mitä tapahtuu...
Myöhemmin voi sit kiristellä enemmän kaloreita, mutta perus puhtaalla syömiselläkin kyllä alkaa kiristyyn...

Back
Ylös Bottom