Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Samaa tahtoisin kuulla ja perusteluita. Outoa ja Rautaa molempia jossain vaiheessa miettinyt pitempään holdiin. Niin ja aika samoissa pyörii meidän Siili määrät. :)
Nyt on kesällä tullut niin paljon rahaa tuhlattua pihaan ettei tiedä koska pystyy seuraavaksi ostoja tekemään. Veronpalautuksista nyt viimeistään ja rahastot tietty menee kokoajan. Vielä olis yksi Dansken rahasto lunastamatta, mutta vielä hiukan miinuksella. Sinne kun ei enää rahaa mene, kulut vaan juoksee. Siellä olisi vajaa 3 tonnia niin niillä saa nyt jotain ostettua tai lisättyä.

RR ja Outokumpujuttua lisää alla.

Mulla vähän sama homma, että pihaan menee rahat, omat ja varastetut. Että ei yksinkertaisesti tule mistään mitän ostaa lisää, tosin limiittiä voi aina käyttää mutta se pitäisi maksaa poiskin ja kun tykkään holdata, niin sitä ei paljon viitti käyttää kun 5% korko on pitkään vivutteluun turhan kova.

Veronpalautuksia kanssa pitäisi olla tulossa, kun vaan tulee se lopullinen päätös kun sieltä puuttui tietysti esim. matkavähennykset ja muutama muukin juttu piti selvitellä ja epäilen että tarvii vieläkin selvitellä, mutta sitten sen näkee.

Otin RR:ää vähän kyytiin 4.38 Eur:lla. Miksi?
- kulukuuria on vedetty aika hyvin läpi
- jalostusastetta on nostettu ja tuotepuolella on jopa innovoitu ihan fiksulta kulostavia juttuja kuten aurinkopaneelikatto...
- panostuksia mm. myyntiin on laitettu aika kivasti sinne missä homma on toiminut; erikoisterästen myyntiin tulossa/tullut lisää resursseja ja niiden osuus kasvanut metallibus
- investoinnit tehty vähäksi aikaa, velkaisuus kääntymässä laskuun

Tein Rautaruukillakin edellsestä kuopasta lähemmäs 100% voiton 2009 myllerryksen nurkilla tosin hyppäsin kyydistä turhan aikaisin eli omat RR analyysit ei ole toistaiseksi maksaneet rahaa :D Tuskin tää raketoi, mutta oma arvailu sanoo että pohjat alkaisi olla nähty ja osingonmaksustakin firma on pitänyt jopa vähän turhankin tiukasti kiinni. Rautaruukki on aika monta kertaa tuomittu auringonlaskun firmaksi, mutta aika kivasti noista kuopista on ylös tultu, toivottavasti tästäkin.

Outokumpu ei jotenkin kiinnosta yhtään. Siinä tuntuu olevan sössitty kaikki ja en pitäisi mahdottomana että käydään vielä kertaalleen omistajien lompakoilla. Tosin täyttä spekulaatiota kun ei ole tarkemmin jaksanut seurata.

RR on ihan peruskiinnostava yhtiö ja nyt se konttaa, konttaako tarpeeksi vai onko vielä kuitenkin menneen nousukauden jäljiltä ns. liikaa kiinnostusta? Olihan tuo aika hypelappu tuossa 2007 tienoilla. Pitäs varmaan ottaa ja katella tarkemmin, tuo voisi olla yksi hyvä kohde kun seuraavan kerran taas ollaan nousussa, tietysti just sellainen syklinen mitä pitää ostaa silloin kun kaikkien mielestä ihan paska osake. Mutta onko se sitä vielä valtavirran mielestä?

Pistät twitter-tilin pystyyn. Sitten haet searchin kautta vaikka Oksaharjun ja pistät seurantaan. Kaikki Oksaharjun kirjoittamat ja edelleen-jakamat twiitit näkyy nyt sun etusivulla. Lisää seurattavia voit etsiä esim Oksaharjun profiilista "seuratut" -kohdasta. Siitä näät mitä/keitä Oksaharju seuraa ja voit itse lisätä heidät seurantaan. Jne jne...

Itse ei tarvii kirjottaa twitteriin mitään, omalta etusivulta vaan seuraa kaikkien seurattujen twiittistreamia.

Ketäs muita twitterissä kannattaa seurata näiden osakehommien osalta? Oksaharju nyt ei kovin usein twiittaa

Miten muuten noissa aktiivissa ja passiivisissa rahastoissa tulee noi osingot?
Minulla on rahastoni kasvuosuuksina, eli osingot lisätään rahaston pääomaan. Veroja tulee siis vasta kun nostan rahastosta varoja pois.

Tuotto-osuudessa osingot jaetaan rahaston omistajalle kerran vuodessa, ainakin seligsonilla. Voit siis itse valita miten toimit.

Minulla on rahastoni kasvuosuuksina, eli osingot lisätään rahaston pääomaan. Veroja tulee siis vasta kun nostan rahastosta varoja pois.

Tuotto-osuudessa osingot jaetaan rahaston omistajalle kerran vuodessa, ainakin seligsonilla. Voit siis itse valita miten toimit.

Ja verotetaan pääomatulona ei kuten osinkoja suoraan yhtiöstä. Yksityishenkilön ei juuri koskaan kannata ottaa noita tuotto-osuuksia.

Talvivaaraa sai viikko sitten 8 centillä ja nyt on taas 12 centtii :) Tänään nous vaatimattomat 14,43 %, pelilappu tämäkin ja itse uskon että useamman vuoden säteellä on mahdollisuudet rajumpaankin nousuun. Tajuan hyvin niitä jotka ei asiaa usko mutta jotenki mulla on hyvä tunne tosta murheenkryynistä.

Talvivaaraa sai viikko sitten 8 centillä ja nyt on taas 12 centtii :) Tänään nous vaatimattomat 14,43 %, pelilappu tämäkin ja itse uskon että useamman vuoden säteellä on mahdollisuudet rajumpaankin nousuun. Tajuan hyvin niitä jotka ei asiaa usko mutta jotenki mulla on hyvä tunne tosta murheenkryynistä.

Itsellä on se ongelma kun ei ymmärrä koko toimialaa. Tämä voi hyvinkin moninkymmenkertaistaa arvonsa nykyisestä jos kaikki menee putkeen, mutta voi olla että tehdään iso käänteinen splitti ja uusi osakeanti koska muuten loppuu desimaalit kesken.

Onhan tämä tosin kyllä todella hyvä vaihtoehto sille että tunke rahansa esim. Veikkauksen peleihin, niissä kun ei käytännössä keskimäärin voi kuin hävitä.

Pelilappu mikä pelilappu. Olisihan tällä voinut tehdä rahaa jos olisi ollut munaa lyödä euroja peliin mutta paljon turvallisempaa pelata lapuilla missä on oikeasti nousupotentiaalia. Talvivaaralla ei ole nykytuotannolla ja nikkelin hinnalla mitään syytä olla edes käynnissä. Tälle nykyiselle nousulle ei ole mitään perustetta joten en mikään kummallinen juttu ole jos viikon päästä ollaan vaikka 7centissä. Sitten kun tuotanto on 6t kvartaalissa ja nikkelin markkinahinta 18000dollaria/t niin koneet kannattaa olla käynnissä. Ilman saneerausta ei omistajille ala ihan hetkeen tihkuun mitään muuta kun pullakaffet yhtiökokouksessa. Talvivaara korisee kuolonkorinoita ja tällä pelaillessa on suuri vaara siihen että jää mustapekka käteen :)

Itse ostin sanomaa 7,12€:lla ja myin sitten alamäen alkaessa 7,52€. Onneksi myin ajoissa vaikka määrä ei iso ollutkaan.

Outotecillä ihan hyvä nousu aamun ensilukemista. Harmi ettei vaan näihin ehdi koskaan mukaan... En muuten tajua ollenkaan tätä pörssihommaa näköjään. Outoteciltä ihan hyvä osari ja silti kurssi alkoi minukselta tänä aamuna. Oliko odotukset muka niin huonot sitten vai mistä moinen aloitus?

Nyt se outotecci vajaat pari prossaa pakkasella? Tuokin taitaa olla aika vilkasliikkeinen tapaus kuten esim. Nokian Renkaat.

Mistä seuraat noita kursseja Timba kun taitaa olla viivettä aikalailla , kauppalehti? Googlefinance on erittäin kätevä.

Mistä seuraat noita kursseja Timba kun taitaa olla viivettä aikalailla , kauppalehti? Googlefinance on erittäin kätevä.

Ihan vaan Kauppalehdeltä katoin kun ei ole mitään merkitystä isommin viiveillä nyt. Näkee ne Nordnetistakin reaaliaikaisena mutta ei jaksa kirjautua sitä varten. ;) Google Finance on jees mutta tuo Kauppalehti oli tuossa auki...

Minähän en ole mestaritreidaaja millään mittarilla, mutta tässä kohden olin hereillä. Ostin ihan hyvänkokoisen potin 0,09 ja möin 0,13. Aika hyvä tuotto muutamaan päivään. Voihan tuo toki noustakin tästä, mutta ihan sama mulle. En uskalla sitoutua tuohon firmaan yhtään pitemmäksi aikaa.

Minähän en ole mestaritreidaaja millään mittarilla, mutta tässä kohden olin hereillä. Ostin ihan hyvänkokoisen potin 0,09 ja möin 0,13. Aika hyvä tuotto muutamaan päivään. Voihan tuo toki noustakin tästä, mutta ihan sama mulle. En uskalla sitoutua tuohon firmaan yhtään pitemmäksi aikaa.

Onneks olkoon. Tuon veivin olen missannut ihan siitä syystä että syvällisen analyysin jälkeen totesin Winter hazardin olevan tuhoon tuomittu ympäristökatastroofi... nousullehan ei ole mitään syytä ja lapun hinta pitäisi olla nolla koska kuprussa ei pitäisi jäädä muuta jäljelle kuin kasa syyteitä ympäristörikoksisra:) niin raju lappu että sillä ei uskalla pelailla...

Pelilappu mikä pelilappu. Olisihan tällä voinut tehdä rahaa jos olisi ollut munaa lyödä euroja peliin mutta paljon turvallisempaa pelata lapuilla missä on oikeasti nousupotentiaalia. Talvivaaralla ei ole nykytuotannolla ja nikkelin hinnalla mitään syytä olla edes käynnissä. Tälle nykyiselle nousulle ei ole mitään perustetta joten en mikään kummallinen juttu ole jos viikon päästä ollaan vaikka 7centissä. Sitten kun tuotanto on 6t kvartaalissa ja nikkelin markkinahinta 18000dollaria/t niin koneet kannattaa olla käynnissä. Ilman saneerausta ei omistajille ala ihan hetkeen tihkuun mitään muuta kun pullakaffet yhtiökokouksessa. Talvivaara korisee kuolonkorinoita ja tällä pelaillessa on suuri vaara siihen että jää mustapekka käteen :)
Aikalailla näin on ja ei varmaan tarvi veikata mikä on suunta 15.8
Tästä kupongista ei voi jäädä käteen mustaa pekkaa, vaan lähempänä on Perän Pekka;)

Vaikea saada Seligsoniin yhteyttä, tänään yritin puhelimitse saada varattua tapaamisaikaa ja sit ne soitti takaisin parin tunnin päästä ja kuulemma "just" ehti lähteä kyseinen henkilö pois kenelle ois pitänyt varata aika. Antaa jotenkin huonon kuvan firmasta. Tutkin myös nettisivuja, ei kuulu pankkitalletuksen turvan piiriin tämä firma. No jospa huomenna sais varattua ajan sinne ja pitää valmistella kysymyksiä ku menen käymään.

Vaikea saada Seligsoniin yhteyttä, tänään yritin puhelimitse saada varattua tapaamisaikaa ja sit ne soitti takaisin parin tunnin päästä ja kuulemma "just" ehti lähteä kyseinen henkilö pois kenelle ois pitänyt varata aika. Antaa jotenkin huonon kuvan firmasta. Tutkin myös nettisivuja, ei kuulu pankkitalletuksen turvan piiriin tämä firma. No jospa huomenna sais varattua ajan sinne ja pitää valmistella kysymyksiä ku menen käymään.

Mihin sinä talletussuojaa tarvitset rahastoyhtiössä?

Onneks olkoon. Tuon veivin olen missannut ihan siitä syystä että syvällisen analyysin jälkeen totesin Winter hazardin olevan tuhoon tuomittu ympäristökatastroofi... nousullehan ei ole mitään syytä ja lapun hinta pitäisi olla nolla koska kuprussa ei pitäisi jäädä muuta jäljelle kuin kasa syyteitä ympäristörikoksisra:) niin raju lappu että sillä ei uskalla pelailla...

Joo. Kyllähän se taitaa kohta lähteä pörssistä kokonaan. Toimintaa ei saada kannattavaksi, joten tässä muodossaan yritys varmaan kohta lakkaa olemasta. Ehkä se sulautetaan johonkin toiseen pörssiyhtiöön? Sen minä näen seuraavaksi olevan edessä.

Millonkahan muuten Nokia myydään? Käsittääkseni älyjen katteet ovat pudonneet kaikilta toimijoilta kilpailun lisääntyessä. Ehkä tässä olisi hyvä syy ostaa yksi kilpailija pois pelistä?

Back
Ylös Bottom