Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

http://www.hs.fi/videot/Jumalaan+uskovien+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+laskussa/v1305609192252

Suomalainen evankelis-luterilainen kirkko on hätää kärsimässä. Tänään julkaistut tilastot viimeisen neljän vuoden ajalta kertovat karua kieltä siitä, että yhä harvempi uskoo jumalaan tai käy kirkossa. Enää 27 % suomalaisista uskoo Jumalaan, 21 % ei. Vielä vuonna 1999 peräti 47% ihmisistä uskoi Jumalaan. 15-24 -vuotiaista vain 15 % uskoo Jumalaan.

Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma höpöttelee haastattelussa että kirkko on kuitenkin vielä kansan kirkko, vaikka jumalaan ei uskottaisikaan, kuuluuhan siihen niin paljon ihmisiä. Taikauskoisuus vaan hakee nääs nykyään muita muotoja!

Vanhat instituutiot kaatuu turhina, niinhan siina kay.

Valtionkirkko oli turha jo 1500-vuotta sitten.

Menee kansalaisten rahoja, valtion rahoja ja verorahoja, eikä siitä kukaan saa oikein mitään vastinetta rahoilleen. Kirkolla on ilmeisesti sairaalloinen määrä omaisuutta, jonka voisi ihan hyvin lahjoittaa sitä tarvitseville.

Valtionkirkko oli turha jo 1500-vuotta sitten.

Menee kansalaisten rahoja, valtion rahoja ja verorahoja, eikä siitä kukaan saa oikein mitään vastinetta rahoilleen. Kirkolla on ilmeisesti sairaalloinen määrä omaisuutta, jonka voisi ihan hyvin lahjoittaa sitä tarvitseville.

Kirkkohan jakelee jo leipää ja pitää avioliitot sekä hautuumaat kasassa. Siinä ne miljardit ovat hyvässä käytössä. :)

Kyllähän Paavikin jakelee leipää ja Pepsiä, kunhan tarpeeksi moni on katsomassa. Suomen kirkolla olisi varaa auttaa enemmänkin, katolisesta kirkosta puhumattakaan.

Olen melko varma että Jeesus olisi kyllä ottanut huomioon mm. pappien ja piispojen palkat sekä kirkon lukuisat kiinteistöt puheissaan köyhien auttamisessa jos vaan olisi moisista tiennyt aikanaan.

Olen melko varma että Jeesus olisi kyllä ottanut huomioon mm. pappien ja piispojen palkat sekä kirkon lukuisat kiinteistöt puheissaan köyhien auttamisessa jos vaan olisi moisista tiennyt aikanaan.

Älä please sotke Jeesusta ja kirkkoa yhteen vaikkakin tiedossahan on ettet raamatun sisällöstä mitään tunne niin..

Jeesus opetti ettei tule olla "pappi ja maallikko" jakoa vaan kaikki olisivat veljiä ja sisaria keskenään. Jeesus opetti myös ettei uskonnon varjolla tule kerätä kymmenyksiä vaan jokainen voisi sydämmentilansa mukaan LAHJOITAA varoistaan jos tuntee halua tehdä niin.

Olen melko varma että Jeesus ei haluaisi nimeään liitettävän kirkon ja pappejen sohelluksiin missään määrin, Hänen opetuksensa kun on täysin ristiriidassa papiston toimien kanssa, ja Jeesus mainitseekin heidät "tuhon poikina"..

Älköön kukaan vietelkö teitä millään tavalla, sillä se ei tule, ellei luopumus tule ensin ja laittomuuden ihminen ilmesty, tuhon poika. 4*Hän on asettunut vastustamaan ja korottaa itsensä jokaisen yläpuolelle, jota kutsutaan ”jumalaksi” tai jumalisen kunnioituksen kohteeksi, niin että hän istuu Jumalan temppeliin ja osoittaa julkisesti olevansa jumala. 5*Ettekö muista, että ollessani vielä teidän kanssanne minulla oli tapana kertoa tästä teille?

En kyllä usko että Jeesus olisi priorisoinut köyhien ja lähimmäisten yms auttamista taloudellisesti jos vaan olisi hokannut että on myös paljon tärkeämpiä asioita mihin panostaa. :)

Nykyisin onneksi kuitenkin tiedetään jumalan tahto paljon tarkemmin kun siitä on kirjoitettu lukuisia kirjojakin jne. Silloin kuitenkin oltiin niin paljon primitiivisempiä ettei varmaan tullut Jeesuksellakaan mieleen miten paha ongelma on maailman kannalta esim kun aikuinen mies työntää pippeliään toisen miehen pyllyyn. :)

Jeesus oli varmaan hyva jatka, vaikutti aika liberaalilta hipilta. Varmaan polttaisi pilveakin.

Helluntaiseurakuntaan menossa lauantaina, kun Tapio Puolimatka tulee puhumaan Joensuuhun tieteen ja uskon yhteydestä. Pitää mennä kuuntelemaan ja kysyä sekä kritisoidakin saa, näin Tapsa vastasi sähköpostissa.

Helluntaiseurakuntaan menossa lauantaina, kun Tapio Puolimatka tulee puhumaan Joensuuhun tieteen ja uskon yhteydestä. Pitää mennä kuuntelemaan ja kysyä sekä kritisoidakin saa, näin Tapsa vastasi sähköpostissa.

Pistähän sitten tänne, että miten Tapsa selitti evoluution olevan väärässä!

Lopettakaa tunkemasta sanoja Jeesuksen suuhun!

real-jesus-vs-republican-jesus-590x823.jpg

Hyvä neuvo.

^ Taas on irroteltu hieman jakeita kontekstistaan. Tässä taas nähdään, että ilman Raamatun kokonaisilmoituksen tutkimista, voidaan saada aikaiseksi monenlaisia harhoja ja väärinkäsityksiä.

1. Jeesus antoi ymmärtää selvästi, ettei Hän hyväksy homosuhteita, tai muitakaan aviorikoksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että homoja, (..hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan..)2. Piet. 3:9, aviorikkojia ym. pitäisi kohdella kaltoin. Sillä Jeesus välittää myös homoista mutta homoutta (miestenvälinen seksi, homosuhteet jne..) Hän ei hyväksy.

Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan päivinä: he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy. Luuk. 17:26:30

Juudaan kirjeestä käy ilmi se että Jumala tuomitsi Sodoman ja Gomorran haureuden tähden, joka oli luonnotonta lihanhimoa mm. homoseksualismia.

Niin kävi myös Sodoman ja Gomorran ja muiden sen seudun kaupunkien, jotka samalla tavoin antautuivat siveettömyyden ja luonnonvastaisten himojen valtaan: niiden saama rangaistus on varoittava esimerkki, joka muistuttaa ikuisesta tulesta. Juud. 1:7

Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. Gal. 1:11-12

Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi. Room 1:26-28

2. Pitäkää varanne, etteivät juopottelu ja päihtymys tai jokapäiväisen elämän huolet turruta teitä, niin että se päivä yllättää teidät niin kuin ansa. Sitä päivää ei vältä yksikään, joka maan päällä elää. Luuk. 21:34-35

Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno.. Ef. 5:18

3. Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille. Luuk. 6:31. Logiikka on yksinkertainen: koska emme haluaisi, että olisimme itse joutuneet abortoiduksi jo ennen syntymäämme, emme myöskään saa kannattaa emmekä tehdä aborttia (ns. turhaa aborttia).

4. http://www.gotquestions.org/Suomi/sota-Raamatussa.html tuossa aika kattava vastaus mielestäni kysmykseen. Lyhyesti, sota ei ole koskaan hyvä asia. Mutta joskus se on välttämätön suuremman pahan estämiseksi.
Paavalikin kuvaa asiaa hyvin. Esivalta (poliisi, puolustusvoimat) ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. Room. 13:4

5. Silloin fariseukset menivät neuvottelemaan keskenään, miten saisivat Jeesuksen sanoistaan ansaan. He lähettivät hänen luokseen opetuslapsiaan yhdessä Herodeksen kannattajien kanssa. Nämä sanoivat: "Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut totta ja opetat Jumalan tietä totuuden mukaisesti. Sinä olet ihmisistä riippumaton etkä tee eroa heidän välillään. Sano siis meille, mitä mieltä olet: onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei?" Mutta Jeesus huomasi heidän kieroutensa ja sanoi: "Te teeskentelijät! Miksi te yritätte saada minut ansaan? Näyttäkää sitä rahaa, jolla maksatte veronne." He ottivat esiin denaarin. Jeesus kysyi heiltä: "Kenen kuva ja nimi siinä on?" "Keisarin", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Kuullessaan tämän he hämmästyivät. He jättivät Jeesuksen rauhaan ja lähtivät pois. Matt. 22.15:22

Häähuonevertauksen yhteydessä (edellinen kappale Raamatussa) fariseukset virittivät Jeesukselle ansan. Jos Hän vastaisi kysymykseen "kyllä" Häntä pidettäisiin petturina ja keisarinpalvonnan kannattajana. Jos Hän sanoisi "ei" se voitaisiin tulkita kapinoimiseksi Roomaa vastaan. Vastauksellaan Jeesus ei liittynyt kumpaankaan leiriin. Esivallalle kuuluu siis tietty osa, mutta Jumalalle kuuluu tärkein. Hänelle kuuluu, korkein valta, kunnia ja ehdoton kuuliaisuus. Kirkkomme tunnuskirjassa Augsburgin tunnustuksessa, sanotaan näin: Evankeliumi ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa."

Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta. Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään. Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia. Room. 13:1-7

6. Jeesus tarkoitti sanoessaan Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Luuk. 18:25, että yleensä ihminen joka on rikas tai yht'äkkiä rikastuu, kiinittää kaiken huomionsa rahaan ja palvoo sitä Jumalanaan ja unohtavat oikean Jumalan. Mutta on myös onneksi niitä rikkaita jotka eivät näin tee. Mutta valitettavasti yleisin on ensinmainittu.

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan:

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan"

Entä miten pitäisi tulkita Jeesuksen sanat:
"Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan:

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan"

Tuossa kohdassahan Jeesus ennustaa tulevaa. Se, että hän tuli maan päälle, ei tuonut ikuista rauhaa ja rakkautta maailmaan, vaan päinvastoin vainot ja syyttömien murhaamiset, ristiinnaulitsemiset ja opetuslasten hajaannuksen. Lopullinen armon ja rakkauden aika odottaa vasta taivaassa. Hyvä esimerkki tuohon loppuosaan on mm. jos vaikka muslimi perheessä poika kääntyisikin kristityksi, niin se varmasti se aiheuttaisi riitautumista ja juurikin nostaisi pojan isäänsä ja koko perhettään vastaan.

Entä miten pitäisi tulkita Jeesuksen sanat:
"Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."

Ennen kirjoittamaasi jaetta Jeesus oli kyllä jo kertonut, että Hän on tullut valmistamaan pelastuksen kaikille ihmisille.

Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu. Matt.24:14

Jeesus kuvasi myös asiaa vertauksin (Luuk.14:15-24). Kyseisesä vertauksessa kutsutut (eli juutalaiset) kieltäytyivät
tulemasta pitoihin, joten Isäntä lähetti palvelijansa kutsumaan kaikki, joita he tapaisivat.

Kun Jeesus sanoi, ettei Häntä ole lähetetty muitakuin Israelin kansaa varten, Hän varmaan halusi selvästi osoittaa, ettei Hän ollut tullut tuonne pakana-alueelle laajentaakseen toimintaansa pakanoihin. Jeesushan ei ihmisenä täällä eläessään toiminut (yksittäisia poikkeuksia lukuunottamatta) muiden kuin juutalaisten kanssa, koska tuo oli viellä pelastusta valmistavaa aikaa. Jumalahan oli valinnut Israelin kansan valmistaakseen pelastuksen kaikille ihmisille. Vasta kun Jeesus verta vuotavana antoi Henkensä kaikkien maailman ihmisten syntien tähden Golgatalla ristillä Uusi liitto alkoi (Vanha liitto oli Jumalan tekemä liitto Israelin kanssa ja Uusi liitto oli Jumalan tekemä liitto kaikkien maailman kansojen kanssa). Kuolleista noustuaan ja opetuslapsille ilmestyessään Jeesus antoi sitten sen yhden kuuluisimmista käskyistään;

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Oletko, aapinen, koulutukseltasi teologi vai "tavis". Tunnut tietävän kohtalaisesti Raamatusta, niin olisi mukava tietää taustastasi hieman.

Mitä mieltä olet Mooseksen laista? Miten Jeesuksen kuolema vaikutti Lakiin, vai vaikuttiko se mitenkään?

Lukaskaapa tämä artikkeli. Linkki oli HY:n eksegetiikan laitoksen sivuilla. Antaa ihan hyviä näkökulmia, ja jopa jotain vastauksia, näihin ketjussa olleisiin tulkinta-asioihin.

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3794/raisanen-raam.pdf?sequence=2

Jätän nyt suuremman kommentoinnin sikseen, mutta olen paljolti samaa mieltä monessa kohtaa kirjoittajan kanssa, vaikka itseltäni puuttuukin tietty hengellinen lataus aihetta kohtaan.

^ Taas on irroteltu hieman jakeita kontekstistaan. Tässä taas nähdään, että ilman Raamatun kokonaisilmoituksen tutkimista, voidaan saada aikaiseksi monenlaisia harhoja ja väärinkäsityksiä.

1. Jeesus antoi ymmärtää selvästi, ettei Hän hyväksy homosuhteita, tai muitakaan aviorikoksia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että homoja, (..hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan..)2. Piet. 3:9, aviorikkojia ym. pitäisi kohdella kaltoin. Sillä Jeesus välittää myös homoista mutta homoutta (miestenvälinen seksi, homosuhteet jne..) Hän ei hyväksy.

Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan päivinä: he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy. Luuk. 17:26:30

Siis mistä kohtaa raamattua jeesus sanoo noin? Ei ainakaan tuossa lainaamassasi pietarin kirjeessä. Ja tuo nooa höpinä on vanhasta testamentista. Loput onkin paavalin höpinöitä.
Ironista ehkä, mutta mulle opetettiin joskus 80 luvulla seurakunnan kerhos miespareista jolla voi olla lapsia. Siis tämä vielä myönteisessä mielessä. Muutenkin siitä jäi semmonen kiva hippi kuva, sitten se 1/3 persoona, joka eleli aikojen alussa oli ankara ja kiukkuinen.

Back
Ylös Bottom