Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Toimiiko Lumiat tietokoneen persiiseen kytkettynä muuten kuin Zunen kautta? Kattoin hetken verran vierestä kun työkaveri yritti siirtää kuvia luurista läppärille ja oli sen näköistä touhua että huh... en tiedä voiko sitä puhelimen muistia käyttää resurssienhallinnan kautta kaveri kertoi että ei onnistu.

Kattelin justiin tuota lööppiä eilen kaupassa ja mielessäni läpsäytin facepalmin. Mikä saa ihmisen tuollaisen tonttuilun jälkeen vielä omalla nimellä esiintymään lehdessä reviteltävänä. Ihme homma kun vaikuttaa siltä että monille nuot pörssihommat on sellaisia kaikki tai ei mitään -juttuja. On niinkuin pakko täräyttää all in ja sitten perse hiessä jännittää nouseeko vai laskeeko. Sitten kun tappio realisoituu niin katkeroidutaan "pörssikeinottelijoille".

Ihmisiltä puuttuu pitkäjänteisyyttä, nykymaailmassa monellakin tapaa, ei pelkästään sijoittamisessa. Tai oikeammin pitäisi sanoa oman talouden ylläpitämisessä, eli oman ja lainatun rahan käytössä.

Kattelin justiin tuota lööppiä eilen kaupassa ja mielessäni läpsäytin facepalmin. Mikä saa ihmisen tuollaisen tonttuilun jälkeen vielä omalla nimellä esiintymään lehdessä reviteltävänä. Ihme homma kun vaikuttaa siltä että monille nuot pörssihommat on sellaisia kaikki tai ei mitään -juttuja. On niinkuin pakko täräyttää all in ja sitten perse hiessä jännittää nouseeko vai laskeeko. Sitten kun tappio realisoituu niin katkeroidutaan "pörssikeinottelijoille".

Ihmisiltä puuttuu pitkäjänteisyyttä, nykymaailmassa monellakin tapaa, ei pelkästään sijoittamisessa. Tai oikeammin pitäisi sanoa oman talouden ylläpitämisessä, eli oman ja lainatun rahan käytössä.

Nuff said!!

Mun mielestä jo peruskoulussa pitäis enemmän opettaa kakaroille oikeeta ja vastuullista rahankäyttöä. Kertoa velaksielämisen vaaroista, ja kitkeä sitä kaikkitännehetinyt ja velaksi mentaliteettiä joka on valloillaan.

Valitettavasti ne velat pitää joskus maksaakkin, vaikka tän velkakriisin keskusmaat näyttävätkin toista esimerkkiä.

Nuff said!!

Mun mielestä jo peruskoulussa pitäis enemmän opettaa kakaroille oikeeta ja vastuullista rahankäyttöä. Kertoa velaksielämisen vaaroista, ja kitkeä sitä kaikkitännehetinyt ja velaksi mentaliteettiä joka on valloillaan.

Valitettavasti ne velat pitää joskus maksaakkin, vaikka tän velkakriisin keskusmaat näyttävätkin toista esimerkkiä.

Mä en ole tuota juttua lukenut, mutta mitäs tekemistä tällä nyt ylipäätään on velaksi elämisen kanssa? Jos joku on ottanut velkaa ja sijoittanut ALL IN Nokiaan, niin sille sitten ei voi mitään. Ehkä oppii ehkä ei.

Mutta taas noin muuten olen samaa meiltä kanssasi. Koulussa pitäisi perus talouden taitoja opetella jo viimeistään kolmosluokasta alkaen. Opetella miten se raha oikeasti kiertää ja että yritystoiminnassa on hyvä olla mukana myös omistajana, eikä vain pelkästään oravanpyörässä. Tässäkin kannattaa muistaa, ettei ihan koko varallisuuttaan pidä kiinni yrityksessä jossa työskentelee, jollei sitten pääse asemaan jossa tehdään päätöksiä. Muuten on kirjaimellisesti aivan kaikki munat samassa korissa.

Kyllä mä itse tulen opettamaan omille pojille että mitä sijoittaminen tarkoittaa. Ja kun alkavat ymmärtämään, niin siirrän heille korvamerkattuja varoja heidän nimiinsä niin pääsevät itse seuraamaan mitä tapahtuu. Lisäksi yritän opettaa että pitää olla vastuullinen työelämässä, eikä aina mennä siitä mistä aita on matalin.

Mä en ole tuota juttua lukenut, mutta mitäs tekemistä tällä nyt ylipäätään on velaksi elämisen kanssa? Jos joku on ottanut velkaa ja sijoittanut ALL IN Nokiaan, niin sille sitten ei voi mitään. Ehkä oppii ehkä ei.
Itse tulin ostaneeksi kyseisen lehden ihan tuon jutun takia. Siinä kertoiltiin muunmuassa kuinka oli lyöty 60 KEur all-in kun "moni suositteli ja oli ostanut" ja melkein kaikki oli mennyt, odoteltiin hallitukselta pelastuspakettia rahansa menettäneille piensijoittajille koska "nämä olivat pitäneet Nokian suomalaisena" jne. Olisin itse otsikoinut tuon jutun osuvammin "tarinoita tajunnanräjäyttävästä typeryydestä". Tälläisellä järjetön possa yhteen firmaan ilman mitään hajautusta tai ymmärrystä sijoittamisesta hölmöilyllä ei ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa; tuo on puhdasta uhkapeliä, johon tuulipuvut onnistuvat jollain käsittämättömällä tavalla psyykkaamaan itsensä kun muutkin peelot niin pikavoittojen toivossa tekevät. Eli pohjimmiltaan ihan sama asia joka vei jengin Wincapitaan; edelleenkään en vertaa firmoja vaan tuota "sijoittajien" sokeaa typeryyttä näiden lafkojen ympärillä.

Mutta taas noin muuten olen samaa meiltä kanssasi. Koulussa pitäisi perus talouden taitoja opetella jo viimeistään kolmosluokasta alkaen. Opetella miten se raha oikeasti kiertää ja että yritystoiminnassa on hyvä olla mukana myös omistajana, eikä vain pelkästään oravanpyörässä. Tässäkin kannattaa muistaa, ettei ihan koko varallisuuttaan pidä kiinni yrityksessä jossa työskentelee, jollei sitten pääse asemaan jossa tehdään päätöksiä. Muuten on kirjaimellisesti aivan kaikki munat samassa korissa.

Kyllä mä itse tulen opettamaan omille pojille että mitä sijoittaminen tarkoittaa. Ja kun alkavat ymmärtämään, niin siirrän heille korvamerkattuja varoja heidän nimiinsä niin pääsevät itse seuraamaan mitä tapahtuu. Lisäksi yritän opettaa että pitää olla vastuullinen työelämässä, eikä aina mennä siitä mistä aita on matalin.

Joo, tarkoitukseni olikin lainata IVa:n postin viimeisiä lauseita, ja kommentoida sitä. :)

Saako noihin Seligsonin rahastoihin laitettua pankista suoravelotuksen, jotta menis aina kerran tai kaks kuukaudessa pieni summa poikimaan? Näin opiskelijana olisi varmaan helpoin ja järkevin tapa hajauttaa muutamat penninsä Seligsonin indekseihin.

Saako noihin Seligsonin rahastoihin laitettua pankista suoravelotuksen, jotta menis aina kerran tai kaks kuukaudessa pieni summa poikimaan? Näin opiskelijana olisi varmaan helpoin ja järkevin tapa hajauttaa muutamat penninsä Seligsonin indekseihin.

Eiköhän tuon saa. Kannattaa varmaan kysyä Seligsonilta ohjeet, että miten toimitaan jos itse pistää verkkopankin tekeen tilisiirron vaikka kerran kuukaudessa. Normaalisti nuot merkitään niiden systeemin kautta, mutta se ei tue kaikkia pankkeja, joten eiköhän tuo onnistu automatisoidenkin vaikka se vanhan kansan suoraveloitus ei pelittäisikään.

Eiköhän tuon saa. Kannattaa varmaan kysyä Seligsonilta ohjeet, että miten toimitaan jos itse pistää verkkopankin tekeen tilisiirron vaikka kerran kuukaudessa. Normaalisti nuot merkitään niiden systeemin kautta, mutta se ei tue kaikkia pankkeja, joten eiköhän tuo onnistu automatisoidenkin vaikka se vanhan kansan suoraveloitus ei pelittäisikään.
Juu, pitää olla yhteydessä sinne päin. Oma pankki on OP, niin joutuu joka tapauksessa pelailemaan tilisiirtojen kanssa.

Ihan nettipankissa pystynet op:llakin laittamaan kuukausittain toistuvaksi maksun. Nordealla ainakin yksi ruksi tilisiirtoa tehdessä. Ja tosiaan Seligsonilta saa rekisteröityessä suoraan sen merkintäviitteen, jolla hoituu tilisiirto. Ja tuossa on tilinumerot: http://www.seligson.fi/suomi/asiointi/merkinta/ibanpankkitilit.htm
Joo, tuo tulikin tuossa samalla mieleen kun tein ensimmäisen merkinnän Seligsonille OP:n kautta. Kätevästihän toi menee ilman mitään erikoisia toimenpiteitä.

Ekalla kerralla kai täytyy se merkintäilmoitus tehdä, mutta sen jälkeen voinee varmasti maksaa jollain automatisoidulla systeemillä? Kai siinä vaan tarvii olla joku viitenumero...

Varmaan löytyy Seligsonin sivuiltakin, vois itsekin perehtyy kun ois kätevä pistää vaikka 50-100 euroo kuussa Phoebukseen nyt kun rämmitään koko rintamalla.

Ekalla kerralla kai täytyy se merkintäilmoitus tehdä, mutta sen jälkeen voinee varmasti maksaa jollain automatisoidulla systeemillä? Kai siinä vaan tarvii olla joku viitenumero...

Varmaan löytyy Seligsonin sivuiltakin, vois itsekin perehtyy kun ois kätevä pistää vaikka 50-100 euroo kuussa Phoebukseen nyt kun rämmitään koko rintamalla.
Ei tarvinnut merkintäilmoitusta edes ensimmäisellä kerralla, kun käytti viitteenä omaa merkintänumeroa. Näin ollen voi pankin nettisivuillakin tehdä helposti eri Seligson-rahastoihin suoravelotussopimuksen. Kätevää merkintäpalkkiottomien rahastojen kanssa, kunhan muistaa aika ajoin tarkastaa hajautuksen muutokset.

Itse tulin ostaneeksi kyseisen lehden ihan tuon jutun takia. Siinä kertoiltiin muunmuassa kuinka oli lyöty 60 KEur all-in kun "moni suositteli ja oli ostanut" ja melkein kaikki oli mennyt, odoteltiin hallitukselta pelastuspakettia rahansa menettäneille piensijoittajille koska "nämä olivat pitäneet Nokian suomalaisena" jne. Olisin itse otsikoinut tuon jutun osuvammin "tarinoita tajunnanräjäyttävästä typeryydestä". Tälläisellä järjetön possa yhteen firmaan ilman mitään hajautusta tai ymmärrystä sijoittamisesta hölmöilyllä ei ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa; tuo on puhdasta uhkapeliä, johon tuulipuvut onnistuvat jollain käsittämättömällä tavalla psyykkaamaan itsensä kun muutkin peelot niin pikavoittojen toivossa tekevät.
Oli pakko itsekin lukea tuo juttu. Alan olla entistä vahvemmin sitä mieltä, että peruskoulun opetukseen pitäisi saada pakolliseksi perustietoa sijoittamisesta. Riittää kun opetettaisiin havainnollisesti hieman tilastollisuudesta, satunnaisuudesta, allokaatiosta ja hajautuksesta. Ja käytäisiin muutama varoittava case-study esimerkki noista "all-in Nokiaan" tapauksista.

Samalla voisi opettaa myös vähän skeptisyyttä ja realismia, että tajuaisivat lopettaa kuuntelun siinä vaiheessa, kun pankin sijoitusneuvoja puhuu beta-kertoimista, tuoton kasvattamisesta riskillä tai loistavista salkunhoitajista, koska jokainen noista on lähes varma merkki siitä, ettei neuvoja tiedä mistä puhuu, tai sitten valehtelee.

Edit: Timba olikin näköjään jo ehdottanutkin tuota talousopetusta kouluihin.

Ei tarvinnut merkintäilmoitusta edes ensimmäisellä kerralla, kun käytti viitteenä omaa merkintänumeroa. Näin ollen voi pankin nettisivuillakin tehdä helposti eri Seligson-rahastoihin suoravelotussopimuksen. Kätevää merkintäpalkkiottomien rahastojen kanssa, kunhan muistaa aika ajoin tarkastaa hajautuksen muutokset.

Muistithan käyttää viitenumeroa kasvuosuudelle.

E: siis sait Seligsonilta kaksi eri viitenumeroa kun solmit asiakkuuden. Kasvuosuuden merkitseminen uudelleensijoittaa osingot, tuotto-osuuden merkitseminen maksaa osinkotuoton vuosittain ulos ja maksat siitä verot.

Muistithan käyttää viitenumeroa kasvuosuudelle.

E: siis sait Seligsonilta kaksi eri viitenumeroa kun solmit asiakkuuden. Kasvuosuuden merkitseminen uudelleensijoittaa osingot, tuotto-osuuden merkitseminen maksaa osinkotuoton vuosittain ulos ja maksat siitä verot.
Juu, kasvuosuuden valitsin ilman muuta. Tuotto-osuuden viitenumero oli laitettukin sulkuihin tuolla omissa asiakastiedoissa. Olettaisin, että näin koitetaan välttää tilannetta, jossa aloittavat sijoittajat valitsisivat vahingossa "väärin".

Oli pakko itsekin lukea tuo juttu. Alan olla entistä vahvemmin sitä mieltä, että peruskoulun opetukseen pitäisi saada pakolliseksi perustietoa sijoittamisesta. Riittää kun opetettaisiin havainnollisesti hieman tilastollisuudesta, satunnaisuudesta, allokaatiosta ja hajautuksesta. Ja käytäisiin muutama varoittava case-study esimerkki noista "all-in Nokiaan" tapauksista.

Samalla voisi opettaa myös vähän skeptisyyttä ja realismia, että tajuaisivat lopettaa kuuntelun siinä vaiheessa, kun pankin sijoitusneuvoja puhuu beta-kertoimista, tuoton kasvattamisesta riskillä tai loistavista salkunhoitajista, koska jokainen noista on lähes varma merkki siitä, ettei neuvoja tiedä mistä puhuu, tai sitten valehtelee.

Edit: Timba olikin näköjään jo ehdottanutkin tuota talousopetusta kouluihin.

Minä en pysty käsittään miten sitä opetusta ei peruskoulussa jo ole? Jos ei ole mahdollista lisätä tunteja, niin sitten jotain pois. Talous koskettaa vähän kaikkea, sitä voi yhdistää historiaan, matematiikkaan jne. Valinnaiseksikin sitä voisi hyvin pistää yläasteelle. Lukiossa ja amiksessa sitten pitäisi olla jo oikeasti kunnon tietopaketti. Vaan mistä sitten löytyy vielä opettajat jotka jotain ymmärtää sijoittamisenkin päälle?

Taitaa olla mission impossible valitettavasti.

EDIT: Ja hyvä että tuli faktaa Seligsonista. Siitä on aika monta vuotta kun viimeksi joutunut merkintäilmoituksia tekeen. Niitä kun ei tarvi tehdä enää kun on kerran salkun sinne perustanut. Ja mulla kun on Nordea, niin saa siirrotkin suoraan niiden järkän kautta.

Suomen poliittinen ilmapiiri ei salli mitään talousopetusta. Suomi on liian vasemmistolainen maa tuollaiseen. Nythän kouluihin ollaan ajamassa draamaa tms. uutena aineena.

Tuo lehtijutun Nokialuuseri on kyllä uskomaton häviäjä, tuo Ahti vai mikäsenytoli. Ikinä en kehtaisi julkisesti tunnustaa tuollaista typeryyttä. Helvetti, että ihmiset on kamalia. En ihmettele, että jotkut retkahtaa täysin johonkin koiraharrastukseen ja viettää niiden rakkien kanssa kaiket päivät. Miettikää nyt elää tuollaisen häviäjän kanssa. Varmaan kaikki teot elämässä on about yhtä typeriä kuin tuo "40 000e Nokiaan, mutta hallitus vielä pelastaa" aivopieru. Juttelisin itsekin ennemmin jonkun terrierin kanssa kuin tuollaisen sankarisijoittajan.

Back
Ylös Bottom