Pitserioiden pitsat

Mitäs mieltä porukka yleisesti on pitserioiden pitsoista näin niinkun ravinteiden kannalta? Itse kävin tänään paikallisessa ählykebabpizza-paikassa ja tuli vedettyä jauheliha-kinkku-katkarapu-tonnikala -pitsa. Tohon kun laskee vielä juuston, niin luulisi että proteiinipitoisuus ainakin on enemmän kuin kohdillaan, sillä nuo kaikki täytteethän ovat ihan bodarin päivittäistä perusmuonaa. Onko sitten tosiaan niin, että se hillaripitoinen pitsapohja pilaa pitsan niin, että ei kannata kauhean usein pitsaa vetää? Jos kuitenkin käy näissä kebabpizzerioissa, niin kumpikohan on sitten järkevämpi valinta, joku kebab riisillä vai sitten edellä mainitun kaltainen proteiinipitoisilla täytteillä valittu pitsa? Vai onko erot ravintoarvoissa niin pieniä, että käytännössä ihan sama?

Mutuiluksi menee, kun tekotapa/laatu yms. vaihtelee niin paljon, mutta kyllä se kebu keskimäärin pizzaa parempi vaihtoehto on - myös maultaan ;)

Joku pizzapaikassa työskennellyt voisi vähän valottaa, minkälaatuista settiä ne täytteet on? Ovatko esimerkiksi kinkkusuikaleet huonolaatuisinta ylijäämähakkelusta bulkkipaketeissa vai mitä tavaraa?

Eipähän nuo pizzat / kebut terveellisiä ole ja varsinkaan hyviä dieetin kannalta. Kuitenkin niitä tulee välillä dieetillä syötyä. Itse olen ottanut sellaisen linjan, että jos tulee syötyä kebu/pizza dieetillä niin eipä tartte enään saman päivän aikana syödä mitään. Tulee päivittäinen kaloritarve melkein täyteen tuosta safkasta.

Mun mielestä tuollaisissa pitsoissa se pohja ei ole mikään ongelma, eikä täytteet vaan se rasvan laatu ja määrä mitä niissä on. Mutta jos käy tämmöistä syömässä niin nauttii kunnolla, eikä ala sielä hifistelemään ja syö vaan sitä mikä maistuu parhaalta.

Mun mielestä tuollaisissa pitsoissa se pohja ei ole mikään ongelma, eikä täytteet vaan se rasvan laatu ja määrä mitä niissä on. Mutta jos käy tämmöistä syömässä niin nauttii kunnolla, eikä ala sielä hifistelemään ja syö vaan sitä mikä maistuu parhaalta.

Alkuperäisen kysyjän jauheliha-kinkku-katkarapu-tonnikala -pitsa, ei varmasti ole epäterveellisempi kuin esimerkiksi subit, valkoista viljaa on molemmissa ja subien kastikkeissa vielä sokeria ja jotain halvinta mahdollista "kone"öljyä.

Varmasti pärjää ranskalaisille ja Mc Donaldsille/subeille, jos verrataan lähinnä ravintoarvoja, eikä pelkästään kaloreita joita isossa pitsoissa kyllä riittää.

Mä tilaan pizzat yleensä aina yhdestä semmosesta paikasta missä pohja on TODELLA ohut, eipä ainakaan hiilareita paljoa tule! :)

Enpä nyt tiiä tuleeko sitä proteiiniä enemmän ku laki sallii jos kinkkua, tonnikalaa, katkarapuja ymsyms on jokaista about 1-2g pitsassa :D Mut toki salaattia parempi

Itse tilaan kotipizzasta runsaskuituisella pohjalla pitsani silloin harvoin ku sellasen vedän. On ainaki laadukkaammat täytteet ja se pitsapohjakaa ny oo välttämättä sellasta kuraa. Välillä ku noissa mutuloissa on käyny ni ananaksetki haisee nii pahalle ettei viitti koskea, varmaa kaikki täytteet haettu roskista

Mä heitän nyt sellasen offtopicin että vaikka tuo otsikko on nykykielellä ihan yhtä oikein kuin pizzerioiden pizzatkin niin typerältä se näyttää.

Enpä nyt tiiä tuleeko sitä proteiiniä enemmän ku laki sallii jos kinkkua, tonnikalaa, katkarapuja ymsyms on jokaista about 1-2g pitsassa :D Mut toki salaattia parempi

Mainitsemassani meikäläisen paikallisessa pizzakebab-mestassa on kyllä ihan kunnolla sitä kamaa siinä käntyn päällä - kyseinen pizzamesta on muutenkin suhteellisen kauan jo ollut ja pizzat on ihan oikean hintaisia. Mututuntumalla heittäen voisin sanoa, että tuossa jauheliha-kinkku-tonnikala-katkarapu -systeemissä protskua on vähintään sellaset 60-70 grammaa.

Kotipizzan lihaisimmissa pizzoissa oli muistaakseni n. 70g proteiinia, joten monissa ählypizzoissa on helposti yli 100g proteiinia.

Kovaa treenaavana en jaksa uskoa, että sillä on mitään väliä vedänkö kerran viikossa hiilarit pizzapohjasta. Eniten mua huolettaa noissa pizzoissa suolan määrä, kun pitää juoda 5 litraa vettä, ennen kuin kusi on normaalin väristä.

Mä heitän nyt sellasen offtopicin että vaikka tuo otsikko on nykykielellä ihan yhtä oikein kuin pizzerioiden pizzatkin niin typerältä se näyttää.

No millainen sen otsikon pitäisi olla? Pizzerioiden pizzat? Älä nyt viitsi. On ihan normaalia, jopa suotavaa, että maassa maan tavalla myös kielen suhteen.

Ei sen minkäänlainen PIDÄ olla, tuo pitsa on vain vierasta kieltä meille yli kakskymppisille.
Mun mielestä on normaalia, jopa ihan suotavaa, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Taisin tuossa jo todeta että vaikka molemmat on kielellisesti oikein niin typerältä se näyttää. Taidat olla näitä junioreita joiden mielestä heidän omaksumansa asiat ovat ainoita oikeita.

Ei sen minkäänlainen PIDÄ olla, tuo pitsa on vain vierasta kieltä meille yli kakskymppisille.
Mun mielestä on normaalia, jopa ihan suotavaa, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Taisin tuossa jo todeta että vaikka molemmat on kielellisesti oikein niin typerältä se näyttää. Taidat olla näitä junioreita joiden mielestä heidän omaksumansa asiat ovat ainoita oikeita.

Antaa olla...

Pizzassahan on paljon hiilareita (riippuen tietenkin pohjan paksuudesta) ja rasvaa, eikä mm. kinkkusuikaleetkaan ole mitään laatuluokkaa yksi. Kebab on ehkä parempi vaihtoehto ravintoarvoiltaan, joskin lihan rasva- ja suolapitoisuudet ovat myös korkeat. En söisi kumpaakaan päivittäin, tuollaiset annokset ovat lähinnä nautiskeluun eikä silloin mietitä makroja ja mikroja ;)

Itse syön melko harvoin pizzaa, tai muutakaan "roskaruokaa", mutta silloin kuin syön, niin en jaksa paljoa miettiä ravintosisältöä.
Semisti ot: Jotkuthan tekee ns. karppajan pizzoja, missä pohja on tehty esim. maitorahkaan tms. Mielestäni melko hifistelyä, ellei sitten syö pizzaa todella usein :)

Tuollainen kepappila pitza kun maksA sen 6e niin ne täytteet eivät voi olla mitään kovin hyvä laatuisia vaan semmoisia mitkä ei ole muille kelvanneet.

Kaverin isä toimittaa noita tarpeita pizzerioille ja kyllä se hinta aika paljon kertoo. Ne jotka pyytävät sen 8-9e lätystä yleensä käyttävät hieman enemmän ja laadukkaampia aineita. 5-6e pizzan kun tilaa ählystä niin varmasti saa jotain paskaa pakastekinkkua ja euroshopper tonnikalaa. Huomaapa sen makueronkin hyvin.

Yhdessä pizzeriassa näin kun sulattivat kebulastuja pakasteesta mikrossa ja siitä sitten annokseen.. Että tuskin se kebu sen laadukkaampaa lihaa on kuin pizzan kinkku. Eri asia sitten ne pyörivät rullat, paha sanoo mitä sisältävät.

Jossain lehdessä oli myös juttua, että näiden halpispizzerioiden käyttämä juusto ei ole mitään oikeaa juustoa, vaan jotain juuston kaltaista mössöä mikä on varmaan myös aika halpaa. Ja jonkun kinkunkin lihapitoisuus on varmaan luokkaa 25 %. Ei kyllä paljon houkuttele noita syödä vaikka olisi kuinka halpaa.

Back
Ylös Bottom