Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Omainen oli tunnollinen, ei käyttänyt alkoholia, tupakkaa jne. Kävi töissä säännöllisesti Vantaalla. Illalla olisi pitänyt tulla kotiin töistä Vantaalla, mutta löytyi kuolleena 400km päästä rannalta.

Kuolinsyy epäselvä... ei voitu selvittää.

Paljonko tällaisia kuolemia tapahtuu vuodessa?

En ole mikään ammattilainen ruumiinavausasioissa, mutta sattuneesta syystä tiedän niistä jotain. Toivottavasti en ihan virheellisesti kirjoita.

En nyt osaa sanoa tarkkaa lukumäärää, mutta aina toisinaan näitä tulee eteen. Tosin hyvin harvoin. Kirjan mukaan "epäselväksi" kuolemanluokaksi on merkitty vuosina1981-1990 miehillä 4,8% ja naisilla 4,2% kaikista ei-luonnollisista kuolemista.

Se ei tarkoita automaattisesti sitä, että kuoleman olisi aiheuttanut joku ulkopuolinen henkilö tai että kuolemaan liittyisi jotain mystistä. Kysymys on tilanteista, joissa ei voida määritellä kuoleman johtuneen esim. luonnollisesta tautikuolemasta, tapaturmasta, itsemurhasta, henkirikoksesta, ammattitaudista tai muista kuolemaluokista.

Epäselviä kuolemia tavataan usein esim. vauvoilla (kätkytkuolema), terveillä aikuisilla (on arvioitu, että kuolinmekanismi voisi olla samankaltainen, kuin kätkytkuolemassa) tai esim. vainajat, jotka ovat mädäntyneet pahasti.

Nämä ovat tietysti vainajan läheisille raskas asia, koska usein surusta toipumisessa on tärkeää saada tietää kuolinsyy. Jos asia oikein vaivaa, voi lukea ruumiinavauslausunnon ja soittaa ruumiinavauksen tehneelle patologille.

Noita lukemia ja muita katsoin kirjasta: Oikeuslääketieteen perusteet - Antti Penttilä, Jorma Hirvonen, Pekka Saukko (toim.).

Tässä jotain yleisen tason linkkejä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolemansyy
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuolemansyyn_selvittäminen
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kuolemansyyn_selvittaminen

Osanottoni.

Mitä hemmetin pieniä ötököitä mulla pyörii kämpässä?! Eivät ole sokeritoukkia.. Tosi pieniä. Näillä ei ole mitään pitkiä tuntosarvia tai panssaria.
Niihin törmää nyt jokapuolella, mutta ensiksi niitä pyöri keittiössä ja sanoinkin niille, että "vittu olkaa nyt sitten täälä, mutta tuossa kulkee raja. Senkun ylitätte olette villissä lännessä" Nehän kävivät vittuilemaan ja seuraavaksi löysin niitä vessasta! Jauhotin vähän vessan kulmia ja ovat hyvin pysyneet sieltä poissa, mutta nyt ne runkkarit tekivät viimeisen virheensä ja siirtyivät sänkyni ja tietokonepöytäni viereen!

Hyönteisfanaatikkona pienestä pitäen olen tutkinut niiden käyttäytymistä

- Liikkuvat jonossa / vanassa, ehkäpä hajujäljen mukaan, kuten muurahaiset. Liikkuvat mm. listoja pitkin ja sängyn vieressäkin pari kipitti selvää linjaa.
- Roskis mm. niitä kiinnostaa ja löydänkin niitä sieltä aina, kuten myös keittiön pöydältä.
- Siivoaminen auttaa kannan vähenemiseen. Eivät kunnon imuroinnin jälkeen tule olohuoneeseen enää.
- En tunnista näitä pirulaisia mitenkään. Ovat niin pieniä.
- Liikkuvat rauhallisesti, vaaran huomatessa nopeaa.
- Suurimman joukon ja jonon löysin vievän lattiamaton alle johtavaan reikään. (Eli taitavat olla melko syvällä rakennuksessa nämä kaverit)

Tämä tietää sotaa. Ajattelin kasvattaa muurahaisarmeijan. Aloitan koeputkesta ja kasaan niille keon sängyn viereen. Katsotaan kuka sitten nauraa. BUAHHAHHHAHAHA.

Koitan napata huomenna kuvaa näistä otuksista, kuvailen tarkemmin jahka kotiin pääsen..

Löytyykö täältä?

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/9...9348&CACHEID=991868004a1722b79accfa3d8d1d4668

Jos voisin valita fyysisen työn (rakennus-ala) vs seisomatyön (myynti/promo) kesätyöksi, kumpi kannattaisi valita? Kokemuksella ei mitään merkitystä, lähinnä vaan teen jotain että saa fyrkkaa, opinnot jatkuu syksyllä (vaihdan alaa = alalle turha pyrkiä töihin enää, ei kerkeä tälle haavaa) joten kokemuksella ei kauheasti merkitystä.

Miksi kysyn: Haluaisin tietää onko paikoillaan seisominen pahempaa elimistölle (tukilihaksille, selkärangalle) vs jonkinasteinen fyysinen työ jossa liikutaan paljon ja nostellaan jne jne jne.

Mun logiikalla ja äkkiä ajateltuna tuki- ja liikuntaelimistölle sellanen dynaaminen ja vaihteleva tekeminen reippaalla tahdilla ois vähän parempi kunhan toispuoleisuuksia välttelee, kun taas paikallaan seisominen pakkaa veret alaraajoihin. En tiiä mitä se rangalle + tukilihaksille tekee. Onpahan kuitenkin parempaa kuin istumatyö.

Kalorikulutuksen kannalta ei tarvi lähtee asiaa pohtiin, ymmärrän että kulutus nousee taivaisiin ja bulkkaus/lihasten säilytys , nesteiden pitäminen/voimatasojen säilytys on helvetin hankalaa, mutta se nyt ei pointti ole.

Itse rakennusalalla töissä ja ainakaan sali hommiin en paljon negatiivista näe. Se joka väittää ettei jaksa treenata tai ei kehity niin ruokavaliossa tai treenissä tai levossa joku ongelma. Itse tein juuri omat enkat työpäivän jälkeen kyykyssä. Puhdas 3x4 200kg kyykyssä. Ruokaa kyllä menee. n5000+kcal päivä.

avovaimo tehnyt promo hommia ja vaikka se on "leppoisaa" hommaa nii on se aika raadollista olla koko päivä "tsemppi" pääl varsinki jos ei nappais yhtään.

Jos voisin valita fyysisen työn (rakennus-ala) vs seisomatyön (myynti/promo) kesätyöksi, kumpi kannattaisi valita? Kokemuksella ei mitään merkitystä, lähinnä vaan teen jotain että saa fyrkkaa, opinnot jatkuu syksyllä (vaihdan alaa = alalle turha pyrkiä töihin enää, ei kerkeä tälle haavaa) joten kokemuksella ei kauheasti merkitystä.

Miksi kysyn: Haluaisin tietää onko paikoillaan seisominen pahempaa elimistölle (tukilihaksille, selkärangalle) vs jonkinasteinen fyysinen työ jossa liikutaan paljon ja nostellaan jne jne jne.

Mun logiikalla ja äkkiä ajateltuna tuki- ja liikuntaelimistölle sellanen dynaaminen ja vaihteleva tekeminen reippaalla tahdilla ois vähän parempi kunhan toispuoleisuuksia välttelee, kun taas paikallaan seisominen pakkaa veret alaraajoihin. En tiiä mitä se rangalle + tukilihaksille tekee. Onpahan kuitenkin parempaa kuin istumatyö.

Kalorikulutuksen kannalta ei tarvi lähtee asiaa pohtiin, ymmärrän että kulutus nousee taivaisiin ja bulkkaus/lihasten säilytys , nesteiden pitäminen/voimatasojen säilytys on helvetin hankalaa, mutta se nyt ei pointti ole.

Kesätyö on melko lyhytkestoinen työsuhde joten tuskin siinä ihmeitä ehtii tapahtua vaikka joutuisi seisomaan päällään. Lisäksi parin päivän päästä on jo elokuu joten työsuhde jää siinäkin mielessä melko lyhyeksi :D Valitse se homma josta saat parempaa palkkaa :D

Juuh kyllä itekin valitsisin raksan. Helvetin tylsää seisoa koko päivä pakotettu hymy naamalla jossain ostoskeskuksessa verrattuna siihen, että touhuat päivän raksalla jotain ja saat jauhaa paskaa työkavereiden kanssa ja olla tekemättä mitään jos kerta kaikkiaan ei tekemistä jostain syystä ole. Voihan siinä hiki tulla välillä, mutta voittaa silti sen paikallaan pönöttämisen imo.

Eli, olen punaiset hiukset-vihreät silmät-VALKOINEN iho-kombo, enkä rusketu ikinä. Tuo valkoinen capsilla koska en ole ikinä nähnyt valkoisempaa ihmistä. Yleensä siis palan kesäisin, yllätys yllätys, mutta nyt on sattunut jotain odottamatonta. Olen tällä hetkellä aasiassa jo toista kuukautta ja vaikuttaa siltä, että olen kehittänyt jonkinlaisen näkymättömän suojan aurinkoa vastaan.

Olen tähän asti käyttänyt aika huolella +50 -suojakertoimella varustettua rasvaa päivittäin, mutta yhtenä päivänä unohdin laittaa sitä. Päivän aikana paistoi monta tuntia kirkkaalta taivaalta, mutta en palanut ollenkaan. En siis ruskettunut, enkä palanut. Aloin miettiä, näinkö unta, vai oliko se tosiaan mahdollista. Sain kyllä kasan pisamia, eli auringossa olo ei voinut olla unta.

Jonkin verran on tietoa noista pigmenteistä ennestäänkin jo, mutta tässä yksi lainaus netistä:

Rusketus on pääasiassa kemiallinen tapahtuma, jossa tyrosiinista, eräästä aminohaposta valmistetaan orvaskedessä olevissa pigmenttiä tuottavissa soluissa, melanosyyteissä, melaniinia (kuvat 1 ja 2). Suurimmalla osalla ihmisistä syntyvä melaniini on ruskeaa tai mustaa eumelaniinia, punatukkaisilla vaaleampaa feomelaniinia tai punaista trikokromia. Trikokromeja tunnetaan nykyään kuusi erilaista. Niitä on punapäisten hiuksissa. Hiusten väristä ei voi kuitenkaan varmasti päätellä, onko jollakulla ihosoluissa vain eumelaniinia tai feomelaniinia, sillä monilla on molempia. Feomelaniini suojaa huonosti UV-säteilyltä. Sen takia punatukkaiset palavat yleensä helposti ja heille tulee muita helpommin ihosyöpiä. Melaniinin muodostumiseen osallistuu yli 80 geeniä, joten aikamoisesta palapelistä siinäkin on kysymys.

Eli voiko olla mahdollista että feomelaniinia syntyy niin paljon, että se suojaisi aasian polttavalta auringolta? Vai onko näillä asteilla UV-säteiden pituus esim. niin pitkää että se ei polta niin helposti?

Olen varma, että tässä on nyt löydetty joku uusi lääketieteellinen läpimurto ihosyövän voittamiseksi, mutta tiputtakaa nyt joku viisampi mut jo maan pinnalle :)

Paljonko 50w tuuletin vie sähköä about rahallisesti vuorokaudessa (24h)?... toi on nyt pörissy koko kesän, niin tuli mieleen. euro/päivä?

Mä vastasin ihan sarkastisesti provoilumielessä vaikka kyseessä taiskin olla ihan oikea vaiva. Pahoittelut siitä. Hieroja tai osteopaatti vois tosiaan tehdä hyvää. Kävin viikolla ekan kerran ikinä osteopaatilla ja ihan hyvät fiilikset jäi.

Joo kiitos.

Paljonko 50w tuuletin vie sähköä about rahallisesti vuorokaudessa (24h)?... toi on nyt pörissy koko kesän, niin tuli mieleen. euro/päivä?

50w x 24h = 1200w/1,2kWh

Suomessa keskimääräinen sähkönhinta on 8snt/kWh.

1.2kWh x 8snt = 9.6snt

Eli 9.6snt per päivä jos tuulettaa 24h.

Tämä kysymys ainakin sopii threadiin. :)

Sähköä tuo kuluttaa 24 h * 50 W = 1200 Wh. Jos sähkö nyt vaikka maksais 0,12 €/kWh, niin köyhdyt vuorokaudessa 0,144 euroa.

PS. Onko nämä asiat oikeasti näin vaikeita? Paikallisen sähkölaitoksen lehdessä on joka ainoalla ilmestymiskerralla kysymys, että paljonko 60 W:n hehkulamppu tai 6 kW:n saunankiuas vie sähköä. Peruskoulun fysiikan opettajat varmaan kärsivät valtavasta myötähäpeästä, jos edes PUImURI ei jäänyt mieleen.

E: hidas :(

Eli, olen punaiset hiukset-vihreät silmät-VALKOINEN iho-kombo, enkä rusketu ikinä. Tuo valkoinen capsilla koska en ole ikinä nähnyt valkoisempaa ihmistä. Yleensä siis palan kesäisin, yllätys yllätys, mutta nyt on sattunut jotain odottamatonta. Olen tällä hetkellä aasiassa jo toista kuukautta ja vaikuttaa siltä, että olen kehittänyt jonkinlaisen näkymättömän suojan aurinkoa vastaan.

Olen tähän asti käyttänyt aika huolella +50 -suojakertoimella varustettua rasvaa päivittäin, mutta yhtenä päivänä unohdin laittaa sitä. Päivän aikana paistoi monta tuntia kirkkaalta taivaalta, mutta en palanut ollenkaan. En siis ruskettunut, enkä palanut. Aloin miettiä, näinkö unta, vai oliko se tosiaan mahdollista. Sain kyllä kasan pisamia, eli auringossa olo ei voinut olla unta.

Jonkin verran on tietoa noista pigmenteistä ennestäänkin jo, mutta tässä yksi lainaus netistä:

Rusketus on pääasiassa kemiallinen tapahtuma, jossa tyrosiinista, eräästä aminohaposta valmistetaan orvaskedessä olevissa pigmenttiä tuottavissa soluissa, melanosyyteissä, melaniinia (kuvat 1 ja 2). Suurimmalla osalla ihmisistä syntyvä melaniini on ruskeaa tai mustaa eumelaniinia, punatukkaisilla vaaleampaa feomelaniinia tai punaista trikokromia. Trikokromeja tunnetaan nykyään kuusi erilaista. Niitä on punapäisten hiuksissa. Hiusten väristä ei voi kuitenkaan varmasti päätellä, onko jollakulla ihosoluissa vain eumelaniinia tai feomelaniinia, sillä monilla on molempia. Feomelaniini suojaa huonosti UV-säteilyltä. Sen takia punatukkaiset palavat yleensä helposti ja heille tulee muita helpommin ihosyöpiä. Melaniinin muodostumiseen osallistuu yli 80 geeniä, joten aikamoisesta palapelistä siinäkin on kysymys.

Eli voiko olla mahdollista että feomelaniinia syntyy niin paljon, että se suojaisi aasian polttavalta auringolta? Vai onko näillä asteilla UV-säteiden pituus esim. niin pitkää että se ei polta niin helposti?

Olen varma, että tässä on nyt löydetty joku uusi lääketieteellinen läpimurto ihosyövän voittamiseksi, mutta tiputtakaa nyt joku viisampi mut jo maan pinnalle :)

No ei ole mitään läpimurtoa tehty.

Kysymys: Paljonko esim. S-marketin tai prisman kesäkassaneideille maksetaan palkkaa?

Kysymys: Paljonko esim. S-marketin tai prisman kesäkassaneideille maksetaan palkkaa?

Eiköhän se oo palvelualojen tes:n minimipalkka...googlella loput...

Kumoaako tarjous ja kampanja toinen toisensa
Kaupassa x on kampanja jossa sanotaan osta kaksi saat kolmannen kaupan paalle.Nama tuotteet ovat myos 30% alennuksessa.
Jos tilaan tuotteita saanko hyodynnettya seka 2+1 kampanjan etta alennuksen

Voiko silmien väri muuttua? Entä mistä johtuu jos voi? Tiedän kyl et vauvoilla saattaa muuttuu mut entäs myöhemmäl iäl?

Kumoaako tarjous ja kampanja toinen toisensa
Kaupassa x on kampanja jossa sanotaan osta kaksi saat kolmannen kaupan paalle.Nama tuotteet ovat myos 30% alennuksessa.
Jos tilaan tuotteita saanko hyodynnettya seka 2+1 kampanjan etta alennuksen

Yleensä noissa pätee se "ei voi yhdistää muihin tarjouksiin"-sääntö. Yhdellä mennään.

Back
Ylös Bottom