Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Sen vain sanon että tuossa yhteydessähän säädettiin ettei syntisen lihan tarvitse vaeltaa niin pitkään kuin oli ennen paisumusta (jopa tuhatta vuotta lähenteli huiput).
Siispä käytännössä Nooan poikien jälkeläiset elivät joka polvessa tänne päin tultaessa vähemmän aikaa kunnes saavutettiin tämä "nykyinen" ikä normi. Muutamasta "Luojan ystävästä" mainitaan että elivät pidempään, mikä lienee tuon erityisen suhteen ansiota.
Ja te oikeesti uskotte tohon? Missä on näiden satoja tai jopa tuhansia vuosia eläneiden ihmisten fossiilit? Kysynpä vaan.

Tosikoille kerrottakoon, että yritän tällä vain antaa uskiksille niiden omaa lääkettä. Jos ihminen ei syntynyt apinasta, koska välimuotoja ei tunneta tarpeeksi, ei myöskään yksikään ihminen ole elänyt niin pitkään kuin raamattu väittää. Siitä on vielä vähemmän todisteita.

Siis mitä? Ihmisen fossiilit?

Fossiilit ovat harvinaisia, koska kuolleen eliön jäänteet hajoavat nopeasti luontoon. Fossiileja syntyy usein kivettyminä: jonkin eläimen kovan osan kuten luiden tai kuoren rakenteet ovat korvautuneet mineraaleilla.

Ihmisen jäänteistä ei puhuta fossiileina koskapa ihmiset ovat sen verran tuore ilmestys maanpäällä ettei ole edes kerennyt kehkeytyä kerrostumia joiden luoma paine edistäisi fossiilisoitumista.
Ja toisekseen, ihmiset on kautta aikain haudattu joko kryptiin tai max pariin metriin multiin. Puhut aiheesta josta et tunnu paljon olevan perillä. Ei se mitään, saat anteeksi.

Fossiilit ovat harvinaisia, koska kuolleen eliön jäänteet hajoavat nopeasti luontoon. Fossiileja syntyy usein kivettyminä: jonkin eläimen kovan osan kuten luiden tai kuoren rakenteet ovat korvautuneet mineraaleilla.

Ihmisen jäänteistä ei puhuta fossiileina koskapa ihmiset ovat sen verran tuore ilmestys maanpäällä ettei ole edes kerennyt kehkeytyä kerrostumia joiden luoma paine edistäisi fossiilisoitumista.
Ja toisekseen, ihmiset on kautta aikain haudattu joko kryptiin tai max pariin metriin multiin. Puhut aiheesta josta et tunnu paljon olevan perillä. Ei se mitään, saat anteeksi.
:lol2: Sulta meni koko homma aivan täysin ohi. Usko pois, kyllä mä tiedän mitä fossiilit on.

Jos jaksan joskus maksaa Pakkikselle vipit vielä, niin varaan sitten Penan postauksen nro. 8905 omaksi siguaineksekseni.

Kaksi ensimmäistä riviä oikein, mutta siitä kaksi seuraava riviä aika mykistävää tekstiä näin tieteellisesti ajatellen.

Viides kappale viittaa vedenpaisumusta edeltäviin sukupolviin, joka on merkittävää kuudennen kappaleen kontekstin osalta. On siis perusteltua väittää, että Jumala oli miettinyt vedenpaisumusta jo informointia(elin-iän pituudesta) aiemmin.

Hepreankielinen teksti viittaa siihen, että 6:1, 6:2, 6:4 ja 6:5 on tapahtunut 6:3 aiemmin, ja 6:3 viittaa pahoihin ihmisiin, jotka menehtyvät vedenpaisumuksessa, mikäli ihmiskunta ei tee parannusta (120 vuoden sisällä).
Teksti viittaa myös siihen, että heidän ei sovi elää yli satakaksikymmentä vuotiaiksi, mutta myöhemmän ihmiskunnan edustajaa se ei koske.
Ad hoc -selittelyksi menee, koska mitään tuollaista ei mainita ennen 6. lukua, ainoastaan otsikossa on maininta tulevasta vedenpaisumuksesta.

1. Moos. 5.
Ihmissuku ennen vedenpaisumusta

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1.+Moos.+5:1&rnd=1349868999148

32 Kun Nooa oli elänyt 500 vuotta, hänelle syntyivät Seem, Haam ja Jafet.

Kyseessä on yksi hypoteesi ainakin Christian apologetics & research ministryn mukaan (CARM). Tosin tuo CARMinkin selittelyt eivät kestä luonnontieteellistä tarkastelua ainakaan genetiikan pohjalta. Jumala siis loi ihmisen täydelliseksi, joka ei sairastunut ja rappeutunut jne jne... Ilmeisesti dna ja fysiikan lait olivat erilaisia luomisen aikaan, kuin nykyään, koska tiedetään, että jo soluissa oleva veden lämpöliike ja taustasäteily saa aikaan mutaatioita dna:ssa. Ellei sitten tahdo ajatella, että DNA:ssa oli Jumalallinen suojellus, jonka synti sitten pilasi mutta tämä menee taas ad hoc -tarinointiin, koska mitään evidenssiä väitteestä ei voi saada puoleen tai toiseen.

1. Mooseksen kirjan viiden luku on vain Aatamin jälkeläisten sukuluetteloa ja siinäkin on aika erikoinen yksi kohta, nimittäin aivan lopussa oleva jae, jossa mainitaan Nooa täyttävän 500 vuotta ja yhtenä vuotena hän sai kolme lasta. Yhdestä vai kuinka monesta naisesta? Arkkiin, kun meni raamatun mukaan vai Nooa + vaimo ja 3 Nooan poikaa ja heidän vaimonsa. Näistä ihmisistä on raamatun mukaan kaikki maailman ihmiset lähtöisin.

Minähän en hepreaa osaa itse lukea mutta, jos jaksat näyttää alkutekstikäännöksen ja sen alkuperäisen tarkoituksen, kun minun silmiini esittämäsi selitys ei oikein vakuuta.

En ehkä tajunnut täysin kysymystä, mutta tässä mahdollisimman tarkka, jopa kieliopin varjolla muodostettu suomennos ja sen variaatiot, joissa pyrin noudattamaan hiukan parempaa kielioppia;

ja hän sanoa (sanoi, sanoo) YHWH sanoa (sanoi, sanoo): "ei puolusta tuomarina/tuomaroi/tuomarina toimi Hän, minun Henki, miestä/miestä/miehelle maailmankausi jossa muuten hän sen lihaa ja he (heidän tulee olemaan, heille) tulee päivä sata ja kaksikymmentä vuosi.
----
Ja hän sanoa (sanoi, sanoo) YHWH sanoa (sanoi, sanoo): "ei häntä tuomarina auta minun Henki maailmankauden. Jossa muuten sen hänen (lihanneen miehen) aika päiviä sata ja kaksikymmentä vuotta kunnes.
----
YHWH sanoi (sanoo): "Minun Henki ei auta miestä tuomarina maailmankauden, jossa muuten mies lihan (lihassa, lihan vallassa); aika niiden tulee (tuli), päiviä sata ja kaksikymmentä vuotta.
----
YHWH sanoo: "Minun Henkeni ei toimi (puolustavana) tuomarina miehelle maailmankautta. Siinä erehtyväisyydessään, mies on lihan, hänen päivänsä olivat sata ja kaksikymmentä vuotta.

Siinä suhteellisen tarkka käännös 6:3, muistathan kuitenkin kielemme eroavan hepreasta huomattavasti. Kaikkea ei pysty kääntämään kirjaimellisesti.
Nippelitietona: ei puolusta tuomarina/tuomaroi/tuomarina toimi Hän, minun Henki, miestä/miestä/miehelle, on idiomi, joka voidaan kääntää myös, ei miehessä ahkeroi/rehki/ponnista minun Henkeni.

Vaikka 100% yksitulkintainen kohta ei ole, niin se ainakin antaa ymmärtää viittaavansa ihmiskuntaan ennen vedenpaisumusta.

No linkkaamani CARMin linkki ei tue väitettäsi (After all, the flood came soon after this statement of God. It is also possible that the 120 years was prophetic... that's how many years were left until the flood was to occur.), eikä tue myöskään muutama mun tuntema teologi ja teologian opiskelija. He eivät olleet kuulleetkaan tuollaisesta tulkinnasta mutta ymmärrän kyllä pointtisi, että käännöstyö on joissain tapauksissa varmasti erittäin vaikeaa ja hankalaa.

Onko Maximus Maximuksella teologian tutkinto?

Ei ole tutkintoa, en kuitenkaan näe tutkintoa osoituksena kyvykkyydestä, etenkään teologiassa, tai sen puuttumista osoituksena epäpätevyydestä, etenkään teologiassa.
Taisit mainita jollain sivulla, että teologian tutkinnon omaava opiskelukaverisi ei tiennyt mikä on punasolu. Olenko epäpätevä, koska tiedän mikä on punasolu?

Mihin tulkintaan viittaat nyt? Genesis 6:3 vai johonkin muuhun?
Jos et usko käännöstäni, niin voit tarkistaa itse; hae heprean sanakirja, perus-Raamattu, suomeksi ja englanniksi, muutama "literal Bible translation", Genesis hepreaksi, kynä ja paperia. Saat varmaankin jonkinlaisen kuvan tekstin alkuperäisasusta, joka poikkeaa lukemastasi versiosta (viittaan lukemaasi Raamatunkäännökseen, en omaani) huomattavasti ja muistuttaa hyvin paljon omaani.
CARM on ihan tuntematon minulle, mutta lainauksesi loppu yhtyy tulkintaani täysin.

Ei ole tutkintoa, en kuitenkaan näe tutkintoa osoituksena kyvykkyydestä, etenkään teologiassa, tai sen puuttumista osoituksena epäpätevyydestä, etenkään teologiassa.
Minä näen ja varmaan aika moni muukin näkee, toisaalta jos sulla on tutkinto heprean kielestä ja kääntämisestä + historiasta niin otan tekstisi vakavammin.

Taisit mainita jollain sivulla, että teologian tutkinnon omaava opiskelukaverisi ei tiennyt mikä on punasolu. Olenko epäpätevä, koska tiedän mikä on punasolu?
Kritiikkini koski tuttuni biologian ymmärtämystä, ei hänen teologista ymmärrystään. Jos sinä tiedät mikä on punasolu, niin hieno homma, olet sisäistänyt ala-asteen ja ylästeen oppimäärää biologiasta, tämä tosin ei takaa hepreankielen tekstikäännöksesi oikeellisuutta.

Mihin tulkintaan viittaat nyt? Genesis 6:3 vai johonkin muuhun?
Jos et usko käännöstäni, niin voit tarkistaa itse; hae heprean sanakirja, perus-Raamattu, suomeksi ja englanniksi, muutama "literal Bible translation", Genesis hepreaksi, kynä ja paperia. Saat varmaankin jonkinlaisen kuvan tekstin alkuperäisasusta, joka poikkeaa lukemastasi versiosta (viittaan lukemaasi Raamatunkäännökseen, en omaani) huomattavasti ja muistuttaa hyvin paljon omaani.
Minun tarkastus ei oikein merkitse mitään, kun hepreassa samalla sanalla voi olla yli 10 eri tulkintatapaa kontekstista ja ajasta riippuen. En tiedä niistä mitään ja tästä syystä jätän käännöstyön ja niiden oikeellisuuden arvioinnin teologeille.

CARM on ihan tuntematon minulle, mutta lainauksesi loppu yhtyy tulkintaani täysin.
CARM on muutaman amerikkalaisen teologin ylläpitämä laitos, joka puolustaa raamatun järkiperäisyyttä. Minä olen tutustunut siihen Atheist experience TV -ohjelman kautta, koska he ohjaavat silloin tällöin kristittyjä lukemaan CARMin yhtä sivua, jossa kerrotaan mitä asioita kristitty vs. ateismi väittelyssä pitäisi välttää. http://carm.org/mistakes-christians-make-when-dialoguing-atheists

Jos CARM:n tulkinta ei sinua vakuuta niin näkisin mielelläni jonkun teologisen peer-review julkaisun, joka vahvistaa väitettäsi 1.Moos. 6:3 tulkinnasta.

Minä näen ja varmaan aika moni muukin näkee, toisaalta jos sulla on tutkinto heprean kielestä ja kääntämisestä + historiasta niin otan tekstisi vakavammin.
Minä en näe, mutta en voi olettaa sen muuttavan kantaasi. En tyrkytä käännöksiäni sinulle, sillä en omista mitään tutkintoa.

Mitä tulee tulkintoihin; CARM ei kumoa tulkintaani, vaan pitää sitä mahdollisena. Answers in Genesis ei kumoa tulkintaani, päinvastoin...samoilla linjoilla.
Jack Kelley (ei se journalisti) yhtyy tulkintaani, mies on suhteellisen arvostettu teologi. Internetsivusto Proben kahdesta annetusta tulkinnasta toinen vastaa omaani.

Minähän en noita paskasivustoja lue, enkä ota kantaa niihin, kunhan osoitin sen, etten ole tulkintani ainoa kannattaja.

Oletteko koskaan olleet helluntaiseurakunnassa käymässä? Itse kävin kutsusta katsomassa tilaisuutta tässä joku aika sitten, ja voin kertoa, että oli... mieleenpainuva tapahtuma. Ei, Pyhä Henki ei koskettanut minua, mutta hyvin monia muita näkyi koskettavan. Oli kielilläpuhumista, siunausta jonka seurauksena kaatuilua ja jonkinlaista pakko-oireilua. Jeesusta ja hallelujaa huudettiin ja kerrottiin tarinoita ihmeparantumisista, mm. astmasta ja sydänsairaudesta. En kehdannut kysyä, että onko tiedossa yhtään tapausta, jossa jalkansa menettänyt olisi parantunut.

Suosittelen, mikäli ette ole kokeneet facepalm-hetkeä pitkään aikaan.

Oletteko koskaan olleet helluntaiseurakunnassa käymässä? Itse kävin kutsusta katsomassa tilaisuutta tässä joku aika sitten, ja voin kertoa, että oli... mieleenpainuva tapahtuma. Ei, Pyhä Henki ei koskettanut minua, mutta hyvin monia muita näkyi koskettavan. Oli kielilläpuhumista, siunausta jonka seurauksena kaatuilua ja jonkinlaista pakko-oireilua. Jeesusta ja hallelujaa huudettiin ja kerrottiin tarinoita ihmeparantumisista, mm. astmasta ja sydänsairaudesta. En kehdannut kysyä, että onko tiedossa yhtään tapausta, jossa jalkansa menettänyt olisi parantunut.

Suosittelen, mikäli ette ole kokeneet facepalm-hetkeä pitkään aikaan.

Joskus täytyy lähteä Jerusalemiin avoimin mielin :rock:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jerusalem-syndrooma on vähän harhaanjohtava nimitys, ehkä hiukan sensaatiohakuinenkin.

Suurimmalla osalla näistä on valmiiksi mielenterveysongelmia, tai kovaa stressiä. Lähes poikkeuksetta luulevat ennen Jerusalemiin saapumistakin omaavansa tärkeän roolin Raamatun profetioissa, joka puhkeaa täyteen kukoistukseensa pyhillä paikoilla. Ei liene myöskään yllätyksellistä, että suurin osa on äärikarismaattisten suuntauksien tai kulttien jäseniä, yleensä Jenkkilästä.
Jerusalem-syndroomastahan yritetään tehdä jotain omaa tautia, joka poikkeaa muista psykooseista. Muslimeilla tapahtuu samaa Mekassa, hinduilla Varanasissa.
Vahvasti historiallisissa kohteissa menee päänuppi sekaisin monilla, eikä kyseessä ole aina uskonnollinen psykoosi. Venäjällä on muutamia naisia, jotka luulevat olevansa viimeisiä elossa olevia Tsaarin jälkeläisiä.

Back
Ylös Bottom